Google Display -mainonta

Display-mainontaa hyödyntämällä mainoksesi näkyvät kohdeyleisöllesi useilla eri verkkosivuilla. Google Display -mainonta on erinomainen työkalu myös uudelleenmarkkinointiin, ja sillä saat digimarkkinointiin lisätehoa.

Mitä on Googlen Display-mainonta?

Googlen Display-mainonta on hakukoneiden ulkopuolella, Googlen Display-verkostossa tapahtuvaa mainontaa. Tekstimuotoisen sisällön lisäksi Display-mainoksissa voi olla kuvia, videoita tai animaatioita. Display-mainonta on oiva työkalu suuren yleisön tavoittamiseen kustannustehokkaasti.

Yksi Display-mainonnan ehdottomista eduista on sen kattavuus. Koska mainoksia näytetään Google Display -verkostossa, Display-mainonnalla voidaan tavoittaa hyvin laaja yleisö. Googlen Display-kampanjoilla voit tavoittaa maailmanlaajuisesti ihmisiä 35 miljoonassa verkkosivustossa ja sovelluksessa sekä Googlen hallinnoimissa palveluissa, kuten YouTube ja Gmail. Hakusanamainontaan verrattuna Google Display -mainonnan kattavuus on suurempi. Google Display -verkosto on kattava kokoelma verkkosivustoja, mobiilisovelluksia ja videosisältöä. 

Display-mainonnalla tavoittaa helposti laajan yleisön, mutta mainontaa tulee kohdistaa, jotta siitä saa tehokasta ja mainokset näkyvät oikeille ihmisille. Kohdistamiseen on kolme pääkeinoa:

Sijainti

Mainoksen sijainti

Esimerkiksi epärelevantit alueet, sivustot ja pelisovellukset kannattaa sulkea pois.

Kello

Kellonaika

Näin mainosbudjettia säästyy niihin hetkiin, jolloin kohdeyleisösi on laitteiden ääressä.

Kohderyhmä

Kohderyhmä

Kohdistamisessa voi hyödyntää avainsanoja, uudelleenmarkkinointia tai valmiita yleisöjä.

 

Google Display -mainonta on hyvä työkalu, kun mainontaa halutaan kohdistaa eri keinoin. Etenkin uudelleenmarkkinointiin (engl. remarketing) Display-mainonta toimii erinomaisesti. 

Valtaosa sivustolla vierailleista ihmisistä poistuu ostamatta mitään. Kävijöitä pitää muistuttaa tuotteistasi ja palveluistasi, jotta vierailijat saa houkuteltua takaisin ja jopa tekemään ostoksen. Asentamalla seurantapikselin ja kohdentamalla Display-mainonnan oikein tavoitat sivustolta poistuneet henkilöt.

Uudelleenmarkkinoinnin lisäksi Display-mainonnalla voidaan esimerkiksi kasvattaa brändin tunnettuutta ja kasvattaa verkkosivuston trafiikkia – kyseessä on siis monipuolinen työkalu. Tehokkaasti toteutetulla Display-mainonnalla saavutat asettamasi tavoitteet, halusit sitten lisää liidejä, liikennettä verkkosivustolle tai konversioita. Ja vieläpä edullisesti.

Miten Display-mainonta toimii käytännössä?

Google Display -mainonta on erinomainen keino tavoittaa potentiaaliset asiakkaat ja mainostaa tuotetta tai palvelua. Ennen kampanjan luomista on kuitenkin syytä pitää mielessä muutama asia.

Ensin sinun on päätettävä, mitkä ovat tavoitteesi. Mitä haluat saavuttaa kampanjallasi? Haluatko lisätä brändin tunnettuutta, lisätä liikennettä verkkosivustollesi vai luoda liidejä? Kun tiedät, mitkä ovat tavoitteesi, voit aloittaa kampanjan suunnittelun.

Seuraavaksi sinun on valittava oikea mainoksen muoto. Google Display -mainoksia on useita eri tyyppejä. Näistä voi valita organisaatiosi tavoitteisiin parhaiten sopivan mainosmuodon. 

Kun olet valinnut mainoksen muodon, on aika aloittaa itse mainosten luominen. Voit valita tavoitteisiin ja mainoksiin sopivat sisältömuodot sekä tietenkin lisätä mainoslaajennuksia. Display-mainokset koostuvat seuraavista elementeistä: 

  • Lyhyet ja pitkät otsikot
  • Kuvat
  • Logot
  • Videot
  • Kuvaukset

Kuten muussakin Google-mainonnassa, otsikon tulee olla huomiota herättävä ja vastata mainostettavaa tuotetta tai palvelua. Tekstin on oltava selkeä ja ytimekäs – sekä tietenkin vakuuttaa potentiaalinen asiakas tuotteen tai palvelun tarpeellisuudesta.

Google Display -mainonnassa olennaista on testaaminen. Mainoksen eri elementit kannattaa testata, jotta tiedät, mikä toimii ja mikä vuorostaan ei. Testaaminen kannattaa aina, sillä siten voit tehdä dataan pohjautuvia päätöksiä ja parannusehdotuksia. 

Vinkkejä menestyksekkääseen display-mainontaan

Google Display -mainonta on tehokas tapa tavoittaa kohderyhmäsi ja kasvattaa liiketoimintaasi. Mainokset koostuvat yksinkertaisista elementeistä, mutta menestyksekkään kampanjan tai ylipäätään mainonnan luominen on astetta hankalampaa. Seuraavaan listaan olemme kasanneet vinkkejä, miten tehdä tehokasta display-mainontaa:

Tavoite

Määrittele tavoitteesi

Ennen kuin aloitat Google Display Ads -kampanjan luomisen, sinun on tiedettävä, mitkä ovat tavoitteesi. Mitä haluat saavuttaa tällä kampanjalla? Haluatko lisätä brändin tunnettuutta, lisätä liikennettä verkkosivustolle vai generoida liidejä? Kun tiedät, mitkä ovat tavoitteesi, voit luoda mainoksia, jotka on suunniteltu nimenomaan näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.

Kohderyhmä

Tutki kohderyhmääsi

Kenet haluat tavoittaa Google Display -mainoksillasi? Jotta voit luoda tehokkaita mainoksia ja mainoskampanjoita, sinun on ymmärrettävä kohdeyleisöäsi. Mitkä ovat heidän demografiset tiedot tai kiinnostuksen kohteet? Mikä heitä motivoi? Kun tunnet yleisösi, voit tehdä heitä puhuttelevia mainoksia.

Mainosteksti

Luo vakuuttava mainosteksti

Mainosteksti on se, mikä viime kädessä saa ihmiset klikkaamaan Google Display -mainostasi ja vierailemaan verkkosivustollasi. Muotoile Google mainoksen otsikot niin, että ne herättävät kohdeyleisön huomion ja kiinnostuksen. Varmista, että toimintakehoite (call-to-action, CTA) on houkutteleva ja vakuuttava.

Kuvat

Käytä laadukkaita kuvia tai videoita

Laadukas visuaalinen sisältö on loistava tapa herättää huomiota ja saada ihmiset kiinnostumaan mainoksesta. Varmista, että käyttämäsi materiaali tuo lisäarvoa ja sopii tekstimuotoiseen sisältöön. Vältä kuvapankkikuvia – näin mainoksesi on persoonallisempi ja vetää paremmin puoleensa.

Testaaminen

Testaa, testaa, ja vielä kerran testaa!

Kun olet saanut kaiken valmiiksi, on tärkeimmän osan aika: testaaminen! Kokeile eri versioita mainoksista ja katso, mitkä niistä toimivat parhaiten. Testaa erilaisia otsikoita, kuvia, CTA-toimintakehotteita ja kehitä mainoksia tulosten pohjalta.

 

Haluaisitko ottaa Display-mainonnan osaksi markkinoinnin työkalupakkiasi? Meillä Digizerillä on pidempiaikaista kokemusta menestyksekkäästä Google-mainonnasta. Ota yhteyttä myyjiimme, niin lähdetään toteuttamaan yhdessä tuloksellista mainontaa!

Tutustu myös blogijulkaisuihimme Google-mainonnasta