Julkaisun on kirjoittanut Emma Ylitalo. Emma toimii Digizerillä Senior Digital Marketing Specialistin tehtävissä ja vetää myös digimarkkinoinnin koulutuksia mm. Google -mainonnasta.
Google-mainonta tuottamaan asiantuntijan käsissä
Google-mainonta on yksi toimivimmista liikennekanavista, joita yritysten tulisi hyödyntää. Google on maailman suosituin hakukone ja tarjoaa mainostajille ainutlaatuisia mahdollisuuksia tavoittaa kohdeyleisöjä. Aihe kuin aihe – tavoittelemasi kohdeyleisö hakee tietoa Googlesta päivittäin. Jos taas et tee minkäänlaista Google-mainontaa, menetät mahdollisuuden saada näitä ratkaisuja etsiviä yleisöjä juuri sinun tuotteesi tai palvelusi äärelle.
Mutta kannattaako mainontaa Google Adsissa hoitaa itse vai ottaa mukaan Google-mainonnan asiantuntija? Nyt pyrimme vastaamaan siihen. Nappaa tästä artikkelista muutama ajatus minkä takia Google-mainontaa kannattaa kehittää säännöllisesti ja mitä annettavaa Google-mainonnan ammattilaisilla kehitystyölle on.
Muuttuva kilpailuympäristö
Digitaalisen markkinoinnin kilpailu kasvaa päivä päivältä ja yritykset ympäri maailman pyrkivät hyödyntämään Google-mainontaa saavuttaakseen paremman näkyvyyden verkossa. Tässä yhteydessä päteekin hyvin sanonta, jossa on juostava pysyäkseen paikoillaan. Ei ainoastaan pyörittämällä vaan myös kehittämällä Google-mainontaa jatkuvasti, yrityksesi voi erottua kilpailijoistaan ja saavuttaa parempia tuloksia. Google Adsin uusien ominaisuuksien, strategioiden ja tekniikoiden hyödyntäminen ovat avainasemassa haettaessa tehoja mainontaan. On olennaista muistaa, että kilpailijasi todennäköisesti tekevät myös Google-mainontaa ja kehittävät sitä yhtä lailla. Resurssien määrä – Adsiin käytettävät työtunnit ja budjetti – taas vaihtelevat eri mainostajien välillä.
Moni voi vielä muistaa Google Adsin, eli entisen AdWordsin, pelkkään hakumainontaan liittyvänä alustana. Google pudotti Words-liitteen nimestä aivan tarkoituksellisesti muutamia vuosia sitten, sillä Google Ads on nykyään paljon muutakin kuin pelkkää hakusanamainontaa. Google Adsin kautta onnistuu mainonta eri muodoissa läpi Google valtavien verkostojen unohtamatta tietenkin toiseksi suurinta hakukonetta, YouTubea. Google Ads siis avaa paljon enemmän mahdollisuuksia kuin alunperin voisi kuvitella.
Itse avainsanamainontaa voidaan yritykselle suunnitella tehtyjen Google-hakujen mukaan. Mitä hakuja yritystoimintaasi liittyen tehdään? Kuinka paljon? Mikä niiden potentiaali on liiketoimintasi kasvattamisessa? Kuinka suurta kilpailua sinua kiinnostavilla hakutermeillä on? Avainsanalistaa koostaessa laatu korvaa määrän ja jokaiselle yritykselle löydetään varmasti parhaat hakutermit, joilla myyntiä päästään kasvattamaan tehokkaasti.
Tilin ja kampanjoiden rakentamisen jälkeen alkaa optimointi. Mainonnan aktiivisella seurannalla voidaan karsia vähitellen datan kertymisen myötä toimimattomia mainoksia, avainsanoja ja kohdennuksia. Euroja käytetään näin koko ajan tehokkaammin ja tehokkaammin juuri siellä missä ne tuottavat parhaiten.
Mainonnan jatkuvaan optimointiin kuuluu paljon toimenpiteitä, joista raportoimme tarkasti asiakkaillemme joka kuukausi. Näitä toimenpiteitä voivat olla esimerkiksi kilpailutilanteen analysointi seuraamalla kilpailijoiden sisältöjä sekä termistöä, uusien mainosmateriaalien tuottaminen sekä teksteinä että kuvina ja avainsanalistojen muokkaaminen. Kilpailutilanteen eläessä koko ajan, myös mainonnan optimoinnin tulee olla jatkuvaa. Jos optimoinnin osuus yritetään tehdä nopeasti huitaisten, se valitettavasti myös näkyy.
Muuttuva Google-mainonnan pelikenttä
Google tekee muutoksia jatkuvasti ja myös Google Ads-mainostajien on oltava ajan tasalla alustan uusista ominaisuuksista ja suuntauksista, jotta he voivat hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla. Viime aikoina paljon huomiota saanut tekoäly ei esimerkiksi suinkaan ole Google Adsissa mikään uusi asia, vaan on vähitellen lisännyt kattavuuttaan eri tarkoituksissa ja toimii nykyään jo todella tuloksekkaasti.
Google tarjoaa mainostajille laajenevan valikoiman kohdennusvaihtoehtoja, mutta tämä ei tarkoita sitä että kaikki mainostajat hyödyntävät niitä täysimääräisesti. Voit hyödyntää vaikkapa tarkkaa maantieteellistä kohdennusta, kiinnostuksenkohteiden perusteella kohdentamista tai mainostaa vaikkapa vain tietyllä sivulla sivustollasi vierailleille käyttäjille. Eittämättä yksi Google-mainonnan eduista on käyttäjän hakuhistorian hyödyntäminen mainonnassa. Tarkka mainonnan kohdentaminen auttaa parantamaan mainosten laatua, lisäämään konversioita ja kasvattamaan mainonnan tuottoa.
Google Ads muuttuu jatkuvasti ja siksi myös Google-mainonnan on kehityttävä koko ajan. Mainonnan tekijöiltä se vaatii uuden soveltamista ja parhaat käytännöt mainonnassa muuttuvatkin ennennäkemättömään tahtiin. Vain satunnaisesti mainostilejään optimoivat jäävät pakostakin kelkasta.
Google-mainos ei näy pelkällä rahalla
Google panostaa jatkuvasti käyttäjäkokemuksensa parantamiseen ja tämä koskee myös mainoksia. Informatiiviset mainokset, jotka ohjaavat hakutermiä hyvin vastaaville sivuille varmistavat sen, että käyttäjät luottavat myös maksullisiin hakutuloksiin ja jatkavat mainosten klikkaamista tulevaisuudessakin. Näin Google ylläpitää mainostuottojaan.
Mainosten laadulla on siis myös väliä ja Google ei päästä mitä tahansa mainoksia hakutuloksiinsa, vaikka mainostaja olisi valmis maksamaan siitä sievoisiakin summia. Näkyvyys mainonnan puolella koostuu sekä hinnoittelusta että mainonnan laadusta, jota Google ohjaa muun muassa laatupisteytyksellä. Mitä laadukkaammin mainontaa tehdään, sitä edullisempaa se on varmistaen myös paremman näkyvyyden. Asiantuntija onkin mainostajalle apu, joka voi nopeastikin skaalata mainontaa ja tehdä siitä huimasti tuottavampaa.
Analytiikan hyödyntäminen ja ymmärtäminen
Google-mainonnan kehittäminen tarkoittaa myös syvällistä analytiikan hyödyntämistä. Googlen oma analytiikkatyökalu GA4 tarjoaa runsaasti tietoa mainoskampanjoidesi suorituskyvystä, mutta senkin tehokas käyttö vaatii jatkuvaa kehitystä ja oppimista. GA4 on itsessään vielä suhteellisen tuore ja myös siellä uusia ominaisuuksia tulee jatkuvasti lisää. Kehittämällä Google-mainontaa ja analytiikan käyttöä ylipäätään voit saada arvokasta tietoa siitä, mitkä mainokset ja avainsanat tuottavat parhaat tulokset, miten kävijät käyttäytyvät sivustollasi ja miten mainosbudjettia tulisi kohdentaa. Data auttaa optimoimaan mainoskampanjoita ja saavuttamaan parempia tuloksia. Osaat kohdentaa kaikki resurssisi oikein.
Datan käyttö kuitenkin ontuu, jos ei ole olemassa vertailupohjaa siitä mitkä luvut ovat hyviä ja liiketoiminnalle relevantteja sekä mitä optimoimalla vaikutetaan mihinkin. Asiantuntija näkee usein jo nopeallakin silmäyksellä missä kaivataan tehostusta ja ymmärtää tarvittavat toimet lukujen parantamiseen. He osaavat muodostaa datan pohjalta perustellun toimintasuunnitelman, jota lähtevät toteuttamaan.
Asiantuntija myös ymmärtää milloin dataa on riittävästi sen hyödyntämiseen päätöksenteossa. Olemme usein nähneet tapauksia, joissa on hypätty johtopäätöksiin, jotka on myöhemmin kyetty osoittamaan virheellisiksi. Datan hätäisessä käytössä voi piillä todellinen vaara, että tekeminen keskittyy jatkossa vääriin osa-alueisiin. Myös tekoäly tarvitsee riittävästi todenmukaista dataa toimiakseen aina vain paremmin.
Tekoäly auttaa – ihmistä tarvitaan silti
Google on jatkuvasti kehittämässä uusia mainontaan liittyviä teknologioita ja innovaatioita. Aiemmin mainittiinkin jo tekoäly, jonka hyödyntämismahdollisuudet myös mainonnassa ovat kasvaneet. Tämä on yksi syy miksi mainostajien tulee olla hereillä ja kehittää tekemistään pysyäkseen relevantteina markkinassaan.
Google Adsiin tulee tasaisesti uusia kampanjatyyppejä ja tapoja tehdä, joissa tekoälyllä on suuri rooli. Tekoäly yksistään ei kuitenkaan voi tehdä menestyksellistä ja kilpailijoita edellä olevaa Google-mainontaa. Tekoäly tarvitsee toimiakseen esimerkiksi laajan ja laadukkaan kirjon mainosmateriaaleja sekä luotettavaa dataa toteutuneista myynneistä tai yhteydenotoista. Performance Max-kampanjatyypissä tekoälylle voi syöttää myös yleisösignaaleja, jolloin se pystyy vielä nopeammin löytämään potentiaalisia asiakkaita liiketoiminnalle. On hyvä muistaa, että tekoälyn hyödyntämisessäkin voi olla useita eri strategioita ja lähestymistapoja.
Tekoälyn ei kuitenkaan voi antaa toimia liian itsenäisesti – se tarvitsee rajauksia ja suitsimista tavoilla, joita vain ihminen voi ymmärtää. Mainostilillä tämän näkee selkeästi esimerkiksi Adsin automaattisesti luotujen suositusten listalta, joista osa voi olla suorastaan kehnoja ideoita mainostajan kannalta. Kaikkea tekoälyn suosittelemaa ei todellakaan kannata sokeasti toteuttaa. Paras lopputulos Google-mainontaan syntyykin lopulta aina asiantuntijan ja tekoälyn yhdistelmästä.
Google-mainontaa itsenäisesti vai asiantuntijavetoisesti?
Google-mainonta on usein se digitaalisen markkinoinnin kanava, mitä yrityksissä lähdetään tekemään ensimmäisenä. Googlesta kun saa laadukasta, ostovalmistakin liikennettä nopeasti eikä mainonnan tekeminen vaadi valtavia budjetteja. Pienempikin budjetti riittää, kun mainonta on kohdennettu tehokkaasti ja mainontaa osataan tehdä Googlen laatukriteerien mukaisesti. Google on tehnyt mainonnan aloittamisen äärimmäisen helpoksi. Mutkat suoriksi-lähestymistapa ei kuitenkaan ole Google Adsissa se suositeltavin. Se vähentää mainostajan kontrollia mainonnan sisältöön ja toimintaperiaatteisiin eikä mainontaa kannata ulkoistaa Googlen omiin käsiin. Asiantuntija ymmärtää liiketoimintaasi ja osaa tehdä sille sopivan suunnitelman – miten lähdetään tekemään ja miten ylläpidetään kustannustehokasta mainontaa.
Asiantuntijamme seuraavat jatkuvasti Google-mainonnan uutisointia sekä maailmalla saakka tehtyjä erilaisia testejä uusien ominaisuuksien osalta. Talonsisäisestikään emme halua oppia keneltä vain, vaan maailmanluokan tekijöiltä ja koko alan kansainvälisiltä huipuilta. Tiimimme jakaa myös jatkuvalla syötöllä keskenään tietoa siitä, mitä Google-asiakkuuksissamme tapahtuu ja voimme nopeasti soveltaa opittua muihinkin asiakkuuksiin. Google-mainonnan asiakkaamme eivät siis saa vain yhden asiantuntijamme tietotaitoa käyttöönsä, vaan koko tiimin.
Google-mainontaa voidaan tottakai tehdä myös itsenäisesti, jos Adsin syvälliseen opetteluun ja jatkuvaan muutosten huomioimiseen ollaan valmiita panostamaan ajallisesti. Usein kuitenkin käy niin, että mitä syvemmälle Google Adsiin sukeltaa, sitä enemmän sen mahdollisuuksia ja laajuutta vasta alkaa ymmärtämään. Asiantuntijalla on loppupeleissä se laajin ymmärrys ja ajantasaisin tieto koko Google Adsista, mitä sillä voidaan saavuttaa ja miten sen käyttö kannattaa aloittaa. Yhden tärkeimmän liikennekanavan voi hyvin antaa osaaviin käsiin, joka myös saa siitä kaiken irti.
Lähetä viesti
Tähdellä merkityt kohdat ovat pakollisia.