Kuvien hakukoneoptimointi ja Googlen kuvahaku

Optimoimalla sivustosi kuvamuotoisen sisällön varmistat, että sivustosi on käyttäjäystävällisempi ja saavutettavampi. Samalla hakukonenäkyvyytesi paranee – kuvien hakukoneoptimoinnilla on monia hyötyjä!

Voiko kuvia hakukoneoptimoida?

Kyllä voi – ja pitääkin! Kuten tekstikin, kuvat ovat keskeinen verkkosivun elementti, mutta ne voivat myös hidastaa sivuston latausaikaa. Hidas latautuminen vuorostaan heikentää käyttökokemusta ja kasvattaa todennäköisyyttä sille, että vierailija poistuu. Esimerkiksi siksi kuvien optimointi on ensiarvoisen tärkeää.

Kuvan tiedostomuoto vaikuttaa olennaisesti kuvan laatuun ja tiedostokokoon, joten se kannattaa valita huolella. Kolme yleisintä kuvatiedostomuotoa ovat JPEG, GIF ja PNG. Jokaisella tiedostomuodolla on omat etunsa ja varjopuolensa.

JPEG-tiedostomuoto

JPEG on ylivoimaisesti suosituin valokuvien tiedostomuoto. JPEG-muotoisia kuvia voi myös muokata helposti ilman, että laatu kärsii. Niitä ei kuitenkaan voi käyttää viivakuviin tai logoihin, joissa on teräviä reunoja eikä niistä saa läpinäkyviä.

GIF-tiedostomuoto

GIF-muotoiset tiedostot sopivat parhaiten logoihin ja yksinkertaisiin animaatioihin. GIF-kuvatyypin rajallisen väripaletin ansiosta tiedostokoko on pienempi. Tiedostokoko tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että GIF-kuvat ja -animaatiot voivat näyttää pikselisiltä.

PNG-tiedostomuoto

PNG-tiedostomuoto on parempi ja uudempi versio GIF-formaatille. PNG-muotoiset kuvat ovat usein parempilaatuisia kuin JPEG-kuvat. Parempi laatu voi johtaa isompiin tiedostokokoihin, jolloin sivustolle ladattavien PNG -kuvien tiedostokoko on hyvä pitää maltillisena. 

Resoluutiolla eli kuvatarkkuudella viitataan pikselien määrään kuvassa, ja sillä on suora vaikutus sekä kuvan laatuun että tiedostokokoon. Yleisesti ottaen tavoitteena on mahdollisimman suuri resoluutio ja kohtuullinen tiedostokoko. 

Resoluution viilaamisen lisäksi kuvien optimointiin on pari muuta keinoa:

1

Kuvan pakkaaminen: tämä pienentää tiedostokokoa ilman, että kuvan laatu kärsii. Pakkaamiseen voi käyttää esimerkiksi kuvankäsittelyohjelmaa tai verkosta löytyvää ilmaistyökalua.

2

Responsiiviset kuvat: tämä on erityisen tärkeää, jos sivustoasi käytetään myös mobiililaitteilla. Responsiiviset kuvat säätävät automaattisesti kokoaan ja resoluutiotaan sen mukaan, millä laitteella niitä katsotaan. 

3

ALT -teksti:  jotta sivustosi on saavutettava ja aidosti kaikkien käytettävissä, tulee kuvissa olla ALT-teksti. Se kertoo kuvan sisällön myös silloin, kun kuva ei lataannu.

4

Kuvien nimeäminen: kun nimeät kuvat selkeästi ja kuvailevasti, sekä sinä että hakurobotti tietää kuvan sisällön heti. Kuvaileva nimeäminen onkin kaikkien eduksi.

Miten kuvien hakukoneoptimoinnin voi tarkistaa?

Kuvat ovat tärkeä osa mitä tahansa verkkosivustoa. Niiden avulla voidaan jaotella tekstiä, havainnollistaa sisältöä ja tehdä sivustosta houkuttelevamman näköisen. Kuvat voivat kuitenkin myös olla merkittävä syy sivun hitaisiin latausaikoihin. Siksi on tärkeää varmistaa, että kuvat on optimoitu verkkokäyttöön.

Kuvien optimoinnin tarkistamiseen löytyy useampi keino. Yksi tapa on käyttää Googlen PageSpeed Insights -työkalua. Tämä työkalu antaa sinulle raportin siitä, miten hyvin verkkosivustosi toimii mobiili- ja työpöytälaitteilla. Raportti sisältää myös suosituksia siitä, miten voit parantaa verkkosivustosi nopeutta.

Voit myös tarkistaa kuviesi optimoinnin käyttämällä Googlen kuvahakua. Sen avulla voit tehdä haun tietyille avainsanoille ja silmäillä, kuinka usein kuvasi näkyvät tuloksissa. Jos kuvasi eivät näy tuloksissa tai jos ne näkyvät tuloksissa alhaalla, se voi olla merkki siitä, että kuvat tulee optimoida lisää.

Näitä vinkkejä hyödyntämällä voit varmistaa, että verkkosivustosi kuvat on optimoitu – niin nopean latautuvuuden kuin hakukonenäkyvyyden kannalta. Kun sivustosi on optimoitu kokonaisvaltaisesti, käyttökokemus ja myös hakukonesijoitus paranee.

Googlen kuvahaku – kuvahaun hyödyntäminen hakukonenäkyvyydessä

Google-kuvahaku on tehokas työkalu, jonka avulla voit parantaa verkkosivustosi näkyvyyttä hakukoneissa. Optimoimalla kuvasi ja käyttämällä oikeita avainsanoja voit varmistaa, että kuvasi näkyvät, kun ihmiset etsivät tiettyyn aihepiirin kuuluvia termejä.

Seuraavasta listasta löydät muutamia vinkkejä, joiden avulla voit parantaa verkkosivustosi näkyvyyttä Googlen kuvahaussa:

1

Nimeä kuvatiedostot kuvailevasti ja lisää alt-tekstiä - kun tallennat kuvia, muista käyttää kuvailevia tiedostonimiä ja alt-tekstiä. Tämä auttaa Googlea ymmärtämään, mistä kuvassa on kyse, ja indeksoimaan sen sen mukaisesti. Jos sinulla on esimerkiksi kuva sinisestä paidasta, voit tallentaa sen nimellä "sininen-paita.jpg" ja lisätä alt-tekstiin "lähikuva sinisestä paidasta". Alt-teksti auttaa myös näkövammaisia ymmärtämään, mitä kuvassa on ja täten parantaa sivustosi saavutettavuutta.

2

Valitse oikea tiedostomuoto - Google suosii tietyntyyppisiä kuvatiedostoja, kuten JPEG-, PNG- ja GIF-tiedostoja. Mikäli mahdollista, käytä jotakin näistä tiedostomuodoista kuvissasi.

3

Optimoi kuvasi hakukoneita varten - kuvaavien tiedostonimien ja alt-tekstin käyttämisen lisäksi voit optimoida kuvasi hakukoneita varten sisällyttämällä avainsanoja tiedostonimeen ja otsikkotunnisteeseen eli otsikkotagiin. Jos sinulla on esimerkiksi kuva oranssista tyynystä, voit tallentaa sen nimellä "oranssi-tyyny-avainsana1-avainsana2.jpg" ja sisällyttää otsikkotagiin "Oranssi Tyyny - Avainsana1 Avainsana2".

4

Käytä negatiivisia avainsanoja - Jos on olemassa tiettyjä sanoja tai lauseita, joilla et halua kuvasi näkyvän hakutuloksissa, kannattaa käyttää negatiivisia avainsanoja. Näin kuva jää pois hakutuloksista. Jos sinulla on esimerkiksi kuva vihreästä paidasta, mutta et halua, että se näkyy, kun ihmiset etsivät hakusanalla "vihreä mekko", voit lisätä "mekko" negatiivisten avainsanojen luetteloon. Voit tehdä tämän Googlen kuvahaussa menemällä Työkalut-valikkoon ja valitsemalla "Negatiiviset avainsanat". Kirjoita sitten sanat tai lauseet, jotka haluat sulkea pois - yksi per rivi.

5

Valitse webhotelli huolella ja harkiten - heikkolaatuiselta tai hitaasti toimivalta palvelimelta toimiva sivusto vaikuttaa kielteisesti hakukonenäkyvyyteesi, koska Google ottaa verkkosivujen luokittelussa huomioon sivujen latausajan. Varmista, että sivustosi palvelinympäristö palvelee sivustosi kävijöitä ja sivustosi sisältöä. Voit palveluntarjoajasi kanssa keskustella sivustosi latausnopeudesta sekä mahdollisista sesonkivaihtelun tuomasta kävijäkuormituksesta. Huolehdi, että palvelinympäristön kapasiteetti on sivustoasi palveleva.

6

Lisää jäsenneltyä tietoa - Jäsennelty tieto (engl. structured data) on kaikessa yksinkertaisuudessaan sivuston sisäinen merkintä, joka auttaa hakukoneita ymmärtämään verkkosivustosi sisältöä. Merkintään kirjattu tieto näkyy rich snippeteissä eli rikastetuissa hakutuloksissa. Niiden avulla sen sijaan saadaan hakutulokseen enemmän tietoa ja sen seurauksena houkuteltua haun tehnyt henkilö helpommin ja todennäköisemmin sivustolle.

Käänteinen kuvahaku

Käänteinen kuvahaku on Googlen ominaisuus, jossa haku tehdään syöttämällä kuva hakukenttään sanojen sijasta. Hakutulokset ovat laidasta laitaan: tulos voi olla esimerkiksi sivu, jolta löytyy sama kuva mutta myös esimerkiksi toisenlainen versio kuvasta tai samankaltainen kuva. Käänteisellä kuvahaulla voit tarkistaa myös sen, missä kaikkialla ottamaasi kuvaa on käytetty.

Käänteinen kuvahaku on hyödyllinen, kun halutaan löytää kuvan alkuperäinen lähde, selvittää, millä sivuilla kyseessä olevaa kuvaa käytetään, tai löytää korkeamman resoluution versioita kuvasta. Sitä voidaan käyttää myös samankaltaisten tuotteiden tai toisiaan muistuttavien kuvien löytämiseen.

Käyttäjä voi tehdä käänteisen kuvahaun lataamalla kuvan tai syöttämällä kuvan URL-osoitteen. Hakukone antaa tuloksina kuvat, jotka ovat samankaltaisia kuin hakuun käytetty kuva.

Käänteinen kuvahaku voidaan tehdä muutamalla eri tavalla. Google Images ja TinEye ovat kaksi suosittua käänteistä kuvahakukonetta. Myös Yandexilla, Baidulla ja Bingillä on omat käänteiset kuvahakukoneensa. Kaikkien kuvahakukoneiden toimintaperiaate on kutakuinkin sama: syötä kuva ja katso, missä kaikkialla sitä on käytetty tai mitä samankaltaisia kuvia löytyy.

 

Tarvitsetko apua hakukoneoptimointiin? Meiltä Digizeriltä löytyy syvällistä SEO-osaamista. Ota yhteyttä myyjiimme ja muotoillaan sinun yrityksellesi sopiva SEO-paketti!

Tutustu myös blogijulkaisuihimme hakukoneoptimoinnista