Tekoälyn rooli Google mainonnassa
Tekoäly on vallannut vahvasti alaa eri toimialoilla, ja yksi sen merkittävimmistä sovellusalueista on mainonta. Erityisesti...
Hyödyntämällä Google Shoppingia tuotteesi näkyvät orgaanisten hakutulosten yläpuolella, ja voit sisällyttää mainoksiin enemmän informaatiota. Ota Google Shopping -mainonta käyttöön ja laita myyntisi kasvuun!
Google Shopping on yksi Google -hakukonemarkkinoinnin kampanjatyypeistä. Olit sitten kivijalka- tai verkkokauppias, Google Shopping -kampanjoilla saat mainoksista sekä informatiivisempia että tehokkaampia.
Googlen hakutuloksissa Google Shopping -mainokset, kuten muutkin maksetut mainokset, näkyvät orgaanisten hakutulosten yläpuolella eli parhaalla sijainnilla. Siinä missä hakumainoksiin saa pelkkää tekstisisältöä, Shopping-mainoksiin pystyt lisäämään tuotetietoja. Tuotetiedon lisäksi mainoksissa on mukana tuotekuva ja sekä mainosta voi täydentää ilmoittamalla tuotteen hinnan. Google Shopping -mainoksessa on nähtävillä myös verkkokaupan nimi.
Shopping-mainoksissa on siis käytettävissä useampi keino asiakkaan vakuuttamiseen. Ne näyttävät esimerkiksi tältä:
Jos myyt tuotteita kivijalkamyymälässä tai verkkokaupassa, Google Shoppingia kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Sen avulla tavoitat potentiaaliset asiakkaat, jotka jo etsivät tiettyä tuotetta – eli ovat pidemmällä ostopolullaan.
Google Shopping on erinomainen työkalu tuotteiden mainostamiseen verkossa ja kullanarvoinen etenkin verkkokauppiaille. Jotta verkkokauppasi menestyy ja saat myyntiä aikaiseksi, tulee sinun näkyä verkossa. Sivuston sisältö- ja käyttöoptimoinnin kaveriksi kannattaakin ottaa maksettu mainonta – siten kasvatat sekä näkyvyyttä että myyntiä.
Google Shopping -mainonnan avulla teet ostoprosessin sujuvammaksi. Kun potentiaalinen asiakas klikkaa etsimänsä tuotteen Google Shopping -mainosta, hän pääsee suoraan tuotesivulle. Näin asiakas saa huomattavasti nopeammin sen tiedon, mitä hän etsii, mikä vuorostaan kasvattaa ostotapahtuman todennäköisyyttä.
Nettishoppailu on tullut jäädäkseen, ja viime vuosina mobiililaitteilla ostosten tekeminen on yleistynyt. Sivustosi ja verkkokauppasi toimivuus mobiililaitteilla kannattaa huomioida mainonnassa ja verkkokaupassa – on ikävää menettää asiakkaita vain siksi, että sisältöä ei ole optimoitu kaikille laitteille. Varmista, että Shopping-mainokset toimivat mobiililaitteilla ja tietokoneilla katsottuna.
Google Shopping tuo siis monia mahdollisuuksia verkkokauppiaille. Jos haluaisit hyödyntää Shopping-kampanjoita digimarkkinoinnissasi, me autamme mielellämme. Ota yhteyttä myyjiimme niin jutellaan lisää!
Shopping-mainonnasta on esimerkiksi seuraavia hyötyjä:
Korkeampi CTR
Lisäinformaatio kasvattaa mainosta klikkaavien määrää
Lämpimämpiä liidejä
Mainosta klikanneet ovat valmiiksi kiinnostuneita tuotteesta
Lisää liikennettä
Shopping-mainokset houkuttelevat enemmän kävijöitä sivustolle
Hyvä sijainti
Shopping-mainokset ovat hakutulosten yläreunassa
Parempi näkyvyys
Saat näkyviin sekä Shopping- että hakusanamainoksen samalle tulossivulle
Google Shopping -mainontaa toteutetaan Google Ads -työkalussa, ja siinä on monia samoja piirteitä kuin muussakin Google-mainonnassa. Google Shoppingiin liittyy kuitenkin muutamia erityispiirteitä, jotka kannattaa ottaa huomioon.
Jotta Shopping-mainoksistasi kiinnostutaan, hio tuotetekstit huippuunsa ja laita tuotekuvat kuntoon. Tuotenimen tulisi olla mahdollisimman kuvaileva, ja tuotetekstin sekä informatiivinen että houkutteleva. Tuotekuvan kohdalla vähintään perusedellytykset eli kuvan koko ja laatu tulee olla kunnossa.
Puoleensavetävällä tekstillä ja laadukkailla kuvilla herätät asiakkaan huomion, jäät paremmin mieleen ja todennäköisesti kasvatat myyntiä. Autamme mielellämme tuotetekstien kanssa ja meiltä saa myös tuotekuvauspalveluita.
Onnistuneen Google Shopping -kampanjan toteuttaminen vaatii aikaa ja vaivaa. Kampanjoita ja kampanjarakennetta suunnitellessa kannattaa pitää mielessä muun muassa seuraavat asiat:
Jaottele kampanjat tuotetyypin tai -kategorian mukaan
Näin pystyt seuraamaan kampanjoiden suoriutumista ja optimoimaan niitä paremmin
Tee mainosryhmiä eri tuotteille
Voit ryhmitellä samankaltaisia tuotteita ja asettaa kullekin ryhmälle erilaiset tarjoukset
Määritä konversioseuranta
Konversioseurannan avulla näet, mitkä avainsanat ja mainokset johtavat haluttuun lopputulokseen.
Google Shopping -kampanjan toteuttamisesta on monia etuja. Se voi esimerkiksi lisätä liikennettä verkkosivustollesi tai verkkokauppaasi. Lisäksi se voi auttaa sinua tuottamaan johtolankoja ja myyntiä. Ja koska voit kohdentaa mainokset niin tarkasti, voit maksimoida sijoitetun pääoman tuoton (ROI).
Google Shopping -kampanjoiden avulla mainoksesi näkyvät myös niille, jotka eivät tunne brändiäsi entuudestaan eli tavoitat täysin uusia ihmisiä. Kun ihminen etsii tiettyä tuotetta, sinun tuotteella on mahdollisuus näkyä tulosten joukossa ja saat uudenlaista näkyvyyttä. Myynnin lisäksi myös verkkosivuston ja myymälän kävijämäärä voi lähteä kasvuun.
Jos sinulla on kivijalkamyymälä, kampanjat kannattaa kohdistaa myös alueellisesti. Silloin mainoksesi näkyvät tietylle alueelle ja sellaisissa hauissa, joissa hakukenttään on kirjoitettu myös esimerkiksi “lähellä minua” tai kaupungin nimi. Alueellisesti kohdistamalla voit kasvattaa kivijalkamyymälän kävijämäärää ja sen seurauksena myyntiä.
Google Shopping -kampanjoissa on hienoa myös se, että voit kohdistaa mainoksen tiettyihin laitteisiin. Jos suurin osa asiakkaistasi tekee ostoksia puhelimellaan, sinun kannattaa luoda mobiililaitteille optimoituja mainoksia. Näin varmistat, että mainokset näkyvät kaikista potentiaalisimmille asiakkaille.
Jos haluat viedä Shopping-kampanjasi seuraavalle tasolle, ota tästä vinkit talteen:
Me Digizerillä olemme tehneet menestyksekästä Google Shopping -mainontaa monille eri yrityksille. Esimerkiksi Huippukaluste on keskittänyt verkkokaupan ydintoimintoja Digizerin toteutettavaksi, ja yhtenä myynnin vauhdittajana on hyödynnetty Google Shoppingia. Lue lisää, miten Verkkokaupan Digipaketti on kasvattanut Huippukalusteen myyntiä ja tuonut selvää tulosta.
Kiinnostuitko Google Shoppingista? Ota yhteyttä myyjiimme ja lähdetään yhdessä kasvattamaan myyntiäsi!
Ellet oikein tiedä, mistä aloittaa, kannattaa tilata ilmainen auditointi.