Google Shopping

Hyödyntämällä Google Shoppingia tuotteesi näkyvät orgaanisten hakutulosten yläpuolella, ja voit sisällyttää mainoksiin enemmän informaatiota. Ota Google Shopping -mainonta käyttöön ja laita myyntisi kasvuun!

Mikä on Google Shopping?

Google Shopping on yksi Google -hakukonemarkkinoinnin kampanjatyypeistä. Olit sitten kivijalka- tai verkkokauppias, Google Shopping -kampanjoilla saat mainoksista sekä informatiivisempia että tehokkaampia. 

Googlen hakutuloksissa Google Shopping -mainokset, kuten muutkin maksetut mainokset, näkyvät orgaanisten hakutulosten yläpuolella eli parhaalla sijainnilla. Siinä missä hakumainoksiin saa pelkkää tekstisisältöä, Shopping-mainoksiin pystyt lisäämään tuotetietoja. Tuotetiedon lisäksi mainoksissa on mukana tuotekuva ja sekä mainosta voi täydentää ilmoittamalla tuotteen hinnan. Google Shopping -mainoksessa on nähtävillä myös verkkokaupan nimi. 

Shopping-mainoksissa on siis käytettävissä useampi keino asiakkaan vakuuttamiseen. Ne näyttävät esimerkiksi tältä:

 

Shopping-mainos jääkaappi

 

Jos myyt tuotteita kivijalkamyymälässä tai verkkokaupassa, Google Shoppingia kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Sen avulla tavoitat potentiaaliset asiakkaat, jotka jo etsivät tiettyä tuotetta – eli ovat pidemmällä ostopolullaan. 

Kenelle Google Shopping on erityisen hyödyllinen?

Google Shopping on erinomainen työkalu tuotteiden mainostamiseen verkossa ja kullanarvoinen etenkin verkkokauppiaille. Jotta verkkokauppasi menestyy ja saat myyntiä aikaiseksi, tulee sinun näkyä verkossa. Sivuston sisältö- ja käyttöoptimoinnin kaveriksi kannattaakin ottaa maksettu mainonta – siten kasvatat sekä näkyvyyttä että myyntiä.

Google Shopping -mainonnan avulla teet ostoprosessin sujuvammaksi. Kun potentiaalinen asiakas klikkaa etsimänsä tuotteen Google Shopping -mainosta, hän pääsee suoraan tuotesivulle. Näin asiakas saa huomattavasti nopeammin sen tiedon, mitä hän etsii, mikä vuorostaan kasvattaa ostotapahtuman todennäköisyyttä. 

Nettishoppailu on tullut jäädäkseen, ja viime vuosina mobiililaitteilla ostosten tekeminen on yleistynyt. Sivustosi ja verkkokauppasi toimivuus mobiililaitteilla kannattaa huomioida mainonnassa ja verkkokaupassa – on ikävää menettää asiakkaita vain siksi, että sisältöä ei ole optimoitu kaikille laitteille. Varmista, että Shopping-mainokset toimivat mobiililaitteilla ja tietokoneilla katsottuna.

Google Shopping tuo siis monia mahdollisuuksia verkkokauppiaille. Jos haluaisit hyödyntää Shopping-kampanjoita digimarkkinoinnissasi, me autamme mielellämme. Ota yhteyttä myyjiimme niin jutellaan lisää!

Google Shopping -mainonnan hyödyt

Shopping-mainonnasta on esimerkiksi seuraavia hyötyjä:

Check

Korkeampi CTR

Lisäinformaatio kasvattaa mainosta klikkaavien määrää

Check

Lämpimämpiä liidejä

Mainosta klikanneet ovat valmiiksi kiinnostuneita tuotteesta

Check

Lisää liikennettä

Shopping-mainokset houkuttelevat enemmän kävijöitä sivustolle

Check

Hyvä sijainti

Shopping-mainokset ovat hakutulosten yläreunassa

Check

Parempi näkyvyys

Saat näkyviin sekä Shopping- että hakusanamainoksen samalle tulossivulle

Miten Google Shopping toimii käytännössä?

Google Shopping -mainontaa toteutetaan Google Ads -työkalussa, ja siinä on monia samoja piirteitä kuin muussakin Google-mainonnassa. Google Shoppingiin liittyy kuitenkin muutamia erityispiirteitä, jotka kannattaa ottaa huomioon.

Jotta Shopping-mainoksistasi kiinnostutaan, hio tuotetekstit huippuunsa ja laita tuotekuvat kuntoon. Tuotenimen tulisi olla mahdollisimman kuvaileva, ja tuotetekstin sekä informatiivinen että houkutteleva. Tuotekuvan kohdalla vähintään perusedellytykset eli kuvan koko ja laatu tulee olla kunnossa. 

Puoleensavetävällä tekstillä ja laadukkailla kuvilla herätät asiakkaan huomion, jäät paremmin mieleen ja todennäköisesti kasvatat myyntiä. Autamme mielellämme tuotetekstien kanssa ja meiltä saa myös tuotekuvauspalveluita.

Shopping-kampanjan suunnittelusta toteutukseen

Onnistuneen Google Shopping -kampanjan toteuttaminen vaatii aikaa ja vaivaa. Kampanjoita ja kampanjarakennetta suunnitellessa kannattaa pitää mielessä muun muassa seuraavat asiat:

Jaottele kampanjat tuotetyypin tai -kategorian mukaan

Näin pystyt seuraamaan kampanjoiden suoriutumista ja optimoimaan niitä paremmin

Tee mainosryhmiä eri tuotteille

Voit ryhmitellä samankaltaisia tuotteita ja asettaa kullekin ryhmälle erilaiset tarjoukset

Määritä konversioseuranta

Konversioseurannan avulla näet, mitkä avainsanat ja mainokset johtavat haluttuun lopputulokseen.

Miksi Google Shopping -mainontaa kannattaa hyödyntää?

Google Shopping -kampanjan toteuttamisesta on monia etuja. Se voi esimerkiksi lisätä liikennettä verkkosivustollesi tai verkkokauppaasi. Lisäksi se voi auttaa sinua tuottamaan johtolankoja ja myyntiä. Ja koska voit kohdentaa mainokset niin tarkasti, voit maksimoida sijoitetun pääoman tuoton (ROI).

Tavoitat laajemman yleisön

Google Shopping -kampanjoiden avulla mainoksesi näkyvät myös niille, jotka eivät tunne brändiäsi entuudestaan eli tavoitat täysin uusia ihmisiä. Kun ihminen etsii tiettyä tuotetta, sinun tuotteella on mahdollisuus näkyä tulosten joukossa ja saat uudenlaista näkyvyyttä. Myynnin lisäksi myös verkkosivuston ja myymälän kävijämäärä voi lähteä kasvuun.

Alueellinen kohdistus

Jos sinulla on kivijalkamyymälä, kampanjat kannattaa kohdistaa myös alueellisesti. Silloin mainoksesi näkyvät tietylle alueelle ja sellaisissa hauissa, joissa hakukenttään on kirjoitettu myös esimerkiksi “lähellä minua” tai kaupungin nimi. Alueellisesti kohdistamalla voit kasvattaa kivijalkamyymälän kävijämäärää ja sen seurauksena myyntiä.

Kohdistus laitteen mukaan

Google Shopping -kampanjoissa on hienoa myös se, että voit kohdistaa mainoksen tiettyihin laitteisiin. Jos suurin osa asiakkaistasi tekee ostoksia puhelimellaan, sinun kannattaa luoda mobiililaitteille optimoituja mainoksia. Näin varmistat, että mainokset näkyvät kaikista potentiaalisimmille asiakkaille.

 

5 vinkkiä Shopping-mainoskampanjoiden optimointiin

Jos haluat viedä Shopping-kampanjasi seuraavalle tasolle, ota tästä vinkit talteen:

1

Varmista, että tuotetiedot ovat ajan tasalla. Tarkista tuotenimikkeet, -kuvaukset, -kuvat ja -hinnat säännöllisesti varmistaaksesi, että ne vastaavat sitä, mitä myyt. Jos huomaat virheitä, korjaa tilanne mahdollisimman nopeasti.

2

Negatiiviset avainsanat auttavat varmistamaan, että mainoksesi näkyvät vain relevanteille hakusanoille ja -lausekkeille. Näin parannat klikkausprosenttia ja vähennät kustannuksia.

3

Jos esimerkiksi toimitat tilauksia vain tiettyihin maihin tai rajatulle alueelle, varmista, että olet kohdentanut Google Shopping -kampanjasi näkymään kyseisillä alueilla. Näin varmistat, että mainoksesi näkyvät vain oikeasti potentiaalisille asiakkaille.

4

Kun luot mainosryhmiä, voit käyttää apuna jo olemassa olevia tuotekategorioita. Näin pystyt tekemään tarjouksen tuotekategorian tai -ryhmän mukaan, ja allokoida budjettia kaikista tärkeimmille tuotteille sekä parantamaan kampanjoiden yleistä kannattavuutta.

5

Kampanjan seuraaminen on erityisen tärkeää, jotta voit tehdä tarvittavia muutoksia ja parannuksia. Voit myös tehdä alennuskampanjan ja seurata, minkälainen vaikutus sillä on keskeisiin mittareihin, kuten CTR:n ja CPC:n.

 

Me Digizerillä olemme tehneet menestyksekästä Google Shopping -mainontaa monille eri yrityksille. Esimerkiksi Huippukaluste on keskittänyt verkkokaupan ydintoimintoja Digizerin toteutettavaksi, ja yhtenä myynnin vauhdittajana on hyödynnetty Google Shoppingia. Lue lisää, miten Verkkokaupan Digipaketti on kasvattanut Huippukalusteen myyntiä ja tuonut selvää tulosta.

 

Kiinnostuitko Google Shoppingista? Ota yhteyttä myyjiimme ja lähdetään yhdessä kasvattamaan myyntiäsi!

Ellet oikein tiedä, mistä aloittaa, kannattaa tilata ilmainen auditointi.

Tilaa ilmainen auditointi

Tutustu myös blogijulkaisuihimme hakukonemainonnasta