Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinoinnin avulla tavoitat kohderyhmäsi ja ohjaat enemmän liikennettä verkkosivuillesi!

Oletko kuullut sanottavan, että sisältö on kaikkein tärkein tekijä verkkosivujesi kannalta? Lauseessa on vinha perä, sillä säännöllisesti toteutettu ja laadukas sisältö tukee verkkosivustoasi ja brändiäsi monella tapaa.

Mitä on sisältömarkkinointi? 

Sisältömarkkinointi on laadukkaan, mielenkiintoisen ja hyödyllisen sisällön tuottamista, jonka tavoitteena on houkutella kohderyhmääsi kiinnostumaan yrityksesi tuotteista ja palveluista. Sisältöä jaetaan potentiaalisille asiakkaille, jotta he saisivat lisäarvoa ja tunnistaisivat yrityksesi hyödylliseksi. 

Inbound-markkinointi toimii monessa eri asiakaspolun vaiheessa ja sillä voidaan tukea asiakkaan matkaa vaiheesta toiseen. 

Sisältömarkkinointi on oiva tapa hankkia uusia asiakkaita: sisällöt houkuttelevat potentiaaliset asiakkaat sisältöjesi pariin, he saavat lisätietoa ja lisäarvoa, joka auttaa heitä tekemään ostopäätöksen. 

Sisältömarkkinointi myös kasvattaa asiakaspysyvyyttä, kun olemassaoleva asiakas saa lisäarvoa sisällöistäsi ja pysyy vakuuttuneena siitä, että olet asiantuntija omalla alallasi.

 

Mitä on sisällöntuotanto? 

Sisältömarkkinoinnissa erilaisia sisältöjä voivat olla mm. 

  • Verkkosivutekstit
  • Blogitekstit 
  • Verkkokaupan kategoriatekstit 
  • Laskeutumissivut 
  • Asiakastarinat 
  • Webinaarit 
  • Oppaat 
  • E-kirjat
  • Podcastit 
  • Videot 
  • Kuvat 
  • Infograafit 
  • Kyselyt jne.
Nainen työskentelemässä hymyileväisenä tietokoneella.

Mitä hyötyä sisällöntuotannosta on?

Sisällöntuotanto on hyödyllinen keino saada lisää uusia asiakkaita nettisivuillesi. Jotta asiakkaat löytävät sinut, sivujesi täytyy löytyä helposti hakukoneista.

Sisällöntuotannon hyödyt:

Google tykkää säännöllisestä ja laadukkaasta sisällöstä

Google tykkää säännöllisestä ja laadukkaasta sisällöstä, jolloin sivustosi pärjää Googlen hauissa paremmin.

Hyvän sisällön avulla luot paremman suhteen asiakkaisiisi.

Hyvän sisällön avulla luot paremman suhteen asiakkaisiisi.

Kun tuotat säännöllisesti tekstejä, sivullesi ohjautuu helpommin kävijöitä.

Kun tuotat säännöllisesti sisältöä, sivullesi ohjautuu helpommin kävijöitä.

Blogitekstit tukevat nettisivujesi tärkeimpiä landing page -sivuja

Blogitekstit tukevat nettisivujesi tärkeimpiä landing page -sivuja, jolloin ne saavat parempaa näkyvyyttä ja tuovat enemmän myyntiä.

Myös vanhat blogitekstit voivat tuoda lukijoita hakukoneiden kautta jopa vuosien kuluttua.

Myös vanhat blogitekstit voivat tuoda lukijoita hakukoneiden kautta jopa vuosien kuluttua.

Blogiteksteistä ja nettisivuteksteistä saat helposti materiaalia myös sosiaalisen median julkaisuihin ja sähköpostimarkkinointiin.

Blogiteksteistä ja nettisivuteksteistä saat helposti materiaalia myös sosiaalisen median julkaisuihin ja sähköpostimarkkinointiin.

Säännöllinen sisällöntuotanto lisää asiakkaiden luottamusta sinua kohtaan, kun asiakas kokee saavansa lisäarvoa sisältöjesi kautta. Sisällöt voivat olla esimerkiksi ohjeita, vinkkejä ja tietopaketteja uusista tuotteista.

Sisällöt voivat olla myös hauskoja – tärkeintä on, että asiakkaasi viihtyy sisältöjesi parissa. 

Sisällöntuotanto on inbound-markkinointia, jonka tavoitteena on, että asiakas ottaa yhteyttä yritykseesi, vähentäen ponnistelujasi ottaa asiakkaaseen yhteyttä outbound-keinoin. 

Ostajapersoonan määrittely 

Jotta tuotat asiakkaallesi juuri sopivaa materiaalia, sinun täytyy tuntea asiakkaasi ja hänen ominaisuutensa ja ostotapansa perinpohjaisesti. Ihanneasiakkaasta kannattaa luoda ostajapersoona, joka on semifiktiivinen luonnehdinta asiakkaan ominaisuuksista ja hänelle merkityksellisistä asioista. Sisältöjesi tulisi auttaa ihanneaasiakasta ja vastata hänen kysymyksiinsä. Ostajapersoonan määrittelyssä kannattaa haastatella nykyisiä asiakkaitasi tai nojata markkinatutkimuksiin ja potentiaalisten asiakkaittesi haastatteluihin. 

Hakukoneoptimoitu sisältö

Jotta lukijat löytävät verkkosivustosi ja sisältösi, tekstien täytyy kuitenkin olla hakukoneoptimoituja. Mitä se sitten tarkoittaa? 

Sisällöntuotannossa hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, että tekstin joukossa täytyy olla tärkeitä avainsanoja, joiden avulla lukija ohjautuu sivustolle. 

Jos myyt verkkokaupassasi esimerkiksi elektroniikkaa, kuten puhelimia, kuluttaja saattaa kirjoittaa Google-hakuun esimerkiksi älypuhelin netistä tai älypuhelimet. Jos verkkokaupastasi löytyy näitä avainsanoja, kuluttajan on helpompi löytää sivustosi.

Blogitekstien ja nettisivutekstien suunnittelussa tärkeänä apuna on avainsana-analyysi, jonka avulla saat selville, millä hakutermeillä kuluttajat ohjautuvat sivustollesi. Yleensä sisältöjen kirjoitus alkaakin avainsana-analyysillä, minkä jälkeen kirjoittajan on helppo edetä tärkeiden hakutermien pohjalta.

Sisältökokonaisuus auttaa nousemaan hakukoneissa

Google rakastaa kokoavia nettisivuja, joissa tietystä, kilpaillusta hakusanasta rakennetaan sisältökokonaisuus. Kilpaillun termin ympärille kirjoitetaan kokonainen sisältöperhe, jolloin termin on helpompi nousta hakukoneissa joukkovoiman ansiosta.

Ideana on kirjoittaa samasta teemasta yksi pilarisivu ja useita ala-artikkeleita, joita linkataan keskenään. Hakukoneoptimoidut sisältökokonaisuudet ovat erittäin tehokas keino saavuttaa auktoriteettia hakukoneissa tietyn aihepiirin keskuudessa.

Olemme luoneet asiakkaillemme lukuisia sisältökokonaisuuksia, joista Teetalo Nordqvistin tarina on yksi mieleenpainuvimmista.

Lue tarina alla olevasta linkistä!

Teetalo Nordqvist

Sisältökokonaisuus eli niin kutsuttu Topic cluster tai Conten cluster auttaa nousemaan hakukoneissa korkeammalle.

Sisältömarkkinointi vai maksettu mainonta? 

Vaikka sisältömarkkinointi on hyvä keino saada uusia asiakkaita, se ei monesti yksin riitä. Kun tähdätään kasvuun, maksetulla mainonnalla tavoitetaan helpommin ja nopeammin potentiaalisia asiakkaita kuin pelkästään odottamalla hakukoneoptimoinnin tuloksia. 

Laadukas sisältö on kuitenkin hyvää materiaalia maksettuun mainontaan ja monesti sisältöjen jakaminen mainonnan avulla saa ne leviämään laajemmalle kuin pelkästään hakukoneoptimoinnin keinoin. Ihmiset saattavat olla väsyneitä mainoksiin, jolloin hyödyllisen sisällön jakaminen mainoksena tuo sille enemmän lisäarvoa. Kumpikaan keinoista ei siis välttämättä yksin toimi, vaan näiden yhdistelmä tuo parhaat tulokset myyntisi kannalta

Eikö aika tai osaaminen riitä sisällön tekemiseen?

Tyypillinen ongelma sisällöntuotannon kannalta on, että yrittäjän aika tai osaaminen ei riitä kirjoittamaan säännöllisiä sisältöjä. Siksi suosittelemmekin sisältömarkkinoinnin ulkoistamista, mikäli mahdollista. Monet asiakkaamme ovat saaneet helpotusta arkiseen uurastukseen eri toimintojen ulkoistamisen myötä.

On tärkeää, että sisältö on laadukasta, jotta kuluttajat kokevat saavansa siitä aidosti lisäarvoa. Vaikka sisällöntuotanto olisikin ulkoistettu, voit kuitenkin itse vaikuttaa oman nettisivustosi tekstien sisältöihin. Ne suunnitellaan aina asiakkaan toiveiden pohjalta – olethan oman alasi asiantuntija. Meiltä saat kirjoittamisen ammattilaisen avun, jolloin sinun ja meidän yhteisen asiantuntijuutemme myötä tekstiesi laatu on taattua.

On totta, että sisällön tuottaminen vaatii resursseja ja pitkäjänteisyyttä, jos aikeenasi on saada kasvua sen avulla. Voimme auttaa sisältösuunnitelmien luomisessa, jolloin sisältöä on helpompi toteuttaa. Esimerkiksi Digimarkkinointipäällikköpalveluumme kuuluu strategisen sisällön suunnittelua, joka tukee liiketoimintaasi. Palvelun avulla saat ikioman asiantuntijan avuksesi digitaaliseen kaupankäyntiin.