Instagram-markkinointi

Instagram tunnetaan kuvien ja videoiden jakamisen alustana – lisäksi se on tehokas markkinointikanava.

Miksi käyttää Instagramia liiketoiminnassa? 

Luonnollisesti haluat olla siellä, missä asiakkaasi ovat. Nykyään se tarkoittaa, että olet Instagramissa.

Instagram on yksi suosituimmista sosiaalisen median alustoista, ja sitä käyttää yli miljardi aktiivista käyttäjää kuukaudessa. Instagramin käyttäjämäärän ennustetaan jatkavan kasvuaan myös tulevaisuudessa.

Instagramin kautta tavoitat siis valtavan määrän ihmisiä ja ennen kaikkea potentiaalisia asiakkaita. Vaikka Instagramissa keskimääräinen käyttäjä on nuorempi kuin esimerkiksi Facebookissa, vanhempien ihmisten määrä Instagramissa on noussut etenkin viime vuosina. Myös muilla mittareilla mitattuna Instagramista löytyy ihmisiä laidasta laitaan, joten sen hyödyntäminen todella kannattaa ja on myös suositeltavaa.

Sosiaalisen median kanavissa, etenkin Instagramissa, markkinoimalla voit myös kommunikoida ja luoda aidon yhteyden potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Siinä missä hakusanamainonnalla saattaa olla pelkästään myynnilliset tarkoitusperät, Instagram on alustana interaktiivisempi. Instagramissa voit saada aikaan keskustelua, kommentoida muiden käyttäjien postauksiin tai esimerkiksi pitää Q&A- eli kysy ja vastaa -hetken. 

Valtavan yleisön tavoittamisen sekä yhteyden luomisen lisäksi Instagram-mainonnalla on esimerkiksi seuraavia hyötyjä:

 

Kohdistaminen

Tarkka mainonnan kohdentaminen

Yksi Instagram-mainonnan ehdottomista eduista on se, että mainontaa voi kohdistaa erittäin hyvin. Mainoskampanjan voi kohdentaa esimerkiksi sijainnin iän, sukupuolen ja kiinnostuksen kohteiden mukaisesti. Kohdentamalla tehokkaasti varmistat, että mainoksesi tavoittaa oikeat ihmiset ja että saat vastinetta rahalle.

Bränditunnettuus

Brändin tunnettuuden kasvattaminen

Mainostaminen Instagramissa on loistava tapa lisätä brändin ja samalla myös yrityksen tunnettuutta. Kun Instagram-käyttäjä näkee postauksen tai mainoksen, muistijälki yrityksestä syntyy. Jos sisältö on tarpeeksi relevanttia ja kiinnostavaa, käyttäjästä voidaan saada asiakas.

Sitoutuminen ja myynti

Sitoutumisen ja myynnin lisääminen

Instagramin avulla potentiaaliset asiakkaat voi saada sitoutumaan yritykseen sekä konvertoitumaan. Mainoksen nähtyään moni potentiaalinen käy mainostavan yrityksen verkkosivustolla tai jopa tekee ostoksen. Instagram-mainonnan avulla voit siis saada myös rahallista hyötyä!

Orgaaninen Instagram-sisältö

Instagramin orgaaninen sisältö tarkoittaa julkaisuja, jotka eivät ole maksettua mainontaa. Vaikka maksetulla mainonnalla saa tuloksia nopeasti, myös orgaanista sisältöä pitää tuottaa. 

5 vinkkiä orgaaniseen Instagram-näkyvyyteen

  1. Digizerin instagram-profiili iPhoneen upotettunaLuo visuaalisesti huomiota herättävä, houkutteleva ja miellyttävä Instagram-profiili. Julkaisut kannattaa suunnitella etukäteen, jotta jatkumo syntyy ja yhtenäisyys säilyy. Apuna voi käyttää suunnittelutyökalua – niitä ovat esimerkiksi UNUM ja Planoly. Digizerin Instagram-profiili näyttää tältä:
  2. Käytä hashtageja, mutta kohtuudella. Hashtagit ovat loistava keino tavoittaa uusia ihmisiä ja kasvattaa näkyvyyttä. Etsi organisaatiollesi sopivimmat hashtagit, testaile ja käytä niitä, joilla pääset parhaisiin tuloksiin. Me Digizerillä olemme käyttäneet esimerkiksi seuraavia hashtageja: #digizer #digimarkkinointitoimisto #digitaalinenmyynti #digitaalisenmarkkinoinninkoulutus #webinaari
  3. Muista vuorovaikutus! Seuraa muita, tykkää kuvista ja kommentoi. Näin saat kontaktin muihin käyttäjiin, sekä todennäköisesti lisää katsojia tilillesi ja sen myötä uusia seuraajia.
  4. Kiinnitä huomiota laadukkuuteen. Vuosien saatossa visuaalisuudesta ja laadukkuudesta on tullut entistä tärkeämpää Instagramissa. Varmista siis, että julkaisusi herättävät huomion ja ovat visuaalisestikin kiinnostavia.
  5. Luo säännöllinen julkaisuaikataulu. Jotta julkaisusi tavoittavat mahdollisimman suuren yleisön, sinun on oltava aktiivinen ja postattava säännöllisesti.
  6. Hyödynnä eri julkaisumuotoja. Perinteisten kuvien lisäksi voit julkaista keloja (reels) ja tarinoita (story). Tarinoihin voit esimerkiksi lisätä kyselyn, linkin verkkosivulle tai herättää huomion musiikilla. Yhdistele ja testaile – näin saat maksimihyödyn irti!

Instagram ja digitaalinen myynti

Instagram on kullanarvoinen alusta verkkokauppiaille sekä muille toimijoille, jotka haluavat kasvattaa digitaalista myyntiä. Samassa kanavassa voit tavoittaa valtavan yleisön, kasvattaa yrityksen tunnettuutta sekä toteuttaa tehokasta maksettua mainontaa. 

Mainosten lisäksi Instagramissa on shopping-ominaisuus, joka tekee ostamisesta entistä helpompaa. Käyttäjät voivat tägätä kuvassa olevan tuotteen sekä orgaanisiin että maksettuihin julkaisuihin. Tällöin potentiaalinen asiakas saa näyttöä koskettamalla tiedon, mistä tuotteesta on kyse.

Tuotteen merkkaamisen lisäksi Instagramin shopping-ominaisuus mahdollistaa oston tekemisen suoraan sovelluksessa. Sen avulla asiakkaan ei tarvitse siirtyä erikseen verkkokauppaan, jolloin yksi välivaihe saadaan poistettua ja ostotapahtuman todennäköisyyttä kasvatettua. Instagramin kautta voi pyrkiä ajamaan liikennettä myös verkkokauppaan, mutta sovelluksen sisälläkin on mahdollista myydä.

Instagram-mainonta tuo tuloksia nopeasti

Kun haluat saavuttaa nopeasti ja tehokkaasti suuren yleisön Instagramissa, oikea ratkaisu on maksettu mainonta. 

Meta Business Suite 

Instagram-mainontaa hallitaan Instagramin emoyhtiön Metan Business Suitella. Käytännön tasolla mainonnan hallinta tarkoittaa esimerkiksi:

1

Kampanjoiden, mainosjoukkojen ja mainosten luominen

2

Asetusten määrittäminen

3

Mainonnan kohdentaminen

4

Tulosten seuraaminen

Meta Business Suite on siis työkalu, jolla Instagram-mainontaa tehdään. Koska kyseessä on Metan alusta, samalla työkalulla voi tehdä myös Facebook-mainontaa. Jos yrityksesi mainostaa jo Facebookissa, Instagram-mainonnan käyttöönotto on vaivatonta – ja myös toisin päin.

Instagramin mainosmuodot

Instagram tarjoaa erilaisia mainosmuotoja, kuten kuva-, video- ja karusellimainoksia, joiden avulla voit mainostaa yritystäsi luovalla ja tehokkaalla tavalla. Eri mainosmuotoja hyödyntämällä saat mainonnasta maksimaalisen hyödyn irti ja juuri oman yrityksesi näköistä. Instagram-mainokset voivat näyttää esimerkiksi tältä:

Esimerkki Instagramin mainosmuodoista

 

Instagram-mainonnan kohdentaminen

Voit kohdentaa mainoksesi tietylle yleisölle Instagramissa, jolloin varmistat, että viestisi tavoittaa oikeat ihmiset. Mainontaa voi kohdentaa esimerkiksi seuraavien tekijöiden mukaan:

Demografinen ryhmä

Demografinen ryhmä

Sijainti

Maantieteellinen sijainti

Kiinnostuksen kohde

Kiinnostuksen kohteet

Remarketing eli uudelleenmarkkinointi

Edellämainittujen keinojen lisäksi Instagram tarjoaa mahdollisuuden uudelleenmarkkinointiin, jonka avulla pystyt tavoittamaan jo verkkosivuillasi käyneet ihmiset. Jos potentiaalinen asiakas silmäilee ensin sivustollasi tarjontaasi, voit tämän jälkeen muistuttaa häntä olemassaolostasi Instagram-mainoksen avulla. Uudelleenmarkkinointia varten sivuille tulee asentaa pikseli eli koodinpätkä, joka kerää käyttäjätietoja ja sitten kohdistaa mainokset oikeille ihmisille.

Lookalike audience eli kaksoisolentokohderyhmä

Kaksoisolentokohderyhmä on ikään kuin muokattu ja kehittyneempi versio uudelleenmarkkinoinnista. Instagram tunnistaa algoritmin avulla käyttäjiä, jotka ovat samankaltaisia kuin sivustollasi jo käyneet ihmiset, ja muodostaa näistä lookalike-yleisön. Kaksoisolentokohderyhmän voi muodostaa myös esimerkiksi kilpailijoiden sivuilla käyneistä, mainoksiin reagoineista ja yhteyttä ottaneista asiakkaista. Lookalike-yleisöjä hyödyntämällä voit tavoittaa hieman laajemman, mutta kohdennetun yleisön.

Instagram-mainonnan hinta

Instagram-mainonnan hinta muodostuu kahdesta asiasta:

  1. Mainosbudjetti
  2. Työaika

Mainosbudjetti riippuu siitä, kuinka paljon haluat maksaa Instagramissa näkyvistä mainoksista. Klikkihinta eli CPC vaihtelee toimialan ja mainoksen sijainnin mukaan – yleisesti ottaen se on noin 0,2€-2€. Klikkihintaan vaikuttaa esimerkiksi se, miten hyvin mainontaa on optimoitu. Panosta siis Instagram-profiiliin, laskeutumissivuun, itse mainoksiin sekä tietenkin kohdentamiseen.

Kohdentaminen vuorostaan vaatii asiantuntemusta ja työtunteja. Kun Instagram-kampanjan luomiseen ja optimointiin käyttää aikaa, mainonnasta saatavat tulokset ovat suurella todennäköisyydellä parempia. Instagram-mainontaan kannattaa siis laittaa aikaa ja panosta – näin se on tehokasta ja sillä tavoittaa oikeat ihmiset.

Instagram-mainonnan ja -julkaisujen seuranta ja kehitys

Instagram-mainonnassa seuranta on erittäin tärkeää. Seuraamalla orgaanista ja maksettua mainontaa voit esimerkiksi

  1. Selvittää, minkälainen sisältö saa parhaan vastaanoton
  2. Varmistaa, että mainoksesi näkyvät oikeille ihmisille

Ennen Instagram-mainonnan ja sen seurannan aloittamista kannattaa miettiä, mitkä ovat tavoitteesi. Haluatko tavoittaa mahdollisimman paljon ihmisiä, ajaa liikennettä verkkosivustollesi vai kasvattaa sitoutumista? Kun tiedät, mitä tavoittelet, voit asettaa mittarit seurannalle. Tässä on muutamia tärkeimpiä:

Tavoittavuus 

Tämän mittarin avulla voit seurata sitä, kuinka moni on nähnyt sisältösi. Jos haluat maksimoida tavoittavuuden, sisällön tulee olla kiinnostavaa ja relevanttia kohdeyleisöllesi. Käytä hashtageja, lisää sijaintitunniste ja lisää kuvatekstiin avainsanoja – näin kasvatat tavoittavuutta.

Sitoutuminen

Tämä mittari mittaa, miten Instagram-käyttäjät reagoivat sisältöösi. Jos ihmiset tykkäävät, kommentoivat ja jakavat sisältöäsi aktiivisesti, sitoutuminen on korkeaa. Voit kasvattaa sitoutumista esimerkiksi julkaisemalla laadukasta sisältöä tai lisäämällä kuvatekstiin toimintakehoitteen eli CTA:n.

Klikkausten määrä

Eli kuinka moni Instagram-käyttäjä klikkaa biostasi tai kuvastasi löytyvää linkkiä. Jos haluat ohjata liikennettä useammalle sivulle, ota käyttöön linkkityökalu, kuten Linktree. Hyödynnä myös utm-linkkejä, jotta näet, kuinka paljon liikennettä Instagramin kautta syntyy.

Myynti

Tämän mittarin avulla voit seurata Instagramin kautta saatavaa myyntiä. Jos haluat kasvattaa Instagram-myyntiä, hyödynnä maksettua mainontaa. Katso myös vinkit verkkokaupan Instagram-mainontaan ylempää!

Esimerkiksi näiden mittareiden avulla voit seurata Instagram-mainonnan ja julkaisujesi menestystä. Kannattaakin testata, minkälainen sisältö toimii ja kehittää Instagram-markkinointia tulosten pohjalta.

 

Haluaisitko aloittaa Instagram-markkinoinnin tai mietitkö, miten mainontaan saisi lisäpotkua? Me Digizerillä olemme tehneet monelle yritykselle tuloksellista mainontaa Instagramissa. Ota yhteyttä myyjiimme, niin laitetaan sinunkin Instagram-markkinointiisi vauhtia! 

Tutustu myös blogijulkaisuihimme somemarkkinoinnista