Hyvän markkinointisuunnitelman peruspilarit
Hyvän markkinointisuunnitelman luominen on tärkeä askel menestyvän liiketoiminnan varmistamiseksi. Tämä suunnitelma auttaa yritystä määrittelemään, miten...
Instagram tunnetaan kuvien ja videoiden jakamisen alustana – lisäksi se on tehokas markkinointikanava.
Luonnollisesti haluat olla siellä, missä asiakkaasi ovat. Nykyään se tarkoittaa, että olet Instagramissa.
Instagram on yksi suosituimmista sosiaalisen median alustoista, ja sitä käyttää yli miljardi aktiivista käyttäjää kuukaudessa. Instagramin käyttäjämäärän ennustetaan jatkavan kasvuaan myös tulevaisuudessa.
Instagramin kautta tavoitat siis valtavan määrän ihmisiä ja ennen kaikkea potentiaalisia asiakkaita. Vaikka Instagramissa keskimääräinen käyttäjä on nuorempi kuin esimerkiksi Facebookissa, vanhempien ihmisten määrä Instagramissa on noussut etenkin viime vuosina. Myös muilla mittareilla mitattuna Instagramista löytyy ihmisiä laidasta laitaan, joten sen hyödyntäminen todella kannattaa ja on myös suositeltavaa.
Sosiaalisen median kanavissa, etenkin Instagramissa, markkinoimalla voit myös kommunikoida ja luoda aidon yhteyden potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Siinä missä hakusanamainonnalla saattaa olla pelkästään myynnilliset tarkoitusperät, Instagram on alustana interaktiivisempi. Instagramissa voit saada aikaan keskustelua, kommentoida muiden käyttäjien postauksiin tai esimerkiksi pitää Q&A- eli kysy ja vastaa -hetken.
Valtavan yleisön tavoittamisen sekä yhteyden luomisen lisäksi Instagram-mainonnalla on esimerkiksi seuraavia hyötyjä:
Tarkka mainonnan kohdentaminen
Yksi Instagram-mainonnan ehdottomista eduista on se, että mainontaa voi kohdistaa erittäin hyvin. Mainoskampanjan voi kohdentaa esimerkiksi sijainnin iän, sukupuolen ja kiinnostuksen kohteiden mukaisesti. Kohdentamalla tehokkaasti varmistat, että mainoksesi tavoittaa oikeat ihmiset ja että saat vastinetta rahalle.
Brändin tunnettuuden kasvattaminen
Mainostaminen Instagramissa on loistava tapa lisätä brändin ja samalla myös yrityksen tunnettuutta. Kun Instagram-käyttäjä näkee postauksen tai mainoksen, muistijälki yrityksestä syntyy. Jos sisältö on tarpeeksi relevanttia ja kiinnostavaa, käyttäjästä voidaan saada asiakas.
Sitoutumisen ja myynnin lisääminen
Instagramin avulla potentiaaliset asiakkaat voi saada sitoutumaan yritykseen sekä konvertoitumaan. Mainoksen nähtyään moni potentiaalinen käy mainostavan yrityksen verkkosivustolla tai jopa tekee ostoksen. Instagram-mainonnan avulla voit siis saada myös rahallista hyötyä!
Instagramin orgaaninen sisältö tarkoittaa julkaisuja, jotka eivät ole maksettua mainontaa. Vaikka maksetulla mainonnalla saa tuloksia nopeasti, myös orgaanista sisältöä pitää tuottaa.
Instagram on kullanarvoinen alusta verkkokauppiaille sekä muille toimijoille, jotka haluavat kasvattaa digitaalista myyntiä. Samassa kanavassa voit tavoittaa valtavan yleisön, kasvattaa yrityksen tunnettuutta sekä toteuttaa tehokasta maksettua mainontaa.
Mainosten lisäksi Instagramissa on shopping-ominaisuus, joka tekee ostamisesta entistä helpompaa. Käyttäjät voivat tägätä kuvassa olevan tuotteen sekä orgaanisiin että maksettuihin julkaisuihin. Tällöin potentiaalinen asiakas saa näyttöä koskettamalla tiedon, mistä tuotteesta on kyse.
Tuotteen merkkaamisen lisäksi Instagramin shopping-ominaisuus mahdollistaa oston tekemisen suoraan sovelluksessa. Sen avulla asiakkaan ei tarvitse siirtyä erikseen verkkokauppaan, jolloin yksi välivaihe saadaan poistettua ja ostotapahtuman todennäköisyyttä kasvatettua. Instagramin kautta voi pyrkiä ajamaan liikennettä myös verkkokauppaan, mutta sovelluksen sisälläkin on mahdollista myydä.
Kun haluat saavuttaa nopeasti ja tehokkaasti suuren yleisön Instagramissa, oikea ratkaisu on maksettu mainonta.
Instagram-mainontaa hallitaan Instagramin emoyhtiön Metan Business Suitella. Käytännön tasolla mainonnan hallinta tarkoittaa esimerkiksi:
Meta Business Suite on siis työkalu, jolla Instagram-mainontaa tehdään. Koska kyseessä on Metan alusta, samalla työkalulla voi tehdä myös Facebook-mainontaa. Jos yrityksesi mainostaa jo Facebookissa, Instagram-mainonnan käyttöönotto on vaivatonta – ja myös toisin päin.
Instagram tarjoaa erilaisia mainosmuotoja, kuten kuva-, video- ja karusellimainoksia, joiden avulla voit mainostaa yritystäsi luovalla ja tehokkaalla tavalla. Eri mainosmuotoja hyödyntämällä saat mainonnasta maksimaalisen hyödyn irti ja juuri oman yrityksesi näköistä. Instagram-mainokset voivat näyttää esimerkiksi tältä:
Voit kohdentaa mainoksesi tietylle yleisölle Instagramissa, jolloin varmistat, että viestisi tavoittaa oikeat ihmiset. Mainontaa voi kohdentaa esimerkiksi seuraavien tekijöiden mukaan:
Demografinen ryhmä
Maantieteellinen sijainti
Kiinnostuksen kohteet
Edellämainittujen keinojen lisäksi Instagram tarjoaa mahdollisuuden uudelleenmarkkinointiin, jonka avulla pystyt tavoittamaan jo verkkosivuillasi käyneet ihmiset. Jos potentiaalinen asiakas silmäilee ensin sivustollasi tarjontaasi, voit tämän jälkeen muistuttaa häntä olemassaolostasi Instagram-mainoksen avulla. Uudelleenmarkkinointia varten sivuille tulee asentaa pikseli eli koodinpätkä, joka kerää käyttäjätietoja ja sitten kohdistaa mainokset oikeille ihmisille.
Kaksoisolentokohderyhmä on ikään kuin muokattu ja kehittyneempi versio uudelleenmarkkinoinnista. Instagram tunnistaa algoritmin avulla käyttäjiä, jotka ovat samankaltaisia kuin sivustollasi jo käyneet ihmiset, ja muodostaa näistä lookalike-yleisön. Kaksoisolentokohderyhmän voi muodostaa myös esimerkiksi kilpailijoiden sivuilla käyneistä, mainoksiin reagoineista ja yhteyttä ottaneista asiakkaista. Lookalike-yleisöjä hyödyntämällä voit tavoittaa hieman laajemman, mutta kohdennetun yleisön.
Instagram-mainonnan hinta muodostuu kahdesta asiasta:
Mainosbudjetti riippuu siitä, kuinka paljon haluat maksaa Instagramissa näkyvistä mainoksista. Klikkihinta eli CPC vaihtelee toimialan ja mainoksen sijainnin mukaan – yleisesti ottaen se on noin 0,2€-2€. Klikkihintaan vaikuttaa esimerkiksi se, miten hyvin mainontaa on optimoitu. Panosta siis Instagram-profiiliin, laskeutumissivuun, itse mainoksiin sekä tietenkin kohdentamiseen.
Kohdentaminen vuorostaan vaatii asiantuntemusta ja työtunteja. Kun Instagram-kampanjan luomiseen ja optimointiin käyttää aikaa, mainonnasta saatavat tulokset ovat suurella todennäköisyydellä parempia. Instagram-mainontaan kannattaa siis laittaa aikaa ja panosta – näin se on tehokasta ja sillä tavoittaa oikeat ihmiset.
Instagram-mainonnassa seuranta on erittäin tärkeää. Seuraamalla orgaanista ja maksettua mainontaa voit esimerkiksi
Ennen Instagram-mainonnan ja sen seurannan aloittamista kannattaa miettiä, mitkä ovat tavoitteesi. Haluatko tavoittaa mahdollisimman paljon ihmisiä, ajaa liikennettä verkkosivustollesi vai kasvattaa sitoutumista? Kun tiedät, mitä tavoittelet, voit asettaa mittarit seurannalle. Tässä on muutamia tärkeimpiä:
Tämän mittarin avulla voit seurata sitä, kuinka moni on nähnyt sisältösi. Jos haluat maksimoida tavoittavuuden, sisällön tulee olla kiinnostavaa ja relevanttia kohdeyleisöllesi. Käytä hashtageja, lisää sijaintitunniste ja lisää kuvatekstiin avainsanoja – näin kasvatat tavoittavuutta.
Tämä mittari mittaa, miten Instagram-käyttäjät reagoivat sisältöösi. Jos ihmiset tykkäävät, kommentoivat ja jakavat sisältöäsi aktiivisesti, sitoutuminen on korkeaa. Voit kasvattaa sitoutumista esimerkiksi julkaisemalla laadukasta sisältöä tai lisäämällä kuvatekstiin toimintakehoitteen eli CTA:n.
Eli kuinka moni Instagram-käyttäjä klikkaa biostasi tai kuvastasi löytyvää linkkiä. Jos haluat ohjata liikennettä useammalle sivulle, ota käyttöön linkkityökalu, kuten Linktree. Hyödynnä myös utm-linkkejä, jotta näet, kuinka paljon liikennettä Instagramin kautta syntyy.
Tämän mittarin avulla voit seurata Instagramin kautta saatavaa myyntiä. Jos haluat kasvattaa Instagram-myyntiä, hyödynnä maksettua mainontaa. Katso myös vinkit verkkokaupan Instagram-mainontaan ylempää!
Esimerkiksi näiden mittareiden avulla voit seurata Instagram-mainonnan ja julkaisujesi menestystä. Kannattaakin testata, minkälainen sisältö toimii ja kehittää Instagram-markkinointia tulosten pohjalta.
Haluaisitko aloittaa Instagram-markkinoinnin tai mietitkö, miten mainontaan saisi lisäpotkua? Me Digizerillä olemme tehneet monelle yritykselle tuloksellista mainontaa Instagramissa. Ota yhteyttä myyjiimme, niin laitetaan sinunkin Instagram-markkinointiisi vauhtia!