Hakukoneoptimointi (SEO)
Hakukoneoptimoinnilla tavoitat enemmän asiakkaita sivuillesi ja kasvatat myyntiä!
Hakukoneoptimoinnilla tavoitat enemmän asiakkaita sivuillesi ja kasvatat myyntiä!
Kuinka usein olet aloittanut tuotteen tai palvelun hankinnan tekemällä haun Googlessa? Kuinka usein näissä tilanteissa jatkat hakutulosten selaamista toiselle sivulle saakka? Todennäköisesti harvemmin – ja juuri siitä syystä hakukoneoptimointi on erittäin tärkeää.
Hakukoneoptimointi tai SEO-optimointi on prosessi, jossa pyrimme nostamaan verkkokauppasi tai verkkosivustosi sijoituksia hakukoneiden hakutuloksissa. Tarkoituksena on lisätä sivuston orgaanista kävijämäärää sisällön ja teknisen toteutuksen optimoimisella hakukoneiden algoritmien mukaisesti.
Sivuston sisällön kehittäminen hakukonenäkyvyyden parantamiseksi. Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia hakukoneille, mutta ennen kaikkea ihmisille. Ellei sivustosi ole luettava eikä lukija viihdy sen parissa, hakukonenäkyvyys kärsii.
Sivuston sisäisten linkitysten optimointi. Sisäiset linkit parantavat sivuston luettavuutta ja hakukonenäkyvyyttä.
Ulkoisten linkitysten hankkiminen sivustolle. Ulkoiset linkit parantavat sivuston auktoriteettia ja sitä myötä vaikuttavat löydettävyyteen.
Kilpailijoiden ja kilpailevien sivustojen analysointi. Jotta voittaisit kilpailijasi, sinun on hyvä tunnistaa, millaisilla hakutermeillä kilpailijasi löytyvät hakukoneista.
Sivuston tekninen optimointi. Sivuston rakenne ja tekniikka vaikuttaa suoraan hakukonenäkyvyyteen.
Kattava raportointi. Saat laajan analyysin optimoinnin toimenpiteistä ja seurauksista.
88 % ihmisistä aloittaa ostamisen verkossa. Tämän lisäksi Googlen ensimmäinen sivu kerää 91 % kaikista klikkauksista.
Miten vierailijamääräsi ja sitä kautta myyntisi muuttuisi, jos onnistuisit hyppäämään tärkeillä hakusanoilla Googlen ykkössivun puolelle ja saisit yhtäkkiä moninkertaisesti palveluasi etsiviä vierailijoita sivuillesi?
Tai päinvastoin, jos olet ykkössivulla, kuinka suuren loven myyntiin aiheuttaisi, jos kilpailija onnistuisi syrjäyttämään sinut toiselle sivulle? Useimpien yritysten kohdalla puhutaan erittäin merkittävästä vaikutuksesta! Varsinkin, kun yhdellä hakusanalla hyvä löydettävyys useimmiten tarkoittaa myös nousua muillakin aihetta liippaavilla hakutermeillä.
Enemmän ostoaikeissa olevia vierailijoita. Näkyvyys vaikuttaa suoraan siihen, kuinka paljon silmäpareja päätyy sivuillesi.
Selkeän edun kilpailijoihin nähden, kun sivustosi löytyy hakukoneesta ennen heitä.
Pitkäaikaisen positiivisen vaikutuksen yrityksen liikevaihtoon. Mainostamisen paine vähenee, kun yrityksesi ja palvelusi löytyvät hakukoneista.
Uskottavuutta ja luotettavuutta brändillesi, koska näyt hakukoneissa kohderyhmällesi tärkeillä hakusanoilla.
Hakukoneoptimoinnin tulokset näkyvät parhaiten pitkäaikaisen työn perusteella. Hakusanasta ja sen kilpailutilanteesta riippuen näkyviä tuloksia voidaan saadaan jo viikoissa, mutta yleensä tulokset näkyvät useamman kuukauden kuluessa.
Optimointiprosessi sisältää erityyppisiä toimia, jotka ovat jokaiselle sivustolle omanlaisia. Hakukoneoptimointiin ei siis ole olemassa ”one size fits all” -ratkaisua, vaan jokainen sivusto ja jokainen hakusana on erilainen ja vaatii erilaisia toimenpiteitä.
SEO-tiimimme Digizerillä koostuu kokeneista ammattilaisista, joiden laaja kokemus erityyppisten sivujen optimoinnista takaa parhaat tulokset sinunkin verkkosivusi näkyvyyden ja sitä kautta myynnin kehittämiseen.
Verkkokaupan hakukoneoptimoinnilla pyritään nostamaan verkkokaupan eri sivut hakukoneissa paremmin löydettäviksi. Kannattaa miettiä, miten verkkokauppasi asiakas toimii: hän todennäköisesti hakee suoraan tuotenimellä tai mallilla, ja toivoo löytävänsä tarkkaa tietoa tuotteesta. Tuotesivujen tuotekuvaukset ja lisätietotekstit on hyvä päivittää mahdollisimman tarkoiksi sekä pitää ajan tasalla. Tämä on tärkeää sekä hakukonenäkyvyyden kannalta että asiakkaan selatessa verkkokaupan tuotteita ja tehdessä ostopäätöstä.
Toisaalta myös kategoriasivujen optimointi on tärkeää, sillä monesti ostaja hakee laajemmalla hakusanalla (esim. ‘lasten kurahousut’) sen sijaan, että kirjoittaisi hakukenttään tarkan tuotenimen.
Löydettävyyteen vaikuttaa myös kuvien hakukoneoptimointi. Tämä on tärkeää, kun tavoittelet parempaa sijoitusta esimerkiksi Googlen kuvahaussa. Kuville kannattaa kirjoittaa Alt-teksti sekä harkita kuvatekstien lisäämistä.
Verkkokaupan tuotteille on hyvä kirjoittaa täsmälliset ja kuvaavat metakuvaukset. Metakuvaus ei varsinaisesti paranna hakukonenäkyvyyttä, mutta sivun löydyttyä se voi johtaa klikkaamiseen useammin. Metakuvaus onkin hyvä keino myydä sivun sisältö sitä hakukoneessa tarkastelevalle.
Kattavat ohjeet verkkokaupan hakukoneoptimointiin löydät blogistamme.
Jos olet kivijalkayrittäjä tai toimit maantieteellisesti tietyllä alueella, on hakukoneoptimointi sinulle erittäin hedelmällistä. Google tuntee asiakkaasi sekä sen, missä he liikkuvat. Oikein toteutettu paikallinen hakukoneoptimointi nostaa sinut hakutuloksissa korkealle juuri silloin, kun sinua lähellä olevat asiakkaat etsivät tarjoamiasi palveluita.
Paikallisessa hakukoneoptimoinnissa tehdään samoja toimia kuin hakukoneoptimoinnissa yleensäkin, mutta linkinrakennuksessa keskitytään kertomaan Googlelle vinkkejä omasta toimialueestasi. Lisäksi hyödynnetään paikallisia hakemistoja sekä esimerkiksi Google My Business -palvelua.
Yksi tärkeimmistä kysymyksistä hakukoneoptimointiin liittyen on sen hinta. Mistä hakukoneoptimoinnin kustannukset muodostuvat ja mistä kannattaa maksaa? Kysymykseen vastaamme blogiartikkelissa, jossa perehdytään tarkemmin hakukoneoptimoinnin hinnoitteluun ja selvitetään perinpohjin, mistä kustannukset koostuvat.
Hakukoneoptimointi koostuu monesta eri elementistä, ja niitä yhdistelemällä saavutat parhaan mahdollisen tuloksen. Meiltä Digizeriltä saat muun muassa seuraavia SEO-palveluita:
Avainsana-analyysin avulla selvität, millä hakusanoilla ja -lausekkeilla yrityksesi tulisi näkyä verkossa. Hyvin olennainen osa hakukoneoptimoinnin prosessia.
Teknisessä analyysissä selvitetään verkkosivuston tekninen toimivuus. Oikein toteutettuna sillä on positiivinen vaikutus hakukonesijoitukseen ja kävijämäärään.
Kuvien hakukoneoptimoinnilla varmistetaan, että sivusto on aidosti saavutettava ja käyttäjäystävällinen.
Google Analytics on erittäin hyödyllinen työkalu sivuston liikenteen selvittämiseen. Analytics tarjoaa arvokasta tietoa verkkosivun toiminnasta ja auttaa huomaamaan piilevät vaarat ajoissa.
Optimoitu sisällöntuotanto on kaiken a ja o. Kaiken sisällön tulee olla optimoitua, jotta sitä kuluttavat ihmiset kiinnostuvat sisällöstä ja hakukonesijoitus kohenee.
Meillä Digizerillä on vankka kokemus hakukoneoptimoinnista. Ota yhteyttä myyjiimme ja muotoillaan yhdessä juuri sinun yrityksellesi sopiva SEO-paketti!