Facebook-markkinointi

Facebookissa markkinoimalla voit tavoittaa valtavan joukon potentiaalisia asiakkaita ja laittaa myynnin kasvuun!

Yleistietoa Facebookista

Facebook on maailman suosituin sosiaalisen median alusta, jota käyttää maailmanlaajuisesti hieman alle kolme miljardia ihmistä. Suomessa Facebookin käyttäjämäärä on suunnilleen  kolme miljoonaa, eli noin 60% suomalaisista on Facebookissa. Facebook-markkinoinnilla voi siis tavoittaa suuren ja laajan yleisön – jopa yhden maan sisällä.

Facebookin käyttäjäkunta on hieman vanhempaa kuin esimerkiksi Instagramissa. Jos kohdeyleisösi koostuu keski-ikäisistä tai sitä vanhemmista, Facebook voi olla erinomainen kanava potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen. Sen sijaan jos haluat kohdistaa markkinointiasi z-sukupolven edustajille, kannattaa kääntää katse Instagramin ja TikTokin suuntaan.

Facebookista löytyy hyvin monen eri toimialan yrityksiä. Kaikista yleisintä Facebookin käyttö on matkailu- ja ravintola-alan, viestinnän sekä vähittäiskaupan yritysten keskuudessa. Ennen Facebookin käyttöön ottamista kannattaakin selvittää, ovatko kilpailijasi jo FB:ssä ja jos ovat, niin miten he siellä markkinoivat. Näin saat vertailupohjaa omalle Facebook-markkinoinnillesi, ja pystyt hienosäätämään strategiaasi omaksi eduksesi.

Facebook-markkinoinnin hyödyt yrityksille

Facebookin hyödyntäminen on tehokas keino tavoittaa sekä nykyiset että potentiaaliset asiakkaat. Facebook-markkinoinnista on esimerkiksi seuraavia hyötyjä:

Tavoitat suuren yleisön

Valtava määrä aktiivisia käyttäjiä tarkoittaa, että tavoitat suuren yleisön. Sen lisäksi Facebook tarjoaa erinomaisia kohdistusmahdollisuuksia – tavoitat siis suuren joukon potentiaalisia asiakkaita.

Facebook-markkinointi on kustannustehokasta

Yksi Facebook-markkinoinnin parhaista puolista ja suurimmista eduista on sen kustannustehokkuus. Saat tuloksia jo pienellä budjetilla. Facebookin maksetussa mainonnassa maksat vain klikeistä eli budjetti ei mene hukkaan.

Asiakaspolun kaikkiin vaiheisiin

Facebookissa markkinoimalla voit tavoittaa asiakaspolun eri vaiheessa olevia ihmisiä. Oli tavoitteenasi sitten kasvattaa tunnettuutta, lisätä liikennettä verkkosivustolle, generoida liidejä tai tuottaa konversioita, Facebook-markkinoinnista on varmasti hyötyä. Muista luoda some-strategia, jotta saatu hyöty on maksimaalinen!

Asiakaspalvelu

Myynnin kasvattamisen lisäksi Facebook on kätevä asiakaspalvelun työkalu. Useimmiten asiakaspalveluun hyödynnetään sähköpostia, chattia tai puhelinta, mutta Facebookia kannattaa harkita. Meiltä Digizeriltä saat myös ulkoistetun asiakaspalvelun – lue lisää!

Miten Facebook-markkinointi toimii?

Facebookissa joukosta erottautuminen voi olla haastavaa. Siksi Facebook-markkinointiin kannattaa ottaa strateginen ote. Kun ymmärrät Facebookin toimintaperiaatteet, hyödyt siitä enemmän. Seuraavien ohjeiden avulla pääset alkuun Facebookin käytössä:

Vaihe 1: Luo yritysprofiili

Ensimmäinen askel on luoda yrityksellesi Facebook-sivu. Tämä on Facebook-markkinoinnin perusta.

Lisää tietoja yrityksestäsi, kuten:

1

Kuvaus yritystoiminnastasi

2

Yhteystiedot

3

WWW-osoite

Muista myös lisätä kuvamuotoista materiaalia, eli esimerkiksi banneri ja profiilikuva. Näin teet sivustasi visuaalisesti miellyttävän ja houkuttelevamman.

Vaihe 2: Määrittele tavoitteesi

Heti alkuun on tärkeää määrittää Facebook-markkinoinnin tavoitteet. Mitä haluat saavuttaa Facebook-markkinoinnilla?

Haluatko kasvattaa brändin tunnettuutta, verkkosivujen liikennettä tai myyntiä? Kun tiedät, mitä haluat saavuttaa, voit luoda tavoitteitasi vastaavaa sisältöä.

Vaihe 3: Tutki kohderyhmääsi

Kuten muidenkin markkinontikanavien kohdalla, myös Facebookissa oman kohdeyleisön tietäminen ja ymmärtäminen on tärkeää. Kenen huomion pyrit kiinnittämään?

Jos kohdeyleisösi koostuu nuorista aikuisista, kepeän ja samaistuttavan sisällön luominen on suositeltavaa. Sitä vastoin suuret ikäluokat pitävät yleensä vakavammasta ja asiapitoisemmasta sisällöstä. Pidä myös konteksti ja tuotteesi tai palvelusi mielessä – pelkästään demografisten tekijöiden huomioiminen riittää harvoin.

Kohderyhmän tutkimisessa kannattaa hyödyntää Facebookin Kävijätiedot-työkalua. Kävijätiedoista saat kohderyhmästäsi selville muun muassa seuraavat asiat:

Facebookin tarjoamat kävijätiedot auttavat luomaan sisältöä, joka herättää yleisösi huomion ja kiinnostuksen. Vinkki: hyödynnä myös Potentiaalinen kohderyhmä -osiota! Se auttaa sinua katsomaan tulevaisuuteen.

Vaihe 4: Kehitä ja hio markkinointisuunnitelma

Laadi yrityksellesi sopiva ja tavoitteitasi vastaava markkinointisuunnitelma. Apuna tähän voit käyttää esimerkiksi vuosikelloa tai julkaisukalenteria. Markkinointisuunnitelma on ohjenuora, joka helpottaa tekemistä ja edesauttaa tavoitteiden saavuttamista.

Vaihe 5: Aktivoidu & anna palaa

Seuraavaksi pääset käynnistämään Facebook-markkinoinnin täyteen vauhtiin. Tee se strategiaa noudattaen ja katso vinkit alta!

6 vinkkiä tehokkaaseen Facebook-markkinointiin

1. Säännöllisyys

Aktiivisuus ja säännöllisyys on tärkeää niin potentiaalisten asiakkaiden kuin Facebookin algoritmin kannalta. Julkaisemalla usein pysyt ihmisten mielessä!

2. Visuaalisuus

Kuvia tai videoita sisältävät julkaisut herättävät todennäköisemmin Facebook-käyttäjien huomion ja mielenkiinnon. Muista siis lisätä niitä postauksiin!

3. Hashtagit

Hashtagien avulla voit auttaa potentiaalisia asiakkaita löytämään yrityksesi helpommin ja todennäköisemmin.

4. Vuorovaikutus

Jos saat kommentin tai kysymyksen, varmista, että reagoit siihen nopeasti.

5. Maksettu mainonta

Maksetun mainonnan avulla tavoitat suuremman yleisön ja saat tehoa Facebook-markkinointiin. Lue lisää alempaa!

6. Seuranta

Mainontaa on tärkeää seurata – näin tiedät, mikä toimii ja mikä ei toimi. Tulosten pohjalta voit myös kehittää ja optimoida markkinointia.

Facebook-yritystilin orgaaniset julkaisut

Kuten muissakin sosiaalisen median kanavissa, myös Facebookissa täytyy tuottaa orgaanista sisältöä. Siten saat orgaanista näkyvyyttä, voit rakentaa brändiä ja viestiä omasta yrityksestä. Vaikka maksetulla mainonnalla saa tuloksia nopeasti, orgaanisten julkaisujen tärkeyttä ei pidä unohtaa.

Kun suunnittelet ja luot Facebook-julkaisuja, hyödynnä tekemääsi sosiaalisen median julkaisukalenteria. Siten postausten tarkempi suunnittelu ja tekstin kirjoittaminen on tehokkaampaa. Julkaisukalenteria noudattamalla varmistat myös, että julkaisuissa on tarpeeksi vaihtelua. Lisäksi pidä yrityksesi brändi ja graafinen ohjeistus koko ajan mielessä!

Muista hyvän julkaisun peruspilarit eli mielenkiintoisuus, relevanttius ja visuaalisuus. Julkaise siis kohdeyleisösi kiinnostavaa sisältöä, ja lisää kuva tai video. Näin kiinnität potentiaalisen asiakkaan huomion ja saat hänet pysähtymään postauksen äärelle. 

Lisää orgaanisen julkaisun tekstiin hashtageja, jotta maksimoit näkyvyyden. Selvitä parhaat toimiala-, yritys-, ja julkaisukohtaiset hashtagit, ja käytä niitä. Kannattaa kuitenkin muistaa kohtuullisuus – muutama hashtag riittää.

Meta Business Suite

Meta Business Suite on Facebookin emoyhtiön Metan työkalu, jossa voit hallita sekä Facebookin että Instagramin orgaanisia julkaisuja. Business Suiten etusivu tarjoaa yleiskatsauksen yrityksesi Facebook- ja Instagram-profiileista. Löydät esimerkiksi tiedon siitä, kuinka moni on nähnyt julkaisemasi postauksen ja kuinka monta tykkäystä se on saanut. Lue julkaisujen seurannasta lisää alempaa!

Julkaisujen luominen tapahtuu Meta Business Suiten suunnittelutyökalussa. Siellä voit sekä julkaista että ajastaa julkaisuja eli yleisesti ottaen hallinnoida orgaanista sisältöä. Erityisen kätevän suunnittelutyökalusta tekee se, että voit julkaista tai ajastaa samalla Instagram- ja Facebook-postauksen. Kannattaa myös hyödyntää tuoteominaisuutta: jos kuvassa näkyy tuote, voit lisätä verkkokauppaan vievän linkin tuotteen kohdalle. 

Facebook-mainonta

Kun haluat tavoittaa suuremman yleisön ja saada parempia tuloksia, maksettu mainonta on oikea ratkaisu. 

Facebook-mainokset koostuvat monesta osasta:

  • Otsikko
  • Mainosteksti
  • Visuaaliset elementit
  • Sijoittelu
  • CTA eli Call-to-action

Luonnostele mainos, tee tarkistuskierros ja hio mainos huippuunsa. Muista myös ajatella kokonaisuutta: jotta mainoksesi toimii, eri osien pitää sopia yhteen ja muodostaa looginen kokonaisuus. Mainosten tulee herättää potentiaalisen asiakkaan huomio ja saada hänet pysähtymään. 

Mainoksen visuaalisten elementtien eli kuvien tai videoiden täytyy olla yhdenmukaisia brändin kanssa. Jos yritykseltäsi löytyy graafinen ohjeistus, hyödynnä ja noudata sitä. 

Kuvien luomiseen voi käyttää työkalua, esimerkiksi Canvaa. Canvan ilmaisversiolla pääsee alkuun, mutta maksullisen version hankkimista kannattaa harkita. Canvan käyttö on melko helppoa, ja kun opit hyödyntämään sitä, voit tehdä upeita mainoksia. Katso blogistamme vinkit, miten Canvassa luodaan upeita mainoksia ja mitä ominaisuuksia Canvasta löytyy.

Kun luot visuaalista sisältöä, pidä mielessä mainosten sijoittelu. Oletko tekemässä syötteessä, tarinoissa tai esimerkiksi reelsien välissä näkyvää mainosta? Mieti sijoittelua ja huomioi se visuaalisissa materiaaleissa. Mainokset voivat näyttää esimerkiksi tältä:

Esimerkki Facebook-mainoksista

Mainoksien yksi keskeinen elementti on CTA eli toimintakehoite. Facebook tarjoaa monia valmiita vaihtoehtoja, kuten Osta nyt, Rekisteröidy ja Hae esitysajat. Valitse mainokseesi parhaiten sopiva call-to-action, jota potentiaaliset asiakkaat voivat klikata. 

Ads Manager

Facebookin maksettua mainontaa hallitaan Ads Managerissa eli mainosten hallinnassa. 

Kampanjat-välilehdellä voit luoda, muokata, kopioida ja poistaa kampanjoita. Facebookissa maksettu mainonta jakautuu kolmelle eri tasolle:

1

Kampanja

2

Mainosjoukot

3

Mainokset

Kampanjatasolla tapahtuu isompien linjojen määrittely, kuten kampanjan nimi ja tavoite. Mainosjoukkojen tasolla määritetään esimerkiksi budjetti, aikataulu, kohderyhmä ja sijoittelut.

Mainostasolla nimensä mukaisesti tehdään itse mainokset eli kirjoitetaan tekstisisältö, lisätään kuvat ja valitaan toimintakehoite.

Facebook-mainonnan ja orgaanisten julkaisujen seuranta ja kehitys

Mainonnan ja orgaanisten julkaisujen seuranta on ensiarvoisen tärkeää. Kun seuraat kampanjoita ja orgaanista sisältöä, voit tehdä havaintoja, mikä toimii – ja mikä ei toimi. Havaintojen pohjalta pystyt optimoimaan nykyisiä kampanjoita ja kehittää entistä parempaa sisältöä tulevaisuudessa. 

Facebookin maksetun mainonnan tuloksia seurataan Ads Managerissa. Mainosten hallinnasta löydät esimerkiksi seuraavat tunnusluvut:

  • Kattavuus
  • Näyttökerrat
  • Konversiot
  • Käytetty rahasumma

Maksetun mainonnan lisäksi on hyvä seurata myös orgaanisten julkaisujen menestymistä. Meta Business Suitesta näet esimerkiksi, kuinka monta henkilöä julkaisusi on tavoittanut, kuinka moni siitä on tykännyt ja/tai kommentoinut. Jos luvut kasvavat tai nousevat yht’äkkiä merkittävästi, kannattaa selvittää, mistä asia johtuu. 

Muista myös seurata yleisesti Facebook-sivusi kehitystä! Näin pysyt kartalla siitä, kuinka moni on tykännyt sivustasi ja kuinka suuren yleisön suunnilleen tavoitat. Meta Business Suiten kävijätiedoista selvität myös sivustasi tykänneiden demografisen jakauman ja kotipaikkakunnat.

 

Haluaisitko ottaa Facebookin käyttöön tai kaipaatko apukäsiä mainontaan? Meillä Digizerillä on monen vuoden kokemus tuloksellisesta Facebook-markkinoinnista. Ota yhteyttä meihin ja lähdetään toteuttamaan tehokasta Facebook-mainontaa yhdessä!

Tutustu myös blogijulkaisuihimme somemarkkinoinnista