Googlen hakusanamainonta
Hakusanamainonta on erittäin tehokas digimarkkinoinnin keino. Sitä hyödyntämällä mainoksesi näkyvät parhaimmissa paikoissa potentiaalisille asiakkaille.
Hakusanamainonta on erittäin tehokas digimarkkinoinnin keino. Sitä hyödyntämällä mainoksesi näkyvät parhaimmissa paikoissa potentiaalisille asiakkaille.
Hakusanamainonta on yksi digitaalisen markkinoinnin muoto, jota hyödyntämällä organisaatiot voivat mainostaa tuotteitaan ja palveluitaan hakukoneiden tulossivuilla (engl. SERPs). Se mahdollistaa tekstimuotoisten mainosten näyttämisen potentiaalisille asiakkaille orgaanisten hakutulosten ylä- ja alapuolella eli kaikista otollisimmissa kohdissa.
Nimensä mukaisesti hakusanat ja hakulauseet ovat keskeisessä asemassa tässä hakukonemarkkinoinnin muodossa. Ne ovatkin hakusanamainonnan ydin. Mainokset ja tarjoukset pohjautuvat mainostajan valitsemille hakutermeille, joilla ajatellaan potentiaalisten asiakkaiden tekevän mainostajaan liittyviä hakuja.
Esimerkiksi kodinkoneita myyvän yrityksen kannattaa valita hakukonemarkkinoinnin mainossanoiksi asiakkaiden hakemia tuotteita, kodinkonemerkkien nimiä sekä myös oman yrityksen nimi. B2B-palveluita tarjoavan yrityksen avainsanalista näyttää todennäköisesti joiltain osin erilaiselta. Avainsanat ja -lausekkeet tulee aina mukauttaa yritys- ja tapauskohtaisesti, jotta hakusanamainontaa voidaan toteuttaa tehokkaasti.
Google Ads -hakusanamainonnan ehdoton etu on se, että potentiaaliset asiakkaat ovat jo edenneet ostopolullaan. Tarve on havaittu, ja asiakas voi olla hyvinkin pitkällä harkintavaiheessa. Mainostesi tehtävä onkin vakuuttaa potentiaalinen asiakas siitä, että
Koska yhdelle hakusanalle voi näkyä useampi mainos (sekä orgaaninen tulos), hakusanamainontaan kannattaa panostaa kunnolla. Laadukkaat, hyvin muotoillut mainokset saavat asiakkaat klikkaamaan verkkosivuillesi. Mainoksien näkyvyyteen vaikuttavat myös Googlen mainoksille antamat laatupisteet, joten mainosten ja mainoksien kohdesivun sisältöön on hyvä panostaa.
Google-hakusanamainonta on yksi keskeisistä maksetun mainonnan työkaluista, ja oikein hyödynnettynä tarjoaa lukuisia etuja. Hakusanamainonnan etuja ja hyötyjä ovat mm.
Tarkka kohdentaminen
Mainoksesi näkyvät oikeille ihmisille
Maksat vain mainosklikkauksista
Kustannukset pysyvät kohtuullisina
Mainokset näkyvät sivun yläosassa
Saat enemmän liikennettä sivuillesi
Seurattavuus ja mitattavuus
Tiedät, miten kampanjasi suoriutuvat
Kampanjoiden hallinta helppoa ja nopeaa
Tekeminen on tehokasta
Hakusanamainonnasta saa vielä enemmän hyötyä, kun sen kaveriksi ottaa hakukoneoptimoinnin. SEM ja SEO yhdistettynä ovat erittäin tehokas paketti, jolla saavutat maksimaalisen hyödyn. Me Digizerillä tarjoamme myös hakukoneoptimoinnin palveluita – lue lisää!
Googlen hakutuloksissa näkyvää hakusanamainontaa tehdään ja hallitaan Google Adsin avulla. Itse työkalu on kohtuullisen yksinkertainen, mutta hakusanamarkkinointia suunnitellessa ja toteuttaessa tulee ottaa joitain asioita huomioon. Kuten muussakin Google-mainonnassa, muun muassa kohderyhmä tulee olla määriteltynä ennen mainonnan käynnistämistä.
Hakusanamainontaan liittyy kuitenkin tiettyjä erityispiirteitä, jotka kannattaa huomioida. Jos harkitset Googlen hakusanamainonnan käynnistämistä, näillä hakukonemarkkinoinnin toimenpiteillä pääset alkuun:
Muista myös seurata kampanjoitasi säännöllisesti ja tee tarvittaessa muutoksia. Tähän kuuluu esimerkiksi hintatarjousten muuttaminen, uusien avainsanojen lisääminen ja erilaisten mainossisältöjen testaaminen.
Hakusanamainonnan kustannusta voi olla vaikea hahmottaa etukäteen. Myöskään aivan tarkkaa vastausta kysymykseen “kuinka paljon hakusanamainonta maksaa?” ei löydy, sillä hinta vaihtelee ala- ja tapauskohtaisesti.
Google veloittaa hakusanamainonnasta klikkien perusteella eli maksat vain silloin, kun joku klikkaa mainostasi. Maksat siis potentiaalisista asiakkaista etkä pelkästään siitä, että mainoksesi näkyy.
Google mainonnalle voi toki asettaa kuukausibudjetin, jolla mainontaa tekee, jolloin Google mainonnan kulut ovat helpommin budjetoitavissa. Budjettia ja tavoitteita määritettäessä pitää huomioida, että mainonnan laadukkuus vaikuttaa mainonnan tuloksiin. Digizerin kokemus ja asiantuntemus tarjoaa asiakkailleen tehokasta ja tuloksellista hakusanamainontaa. Autamme mielellämme organisaationne hakusanamainonnassa.
Sen lisäksi, että hakusanamainonta on tehokas markkinoinnin keino, sillä voi myös parantaa kannattavuutta. Hyvällä kohdennuksella tavoitat laajan joukon potentiaalisia asiakkaita ja laadukkailla mainoksilla houkuttelet heidät sivustollesi. Tämä vuorostaan voi johtaa konversioiden lisääntymiseen ja kannattavuuden paranemiseen.
Jotta hakusanamainontasi on tehokasta ja tuloksellista, tarkista vielä, että nämä toteutuvat:
Kampanjarakenne on selkeä ja järkevä
Budjetti on sopivan suuruinen ja allokoitu hyvin
Avainsanoja löytyy otsikoista ja kuvauksista
Otsikot ja kuvaukset ovat uniikkeja ja niitä on tarpeeksi
Tavoitteet ja mittarit ovat kunnossa
Me Digizerillä olemme toteuttaneet tuloksellista hakusanamainontaa monille yrityksille jo useamman vuoden ajan. Haluaisitko ottaa hakusanamainonnan osaksi markkinoinnin työkalupakkiasi? Ota yhteyttä, niin muotoillaan yrityksellesi sopiva paketti!
Etkö oikein tiedä, mistä aloittaa? Tilaa ilmainen auditointi ja selvitä digimarkkinointisi tila.