Googlen hakusanamainonta

Hakusanamainonta on erittäin tehokas digimarkkinoinnin keino. Sitä hyödyntämällä mainoksesi näkyvät parhaimmissa paikoissa potentiaalisille asiakkaille.

Mitä on Googlen hakusanamainonta?

Hakusanamainonta on yksi digitaalisen markkinoinnin muoto, jota hyödyntämällä organisaatiot voivat mainostaa tuotteitaan ja palveluitaan hakukoneiden tulossivuilla (engl. SERPs). Se mahdollistaa tekstimuotoisten mainosten näyttämisen potentiaalisille asiakkaille orgaanisten hakutulosten ylä- ja alapuolella eli kaikista otollisimmissa kohdissa. 

Nimensä mukaisesti hakusanat ja hakulauseet ovat keskeisessä asemassa tässä hakukonemarkkinoinnin muodossa. Ne ovatkin hakusanamainonnan ydin. Mainokset ja tarjoukset pohjautuvat mainostajan valitsemille hakutermeille, joilla ajatellaan potentiaalisten asiakkaiden tekevän mainostajaan liittyviä hakuja. 

Esimerkiksi kodinkoneita myyvän yrityksen kannattaa valita hakukonemarkkinoinnin mainossanoiksi asiakkaiden hakemia tuotteita, kodinkonemerkkien nimiä sekä myös oman yrityksen nimi. B2B-palveluita tarjoavan yrityksen avainsanalista näyttää todennäköisesti joiltain osin erilaiselta. Avainsanat ja -lausekkeet tulee aina mukauttaa yritys- ja tapauskohtaisesti, jotta hakusanamainontaa voidaan toteuttaa tehokkaasti.

Google Ads -hakusanamainonnan ehdoton etu on se, että potentiaaliset asiakkaat ovat jo edenneet ostopolullaan. Tarve on havaittu, ja asiakas voi olla hyvinkin pitkällä harkintavaiheessa. Mainostesi tehtävä onkin vakuuttaa potentiaalinen asiakas siitä, että

1

Hänen kannattaa tehdä ostos

2

Ostos tehdään juuri sinun yritykseltäsi

Koska yhdelle hakusanalle voi näkyä useampi mainos (sekä orgaaninen tulos), hakusanamainontaan kannattaa panostaa kunnolla. Laadukkaat, hyvin muotoillut mainokset saavat asiakkaat klikkaamaan verkkosivuillesi. Mainoksien näkyvyyteen vaikuttavat myös Googlen mainoksille antamat laatupisteet, joten mainosten ja mainoksien kohdesivun sisältöön on hyvä panostaa.

Google Ads -hakusanamainonnan edut ja hyödyt

Google-hakusanamainonta on yksi keskeisistä maksetun mainonnan työkaluista, ja oikein hyödynnettynä tarjoaa lukuisia etuja. Hakusanamainonnan etuja ja hyötyjä ovat mm.

Mainosten kohdentaminen on helppoa

Tarkka kohdentaminen

Mainoksesi näkyvät oikeille ihmisille

Maksat vain silloin, kun mainostasi klikataan

Maksat vain mainosklikkauksista

Kustannukset pysyvät kohtuullisina

Mainokset näkyvät hakutulosten yläosassa

Mainokset näkyvät sivun yläosassa

Saat enemmän liikennettä sivuillesi

Mainontaa pystyy seuraamaan ja mittaamaan

Seurattavuus ja mitattavuus

Tiedät, miten kampanjasi suoriutuvat

Mainonnan hallinta on nopeaa ja helppoa

Kampanjoiden hallinta helppoa ja nopeaa

Tekeminen on tehokasta

Hakusanamainonnasta saa vielä enemmän hyötyä, kun sen kaveriksi ottaa hakukoneoptimoinnin. SEM ja SEO yhdistettynä ovat erittäin tehokas paketti, jolla saavutat maksimaalisen hyödyn. Me Digizerillä tarjoamme myös hakukoneoptimoinnin palveluita – lue lisää!

Miten hakusanamarkkinointia tehdään?

Googlen hakutuloksissa näkyvää hakusanamainontaa tehdään ja hallitaan Google Adsin avulla. Itse työkalu on kohtuullisen yksinkertainen, mutta hakusanamarkkinointia suunnitellessa ja toteuttaessa tulee ottaa joitain asioita huomioon. Kuten muussakin Google-mainonnassa, muun muassa kohderyhmä tulee olla määriteltynä ennen mainonnan käynnistämistä. 

Hakusanamainontaan liittyy kuitenkin tiettyjä erityispiirteitä, jotka kannattaa huomioida. Jos harkitset Googlen hakusanamainonnan käynnistämistä, näillä hakukonemarkkinoinnin toimenpiteillä pääset alkuun:

1

Valitse mainoksissa käytettävät avainsanat. Tämä ensimmäinen ja ensiarvoisen tärkeä vaihe vaatii hieman etukäteistyötä. Apuna voi käyttää esimerkiksi Googlen Keyword Planner- tai Ubersuggest-palveluita.

2

Luo Google Ads -tili ja määritä kampanjarakenne. Digizer auttaa mielellään Google Ads -tilin perustamisessa ja Google-mainonnan toimenpiteissä. Halutessasi voit perustaa Google Ads -tilisi myös itse.

3

Kirjoita mainostekstisi. Tekstimuotoinen mainossisältö koostuu otsikoista ja kuvauksista. Varmista, että mainosten sisältö on asiaankuuluvaa, huomiota herättävää ja kiinnostavaa!

4

Aseta budjetti ja hintatarjoukset. Käytettävän rahasumman määrittäminen oikealle tasolle vaatii hieman testailua. Kokeile alkuun tiettyä budjettia, ja säädä tarvittaessa mainosdatan pohjalta.

Muista myös seurata kampanjoitasi säännöllisesti ja tee tarvittaessa muutoksia. Tähän kuuluu esimerkiksi hintatarjousten muuttaminen, uusien avainsanojen lisääminen ja erilaisten mainossisältöjen testaaminen.

Mitä hakusanamainonta maksaa?

Hakusanamainonnan kustannusta voi olla vaikea hahmottaa etukäteen. Myöskään aivan tarkkaa vastausta kysymykseen “kuinka paljon hakusanamainonta maksaa?” ei löydy, sillä hinta vaihtelee ala- ja tapauskohtaisesti. 

Google veloittaa hakusanamainonnasta klikkien perusteella eli maksat vain silloin, kun joku klikkaa mainostasi. Maksat siis potentiaalisista asiakkaista etkä pelkästään siitä, että mainoksesi näkyy.

Google mainonnalle voi toki asettaa kuukausibudjetin, jolla mainontaa tekee, jolloin Google mainonnan kulut ovat helpommin budjetoitavissa. Budjettia ja tavoitteita määritettäessä pitää huomioida, että mainonnan laadukkuus vaikuttaa mainonnan tuloksiin. Digizerin kokemus ja asiantuntemus tarjoaa asiakkailleen tehokasta ja tuloksellista hakusanamainontaa. Autamme mielellämme organisaationne hakusanamainonnassa.

Kannattavuutta parantavaa hakusanamainontaa

Sen lisäksi, että hakusanamainonta on tehokas markkinoinnin keino, sillä voi myös parantaa kannattavuutta. Hyvällä kohdennuksella tavoitat laajan joukon potentiaalisia asiakkaita ja laadukkailla mainoksilla houkuttelet heidät sivustollesi. Tämä vuorostaan voi johtaa konversioiden lisääntymiseen ja kannattavuuden paranemiseen.

Jotta hakusanamainontasi on tehokasta ja tuloksellista, tarkista vielä, että nämä toteutuvat:

Kampanjarakenteen tulee olla selkeä ja järkevä

Kampanjarakenne on selkeä ja järkevä

Allokoi budjetti hyvin

Budjetti on sopivan suuruinen ja allokoitu hyvin

Hyödynnä avainsanoja

Avainsanoja löytyy otsikoista ja kuvauksista

Otsikoita ja kuvauksia tulee olla tarpeeksi

Otsikot ja kuvaukset ovat uniikkeja ja niitä on tarpeeksi

Huolehdi, että tavoitteet ja mittarit ovat kunnossa

Tavoitteet ja mittarit ovat kunnossa

 

Me Digizerillä olemme toteuttaneet tuloksellista hakusanamainontaa monille yrityksille jo useamman vuoden ajan. Haluaisitko ottaa hakusanamainonnan osaksi markkinoinnin työkalupakkiasi? Ota yhteyttä, niin muotoillaan yrityksellesi sopiva paketti!

Etkö oikein tiedä, mistä aloittaa? Tilaa ilmainen auditointi ja selvitä digimarkkinointisi tila.

Tilaa ilmainen auditointi!

Tutustu myös blogijulkaisuihimme Google-mainonnasta