Miten optimoida digitaalinen mainonta Black Fridayta varten?

On taas se aika vuodesta: Black Friday ja Cyber Monday ovat jälleen tulossa! Jos olet vähittäismyyjä, on korkea aika alkaa miettiä, miten optimoida digitaalinen markkinointistrategiasi, jotta saat kaiken hyödyn irti tästä sesongista ja pystyt kasvattamaan myyntiäsi.

Black Friday saattaa tosin tänä päivänä tarkoittaa pidempää aikaa ja puhutaan jo ennemminkin Black Weekistä tai Black Monthista, sillä sesonkia on venytetty kestämään pidempään ja alennustuotteita pystyy ostamaan monesta kaupasta jo ennen Black Fridayta tai Cyber Mondayta. Tutkimuksen mukaan vuonna 2021 monet yhdysvaltalaiset kuluttajat olivat liikkeellä jopa kuukautta ennen Black Fridayta, joten myös kysyntää on ennen itse shoppailupäivää. 

 

Black Friday on paras aika digitaaliselle mainonnalle

Black Friday -sesonki on paras ajankohta digitaaliselle mainonnalle. Tässä syy:

Black Fridayna tekee verkko-ostoksia enemmän ihmisiä kuin minä tahansa muuna päivänä vuodessa. 

Itse asiassa Black Friday on vuoden vilkkain verkkokauppa-ostospäivä. Tämä tarkoittaa, että tänä päivänä digimainoksille altistuu enemmän ihmisiä kuin minä tahansa muuna päivänä vuodessa. Hyödynnä tämä potentiaali viisaasti ja kasvata myyntiäsi. 

Ihmiset ovat ostotuulella. 

Potentiaaliset asiakkaasi etsivät tarjouksia, klikkaavat mainoksia ja tekevät ostoksia todennäköisemmin Black Friday -sesongin aikaan kuin minä tahansa muuna päivänä vuodessa. Kysyntä on valmiina. 

Black Friday on maailmanlaajuinen tapahtuma. 

Muiden maiden kuluttajille suunnatut mainokset ovat tehokkaita myös tänä päivänä, sillä ihmiset ympäri maailmaa klikkailevat tarjousten perässä ja ostavat verkossa.

Verkkokauppaostosten tekeminen muista maista on tullut vuosi vuodelta kuluttajille tutummaksi. Panosta verkkosivuillasi kansainvälisten toimitusten tietoihin ja näkyvyyteen. Kerro selkeästi toimitusehdoissa, mihin maihin yrityksesi toimittaa ja mitkä ovat toimituskulut. Näin asiakaspalvelusi ei ruuhkaudu Black Friday -sesongin aikaan eri maiden toimituksien kyselijöistä. 

 

Miten optimoida digitaalinen markkinointistrategia Black Fridayta varten?

Digimarkkinointistrategiasi kannattaa optimoida sesonkia varten huolella. Seuraavassa muutamia vinkkejä Black Friday -markkinointiasi varten. 

1. Suunnittele kampanja etukäteen

Älä jätä Black Friday -markkinointikampanjaasi viime hetkeen – aloita sen suunnittelu hyvissä ajoin. Näin sinulla on aikaa keksiä luovia ja tehokkaita ideoita ja varmistaa, että kaikki toteutetaan moitteettomasti.

Mieti myös, kannattaisiko yrityksesi panostaa erikseen Cyber Mondayhin. Alunperin Cyber Monday keskittyi pelkästään verkkokaupan tarjouksiin, mutta nykyään raja on hämärtynyt ja moni kauppias jatkaa Black Friday tarjouksiaan Cyber Mondayhin asti tai jopa marraskuun loppuun. Toisaalta Cyber Monday -hakusanoilla saatat saada omalle mainoksellesi parempaa näkyvyyttä kilpailun ollessa vähäisempää verrattuna Black Friday -hakusanoihin.  

2. Hyödynnä sosiaalista mediaa

Sosiaalinen media on tehokas väline, jonka avulla voidaan tavoittaa suuri yleisö pienin kustannuksin. Hubspotin tutkimuksen mukaan vuoden 2021 Black Fridayn aikana sosiaalinen media oli yksi tärkeimmistä kanavista tavoittaa asiakkaat

Varmista, että hyödynnät TikTokin, Twitterin, Facebookin ja Instagramin kaltaisia alustoja Black Friday -markkinointikampanjassasi. Käytä hashtageja, järjestä kilpailuja ja tarjoa seuraajille eksklusiivisia tarjouksia. Sesongin aikana voi olla hyvä idea kokeilla uusia somekanavia tai uudenlaisia visuaalisia lähestysmistapoja sosiaalisessa mediassa

3. Luo kiireen tuntua

Black Friday -kampanjaa järjestettäessä on tärkeää luoda kiireen tuntua, jotta ihmiset tarttuvat tarjouksiin. Käytä viestinnässäsi ilmaisuja ”vain rajoitetun ajan” ja ”niin kauan kuin varastoa riittää” ja varmista, että tarjoukset ovat saatavilla vain lyhyen aikaa.

4. Käytä sähköpostimarkkinointia tehokkaasti

Sähköposti on edelleen yksi tehokkaimmista tavoista tavoittaa kuluttajat, joten varmista, että otat sähköpostimarkkinoinnin mukaan Black Friday -markkinointimiksiisi. Lähetä ajoissa sähköpostiviestejä, joissa kerrotaan erikoistarjouksistasi, ja hyödynnä personointi- ja segmentointitekniikoita varmistaaksesi, että viestisi ovat vastaanottajille merkityksellisiä. 

Black Friday -sesonkina uusia tilaajia voi houkutella tarjoamalla uutiskirjeen tilaajille ensisilmäystä tarjouksiisi, etuosto-oikeutta tai eri alennusta kuin sivuston muille kävijöille. Uutiskirjeen tilaajat toivovat usein erityisalennuksia, jolloin Black Friday on mainio aika lisäarvon tarjoamiseen uutiskirjeen tilaajillesi.

5. Ohjaa liikennettä verkkosivustollesi tai myymälääsi

Tärkeintä on saada liikennettä verkkosivustollesi tai myymälääsi – varmista siis, että sinulla on suunnitelma juuri tätä varten. Investoi maksettuun mainontaan, käytä sosiaalisen median alustoja tietoisuuden lisäämiseksi ja varmista, että verkkosivustosi on optimoitu hakukoneita varten.

 

Black Friday digimarkkinointistrategia kannattaa suunnitella hyvin etukäteen, jotta saat kampanjasta kaiken hyödyn irti ja pystyt kasvattamaan myyntiäsi.

 

 

Parhaat vinkit Black Fridayn digimainontaan

Miten saat parhaan mahdollisen hyödyn irti digitaalisesta mainosbudjetistasi Black Weekin aikana?

On monia tapoja, joilla voit säästää rahaa digitaalisen mainonnan budjetissa. Seuraavassa on muutamia vinkkejä, joiden avulla voit hyödyntää digitaalisen mainonnan budjetin parhaalla mahdollisella tavalla Black Fridayn aikana. 

1. Määrittele kampanjatavoitteesi ja aseta mainosbudjetti.

Ennen kuin alat luoda mainoksiasi, on tärkeää ottaa askel taaksepäin ja miettiä, mitä haluat saavuttaa. Mitkä ovat Black Friday -kampanjasi tavoitteet? Haluatko lisätä liikennettä verkkosivustollesi tai verkkokauppaasi? Edistää tiettyjen tuotteiden myyntiä? Lisätä brändin tunnettuutta? Kun tiedät, mitä haluat saavuttaa, voit luoda mainoksia, jotka tuottavat tuloksia.

Suunnittele digitaalisen mainonnan budjettisi huolella. Määritä, kuinka paljon sinulla on realistisesti varaa käyttää Black Friday -sesongin mainoksiin, ja pidä kiinni tästä budjetista. Näin vältät ylikulutuksen ja koko markkinointibudjetin tuhlaamisen yhdessä päivässä.

Black Fridayn aikaan mainostamisen hinta nousee ja kilpailu mainospaikoista on kovaa. Rahaa säästääksesi mieti, voisiko yrityksesi hyötyä mainostamisesta jo ennen sesonkia. 

Hyödynnä early bird -tarjoukset bannerimainonnassa ja muissa mainoskanavissa. Monet yritykset tarjoavat tuotteilleen ja palveluilleen early bird -tarjouksia ennen Black Fridayn alkua. Jos tiedät, missä ja mitä haluat mainostaa, hyödynnä näitä tarjouksia ja hanki mainokset ajoissa. Näin voit usein säästää huomattavan paljon rahaa verrattuna siihen, että odottaisit viime hetkeen asti.

2. Tunne yleisösi ja kohdenna viesti juuri heille. 

On tärkeää, että ymmärrät hyvin, kuka on kohdeyleisösi. Mitkä ovat heidän tarpeensa ja toiveensa? Mikä heitä motivoi? Millaiseen kieleen he reagoivat? Mistä he yleensä ostavat? Näihin kysymyksiin vastaaminen auttaa sinua luomaan mainoksia, jotka vastaavat yleisösi tarpeita, erottuvat joukosta ja tavoittavat asiakkaasi oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Koska Black Fridayna ostoksia tekee moni, on tärkeää kohdentaa mainokset, jotta ne tavoittavat oikeat ihmiset. 

Toisaalta voi olla hyvä idea luottaa algoritmiin ja antaa sen kohdentaa mainokset oikeille ostajille. Voit testata tätä ja jatkaa paremmin toimivia mainoksia. 

3. Hyödynnä historiatietoja.

Jos olet toteuttanut digitaalisia mainoskampanjoita aiemmin, nyt on aika kaivaa esille dataa ja katsoa, mikä toimi hyvin ja mitä voisi parantaa. Tarkastele esimerkiksi klikkausprosentteja, konversiolukuja ja konversiokohtaisia kustannuksia. Nämä tiedot voivat ohjata päätöksiäsi, kun luot uusia mainoksia.

4. Luo vakuuttavat ja huomiota herättävät mainokset.

Mainostekstiesi tulisi olla selkeät, ytimekkäät ja vakuuttavat, jotta ostajat saadaan klikkaamaan sivustollesi tai laskeutumissivullesi. Muista korostaa tarjoamiasi erikoistarjouksia tai alennuksia ja sisällytä mainoksiin vahva kehotus toimia, jotta ihmiset tietävät, mitä heidän on tehtävä seuraavaksi.

Koska ihmisiä pommitetaan mainoksilla Black Fridayn aikaan, on tärkeää saada omasi erottumaan muista. Käytä huomiota herättäviä visuaalisia elementtejä, kuten kuvia tai videoita, jotka pysäyttävät asiakkaasi.

Muista, että asiakkaat ovat etsimässä kunnon tarjouksia. Anna heille myös sellaisia, jos kampanjasi on hintavetoinen. 

5. Testaa, testaa, testaa!

Kun olet luonut mainoskampanjasi, on tärkeää testata niitä ennen niiden käyttöönottoa. Älä pysy vain yhdenlaisessa mainostyypissä tai samassa sijoituksessa kaikissa Black Friday -mainoksissasi – testaa eri formaatteja ja sijoituksia nähdäksesi, mikä toimii yrityksellesi parhaiten. Kokeile sekä kuvapohjaisia että tekstipohjaisia mainoksia ja testaa eri paikkoja verkkosivuilla. 

A/B-testaus on hyvä tapa verrata mainoksen eri versioita vierekkäin ja nähdä, kumpi toimii paremmin. Kokeilemalla eri vaihtoehtoja saat selville, mikä sopii yrityksellesi parhaiten ja auttaa sinua saamaan parhaan vastineen rahoillesi.

Älä unohda testata mainoksia useilla eri laitteilla varmistaaksesi, että mainoksesi näyttävät hyviltä ja toimivat oikein riippumatta siitä, millä laitteella niitä katsotaan. Viime vuosina erityisesti mobiiliostaminen on lisääntynyt, joten pidä huoli, että mainoksesi toimivat erityisen hyvin mobiililaitteilla. 

6. Pidä kilpailua silmällä.

Black Fridayn lähestyessä tarkkaile, mitä muut toimialasi yritykset tekevät digimainoskampanjoillaan. Katso, millaisia tarjouksia he tarjoavat, mitä viestejä he käyttävät ja miten he kohdistavat mainoksiaan. Saat arvokasta tietoa siitä, miten voit parantaa omaa kampanjaasi.

7. Hyödynnä remarketing eli jälkimarkkinointi. 

Muista, että verkkosivuillasi tai verkkokaupassasi Black Weekin aikana vieraileville selailijoille kannattaa markkinoida myös jälkikäteen. Näin vierailijoille jää yrityksestäsi muistijälki ja brändisi pysyy mielessä. 

 

Jos tarvitset apua Black Friday -digimarkkinointiisi, ota meihin yhteyttä!

 

Blogiemme aiheita