YouTube-markkinointi

Hyödyntämällä YouTubea monipuolistat markkinointia ja tavoitat valtavan yleisön!

YouTube on maailman toiseksi suurin hakukone Googlen jälkeen. YouTubella on maailmanlaajuisesti 2,5 miljardia aktiivista käyttäjää, ja Suomessa käyttäjämäärä on noin 3 miljoonaa. YouTuben kautta voi siis tavoittaa laajan yleisön, minkä lisäksi Youtube on myös tehokas markkinointikanava niin yrityksille kuin muillekin toimijoille. 

YouTube-markkinoinnin hyödyt yrityksille

Suuren yleisön tavoittamisen lisäksi YouTube-markkinoinnista on monia muitakin hyötyjä.

1. Kustannustehokkuus valttina

YouTuben maksettu mainonta on kustannustehokasta. YouTube-mainonnan hinnoittelu perustuu katselukertoihin, mitattuna joko yksittäisinä (cost per view eli CPV) tai tuhansina (cost per mille eli CPM). Maksat siis vain silloin, kun joku oikeasti näkee mainoksen.

2. Brändin tunnettuus kasvuun

YouTube on loistava alusta brändin tunnettuuden lisäämiseen. Videoita katsomalla potentiaaliset asiakkaat näkevät ja kuulevat brändisi, mikä edesauttaa mieleen jäämistä. Videoiden avulla voit myös luoda paremman yhteyden kohdeyleisön kanssa.

3. Enemmän liikennettä verkkosivuille

YouTube-videoihin sekä kuvauskenttään voi lisätä verkkosivulle vieviä linkkejä, mikä on hyvä keino verkkosivuston liikenteen kasvattamiseen. Linkkejä lisäämällä voit kasvattaa myös liidien ja konversioiden määrää.

4. Lisäpotkua hakukoneoptimointiin

Koska Googlen hakutuloksien joukossa on usein myös YouTube-videoita, videoiden tekeminen ja optimointi voi parantaa sijoitustasi Googlen hakutuloksissa. YouTube-videoiden näkyminen hakutuloksissa johtaa todennäköisesti katselukertojen sekä verkkosivuston liikenteen kasvuun.

Miten luoda menestyvä YouTube-kanava yrityksellesi?

YouTube on tehokas markkinointikanava niin yrityksille kuin muillekin toimijoille. Jotta saat Youtubesta kaiken hyödyn irti, katso alta vinkkimme.

Luonnollisesti kaikki lähtee käyntiin YouTube-kanavan perustamisesta. Jotta voit luoda orgaanista ja maksettua YouTube-sisältöä, täytyy sinulla olla YouTube-kanava. Ennen ensimmäisen videon julkaisua, varmista, että seuraavat elementit on optimoitu ja brändisi mukaisia:

  • Kanavan nimi
  • Profiilikuva
  • Kuvaus eli tietoja-osio
  • Banneri

Jotta hyödyt YouTube-markkinoinnista mahdollisimman paljon, on hyvä kartuttaa tietämystä Youtubesta alustana – ja miten YouTube on muuttunut. Ajan myötä YouTube-videoista on tullut entistä ammattimaisempia. Siinä missä vielä kymmenisen vuotta sitten YouTube-videot saattoivat olla hyvinkin kotikutoisia, nykyään Youtubeen ladattu videosisältö on yleensä visuaalisesti laadukasta ja taitavasti editoitua.

Videosisällön lisäksi myös YouTuben merkitys on muuttunut. Ennen YouTube oli hyvin videokeskeinen alusta ja paikka, johon tultiin viihtymään. Vuosien saatossa YouTubesta on muotoutunut myös hakukone sekä työkalu näkyvyyden kasvattamiseen. YouTuben muutoksen suunta kannattaa ottaa huomioon sisällöntuotannossa – siten pystyt tuottamaan optimoitua sisältöä.

Youtubesta löytyy videoita ja sisällöntuottajia eli tuttavallisemmin tubettajia laidasta laitaan. Myös Youtube-videoiden katsojia on hyvin paljon, ja käyttäjäkunta melko laaja. Siksi onkin ensiarvoisen tärkeää ottaa strateginen ote Youtube-markkinointiin. 

Kuten muussakin markkinoinnissa, päätä tavoite, määritä kohdeyleisö ja luo suunnitelma. Siten tiedät, mitä tavoittelet ja mitä sinun pitää tehdä, jotta pääset tavoitteeseesi. 

Vaikka Youtubessa pätee osittain samat säännöt kuin muissakin sosiaalisen median kanavissa, myös eroavaisuuksia löytyy. Varmista siis, että sisältösi täyttää seuraavat kriteerit:

Ammattilaisen videokamera
Ammattimaisuus

Laadukas videokuva, taitava editointi ja hyvä valaistus tekevät videosta sekä ammattimaisen että katsojalle miellyttävän. Näiden lisäksi pidä huoli siitä, että videot ovat linjassa brändin sekä graafisen ohjeistuksen kanssa.

Peukalo-kuvake
Kiinnostavuus

Mukaansatempaava ja mielenkiintoinen video pitää katsojan ruudun ääressä, joten varmista, että tuottamasi sisältö on kiinnostavaa. Esimerkiksi nopeatempoisuus, luovuus ja tarinankerronta ovat hyviä keinoja.

Ympyränä pyörivät nuolet
Säännöllisyys

Julkaise uusia videoita säännöllisesti, jotta pysyt pinnalla ja katsojat tietävät, milloin odottaa uutta videota. Yhden videon julkaiseminen viikossa on melko yleinen tahti.

Kuinka kasvattaa YouTube-videoiden katselukertoja ja sitoutumista

Videomuotoinen sisältö on erittäin tehokas keino potentiaalisen asiakkaan huomion ja kiinnostuksen herättämiseen. Pelkkä videon luominen ei kuitenkaan riitä, jos haluat tavoittaa mahdollisimman suuren yleisön ja saada katsojat sitoutumaan videoon. 

Videon pitää olla mielenkiintoinen, mukaansatempaava ja kohdeyleisöä kiinnostava. Jotta YouTube-käyttäjä klikkaa juuri sinun videota ja katsoo sen, muista vielä nämä asiat:

1. Pikkukuva

Pikkukuva eli thumbnail näkyy hakutuloksissa ja sosiaalisessa mediassa, joten sen on oltava huomiota herättävä ja videon sisältöä vastaava.

2. Otsikko ja kuvaus

Otsikon täytyy olla lyhyt, kuvaileva ja sisältää relevantteja avainsanoja. Kuvaus sen sijaan saa olla pidempi ja yksityiskohtaisempi sekä potentiaalista asiakasta houkutteleva, mutta senkin tulee sisältää avainsanoja.

3. Tunnisteet ja kategoriat

Tunnisteet ja kategoriat edesauttavat videosi löytymistä eli ovat yksi keino videoiden hakukoneoptimointiin. Tunnisteiden ja kategorioiden avulla kerrot Youtubelle, mistä videossasi on kyse – sekä samalla kasvatat näkyvyyttä. 

4. Mainostaminen

Jotta Youtube-videosi saa mahdollisimman paljon näyttökertoja, sitä kannattaa mainostaa sosiaalisessa mediassa. Voit esimerkiksi tehdä feed-julkaisun tai julkaista teaserin tarinoihin – näin ihmiset saavat tiedon videostasi.

Mitä on YouTube-mainonta

YouTube-mainonnalla tarkoitetaan YouTuben maksettua sisältöä eli mainoksia. YouTubessa maksettu sisältö on monipuolista: mainokset ovat eri muotoisia, mittaisia ja näkyvät useissa paikoissa. YouTube-mainonnalla saat lisätehoa markkinointiisi ja tavoitat entistä enemmän potentiaalisia asiakkaita!

YouTube-mainos puhelimen näytöllä

YouTuben mainosmuodot

YouTube tarjoaa useita mainosmuotoja. Tunnetuimpia näistä ovat videoiden alussa, keskellä tai lopussa esiintyvät mainokset, jotka mainostyypistä riippuen pystyy ohittamaan tai pitää katsoa loppuun saakka.

In-Stream-mainokset ovat pidempiä mainoksia, ja ne voivat olla joko ohitettavia tai ei-ohitettavia.

1. Ohitettavat In-Stream-mainokset

Nimensä mukaisesti ohitettavat mainokset pystyy ohittamaan – tosin vasta viiden sekunnin katsomisen jälkeen. Ohitettavat In-stream-mainokset voivat kestää useamman minuutin. Mainoksia tehdessäsi ota huomioon, että harva katsoja viihtyy mainoksen äärellä kovin pitkään.

2. Ei-ohitettavat In-Stream-mainokset

Ei-ohitettavia In-Stream-mainoksia ei luonnollisesti voi ohittaa edes tietyn ajan jälkeen, mikä on sekä hyvä että huono asia. In-Stream-mainosten maksimipituus on 15 sekuntia. Lyhyestä kestosta huolimatta katsoja saattaa turhautua siitä, ettei voi ohittaa mainosta.

Puskurimainoksia näytetään myös videoiden yhteydessä. Ne kestävät maksimissaan kuusi sekuntia, mikä vaatii mainostajalta ahkeraa tiivistämistä. Puskurimainoksia ei pysty ohittamaan, joten katsoja katsoo puskurimainokset kokonaan todennäköisemmin kuin esimerkiksi ei-ohitettavat in-stream-mainokset.

Peittokuvamainoksetkin esiintyvät videon yhteydessä. Peittokuvamainokset ovat tekstimuotoisia bannereita, ja ne sijoittuvat videokuvan alalaitaan. Mainostajan täytyy kuitenkin huomioida peittokuvamainoksen rajoitteet: niitä näytetään vain tietokoneelta videota katsoville, ja niihin ei saa kuvia mukaan.

In-Feed-videomainokset voivat näkyä monessa eri paikassa:

  • Samankaltaisten Youtube-videoiden vieressä
  • YouTuben hakutuloksissa
  • YouTuben etusivulla

Vaikka kyseessä on videomuotoinen mainos, potentiaaliselle katsojalle näkyy ensin videon pikkukuva eli thumbnail ja otsikko sekä perustiedot. In-Feed-videomainosten ulkoasu ja koko voivat vaihdella sen mukaan, missä paikassa mainos näkyy. Hyödyntämällä In-Feed-mainoksia videosisältösi näkyy siellä, missä se huomataan.

Outstream-mainokset poikkeavat muista mainoksista siten, että ne näkyvät YouTuben ulkopuolella. Koska Outstream-mainokset näkyvät Googlen videokumppaneiden sovelluksissa ja sivustoilla, niiden avulla voit tavoittaa vielä enemmän silmäpareja. Outstream-mainoksia näkyy vain mobiililaitteilla surffaileville henkilöille, mikä rajoittaa mainonnan kattavuutta. Outstream-mainokset tosin voivat näkyä monissa eri paikoissa, kuten bannereina, natiivimainoksina ja välimainoksina.

Masthead-mainoksilla saat näkyvyyttä reippaasti. Masthead-mainoksia kannattaakin hyödyntää tunnettuuden kasvattamiseen tai suuren yleisön tavoittamiseen. Masthead-mainokset näkyvät YouTubessa paraatipaikalla eli etusivun yläosassa. Niiden pituus on enintään puoli minuuttia, ja ne näkyvät joko laajakuvana tai 16:9-kuvasuhteessa.

Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että Masthead-mainospaikka pitää varata erikseen, joten mainostajan tulee olla liikkeellä ajoissa. Masthead-mainosten kustannus muodostuu CPM- eli Cost Per Mille -perusteella, joten mainostaja maksaa näyttökerroista.

Miten YouTube-mainontaa tehdään

YouTube-mainonta on melko suoraviivaista. Vaikka mainosvideon tekeminen voi aiheuttaa haasteita, mainonnan aloittaminen, hallinta ja mittaaminen onnistuu kohtuullisen helposti. Tiivistettynä YouTube-mainonta koostuu seuraavista vaiheista:

1

Perusta YouTube-kanava

2

Tee mainosvideo

3

Luo mainoskampanja

4

Seuraa, hallitse ja mittaa kampanjaa

YouTuben maksetun mainonnan lisäksi myös yhteistyöt vaikuttajien kanssa ovat yleisiä. Vaikka kaupalliset yhteistyöt eivät ole suoranaisesti YouTuben maksettua mainontaa, niiden tekemistä kannattaa harkita. Etenkin nuoremmat sukupolvet luottavat enemmän sosiaalisen median vaikuttajien kaupallisiin yhteistöihin kuin yritysten mainoksiin. Kaupalliset yhteistyöt vaativat luonnollisesti perehtymistä asiaan sekä etukäteistyötä, mutta ne voivat tuottaa erinomaisia tuloksia.

YouTube-mainonnan ja -videoiden seuranta

YouTube-videoiden ja mainonnan tuloksia tulee seurata, jotta tietää, minkälainen YouTube-markkinointi toimii.

YouTube studio

Kanavan ja videoiden tuloksia seurataan YouTube studiossa, jossa tapahtuu lähestulkoon kaikki kanavan hallinta ja seuranta. Kanavan ja videoiden menestymistä voi seurata kohdassa “Tilastot”, josta löytyy esimerkiksi seuraavat tiedot:

  • Etusivu
    • Katseluaika, katselukerrat, tilaajat
  • Sisältö
    • Katselukerrat, tykkäykset, tilaajat
  • Yleisö
    • Palaavat katsojat, yksittäiset katsojat, tilaajat

“Katso lisää”-painiketta klikkaamalla pääset näkemään tarkempia tietoja. Siten selvität muun muassa katsojien demografiset tiedot eli iän, sukupuolen ja maantieteellisen sijainnin. Saman painikkeen takaa avautuu tilastot myös muun muassa seuraavista asioista:

  • Mistä liikenne tulee
  • Mitä laitetta katsojat käyttävät
  • Milloin videoita on katsottu

Numeroiden seuraamisen lisäksi kannattaa pysyä ajan tasalla YouTuben muutoksista. Esimerkiksi YouTuben algoritmi on muuttunut vuosien saatossa ja tulee mitä todennäköisimmin muuttumaan myös tulevaisuudessa. Myös YouTuben ja yleisiä sosiaalisen median trendejä on suositeltavaa seurata – näin voit luoda relevanttia ja ajankohtaista sisältöä kohdeyleisöllesi.

 

Kiinnostuitko YouTubesta tai mietitkö, mitä hyötyä Youtube-mainonnasta voisi olla yrityksellesi? Ota yhteyttä myyjiimme, niin lähdetään tekemään tuloksellista videomainontaa yhdessä!

Tutustu myös blogijulkaisuihimme somemarkkinoinnista