Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Verkkokaupan varaston ja logistiikan toimintojen selkeys ja informatiivisuus ovat avain hyvälle asiakaspalvelulle.

Varmista varastonhallinnassa nämä asiat asiakaspalvelun parantamiseksi:

1. Tuotteiden saldot ovat kunnossa

Asiakaspalvelu tarvitsee ajantasaisia tietoja tuotteiden ja niiden variaatioiden saatavuudesta. Varmista myös, että tuotteiden tekniset tiedot, kuten kuvat, värit, kokotaulukot ja mitat, ovat ajan tasalla. Virheelliset saldo- ja tuotetiedot voivat aiheuttaa asiakkaissa epäluottamusta verkkokaupan toimintaa kohtaan.

2. Ilmoita toimitusaikojen muutoksista

Jotta asiakkaita voidaan informoida oikein, tulisi asiakaspalvelun saada ajantasaista tietoa sekä toimitusajoista että niiden mahdollisista ruuhkahidasteista ja muista viivästyksistä.

3. Lähetysten seuranta toimii

Lähetysten seuranta ja logistiikkaprosessit tulisi tehdä asiakaspalvelulle mahdollisimman läpinäkyväksi. Asiakkaat voivat tiedustella esimerkiksi lähetyksen tarkkaa saapumispäivää tai sitä, missä lähetys on juuri nyt ja miten tai minkä kokoisella autolla se toimitetaan.

4. Kommunikoi asiakaspalvelun kanssa

Asiakaspalvelu voi tarvita silloin tällöin tarkempia tietoja jonkin tilauksen lähetysaikataulusta tai lähetyksen muista yksityiskohdista. Lisäksi asiakkaat saattavat tarvita lisätietoja esimerkiksi tuotteen mitoista, pakkauksesta, merkinnöistä tai materiaaleista. Jotta asiakkaat saavat vastauksen näihin kysymyksiin, tulisi varastohenkilöstön olla mahdollisimman hyvin asiakaspalvelun tavoitettavissa. Myös tilaukseen liittyvät ongelmat tai muutokset on hyvä välittää asiakaspalvelulle pian, jotta asiakas voidaan kontaktoida ripeästi ja lähetysprosessi etenisi sujuvasti.

Blogiemme aiheita