Digimarkkinoinnin tekninen termistö tutuksi

Verkkosivuston kehityksessä ja ylläpidossa törmää moniin termeihin ja virheilmoituksiin, jotka eivät aina sisältökontekstista avaudu. Tästä julkaisustamme voit tutustua verkkosivuihin liittyvään tekniseen termistöön.

Error 404, eväste, metakuvaus – mitä ne tarkoittavat ja miksi teknisiin tekijöihin pitäisi kiinnittää huomiota? 

Sivuston tekninen toimivuus, rakenne ja hakukoneoptimointi ovat avainasemassa hakukonenäkyvyydessä. Hakukonenäkyvyys puolestaan vaikuttaa suoraan verkkosivun liikenteeseen; 91% kaikista klikkauksista kohdistuu Googlen ensimmäiseen hakusivuun. Näin ollen myös teknisen puolen ymmärrys ja osaaminen on tärkeää. 

Tässä blogikirjoituksessa käydään läpi verkkosivuihin liittyvää teknistä termistöä ja vahvistetaan tietopohjaa tukevalle perustalle. 

Digitaalisen markkinoinnin tekninen termistö

301-ohjaus = Uudelleenohjaus, jonka avulla sivu siirretään pysyvästi uuteen osoitteeseen. Uudelleenohjaukset ovat tärkeä osa sivustouudistuksia ja niiden avulla käyttäjät ohjataan vanhan sivun linkistä uudelle sivulle.

404-virhe = Virhesivu, jota kukaan ei haluaisi nähdä. 404-virhesivut ovat merkki siitä, että sivua ei löydy. 404-sivuja tulisi välttää, koska ne näyttäytyvät negatiivisina hakukoneroboteille sekä tietoa etsiville käyttäjille – eli varmista siis, että poistettuja sivuja ei jää kummittelemaan.

Alt-teksti = Kuvatiedostojen vaihtoehtoinen teksti. Alt-teksti vaikuttaa kuvien hakukonenäkyvyyteen sekä sivuston saavutettavuuteen. Alt-teksti on luonteeltaan kuvaileva ja sisältää kuvaan liittyviä avainsanoja.

Ankkurilinkki = Ankkurilinkin avulla liikutaan samalla sivulla eri kohtaan eli linkistä ei poistuta toiselle sivulle. Ankkurilinkeillä voidaan ohjata käyttäjä esimerkiksi blogitekstin alaosaan tai tekstin toiseen kappaleeseen.

API = Ohjelmointirajapinta, eli keino minkä avulla kaksi ohjelmaa keskustelevat keskenään ja voivat vaihtaa tietoa. Ohjelmointirajapinta eli toisin sanoen keino, jonka avulla kaksi ohjelmaa keskustelevat keskenään ja voivat vaihtaa tietoa.

Applikaatio = App, appi, äppi. Sovelluksille on monta nimeä, mutta yleisesti ottaen termillä applikaatio viitataan puhelimeen tai muuhun laitteeseen ladattavaan sovellukseen.

CDN = Sisällönjakeluverkko, jonka avulla tieto on hajautettu maantieteellisesti eri välityspalvelimille. Hajautuksen avulla varmistetaan nopeampi ja toimintavarmempi tiedonjakelu, eli käyttäjät hyötyvät CDN:n toiminnasta.

CSS-tiedosto = Tyylitiedosto, joka määrittää sivuston ulkonäölliset ominaisuudet. CSS-tiedostolla määritetään esimerkiksi värit, elementtien asettelu ja asetukset kirjasimille.

DNS-haku = Nimipalvelujärjestelmä, jonka avulla verkkotunnukset näkyvät helposti ymmärrettävässä muodossa. DNS-asetusten avulla verkkotunnus ja palvelimen IP-osoite yhdistetään toisiinsa.

Domain = Verkkotunnus eli uniikki nimi, jolla sivustosi löytyy verkosta. Verkko-osoite voi olla esimerkiksi www.digizer.fi.

Duplikaattisisältö = Toistuva identtinen sisältö sivustolla. Duplikaattisisällöllä on negatiivinen vaikutus hakukonesijoituksiin, sillä hakukoneet ymmärtävät paremmin ja suosivat uniikkia sisältöä.

Ensimmäinen renderöinti = Se hetki, kun ensimmäinen sisältö tulee näkyviin sivuston latautuessa. Jos sisällön latautuminen kestää liian pitkään, sivustolla vieraileva henkilö saattaa ajatella sivun olevan rikki tai latautuvan liian hitaasti. Tämä puolestaan aiheuttaa herkästi sen, että vierailija poistuu sivustolta.

Etusivu = Jokaisen sivuston tärkein ja eniten vierailtu sivu. Yleensä etusivun keskeisimmät elementit toistuvat muillakin sivuilla, minkä takia etusivu on hyvin tärkeä osa teknisen toimivuuden kannalta.

Eväste = Tieto, jonka avulla käyttäjä voidaan tunnistaa verkkosivustovierailunsa yhteydessä. Evästeitä kutsutaan myös cookieiksi tai kekseiksi.

Footer = Sivuston alaosa, eli alatunniste. Footerista löytyvät usein yhteystiedot ja linkitykset alasivuille. Footer säilyy yleisesti muuttumattomana kaikilla sivuilla.

Gzip-pakkaus = Gzip-pakkauksen avulla nopeutetaan tiedonsiirtoa, eli nettisivujen latausnopeutta voidaan parantaa tämän avulla.

Hakukonerobotti = Ohjelma, joka hakee tietoa uusista sekä päivitetyistä sivuista ja listaa ne käyttäjien näkyville hakukoneeseen, esim. Googleen. Hakukonerobotti toimii automaattisesti, mutta sen toimintaa voidaan helpottaa varmistamalla sivun nopea indeksoituminen.

Header = Sivuston yläosa / -tunniste, jossa yleensä sijaitsevat sivuston navigaatio, logo ja hakupalkki. Header säilyy usein muuttumattomana kaikilla sivuilla.

Hierarkkinen sivurakenne = Selkeän hierarkinen sivurakenne auttaa sivustolla vierailevaa ihmistä sekä hakukonerobottia liikkumaan ja etsimään tietoa sivustolta. Hyvän sivustorakenteen nyrkkisääntö on se, ettei tärkeä tieto sijaitse kolmea klikkausta kauempana etusivulta.

HTML = (Hyper Text Marking Language) verkkosivujen merkintäkieli. Monen sivuston pääasiallinen rakenne määritetään HTML:n avulla.

HTML-otsikointi = HTML-koodissa määritetään otsikot h1 – h6 tasoilla. H1 on tärkein otsikkotaso. Yleisillä sivuilla käytetään h1-, h2- ja h3-otsikoita. H1-otsikko on tärkeä tieto myös hakukoneelle, koska koneet ymmärtävät otsikoinnit vain koodiin asetettujen tasojen perusteella.

HTTPS = protokolla, jota käytetään selaimien ja palvelimien tiedonvälitykseen. HTTPS on suojattu protokolla ja hakukoneen sekä käyttäjien silmissä on paremmassa arvossa kuin suojaamaton HTTP-protokolla. Tarkasta siis, että sivustosi käyttää HTTPS-protokollaa.

Ihmisystävällisyys = äärimmäisen tärkeä muistaa nettisivuilla. Googlen hakukone arvottaa suuresti ihmisystävällisyyttä ja sitä, että teknisten seikkojen lisäksi muistetaan tehdä sisältöä oikeille ihmisille (ei vain ajatellen hakukonenäkyvyyttä). Teknisiä seikkoja voidaan viilata pitkälle, mutta mukana tulisi aina säilyä ihmisystävällisyys!

Interaktiivisuutta edeltävä aika = tällä tarkoitetaan aikaa ennen kuin sivustolle on latautunut käytettävyyden kannalta oleelliset komponentit. Jos latausaika on pitkä ja sivun käytettävyyttä joudutaan odottamaan, on suositeltavaa lykätä poissa näkyvistä olevien komponenttien ja resurssien lataamista.

JavaScript-tiedosto = tällä tiedostolla määritetään JavaScript-koodikielellä toteutetut toiminnalliset osiot sivustolle. JavaScript on yksi yleisimmistä koodikielistä ja hyvin tavanomainen tiedosto sivustoilla.

Kuvien optimointi = kuvat on tärkeää optimoida tiedostokooltaan maltilliseksi. Kuvien optimoinnilla on usein suurin vaikutus sivuston kokoon ja täten sivuston latausnopeuteen. Tuntuuko, että sivustosi uusikin sivusto latautuu hitaasti? Syy voi olla kuvien tiedostokoossa ja kuvien kokoa kannattaa pienentää.

Kuvien hakukoneoptimointi = kuten tekstikin, myös kuvat täytyy optimoida hakukoneille. Kuvat tulee nimetä selkeästi ja kuvailevasti – siten, että teksti vastaa kuvan sisältöä. Koska kuvatekstit luetaan useammin kuin muu tekstimuotoinen sisältö, kuville kannattaa luoda kuvatekstit. Myös Alt-teksti eli alternative text on hyvä lisätä, sillä se lisää sivun saavutettavuutta ja kertoo hakukoneille, mitä kuva sisältää. Lisäksi, jos kuvaa ei ole saatavilla, kävijälle näytetään Alt-teksti.

Latausnopeus = erittäin tärkeä ja sivuston teknistä toimivuutta määrittävä seikka. Latausnopeus näkyy suoraan sivuston kävijöille ja se vaikuttaa sivuston toimivuuteen sekä aikaan, jonka vierailijat viettävät sivustolla. Liian hitaasti latautuvalta sivulta lähdetään nopeasti pois. Latausnopeuteen vaikuttavat erityisesti tiedostojen koot sekä muut tekniset seikat.

Latauspyyntö = latauspyynnön avulla sivustolle tuodaan koodiin asetetut lähteet. Teknisesti katsottuna tilanne on huono, jos latauspyyntöjä tehdään liikaa ulkoisiin lähteisiin. Runsaat latauspyynnöt ulkoisista lähteistä voivat vaikuttaa negatiivisesti sivuston nopeuteen. On hyvä olla tietoinen, mitä ja mistä resursseja ladataan sivustolle ja onko sivuilla vanhoja ylimääräisiä resursseja, jotka hidastavat toimintaa.

Layout = “leiska”, eli suunnitelma sivuston elementtien paikoituksesta. Leiska on siis visuaalinen suunnitelma siitä, miten sivuston osiot näkyvät sivulla ja missä järjestyksessä. Tämä termi on hyvä muistaa erityisesti sivustouudistusten yhteydessä, koska sivustojen suunnittelijat sekä koodarit viittaavat usein “leiskaan”.

Metakuvaus = teksti, jonka avulla voidaan kertoa esimerkiksi hakukoneelle, mitä sivu sisältää. Hakukone listaa tulokset ja näyttää metatekstin hakutuloksissa sivun pääotsikon alapuolella. Tämän vuoksi metakuvauksiin pitäisi aina sisällyttää avainsanoja, jotka kuvaavat sivun sisältöä.

Minimointi = eri kooditiedostoja voidaan minimoida, eli pienentää pakkaamalla koodi minimaalisempaan muotoon. Tätä kannattaa hyödyntää, sillä minimoinnin avulla voidaan pienentää sivuston kokoa ja siten vaikuttaa latausnopeuteen.

Onepage = yksisivuinen sivusto, eli kaikki tieto löytyy samalta pitkältä sivustolta, jonka url-osoite ei muutu eri “välilehtiä” klikatessa. Onepage-sivustot ovat ongelmallisia hakukoneoptimoinnin kannalta, koska hakukoneen voi olla hankala ymmärtää pitkän sivuston kokonaisuutta ja eriyttää aiheita. Positiivista onepage-sivustoissa on se, että niitä on näppärä käyttää mobiililaitteilla.

Pikseli = digitaaliset kuvat koostuvat pikseleistä, eli bittikarttagrafiikan pienikokoisimmista osioista. Oikeastaan kaikki digitaalinen visuaalinen komponentti voidaan mitata pikseleillä – esimerkiksi kirjain A on 12 pikseliä ja pieni a on 10 pikseliä.

Responsiivinen = Skaalautuvuus. Sivustosi on responsiivinen, jos sen elementit skaalautuvat eri laitteilla. Responsiiviset nettisivut ovat nykypäivän minimistandardi, koska netissä surffaillaan niin tietokoneilla kuin mobiililaitteilla. Responsiiviset sivustot ovat myös käyttäjäystävällisiä, sillä siten sivu mukautuu käyttäjän päätelaitteeseen sopivaksi.

Robots.txt-tiedosto = Tämä tiedosto kertoo ohjeita hakukoneelle. Tällä tekstitiedostolla voit sulkea pois tiettyjä sivuja, joiden et halua näkyvän hakukoneissa.

Saavutettavuus = Saavutettavat sivustot ottavat huomioon kaikki erilaiset käyttäjäryhmät. Saavutettavuudella korostetaan käytettävyydessä ja suunnittelussa helppoutta sekä otetaan huomioon eri vammat ja toimintarajoitteet (esim. näkövammat). Saavutettavuuden tavoitteena on tehdä sivustosta kaikille käytettävä.

Skripti-tiedosto = Tälläisillä tiedostoilla annetaan sarja komentoja, jotka määritellään skriptissä suoritettaviksi. Skripti-tiedostot ovat yleisiä tiedostoja jokaisella nettisivulla. Kannattaa kuitenkin varmistaa, ettei sivustolta löydy liikaa tai turhia skripti-tiedostoja.

Sisäiset linkit = Sivustosi sisäisiä sivuja toisiinsa linkittävä linkki. Sisäisillä linkeillä kävijä ohjataan mm. toiseen tuotteeseen tai kategoriaan. Sisäiset linkit parantavat hakukonenäkyvyyttä sekä auttavat kävijöitä liikkumaan sivustolla.

Sitemap-tiedosto = Tämä tiedosto on kuin kartta tai ilmoitus hakukonerobotille. Hakukonerobotille viestitään lista indeksoitavista sivuista tämän tiedoston avulla.

Sivuotsikko = Sivuston koodiin sekä hakukoneessa näkyvään linkkiin määritettävä otsikko. Sivuotsikko kutsutaan monesti myös metaotsikoksi.

Sivuston rakenne = Sivustolla tulisi olla selkeä ja hierarkkinen rakenne, joka takaa selkeän liikkumisen sivustolla kävijöille sekä hakukoneille.

Tekninen analyysi = Tällä analyysillä määritetään sivustosi tekninen tilanne ja tarkastetaan mahdollisia ongelmakohtia.

Tiedostokoko = Tiedostojen kokoja esitetään monesti gigatavuina (Gt), megatavuina (Mt) ja kilotavuina (Kt). Nettisivujen nopeuden ja toimivuuden kannalta suuria tiedostoja tulisi välttää – erityisesti suuret kuvatiedostot hidastavat nettisivuja merkittävästi. Ohjenuorana on, että yksittäisen kuvatiedoston tiedostokoko tulisi olla maltillinen, eli ei yli montaa sataa kilotavua.

UI = (engl. User Interface) Käyttöliittymä on suuri osa sivustojen käytettävyyttä. Hyvän UI-suunnittelun avulla kävijän on helpompaa liikkua ja toimia sivustolle määritettyjen polkujen mukaisesti.

Ulkoiset linkit = Ulkoiset linkit vievät nimensä mukaisesti ulos sivustolta. Jos sivustolta löytyy linkitys esim. Hootsuiten sivuille, olet linkittänyt ulkoiseen lähteeseen.

Ulkoiset resurssit = Kolmannen osapuolen resursseja, jotka ladataan sivustollesi, esimerkiksi chat-ohjelma. On hyvä ettei ulkoisista resursseista ladata liikaa tiedostoja, koska tämä voi vaikuttaa negatiivisesti sivuston nopeuteen.

URL-osoite = (engl. Universal Resource Locator) yksilöllinen osoite, kuten www.digizer.fi, eli selaimessa näkyvä osoite.

Uudelleenohjaus = Uudelleen- tai edelleenohjauksien avulla kävijä ja hakukone ohjataan toimimattomasta linkistä oikealle sivulle, eikä vastaan tule 404-sivuja. Uudelleenohjaukset pitäisi suorittaa kaikille mahdollisesti löytyville 404-sivuille, koska error-sivu ei ole kenellekään mukava viesti sivustostasi.

UX = (engl. User Experience) Käyttökokemus on elintärkeä osa kävijän kokemusta sivustosta. UX-suunnittelussa otetaan huomioon kaikki sivuston suunnittelun osa-alueet, ei siis vain käyttöliittymän visuaalista suunnittelua vaan kokonaisvaltaisesti kävijän kokemus.

Valikkorakenne = navigaatio, eli sivuston yleensä ylälaidasta löytyvä linkkien rakenne, joka ohjaa kävijöitä tärkeimmille sivuille.

Kiinnostuitko teknisestä termistöstä ja heräsikö ajatus, että teknisestä analyysistä olisi hyötyä sivustollesi edistämään sivuston hakukonelöydettävyyttä? Ota yhteyttä myyjiimme, lähetä viesti lomakkeen kautta tai kirjoita chatissa. Autamme mielellämme teknisessä analyysissä ja varmistamme, että sivustosi tekniset asiat ovat kunnossa hakukoneoptimointia varten.

Blogiemme aiheita