Asiakaspalvelu: monta kanavaa, yksi tavoite

Asiakaspalvelu on tärkeä osa liiketoimintaa ja sen täytyy olla toimivaa. Asiakkaan tulee saada ongelmaansa ratkaisu nopeasti ja helposti. Tarjolla on monta kanavaa, joilla asiakkaita voidaan palvella.

Verkkosivustolla on huolehdittava siitä, että asiakas voi ilmaista huolensa, antaa palautetta ja esittää kysymyksiä hänelle parhaiten sopivalla tavalla ja silloin, kun se hänelle parhaiten sopii. Eri asiakaspalvelukanavissa on hyvät ja huonot puolensa, ja jokainen yritys voi itse päättää, mitä niistä haluaa hyödyntää.

 

Chat-asiakaspalvelu

Chat on verkkosivustoilla nykypäivää ja asiakkaalle ehkä se helpoin kanava hoitaa asiansa. Chatin avulla yritys voi palvella asiakastaan reaaliajassa nopeasti ja helposti. Kaikki asiakkaat eivät välttämättä halua ottaa yhteyttä puhelimitse, jolloin chat on vaivaton tapa yhteydenottoon.

Koska chat-palvelulla voi helposti auttaa asiakasta ostamisessa, se lisää myyntiä verkkokaupassa. Asiakas ei jää arpomaan, ostaako tuotetta vai ei, vaan ostotapahtuma voidaan saattaa asiakaspalvelijan avulla loppuun saakka. Lisäksi asiakaspalvelija voi ehdottaa vaihtoehtoisia tuotteita tai ostettavan tuotteen lisäksi muita kategoriaan liittyviä tuotteita.

 

Sähköposti

Sähköpostitse asiakas voi lähestyä asiakaspalvelua silloin, kun se hänelle parhaiten sopii. Lisäksi sähköpostin mukana voi lähettää liitteitä puolin ja toisin: asiakas voi lähettää oman liitteen kysymykseen liittyen, mutta myös asiakaspalvelija voi lähettää liitteenä jotain vastausta selventävää materiaalia.

Sosiaalinen media

Somessa voi lähettää palautetta tai muuta viestiä yritykselle nopeasti ja helposti, koska useinhan some on asiakkaalla joka tapauksessa auki ja helposti saatavilla. Ihmiset etsivät paljon tietoa ja kokemuksia somesta, joten sitä kautta asiakkaat saavat paljon tietoa yrityksen palveluista ja asiakaspalvelusta.

Puhelin

Vanha kunnon puhelin on asiakaspalvelukanavien äiti, jota ei voi väheksyä asiakaspalvelukokemuksen perustana. Vaikka uusia, entistä näppärämpiä asiakaspalvelutapoja ja -kanavia kehitetään koko ajan, voi monille asiakkaille olla silti kaikkein mieluisinta puhua oikean henkilön kanssa. Puhelu on monesti myös nopea tapa saada vastauksia ja ratkoa pulmia, joten sen edut ovat kiistämättömät.

Ottaapa asiakas yhteyttä mitä tahansa kanavaa pitkin, tärkeintä on reagoida viestiin asiakasta miellyttävällä tavalla. Se herättää luottamusta, ja asiakkaasta saattaa sen ansiosta tulla kanta-asiakas. Siksi kaikkien asiakaspalvelukanavien tavoite on sama: palvella asiakasta mahdollisimman tehokkaasti.

 

Lue lisää Digizerin ulkoistetusta asiakaspalvelusta! Mikäli mietit, olisiko asiakaspalvelun ulkoistaminen oikea vaihtoehto yrityksellesi, ota yhteyttä.

 

Blogiemme aiheita