6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

On eri asia saada ihmiset käymään sivustollasi kuin saada heistä maksavia asiakkaita. Tämän ymmärtäminen on tärkeää etenkin verkkokauppiaille, jotta kauppa saadaan tuottamaan. Verkkokaupan pyörittäminen on erilaista ja haastavampaa kuin esimerkiksi kivijalkakaupan. Kuinka verkkokaupan konversioastetta sitten saisi kasvatettua eli miten saat mahdollisimman monen kävijän toteuttamaan verkkokauppasi tavoitteen: ostamaan tuotteen? Tässä muutama keino, joilla onnistut.

Löydä kohdeyleisösi

Liian usein yritetään tarjota kaikille jotain ja siksi oikeaa kohdeyleisöä ei saavuteta. Tämän vuoksi on vaikea saada maksavaa asiakaskuntaa kauppaasi, koska mainonta ei tavoita niitä henkilöitä, jotka ostaisivat tuotteitasi. Siksi sinun tulee käyttää aikaa oikean kohdeyleisön löytämiseksi, jotta mainosbudjettia voidaan käyttää tehokkaammin.

Tutki myyntisuppilo

Konversioasteen parantamiseksi on tärkeää ymmärtää myyntisuppilon toiminta ja tutkia sitä. Kaupan on kehitettävä skaalautuva ja toistuva myyntisykli, joka auttaa sinua kasvattamaan asiakaskuntaasi.

Joillakin tuotteilla ja asiakasryhmillä on yllättävän lyhyt myyntisykli – loppujen lopuksi asiakkaan ei tarvitse tehdä paljoa tutkimusta päättäessään, minkä kymmenen euron t-paidan ostaa. Kalliimmat ostot taas sisältävät tyypillisesti enemmän tiedonhakua ja ostopäätös saattaa kestää.

Kuluttajatuotteita myydessäsi sinun pitäisi pyrkiä nopeuttamaan myyntisykliä. Kohdeyleisö pitäisi saada nopeammin siirtymään tietoisuusvaiheesta ostoksen tekemiseen.

Panosta tuotesivuihin

Verkkokaupassa kannattaa panostaa tuotesivujen sisältöihin. Hyvän laskeutumissivun tulisi vastata asiakkaiden keskeisiin kysymyksiin: paljonko tuote maksaa, mitä ominaisuuksia siinä on, miltä se näyttää ja miten se eroaa kilpailevista tuotteista ja niin edelleen. Lopuksi sinun täytyy tarjota asiakkaalle mahdollisuus liikkua kivuttomasti, selkeästi ja yksinkertaisesti ostoprosessissa eteenpäin.

Hyvin kirjoitetuilla tuotekuvauksilla kerrot asiakkaalle tuotteen ominaisuuksista. Tuotteen kuvaustekstin tulisi olla uniikki ja mielenkiintoinen. Sen tulisi kertoa asiakkaalle kaikki olennainen ja ostopäätökseen vaikuttava tieto. Panosta siis kuvaaviin tuoteteksteihin.

Satsaa myös hyviin tuotekuviin. Laadukkaalla kuvalla voit kertoa, miltä tuote näyttää. Monesti yksi kuva tuotteesta ei riitä, vaan usean tuotteen ostopäätökseen vaikuttaa se, miltä tuote näyttää monesta eri kulmasta, myös takaa. Kuvasta saattaa myös käydä ilmi asioita, joita et välttämättä pysty kertomaan tuotteen kuvaustekstissä.

Lopuksi sen tärkeimmän eli Lisää ostoskoriin -napin tulee olla selkeästi näkyvillä.

Panosta kaupan turvallisuuteen

Isojen tietomurtojen tullessa ilmi yhä useampi kuluttaja kiinnittää huomiota tietoturvaan ja siihen, kuinka hänen tietojaan käsitellään verkossa. Konversio-optimointi voi siis helposti mennä pieleen, ellet panosta tietoturvaan.

HTTPS:n, SSL-varmenteiden sekä luotettujen maksujärjestelmien kuten PayPalin käyttämisen ja esiintuonnin verkkokaupassa on havaittu merkittävästi vähentävän asiakkaiden sivustolta poistumisia.

Tee pieniä muutoksia

Kun yrität parantaa konversioastettasi, voi olla houkuttelevaa tehdä sivustoosi kokonaisvaltainen remontti. Näin tarvitsee tehdä vain tapauksissa, joissa sivusto on selkeästi vanhanaikainen. Liian suuret muutokset saattavat vieraannuttaa nykyisiä asiakkaitasi ja samalla olla ratkaisematta alkuperäistä ongelmaa konversioasteen kanssa. Pienillä muutoksilla kerrallaan voit helpommin todentaa, mikä todella toimii.

Mittaa oikeita asioita

Tuloksien mittaaminen on ainoa tapa, jolla voit oppia, mitkä muutokset parantavat tai vahingoittavat kauppasi konversioastetta. Jos et käytä analytiikkaa, et näe täydellistä kuvaa kauppasi vahvuuksista ja heikkouksista.

Konversioaste ei kuitenkaan ole ainoa mittari, johon sinun pitää kiinnittää huomiota. Sinulla voi olla korkea konversioprosentti, mutta jos asiakkuuksillasi on lyhyt elinkaari ja alhainen keskitilaus, on sinulla edelleen vaikeuksia tehdä voittoa. Nykyisten asiakkaiden säilyttäminen onkin ensiarvoisen tärkeää. Kun ymmärrät, miten sivustosi muutokset vaikuttavat, voit tehdä tietoisia päätöksiä, jotka parantavat voittomarginaaleja.

Vaikka vahvan konversioasteen saavuttaminen ja ylläpitäminen vaativat jatkuvaa mittaamista ja hienosäätöä, nämä vinkit auttavat sinua pääsemään oikeille jäljille. Jos tarvitset apua sivustosi konversioiden parantamisessa, ota yhteyttä!

 

Blogiemme aiheita