Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

 

Tuotekuvien merkitystä verkkokaupalle ei kannata vähätellä. Tuotekuviin liittyy tiettyjä vaatimuksia esimerkiksi valaistuksen ja kuvankäsittelyn suhteen, joten kyseessä ei ole mikään helppo juttu. Tuotekuvan ei tarvitse kuitenkaan olla erikoinen tai taiteellinen, ellet näin halua. Mainoksissa ja painetuissa kuvastoissa toki taiteellisemmat kuvat toimivat, mutta verkkokaupassa toimii hyvin valkoisella taustalla oleva hyvin valaistu kuva.

Tuotekuvaa luodessa kannattaa ottaa huomioon seuraavat asiat:

  • Selkeä tausta ja hyvä valaistus. Tuotekuvissa kannattaa käyttää selkeää ja tasaisen väristä taustaa. Verkkokauppaan tuleviin tuotekuviin toimii hyvin valkoinen tausta.
  • Kuvan ei tarvitse olla taidetta. Verkkokaupassa olevien tuotekuvien tarkoitus on auttaa asiakasta hahmottamaan tuotteen ominaisuuksia. Kuvan on hyvä olla yksinkertainen ja selkeä, josta voidaan erottaa yksityiskohtia.
  • Totuudenmukaiset värit ja mittasuhteet. Verkkokaupassa olevista kuvista pitäisi pystyä saamaan selville tuotteen koko ja tuotteen todellinen väri. Kuvien pitää olla myös tasalaatuisia toistensa kanssa.
  • Kuvaamiseen ei saisi kulua liikaa aikaa. Jos kameran asetuksia, valoja sekä muuta laitteistoa joutuu säätämään joka välissä, voi kuvaamiseen kulua aivan liikaa aikaa. Kuvausprosessin pitäisi olla mahdollimman nopea ja automaattinen.

Milloin tuotekuvaus kannattaa ulkoistaa?

  • Jos kuvien ottamiseen itse kuluu liikaa aikaa.
  • Jos haluat kuvien noudattavan tiettyä linjaa ja olevan tasalaatuisia toistensa kanssa.
  • Jos tuotteet ovat kiiltäviä tai ne ovat kokonaan valkoisia/mustia.

Hyvä tuotekuva on selkeä kilpailuetu, joten niitä ei kannata laiminlyödä. Me pystymme tuottamaan kuvausjärjestelmällämme teille laadukkaat tuotekuvat nopeasti, edullisesti ja vaivattomasti! Tutustu kuvauspalveluumme!

Kirjoittanut: Jouni