Miten luoda hyvä digitaalisen markkinoinnin strategia?

Kun maailma digitalisoituu, myös markkinointi muuttuu. Digitaalinen markkinointistrategia on olennainen osa yrityksen markkinointisuunnitelmaa. Se on yksityiskohtainen suunnitelma, jossa hahmotellaan, miten yritys käyttää digimarkkinointia, kuten hakukoneoptimointia (SEO), digimainontaa, sisältömarkkinointia ja sosiaalista mediaa, markkinointitavoitteidensa saavuttamiseksi. Digimarkkinointistrategia auttaa sinua saavuttamaan liiketoimintasi tavoitteet tehokkaan digimarkkinoinnin avulla. Suunnitelmassa otetaan huomioon yleisösi, tavoitteesi ja budjettisi. 

Miksi tarvitset digitaalisen markkinoinnin strategian?

Hyvä suunnitelma varmistaa, että teet suunnittelemasi asiat tehokkaasti ja hyödyt niistä. Digimarkkinointistrategia räätälöidään aina jokaiselle yritykselle, mutta sen luomisessa voi käyttää yleisesti hyväksihavaittuja keinoja

Digitaalisen markkinointistrategian luomisessa on otettava huomioon monia eri näkökohtia. Ensimmäinen askel on tunnistaa päämäärät ja tavoitteet. Mitä toivot saavuttavasi digitaalisella markkinointikampanjalla? Kun tiedät tavoitteesi, voit alkaa luoda toimintasuunnitelmaa.

Digimarkkinointistrategiasi tulisi sisältää yhdistelmän eri toimenpiteitä, kuten sähköpostimarkkinointia, sosiaalisen median markkinointia, hakukoneoptimointia, maksettua mainontaa ja sisältömarkkinointia. Kannattaa kokeilla erilaisia toimenpiteitä ja niiden yhdistelmiä, jotta löydät yrityksellesi parhaiten sopivan vaihtoehdon. Monikanavaisuudella saavutat asiakkaasi monessa eri kanavassa ja luot muistijäljen brändistäsi. On myös tärkeää seurata tuloksia, jotta voit tarvittaessa mukauttaa strategiaasi. 

 

4 erilaista digitaalisen markkinoinnin strategian tyyppiä

Digitaalisen markkinoinnin strategioita on monia erilaisia, ja niitä voidaan käyttää samanaikaisesti useampia. Yleisiä markkinointisuppilon mukaisia tavoitteita ovat tietoisuuden lisääminen, liidien luominen, myynnin lisääminen ja nykyisten asiakkaiden sitouttaminen.

 

Tunnettuuden kasvattaminen

Digitaalisen markkinointisuppilon ensimmäinen vaihe on tietoisuus. Tässä vaiheessa potentiaaliset asiakkaat tehdään tietoisiksi tuotteesta tai palvelusta erilaisten digitaalisten kanavien, kuten hakukoneiden, sosiaalisen median, sähköpostin ja verkkosivustojen kautta. On tärkeää luoda vahva brändi ja erottua kilpailijoista, jotta ihmiset muistavat yrityksen ja haluavat tulla sen asiakkaiksi.

 

Liidien kerääminen 

Digitaalisen markkinointisuppilon toinen vaihe on liidien tuottaminen. Tässä vaiheessa potentiaaliset asiakkaat muutetaan liideiksi tarjoamalla heille arvokasta sisältöä, jonka avulla he kiinnostuvat tuotteistasi tai palveluistasi lisää ja voivat tehdä ostopäätöksen. Liidien keräämisessä tärkeää on määrän lisäksi laatu. Digimarkkinoinnissa on monta keinoa hankkia laadukkaita liidejä. 

 

Myynnin kasvattaminen 

Kolmantena vaiheena digitaalisessa markkinointisuppilossa on myynti. Tässä vaiheessa liidit muutetaan asiakkaiksi tarjoamalla heille tuotetta tai palvelua, jota he tarvitsevat tai haluavat. Myynnin kasvattaminen on tärkeä osa yrityksen menestymistä. 

 

Nykyisten asiakkaiden sitouttaminen 

Neljäntenä vaiheena on nykyisten asiakkaiden pitäminen ja sitouttaminen. Asiakkaat ovat yrityksen tärkein voimavara ja heidän sitouttamisensa on avain onnistuneeseen liiketoimintaan. Positiivisen asiakaskokemuksen luominen jokaisessa kontaktipisteessä on elintärkeää. Yrityksen on pidettävä huolta asiakkaidensa tyytyväisyydestä ja pystyttävä ratkaisemaan mahdolliset ongelmat nopeasti ja ammattitaitoisesti. Näin asiakkaat tuntevat olonsa arvostetuiksi ja sitoutuvat yritykseen pidemmäksi aikaa.

 

Vinkkejä tehokkaan digitaalisen markkinointistrategian luomiseen

Digitaalinen markkinointistrategia tulisi räätälöidä kunkin yrityksen erityistarpeiden mukaan. On väliä, millainen yritys sinulla on ja kuka asiakkaasi on: onko sinulla esim. B2C-verkkokauppa, B2B-yritys, D2C-verkkokauppa, FMCG-yritys jne. On kuitenkin joitakin yhteisiä elementtejä, jotka ovat yhteisiä kaikille menestyksekkäille digitaalisille markkinointistrategioille. Tärkeintä on tuloksellisuus: strategian tulee aina vastata kaupallisia ja liiketoimintaa hyödyttäviä tavoitteita. 

 

1. Määrittele tavoitteesi

Digitaalisen markkinointistrategian ensimmäinen askel on tavoitteiden määrittely. Mitä haluat saavuttaa digimarkkinoinnilla? Haluatko lisätä brändin tunnettuutta, luoda liidejä vai edistää myyntiä? Kun tiedät, mitä haluat saavuttaa, voit asettaa mitattavissa olevia tavoitteita ja laatia suunnitelman niiden saavuttamiseksi.

Tavoitteiden tulisi olla konkreettisia, mitattavissa, saavutettavissa, relevantteja ja ajallisesti sidottuja (SMART). Kun olet määritellyt tavoitteesi, voit siirtyä strategian luomiseen.

Olennaista tavoitteiden määrittelyssä on nykytilanteen analysointi. Missä olet juuri nyt? Kuinka kaukana olet tavoitteistasi? Kun olet reflektoinut nykyisen tilanteesi, tavoitteiden asettaminen on selkeämpää ja helpompaa. 

 

2. Tutki kohderyhmääsi

Kun tiedät, mitä haluat saavuttaa digitaalisella markkinointistrategialla, on aika tutkia yleisöäsi. Keitä he ovat? Mistä he pitävät? Mitä he tarvitsevat? Miten he käyttävät internetiä? Missä sosiaalisen median kanavissa he viettävät aikaansa tai miten he hakevat tietoa? 

Saadaksesi vastaukset näihin kysymyksiin kannattaa tehdä markkinatutkimusta. Näin saat tietoa yleisösi demografisista tiedoista (ikä, sukupuoli, sijainti), kiinnostuksen kohteista ja tarpeista. Nämä tiedot auttavat sinua luomaan kohdennettua sisältöä ja mainoksia, jotka todennäköisemmin puhuttelevat asiakkaitasi. 

 

3. Tunnista kilpailijasi

Kun tiedät, kuka kohdeyleisösi on ja mistä he ovat kiinnostuneita, on aika tarkastella kilpailijoitasi. Mitkä ovat toimialasi muut yritykset, jotka yrittävät tavoittaa samoja ihmisiä? Mitä he tekevät hyvin? Missä he voisivat parantaa? Missä he ovat sinun yritystäsi edellä? 

Vastaamalla näihin kysymyksiin saat paremman käsityksen siitä, mikä digitaalisen markkinoinnin alalla toimii (ja mikä ei). Näiden tietojen avulla pystyt luomaan yrityksellesi tehokkaamman strategian. 

 

4. Valitse sopivat digitaalisen markkinoinnin kanavat

Potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen verkossa on tarjolla monia eri kanavia. Suosituimpia ovat sähköposti, sosiaalinen media, maksettu digimainonta ja sisältömarkkinointi. On tärkeää kokeilla erilaisia kanavien yhdistelmiä, jotta löydät yrityksellesi parhaiten sopivan vaihtoehdon. Mieti myös, mihin resurssisi riittävät vai kannattaisiko jonkin kanavan hallinta ulkoistaa. 

 

5. Luo mukaansatempaavaa sisältöä 

Nyt kun tiedät, kuka yleisösi on, mitä he haluavat ja mistä digimarkkinoinnin kanavista heidät tavoitat, on aika alkaa luoda mielenkiintoista sisältöä, joka vastaa heidän tarpeitaan. Tämä sisältö voi olla blogiartikkeleita, infografiikkaa, oppaita, videoita tai mitä tahansa muuta, joka kiinnittää heidän huomionsa ja tuottaa heille lisäarvoa. Muista, että tavoitteena ei ole vain saada heidät kuluttamaan sisältöäsi, vaan myös konvertoitumaan tavoitteittesi mukaisesti. 

Tärkeintä on luoda sisältöä, joka on sekä informatiivista että kiinnostavaa, sillä muuten ihmiset eivät innostu yrityksestäsi. Jos pystyt pitämään ihmiset sitoutuneina sisältöösi loppuun asti, olet hyvällä tiellä kohti menestystä digitaalisessa markkinointistrategiassasi. 

 

6. Mainosta sisältöjäsi

Kun olet luonut loistavaa sisältöä, on hyvä mainostaa sitä, ellei sisältösi ole tarpeeksi vaikuttavaa ja leviää sellaisenaan. Sisällön digimainontaan on monia tapoja; sosiaalisen median alustoilla voit mainostaa asiakaspolun alkupäähän, kun taas hakukonemainonnalla tavoitat harkintavaiheessa olevia. Uudelleenmarkkinointi muistuttaa brändistäsi ja saa ihmiset todennäköisimmin toimimaan. 

Mikä mainonnan suunnitelmasi onkaan, on hyvä luoda strategia, joka ottaa saumattomasti huomioon koko asiakaspolun ja mukautuu asiakkaan kypsyyteen sen varrella. Tietoisuus-vaiheessa asiakas vaikuttuu erilaisesta mainonnasta kuin ostovaiheessa, joten mainosten tulee olla oikeaan aikaan esillä ja sopivalla viestillä. 

 

7. Seuraa ja analysoi tuloksia 

On tärkeää seurata digimarkkinoinnin tuloksia, jotta voit tehdä tarvittavia muutoksia matkan varrella. Analyysi auttaa sinua määrittämään, mikä toimii hyvin ja mikä kaipaa parannuksia. Digimarkkinoinnissa nopeita muutoksia on helppo tehdä ja dataan pohjautuvat muokkaukset tuottavat paremmin tuloksia. Dataa on paljon – valitse tärkeimmät mittarit ja seuraa niitä. 

 

**

Digitaalisen markkinoinnin strategiasi alkaa hahmottumaan näillä vinkeillä. Jos et ihan tiedä, mistä lähteä liikkeelle, anna meidän auttaa. Teemme sen mielellämme! Analysoimme nykyisen digimarkkinointisi tilanteen maksutta ja teemme jatkosuunnitelman. Avullamme pääset tavoitteisiisi! 

Jos tarvitset lisäkäsiä digimarkkinointisi tueksi, Digimarkkinoija-palvelu auttaa!

Tilaa maksuton digimarkkinoinnin auditointi

 

Blogiemme aiheita