Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Hyvä uutiskirje on vastaanottajaa puhutteleva sekä yrityksen sanomaa ja brändiä mukaileva. Tämän lisäksi hyvässä sähköpostimarkkinoinnissa on kuitenkin monia seikkoja, jotka tekevät viestistä vastaanottajalle joko luotettavan ja kiinnostavan tai epäilyttävän ja häiritsevän. Tässä kolmiosaisessa kirjoituksessa on vinkkejä siihen, miten uutiskirjeistä saa fiksuja ja sähköpostimarkkinoinnin toimivaksi.

Aloitetaan otsikosta. Mikäli uutiskirjeen otsikko ei puhuttele vastaanottajaa, hän voi jättää uutiskirjeen avaamatta tai ainakin auki klikkaamisen jälkeen lukematta. Kuvittele itsesi vastaanottajan asemaan – millainen otsikko saisi sinut avaamaan kirjeen? Otsikosta ei ainakaan kannata tehdä liian pitkää, sillä sähköpostiohjelmissa otsikkokentässä näkyy vain rajallinen määrä tekstiä.

Otsikon alla sähköposteissa näkyy esikatseluteksti, johon voi kirjoittaa lisää uutiskirjeen sisällöstä. Tätä kenttää ei kannatakaan koskaan jättää tyhjäksi, vaan siihen on hyvä kirjoittaa tekstiä iskevän otsikon tueksi.

Varmista, että uutiskirjeen lähettäjänä näkyy yrityksesi tai palvelusi nimi, eikä esimerkiksi oma nimesi, ellei tämä ole tarkoitus. Yhtä tärkeää on myös, että yrityksen sähköpostiosoite näkyy lähetysosoitteena. Epämääräiset ”Do not reply” -tyyliset lähetysosoitteet tekevät koko uutiskirjeestä vastaanottajalle epäilyttävän. Vastaanottajalla tulee myös olla mahdollisuus vastata uutiskirjeeseen. Tämän vuoksikin yrityksen oikea sähköpostiosoite on tärkeä.

Muistathan myös pyytää asiakkailta luvan sähköpostimarkkinointiin ja lähettää uutiskirjeitä vain luvan antaneille henkilöille. Uusien GDPR-säädösten mukaisesti lähetyslistoilla ei saa olla henkilöitä, joilta tätä lupaa ei ole. Lisää uutiskirjeen tilaajia voit saada pyytämällä sähköpostimarkkinointilupaa uusilta asiakkailta yrityksellesi sopivin keinoin sekä esimerkiksi laittamalla nettisivuillesi kentän ”Tilaa uutiskirje, niin saat ajankohtaiset kuulumisemme ja tarjouksemme suoraan sähköpostiisi!”.

Yhtä tärkeää on myös antaa asiakkaalle mahdollisuus peruuttaa uutiskirjetilaus ja poistaa tietonsa lähetyslistalta. Jokaiseen uutiskirjeeseen tulee siis myös sisällyttää linkki peruutussivulle. Vastaanottaja, joka haluaa perua uutiskirjeen ja onnistuu siinä vaivattomasti, pysyy tyytyväisempänä ja saattaa mielellään tilata uutiskirjeen uudelleen, kun viestit ovat hänelle jälleen ajankohtaisia.

Seuraavassa kirjoituksessani käsitellään hyvän uutiskirjeen sisältöä. Me Digizerillä autamme sinua mielellämme uutiskirjeiden tekemisessä sekä muussa markkinoinnissa. Ota yhteyttä, niin aloitetaan sähköpostimarkkinointi yhdessä!

Kirjoittanut:

Julie