10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Tiesitkö, että keskimäärin 69,57% prosenttia verkkoshoppailijoista jättää ostoskorinsa sisällön lopulta ostamatta? Ostoskorin hylkäämiselle on kuitenkin myös luonnollisia syitä, kuten ns. ikkunashoppailu, hintavertailu, mahdollisten lahjavaihtoehtojen pohdinta sekä kiinnostavien tuotteiden tallentaminen myöhempää ostotapahtumaa varten. Näiden seikkojen valossa suhteellisen merkittävä hylkäysosuus on ymmärrettävä, mutta voiko verkkokauppias silti vaikuttaa hylkäysprosenttiin alentavasti?

Miksi asiakas keskeyttää verkko-ostoksensa?

Baymard Instituten tutkimuksen mukaan jopa 58,6% keskeytyneistä verkko-ostoista johtuu asiakkaan halusta vain katsella tuotteita tai haluttomuudesta viedä ostotapahtumaa loppuun asti. Mikäli pelkät selailijat rajataan pois, saadaan merkittävimmäksi syiksi keskeytyneeseen ostotapahtumaan seuraavat seikat:

1. Ylimääräisten kustannusten määrä, kuten toimituskustannukset tai verot
2. Sivusto vaati käyttäjätilin luomista
3. Liian pitkä tai monimutkainen tilausprosessi
4. Tilauksen kokonaiskustannusten epäselvyys
5. Epäluottamus sivustoa kohtaan – haluttomuus antaa mm. korttitietoja
6. Liian hidas toimitus
7. Sivuston tekniset ongelmat
8. Tyytymättömyys palautusehtoihin
9. Maksuvaihtoehtojen riittämättömyys
10. Korttimaksun hylkääminen

Lähde

Näin kasvatat verkkokauppasi ostoprosenttia

Ilmoita kustannukset läpinäkyvästi

Älä anna asiakkaasi arvailla kokonaiskustannuksia – ilmoita selkeästi esimerkiksi eri toimitusvaihtoehtojen kulut ja lopullinen hinta.

Mahdollista ostaminen myös ilman rekisteröitymispakkoa

Pakollisen käyttäjätilin luominen voi karkottaa potentiaalisia asiakkaita ja toimia näin merkittävänä myynnin esteenä. Anna siis asiakkaallesi mahdollisuus ostaa ilman rekisteröitymistä.

Virtaviivaista tilausprosessi

Tarkastele kriittisesti verkkokauppasi tilausprosessia; sen pituutta, helpoutta sekä toiminnallisuutta. Hyödynnä tarvittaessa ulkopuolisen arvioijan apu, jotta saat optimoitua tilaamisen entistä helpommaksi! Älä siis anna ostamisen kompastua pitkään ja kiviseen tilaamiseen.

Satsaa sivustosi luotettavuuteen ja tekniseen toimivuuteen

Luottamuksen rakentaminen sekä sivuston teknisen toimivuuden varmistaminen edistävät myyntiäsi. Varmista, että yhteystietosi löytyvät sivustolta helposti. Myös muiden asiakkaiden arvioiden näyttäminen rakentaa luottamusta verkkokauppaasi kohtaan ja edesauttaa osaltan ostopäätöksen tekemistä. Huomioi, että yhä useampi asiakas käyttää älypuhelinta myös verkko-ostosten tekemiseen, joten sivustosi mobiiliversion toimivuuteen tulee satsata tosissaan.

Tarkastele toimitusprosesseja, palautuspolitiikkaa sekä logistiikkaa kriittisesti

Jos toimitusaikaa pidetään yleisesti liian pitkänä, kannattaa ehdottomasti käydä prosessit läpi ja pohtia, voiko toimitusaikaa lyhentää. Jos viive johtuu esimerkiksi kuljetusliikkeestä, on järkevää pohtia vakavasti kuljetusyhtiön vaihtamista. Mikäli saat runsaasti palautetta esimerkiksi korkeiden palautuskulujen vaikuttamisesta ostopäätökseen, on järkevää arvioida ilmaisen palautuksen korrelaatiota myynnin kasvamiseen.

Monipuolista maksutavat

Asiakkailla on monenlaisia maksutapamieltymyksiä: Joku maksaa mielellään kortilla, toinen suoraan verkkopankista ja kolmas hyödyntää lasku- tai osamaksumahdollisuuden. Tarjoa siis asiakkaillesi monipuolinen valikoima maksutapoja, josta kuluttaja voi itse valita mieluisimman. Pysy kartalla maksamisen trendeistä ja hyödynnä niitä myös verkkokaupassasi – esimerkiksi mobiilimaksaminen on tällä hetkellä pinnalla ja sitä kannattaa hyödyntää myös omassa liiketoiminnassa.

Lähesty ostotapahtuman keskeyttänyttä asiakasta sähköpostitse

Voit myös kysyä suoraan sähköpostiosoittensa jättäneeltä asiakkaalta, miksei hän tällä kertaa tehnyt tilausta loppuun. Saat mahdollisesti arvokastakin palautetta ja tärkeitä kehitysideoita, joilla voit hioa verkkokauppaasi entisestään asiakasystävällisempään suuuntaan. Samalla selviää myös mahdolliset ongelmat esimerkiksi maksamisen yhteydessä.

Olemme mielellämme apunasi verkkokauppasi kehittämisessä. Ota yhteyttä, niin etsitään yhdessä juuri sinulle soveltuva ratkaisu myyntisi kasvattamiseen!

Blogiemme aiheita