5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

Verkkokaupoissa shoppailevat asiakkaat voidaan jakaa viiteen eri päätyyppiin. Kun tietää heidän eri motivaatiot ja tavat, on helpompi suunnitella verkkokaupan käytettävyys tukemaan heidän tarpeitaan.

Jokainen verkkokaupan asiakas on uniikki. Jotkut heistä tulevat sivulle tietty tuote mielessään, toiset tutkivat valikoimaa ja jotkut tappavat vain aikaa. Jokainen elementti verkkokaupassa on tärkeä sen menestymisen kannalta. Tuotetekstit, tuotekuvat, rekisteröityminen, ostoskori ja muut elementit näyttäytyvät eri tavalla eri asiakkaille.

Tässä viisi yleisintä ostajatyyppiä ja elementit, joita he arvostavat verkkokaupassa.

1. Tuotteeseen keskittyvät

Tuotteeseen keskittyvät shoppaajat tietävät tarkkaan mitä he haluavat. He tarvitsevat usein uuden tuotteen vanhan tilalle. He ovat tehneet taustatyön ja tulevat sivulle vain poimiakseen sopivan tuotteen. Tällaiset ostajat ovat päämäärätietoisia ja haluavat saada tarvitsemansa tuotteen mahdollisimman nopeasti. Heille tärkeää on ostamisen nopeus. Avainelementit heidän kannaltaan on:

  • Hyvä tuotehaku, jolla oikea tuote löytyy nopeasti
  • Selkeät tuotenimet ja tuotekuvat
  • Helppo pääsy vanhoihin tilauksiin, jolloin tietyn tuotteen uudelleen tilaaminen käy nopeasti
  • Helppokäyttöinen ja selkeä ostoprosessi

2. Surffailijat

Surffailijat ovat ostajia, jotka menevät heidän suosikkisivuille hakemaan inspiraatiota ja tappamaan aikaa. Surffailijat tekevät ostokset kaikessa rauhassa. He haluavat pysyä perillä viimeisimmistä trendeistä ja tulevista tuotteista. He viettävät aikaa sivustolla heidän omasta tahdostaan. Heille avaintekijöitä kaupassa ovat:

  • Uusien tuotteiden esilletuonti
  • Helppo pääsy muihin suosittuihin tuotteisiin
  • Mahdollisuus jakaa informaatiota heidän tykkäämistään tuotteista

3. Tutkijat

Tutkijat ovat myös päämäärätietoisia. He suunnittelevat ostavansa, mutta ostos voi tapahtua tänään, huomenna, ensi viikolla tai kuukauden päästä. He keräävät paljon informaatiota tuotteista. Tutkijoille tärkeää on luottamus ja, jos he näkevät kauppasi olevan luotettava, he todennäköisesti ostavat sieltä jossain vaiheessa. Tutkijat keräävät informaatiota, joten epäselvät termit on hyvä selittää selkokielellä ja muutenkin tuotekuvausten on hyvä olla kattavia ja selkeitä.

Avainelementtejä heille on:

  • Selkeät ja yksityiskohtaiset tuotekuvaukset
  • Tuntemattomien termien selittäminen
  • Muiden käyttäjien arviot tuotteista
  • Eri tuotteiden vertaaminen
  • Helppo ostoskori, jossa tuotteet säilyvät tallessa myöhempää ostoa varten

4. Tarjoushaukat

Tarjoushaukat metsästävät parasta mahdollista tarjousta. Heille on siis tärkeää löytää nopeasti hyvät tarjoukset. Hintojen on oltava selkeästi näkyvillä ja tarjouskoodin käyttäminen pitää olla helppoa. Tarjoushaukoissa piilee mahdollisuus kääntää heidät vakiasiakkaiksi. Heille avainelementtejä ovat:

  • Alennettujen tuotteiden esiintuominen
  • Tuotteiden hintojen selkeä näyttäminen ja niihin liittyvät alennukset
  • Tarjouskoodin helppo käyttäminen

5. Kertaostajat

Kertaostajat voivat olla tuotteeseen keskittyviä, surffailijoita, tutkijoita tai tarjoushaukkoja. Usein heillä on käytössään lahjakortti tai he etsivät itse lahjaa jollekin. Heillä ei ole tarkoitus tulla sivustolle enää uudestaan vaan he ovat tulleet tekemään kertaostoksen. Nämä asiakkaat eivät ole ennestään tuttuja sivuston kanssa. Heille tärkeää on selkeä navigaatio sivulla sekä mahdollisuus nähdä tuotteen varastosaldo ja valikoima. He arvostavat verkkokauppoja, joissa on mahdollisuus ostaa ilman asiakastilin luontia. Avainelementtejä heille on:

  • Selkeä navigaatio
  • Kattavat ja selkeät tuotekuvaukset
  • Selkeä ja luotettava informaatio yrityksestä
  • Tuotteen ostaminen ilman rekisteröitymistä

Hyvä käyttökokemus on tärkeää kaikissa verkkokaupoissa ja hyvä verkkokauppa ottaakin huomioon kaikki nämä ostajatyypit ja käyttää eri elementtejä tukemaan eri tarpeita. Jos tarvitset apua verkkokauppasi käyttökokemuksen kehittämisessä, voimme auttaa esimerkiksi tehokkaan konversio-optimoinnin avulla.

Tekstin lähde: ecommerce-shoppers

Blogiemme aiheita