Topi-Keittiöt

Topi-Keittiöt on suomalaisille tuttu kiintokalusteita tarjoava yritys, joka on perustettu jo vuonna 1939. Pitkän historian omaava kiintokalustefirma on halunnut pysyä muutoksen aallonharjalla muun muassa kehittämällä digimarkkinointiaan. Se on kannattanut – nyt kerromme miksi.

Kesällä 2017 Topi-keittiöissä puhalsi muutoksen tuulet. Kiintokalustefirmalla oli meneillään laaja verkkosivuston uudistus, jonka toteutti verkkoalustoihin keskittynyt yritys. Samalla heräsi kysymys, kuka tekisi ja syöttäisi uusille verkkosivuille sisältöä.

Hakukoneoptimointi oli vielä nelisen vuotta sitten uusi asia monille yrityksille, mutta samaan aikaan palveluntarjoajat lisääntyivät hurjaa vauhtia.

– Silloin tuntui, että joka päivä oli joku hakukoneoptimoinnin tarjoaja kimpussa, toteaa Topi-Keittiöiden myynti- ja markkinointijohtaja Riitta Ojala-Fors.

Jotain oli kuitenkin tehtävä, sillä hakukoneoptimoinnin hyödyt olivat tiedossa, mutta yrityksellä itsellään ei ollut osaamista toteuttaa sitä.

Niinpä Topi-Keittiöt päätyi lopulta ostamaan hakukoneoptimoinnin palvelua kolmannelta osapuolelta. Kuvio tuntui kuitenkin liian sekavalta, ja Ojala-Fors kumppaneineen halusi saada kokonaisuuden haltuun.

Samoihin aikoihin Topi-Keittiöt päätti ottaa myös somekavanat haltuun, aloittaen Facebookista. Päivittäminen oli hyvin käsikutoista sen sijaan, että sosiaalista mediaa olisi ylläpidetty järjestelmällisesti ja seurattu tuloksia. Sekin koitui haasteeksi.

– Samaan aikaan meille tuli töihin Suvi, joka kouluttautui somekanaviin ja niiden hyödyntämiseen. Sopivasti saimme myös suosittelujen kautta Digizeristä kumppanin, joka pystyi tarjoamaan kaikki digimarkkinoinnin palvelut.

Digimarkkinointipäällikkö on palvelu, jossa saat käyttöösi laajat digitaalisen markkinoinnin palvelut. Lue lisää Digimarkkinointipäällikkö-palvelusta!

Digizerin kokonaisvaltainen palvelu Topi-Keittiöiden markkinoinnin avuksi

Topi-Keittiöiden ja Digizerin yhteistyö alkoi kesällä 2017, jolloin Digizer alkoi toteuttaa uusille nettisivuille sisältöä ja optimoida sivuja.

Yhteistyö on laajentunut vuosien saatossa, ja tänä päivänä Topi-Keittiöt hyödyntää Digizerin tarjoamaa digimarkkinointia kokonaisvaltaisesti sisältäen muun muassa seuraavia asioita:

Työnjako on selkeä: Topi-Keittiöiden markkinointi- ja viestintäassistentti Suvi Kääntä toteuttaa sisällöt sosiaaliseen mediaan ja Digizer hoitaa teknisen toteutuksen, muun sisällöntuotannon ja sosiaalisen median kampanjat.

Digitaalinen markkinointi
Digimarkkinoinnissa tuloksia analysoidaan toistuvasti ja niistä raportoidaan asiakkaalle säännöllisesti.

Tänä päivänä hallussa ovat lisäksi Facebook- ja Instagram-markkinointi. Viimeisimpänä on puhuttu LinkedIn-mainonnan hyödyntämisestä.

– Me olemme aina edenneet asioissa step-by-step, Ojala-Fors sanoo.

Digizerin palvelu on parantanut Topi-Keittiöiden asiakasymmärrystä nopeasti muuttuvassa maailmassa

Riitta Ojala-Fors on työskennellyt Topi-Keittiöillä vuosikymmenten ajan. Siinä ajassa hän on nähnyt asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutoksen, ja sitä kuvastaa hyvin yksi sana:

– Nopea, nopea ja nopea. Jokaiseen yhteydenottoon ja asiakaspalautteeseen täytyy reagoida nopeasti, Ojala-Fors summaa.

Muuttuneessa maailmassa muun muassa digimarkkinoinnilla on ollut suuri merkitys. Digimarkkinointi on opettanut Ojala-Forsille ja muille “topilaisille”, miten suuri merkitys eri kanavilla on, samoin tulosten mittaamisella.

Yksi merkittävä – ellei jopa merkittävin – hyöty digimarkkinoinnissa on kuitenkin ollut asiakasymmärryksen lisääntyminen. Asiakasymmärrystä on kysytty erityisesti koronapandemian aikaan, sillä yhtäkkinen remonttibuumi yllätti jokaisen ja sai kysynnän ylikuumenemaan. Topi-Keittiöiden on täytynyt reagoida entistä nopeammin kuluttajien tarpeisiin.

– En muista kuin yhden toisen ajan, jolloin oli vastaavaa. Remonttibuumi liittyi silloin hyvään talouskasvuun. Nyt talouskasvu liittyy valitettavasti pandemiaan, jolloin ihmiset käyttävät rahaa kodin laittamiseen.

Digitaalisen markkinoinnin avulla on pystytty muun muassa parantamaan asiakkaan ohjausta verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa sekä edistämään verkkosivujen toimivuutta.

Lisäksi asiakaspalautekanavien kysyntä on kasvanut, joten niitä on lisätty, vaikkakin asiakaspalautteen voimakas kasvu on Ojala-Forsin mukaan ollut hieman negatiivinen puoli.

– Joskus somekeskustelut ryöpsähtävät aika hurjiksi. Asiakaspalautetta täytyy seurata, ja me pyrimme jakamaan omassa informaatiossa oikeanlaista tietoa. Tieto täytyy myös hakukoneoptimoida, jotta kuluttajat löytävät sen.

Topi-Keittiöiden verkkosivujen kävijämäärä on kasvanut reilusti yli puolella – myös myynti on lisääntynyt

– Huomasimme yhtenä päivänä, että verkkosivuillamme oli 1 700 kävijää päivässä, kun aiemmin niitä oli keskimäärin noin 600. Olimme aivan järkyttyneitä, että yli puolella kasvanut kävijämäärä!

Kävijämäärän kasvu ei selity vain koronapandemian aikaansaamalla remontti-innostuksella, vaan se on Ojala-Forsin mukaan myös Digizerin ja Topi-Keittiöiden digimarkkinoinnin toimenpiteiden ansiota.

Topin kokonaisliikennemäärät ovat kasvaneet vuosittain 20–40 % yhteistyön aloittamisen myötä ja orgaaninen liikenne noin 30–34 % vuosittain.

– Kävijämäärän täytyy totta kai myös kanavoitua yhteydenotoiksi, ja näin on myös tapahtunut: Topin asiakasmäärä on kasvanut ja Kotikirjan tilaukset lisääntyneet.

Digimarkkinointi
Digitaalinen markkinointi tukee myyntiä, kun tehdyt toimenpiteet kanavoituvat liideiksi ja asiakkaiksi.

Myös asiakkaan polku on selkeämpi digimarkkinoinnin avulla. Kun asiakaspolku on mahdollista nähdä alusta loppuun saakka, on helppo tietää, miten asiakkaita täytyisi palvella, millaista tietoa he hakevat ja millaisia kiintokalusteita he etsivät. Tämä kaikki puolestaan vaikuttaa esimerkiksi tuotesuunnitteluun ja Topi-Keittiöiden tarjontaan.

Asiakasohjauksen lisäksi Topi-Keittiöiden myynti- ja markkinointijohtaja on sitä mieltä, että yrityksen täytyy olla helposti löydettävissä. Asiakkaat eivät hänen mukaansa jaksa etsiä, mikäli tuote tai yritys eivät ole Googlen kärkisijoilla. Näin ollen tuote unohtuu.

– Samoin, jos menet verkkosivustolle ja sisältö ei kiinnosta, poistut sieltä nopeasti. Tämä kaikki vaikuttaa totta kai myyntiin.

Digizer ja Topi-Keittiöt hoitavat yhteistyötään viikottaisissa pienemmissä etäpalavereissa ja kuukausittain yhdessä isommassa palaverissa. Suunnitelmallisuus on tullut mukaan tekemiseen, ja sillä on ollut myönteisiä vaikutuksia.

– Hyvää on myös se, että Digizerillä samat henkilöt vastaavat asiakkuudesta. Heidän kanssaan käydään tietyt rutiiniasiat läpi ja katsotaan yhdessä eteenpäin.

Haluatko kuulla lisää Digimarkkinointipäällikkö-palvelusta? Me kerromme – ota yhteyttä!