Hakukoneoptimointi (SEO)

Hakukoneoptimoinnilla enemmän ostavia vierailijoita sivuillesi!

Kuinka usein olet aloittanut tuotteen tai palvelun hankinnan tekemällä haun Googlessa? Kuinka usein näissä tilanteissa jatkat hakutulosten selaamista toiselle sivulle saakka? Todennäköisesti harvemmin.

Hakukoneoptimointi on prosessi, jossa pyrimme nostamaan verkkokauppasi tai sivustosi sijoituksia hakukoneiden hakutuloksissa.

Hakukoneoptimointi sisältää muun muassa seuraavia asioita 

Sivuston sisällön kehittäminen hakukonenäkyvyyden parantamiseksi

Sivuston sisäisten linkitysten optimointi

Ulkoisten linkitysten hankkiminen sivustolle

Kilpailijoiden ja kilpailevien sivustojen analysointi

Sivuston tekninen optimointi

Kattava raportointi

Hakukoneoptimointi kannattaa

88 % ihmisistä aloittaa ostamisen verkossa. Tämän lisäksi Googlen ensimmäinen sivu kerää 91 % kaikista klikkauksista.

Miten vierailijamääräsi ja sitä kautta myyntisi muuttuisi, jos onnistuisit hyppäämään tärkeillä hakusanoilla Googlen ykkössivun puolelle ja saisit yhtäkkiä moninkertaisesti palveluasi etsiviä vierailijoita sivuillesi?

Tai päinvastoin, jos olet ykkössivulla, kuinka suuren loven myyntiin aiheuttaisi, jos kilpailija onnistuisi syrjäyttämään sinut toiselle sivulle? Useimpien yritysten kohdalla puhutaan erittäin merkittävästä vaikutuksesta! Varsinkin, kun yhdellä hakusanalla hyvä löydettävyys useimmiten tarkoittaa myös nousua muillakin aihetta liippaavilla hakutermeillä.

Strateginen hakukoneoptimointi tuo yrityksellesi

Enemmän ostoaikeissa olevia vierailijoita

Selkeän edun kilpailijoihin nähden

Pitkäaikaisen positiivisen vaikutuksen yrityksen liikevaihtoon

Uskottavuutta ja luotettavuutta brändillesi

Mikä on SEO?

Hakukoneoptimointi on englanniksi Search Engine Optimization ja se lyhennetään termillä SEO. SEO on siis lyhenne, joka tarkoittaa hakukoneoptimointia.

Kuinka nopeasti hakukoneoptimointi tuo tuloksia?

Hakukoneoptimoinnin tulokset näkyvät parhaiten pitkäaikaisen työn perusteella. Hakusanasta ja sen kilpailutilanteesta riippuen näkyviä tuloksia voidaan saadaan jo viikoissa, mutta yleensä tulokset näkyvät useamman kuukauden kuluessa.

Optimointiprosessi sisältää erityyppisiä toimia, jotka ovat jokaiselle sivustolle omanlaisia. Hakukoneoptimointiin ei siis ole olemassa ”one size fits all” -ratkaisua, vaan jokainen sivusto ja jokainen hakusana on erilainen ja vaatii erilaisia toimenpiteitä.

SEO-tiimimme Digizerillä koostuukin kokeneista ammattilaisista, joiden laaja kokemus erityyppisten sivujen optimoinnista takaa parhaat tulokset sinunkin sivusi näkyvyyden ja sitä kautta myynnin kehittämiseen.

Kivijalkayrityksen hakukoneoptimointi

Jos olet kivijalkayrittäjä, tai toimit maantieteellisesti tietyllä alueella, on hakukoneoptimointi sinulle erittäin hedelmällistä. Google tuntee asiakkaasi sekä sen, missä he liikkuvat. Oikein toteutettu paikallinen hakukoneoptimointi nostaa sinut hakutuloksissa korkealle juuri silloin, kun sinua lähellä olevat asiakkaat etsivät tarjoamiasi palveluita.

Paikallisessa hakukoneoptimoinnissa tehdään samoja toimia kuin hakukoneoptimoinnissa yleensäkin, mutta linkinrakennuksessa keskitytään kertomaan Googlelle vinkkejä omasta toimialueestasi. Lisäksi hyödynnetään paikallisia hakemistoja sekä esimerkiksi Google My Business -palvelua.

Tekninen hakukoneoptimointi

Kun verkkosivujesi tekninen hakukoneoptimointi on laadukkaasti toteutettu, Googlen hakurobotit löytävät sivustosi ja siihen tehdyt muutokset nopeammin. Näin ollen sivusto alkaa näkyä paremmin hakukoneissa ja asiakkaat löytävät teidät. Parhaiten menestyvillä sivustoilla ja verkkokaupoilla tekninen SEO onkin yleensä erittäin hyvin hanskassa.

 Tekninen optimointi ja sen hyödyt pähkinänkuoressa

Tärkeät sivunne korostuvat hakukoneessa

Etsimme mahdolliset tekniset viat, jotka voivat vaikuttaa sivustonne näkyvyyteen hakukoneissa ja raportoimme ne

Kävijöidenne on helpompi navigoida sivulta toiselle

Sivustonne nopeutuu, jolloin kuluttajat eivät turhaudu ja poistu sivulta

Sivustonne toimii paremmin myös mobiilissa

Sivujenne hierarkia ja sivuston rakenne selkeytyy

Verkkosivustoa on turvallisempi käyttää

Käyttäjäystävällisyys kaiken kaikkiaan paranee ja ihmiset viihtyvät paremmin sivuillanne

Sivuston rakenne on suuressa roolissa hakukonenäkyvyydessä

On yleistä, että sivustoilta puuttuu selkeä rakenne tai asiakaspolku, jolloin kävijän on hankala löytää tuotteita tai palveluita. Mitä siitä seuraa? No, myynti ainakin takkuaa!

Jokaisen yrityksen olisikin hyvä pohtia sivustonsa rakennetta. Mitä vähemmillä klikkauksilla kävijä löytää tärkeät tuotteet ja palvelut, sitä varmemmin hän myös ostaa niitä.

Jos sivuston rakenne on epäselvä, hankala ja epäjohdonmukainen, kävijä poistuu varsin nopeasti paikalta. Sivuston rakenteen merkitys kasvaa erityisesti silloin, jos yrityksesi sivusto ovat laaja. Kun sivuston rakenne on toimiva, Google ymmärtää, mitkä sivut ovat verkkokauppanne tai yrityksenne tärkeimpiä.

Digizer on tehnyt paljon työtä eri asiakkaiden sivuston rakenteen parantamiseksi.

Sivuston rakenteen optimoinnissa me muun muassa

Jaamme sisällön eri alasivuille aihepiireittäin ja luomme URL:it avainsanojen mukaan.

Tarkistamme sivujen metatiedot ja huomioimme avainsanat, joilla asiakkaamme haluaa näkyä Googlessa.

Varmistamme, että navigointi sivulta toiselle on helppoa ja johdonmukaista. Katsomme, että tärkeimmät sivut ovat enintään muutaman klikkauksen päässä etusivulta.

Korjaamme sisäiset linkitykset, jotta ne luovat loogisia yhteyksiä sivujenne välille. Lisäämme linkkejä verkkosivujen sisältöihin.

Luomme sivustolle sivustokartan ja varmistamme, että uudelleenohjaukset ovat kunnossa. Korjaamme kaikki rikkinäiset sivut.

Parannamme sivuston nopeutta esimerkiksi pienentämällä kuvia ja vähentämällä koodia. Varmistamme myös mobiiliystävällisyyden.

Tarkka analysointi on yrityksen hakukonelöydettävyyden ensimmäinen askel

Hakukonenäkyvyyden parantaminen on olennainen asia, kun yrityksenne haluaa tavoittaa asiakkaita. Ensimmäinen askel hakukonenäkyvyyden parantamiseksi on analyysivaihe.

Analyysivaiheessa SEO-asiantuntijamme tekee sivuston teknisen analyysin ja raportoi tuloksista.

Sivuston tekninen analyysi

  • Kattava verkkosivuston analyysi auttaa tunnistamaan kaikki tekniset tekijät, jotka saattavat estää sivustoa löytymään hyvin hakukoneista
  • Sivuston yleistilanne tekniseltä ja hakukoneiden näkökannalta
  • Sisällöllinen tarkastus, jossa käydään läpi sivujen sisältö (tekstit ja kuvat), linkit, sivuotsikot, sisällön otsikot ja hakukoneille näkyvät sivukuvaukset (ns. metatiedot)
  • Toiminnallisuuden, käytettävyyden ja kävijäpolkujen tarkastus, jossa selvitetään ohjelmallisesti ja manuaalisilla testeillä:
    • Kuinka hyvin sivusto toimii ja kuinka nopeasti se latautuu eri laitteilla (työpöytäkoneet/läppärit, tabletit ja mobiililaitteet)
    • Ostoprosessin toimivuus (ostoskori, maksutoimet, rekisteröityminen, asiakkaalle lähtevät sähköpostit)
    • Asiakaskontaktointipintojen toimivuus (esim. yhteydenottolomakkeet, chat palvelu, CTA toimintokehoitteet, muut kontaktointitavat)
    • Yleiset sivut kuten blogit tai artikkelisivut
    • Valikkorakenne
    • Testit tehdään työpöytäkoneilla/läppäreillä ja mobiililaitteilla eri resoluutioilla

Raportointi

  • Kirjallinen raportti toimista sekä esim. videoneuvotteluna pidettävä palaveri, jossa käydään läpi raportin sisältö
  • Kommentoidaan sivuston tilanne hakukonenäkyvyyden ja teknisen toiminnallisuuden näkökannalta
  • Sivuston teknisten hakukonenäkyvyyteen vaikuttavien kehitysehdotuksien raportointi (sivuston latausnopeuteen vaikuttavat tekijät kuten palvelinasetukset, välimuistiasetukset, uudelleenohjaukset, kuvien koot, erilaiset ladattavat skriptit sekä niiden pakkaus ja optimointi)
  • Annetaan asiantuntijalausunto sivuston käytettävyydestä ja raportoidaan havainnot

Jos sinulla on tunne, että verkkosivuillanne saattaa olla teknisiä ongelmia, ole meihin yhteydessä – me autamme ratkaisemaan pulmat!

Digizerillä on vankka kokemus teknisestä optimoinnista. Tarjoamme ratkaisuja teknisen SEO:n toteutukseen, sivustorakenteen luomiseen ja SEO-analyyseihin, jolloin asiakkaanne saa verkkokaupastanne kaiken hyödyn irti!