Teetalo Nordqvist

Me Digizer Oy:llä olemme hyödyntäneet hakukoneoptimointia yrityksen alkuajoista, vuodesta 2016 lähtien. Eräs mieleenpainuvimmista tarinoista on teekauppa Nordqvistille tehty sisältökokonaisuus, jonka toteutimme sisällöntuotannon ja hakukoneoptimoinnin keinoin.

Teetalo Nordqvistin tuotteet nousivat hakukoneiden kärkisijoille

Asiakkaan ongelmana oli tuotteiden heikko verkkonäkyvyys

Teekauppa Nordqvist on lämmittänyt teevalikoimillaan suomalaisten elämää jo 40 vuoden ajan. Vaikka Nordqvist on suomalaisittain tunnettu perheyritys, yrityksellä oli ongelma – heidän verkkonäkyvyytensä tietyillä tuoteaihealueilla oli heikko.

Lähtötilanteessa oltiin sijoituttu vasta Googlen kymmenennelle sivulle kauas kilpailijoista. Jokainen hakukoneoptimointia ymmärtävä tietää, että näkyvyyden kannalta olisi parempi olla hakukoneiden ensimmäisellä sivulla, mieluiten viiden ensimmäisen joukossa.

Päätimme ratkoa ongelman, ja lähdimme suorilta havittelemaan kärkisijaa. Miten voisimme palvella asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla? Millä toimenpiteillä nostamme asiakkaan näkyvyyttä? Mitä aihealueita sisällöt voisivat käsitellä?

Aloimme tutkia hakukonenäkyvyyttä avainsana-analyysin avulla ja määritellä, millä termeillä Nordqvist löytyi ja millä ei. Tämän kautta löysimme paljon haetun hakutermin, matcha-teen, jonka näkyvyys oli erityisen heikko.

Matchan juuret ulottuvat lähes tuhannen vuoden taakse Kiinaan, ja myöhemmin se vakiintui osaksi myös japanilaisia teeseremonioita. Lisäksi matchan myönteisiä terveysvaikutuksia on tutkittu paljon. Lamppu syttyi pään päällä: tässähän meidän palvelumme toimii loistavasti, ja saamme luotua oivan sisältökokonaisuuden matcha-tietouden lisäämiseksi!

Mitä teimme, jotta ongelma ratkesi?

Matcha-hakusanalle tehdään paljon hakusanamainontaa ja Google Shoppingia myös muiden teen myyntiin painottuvien verkkokauppojen suunnalta. Koska termi on kilpailtu, halusimme luoda uniikkia, kiinnostavaa sisältöä.

Ensisijaisesti tavoitteenamme oli tarjota tietoa, jotta lukija innostuu kokeilemaan matcha-teetä, ihastumaan siihen ja ostamaan lisää. Tällöin asiakkaan kyseisen teen myyntituloskin todennäköisesti paranisi pitkällä aikavälillä.

Sisältökokonaisuuden reseptimme oli yksinkertainen:

  1. Teimme Nordqvistille matcha-aiheisen pääartikkelin, joka käsitteli melko laveasti muun muassa matchan historiaa, ominaisuuksia ja monivivahteisia käyttötapoja.
  2. Syvennyimme pääartikkelin teemoihin kuudessa eri ala-artikkelissa.
  3. Loppuripauksena linkitimme sivuja keskenään, jotta matcha-tee-hakusana sai kaipaamaansa boostia!

Jokainen hakukoneoptimointia tekevä SEO-konkari tietää, että hakukoneoptimointi on kärsivällistä työtä, ja tuloksia saa joskus odotella pitkäänkin. Jos asiakas on ollut hakukoneissa kaukana, kärkisijoille pomppaaminen voi viedä noin 3–6 kuukautta, yleensä enemmänkin. Jos tuloksia ei näy, tukevia avainsanoja täytyy välillä optimoida lisää tekstiin.

Lopputulos: Nordqvistin tuotteet sijoittuivat hakutulosten kärkeen

Puolisen vuotta myöhemmin tulokset olivat selvillä: olimme sijoittuneet aivan kärkisijoille aihealueen hakutermeillä! Nordqvist oli ohittanut jopa matcha-tee-aiheisen Wikipedia-sivun.

Mikä mukavinta, saimme kärkisijan myötä uusia avainsanatermejä, joista pääsimme kirjoittamaan lisää samanlaisia sisällöntuotannollisia kokonaisuuksia.

Työstimmekin seuraavaksi tietopaketin cold brew -teestä eli kylmäuutetusta teestä, joka oli nousemassa trendiksi meillä ja maailmalla. Tälläkin kertaa kyseinen sisältökokonaisuus oli onnistunut – kyseinen tietopaketti löytyy nyt hakukonesijoituksista ensimmäiseltä ja toiselta sijalta kyseisellä termillä.

Alkutilanteessa suomalaisia ilostuttaneen teetalon verkkonäkyvyys tietyillä tuoteaihealueilla ei ollut mairitteleva, mutta Digizerin sisältötiimi onnistui ratkomaan ongelman ja pääsemään tavoitteeseensa. Näin ollen maistuvia tee-elämyksiä luova yritys sai ansaitsemansa paikan aivan Googlen kärkisijoilta aihealueiden tärkeimmillä hakutermeillä!

Haluatko sinäkin tehostaa yrityksesi verkkonäkyvyyttä? Ota meihin yhteyttä!