Hakukoneoptimoinnin hinta – paljonko se maksaa ja miten hinta muodostuu?

Mietityttääkö hakukoneoptimoinnin hinta? Paljonko hakukoneoptimointi maksaa ja miten hakukoneoptimoinnin hinta määritellään? Hakukoneoptimoinnin hintaan vaikuttaa moni asia ja hakukoneoptimoinnin hinnan määrittely itse voi tuntua vaikealta. Ota selvää hakukoneoptimoinnin kustannuksista.

Kysymys kuuluu, paljonko hakukoneoptimoinnin hinta on? Hakukoneoptimoinnin hinta kuukausityönä on yleisimmin 400 euron ja 2 000 euron väliltä. Tällä summalla saat asiantuntijan tekemään sivustollesi SEO-työtä 4–20 tuntia. Hakukoneoptimoinnin hintaskaala on laaja, mikä tarkoittaa sitä, että hakukoneoptimointia voi tehdä eri laajuisena. Mitä enemmän maksat, sitä enemmän asiantuntijan aikaa sekä tuloksia sinun tulisi saada.

Hakukoneoptimointia voi ostaa kuukausityön lisäksi myös projekteina ja esimerkiksi hakukoneoptimointia aloitettaessa tehtävä avainsana-analyysi maksaa keskimäärin 700 eurosta 1 500 euroon.

Tässä blogitekstissä perehdymme siihen, mitä kaikkea hakukoneoptimointi voi sisältää, mistä hakukoneoptimoinnin hinta muodostuu ja miksi hakukoneoptimoinnista kannattaa ehkä maksaa sen sijaan, että tekisit työn itse.

Mitä kaikkea hakukoneoptimointi on? Mistä maksat, kun ostat hakukoneoptimointia?

Hakukoneoptimoinnilla, eli SEO-työllä (Search Engine Optimization) tavoitellaan parempaa menestystä hakukoneissa, kuten Googlessa. Parempi menestys – eli korkeampi sijoitus hakutuloksissa ei synny sattumalta. Hakukoneoptimointi tähtää orgaanisen näkyvyyden kasvuun. Orgaaninen näkyvyys tarkoittaa sellaista näkyvyyttä, josta ei ole maksettu.

Jos myyt verkkokaupassasi esimerkiksi silmälaseja, toivot tietysti, että sivustosi nousevat mahdollisimman korkealle, kun potentiaalinen asiakas etsii hakukoneesta uusia silmälaseja. Tällöin sivustosi tulee optimoida siten, että hakukoneet ymmärtävät, että sivustoltasi saa uusia silmälaseja.

Mitä hakukoneoptimointi sisältää?

SEO-työ koostuu monesta eri osa-alueesta, ja se, minkä kaikkien osa-alueiden kanssa töitä aletaan tekemään, vaikuttaa tietysti myös hakukoneoptimoinnin hintaan.

Tietokoneen ruutu, jonka ympärillä muistilappuja joissa lukee hakukoneoptimoinnin hintaan vaikuttavia SEO-tehtäviä.
Hakukoneoptimoinnin hinta muodostuu monesta eri osa-alueesta.

Hakukoneoptimointi voi sisältää esimerkiksi seuraavia asioita:

  • kattava avainsanatutkimus
  • sivuston tekninen analyysi
  • yrityksen nykyinen sijoitus hakukoneissa
  • rikkinäisten asioiden, kuten toimimattomien linkkien tai sivustojen, korjaus
  • kilpailutilanteen arviointi
  • uuden sisällön tuottaminen tai ohjeistus sisällöntuotantoon
  • olemassa olevan sisällön optimointi, kuten otsikoiden ja metaotsikoiden ja -kuvausten kirjoittaminen
  • toimenpide-ehdotukset
  • ulkoisten ja sisäisten linkitysten toteuttaminen
  • tulosten analysointi ja seuraaminen

Mistä hakukoneoptimointi kannattaa aloittaa?

Hakukoneoptimoinnin pohjana kannattaa aina olla avainsanatutkimus.

Avainsanatutkimuksen ansiosta päästään perille niistä toimialalle tärkeistä hakutermeistä, joita ihmiset kuukausittain Googlesta tai muista hakukoneista hakevat. Avainsanatutkimuksessa selvitetään myös hakusanojen kilpailutilanne jolloin SEO-työn aloittamiseksi on jo erinomaiset lähtökohdat.

Hakukoneoptimoinnin aloittaminen voi vaikuttaa aikamoiselta savotalta, sillä työtä voi olla paljon, ja tehtävälistalle kertyy useita kohtia. Aloittaako sivuston otsikoiden hakukoneoptimoinnista, blogin hakukoneoptimoinnista, metakuvausten kirjoittamisesta vai sivuston teknisestä SEOsta, kuten rikkinäisistä linkeistä tai hitaasti latautuvista sivuista?

Huoli pois, sillä asiantuntija löytää tehtävälistasta ne asiat, jotka kannattaa laittaa kaikista pikaisimmin kuntoon tai millä on eniten potentiaalia parhaiden tulosten saavuttamiseksi.

Käydään seuraavaksi läpi, mitä voit saada, jos maksat hakukoneoptimoinnista 400 euroa, 1 000 euroa tai 2 000 euroa.

Hakukoneoptimoinnin hinta on 400 euroa, mitä sillä saa?

400 euron panostus hakukoneoptimointiin tarkoittaa käytännössä noin neljä tuntia asiantuntijan aikaa. Tässä ajassa asiantuntija ehtii esimerkiksi:

  • toteuttamaan otsikkotasojen hakukoneoptimointia
  • käymään läpi metakuvaukset.

Kun nämä kohdat on laitettu kuntoon, on usein järkevää siirtyä esimerkiksi kategoriatekstien optimointiin.

Mitä 1 000 euron panostuksella hakukoneoptimointiin on tarjolla?

Tuhannen euron panostus hakukoneoptimointiin nostaa hakukoneoptimointiin käytettävän ajan jo kymmeneen tuntiin. Tällä panostuksella SEO-työhön, saadaan verkkosivuille entistä laajemmin hakukoneoptimoitua sisältöä. Hakukoneoptimointia ehditään tehdä esimerkiksi seuraavien asioiden parissa:

  • otsikkotason hakukoneoptimointi
  • metakuvausten tarkistaminen ja optimointi
  • muun, jo olemassa olevan sisällön optimointia tai uuden tuottamista.

Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta laajempien tekstikokonaisuuksien optimointi on hyvä asia, sillä optimoitu tekstisisältö kasvattaa orgaanista näkyvyyttä valituilla termeillä.

Olen budjetoinut hakukoneoptimointiin 2 000 euroa, mihin se riittää?

Kun maksat hakukoneoptimoinnista 2 000 euroa, saat otsikkotason ja metakuvausten sekä sisällön optimoinnin lisäksi esimerkiksi:

  • teknistä, verkkosivujen toimivuuteen liittyvää hakukoneoptimointia
  • entistä enemmän sisältöön liittyvää hakukoneoptimointia
  • linkityksiin liittyvää optimointia
  • off-page SEOa.

Off-page SEO tarkoittaa sivuston ulkopuolella tapahtuvaa hakukoneoptimointia, kuten linkkien rakentamista.

Kuten huomaat, hakukoneoptimoinnissa pääsee jo hyvään alkuun muutamalla sadalla eurolla. Hakukoneoptimoinnista puhuttaessa kannattaa kuitenkin muistaa, että tulokset harvemmin näkyvät välittömästi ja tehdyt muutokset eivät välttämättä heti toimi toivotulla tavalla.

Asiantunteva kumppani seuraa kuitenkin tilanteiden kehittymistä ja tekee tarvittavia toimenpiteitä, jotta optimointi vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen positiivisesti. Hyvän hakukoneoptimointikumppanin kanssa pysyt aina perillä siitä, mistä maksat, missä mennään ja minne ollaan matkalla – työn tulosten raportointi on tärkeä osa SEO-työtä.

Haluan apua hakukoneoptimointiin

 

Hakukoneoptimoinnin hintaan vaikuttaa asiantuntijan osaaminen ja työn määrä

Kannettava tietokone ja vihko pöydällä, ihmisen kädet näppäimistöllä.
Hakukoneoptimoinnin hintaan vaikuttaa myös asiantuntijan osaaminen.

Miksi jotkut tarjoavat hakukoneoptimointia halvemmalla kuin toiset? Miksi maksaa hakukoneoptimoinnista suuria summia, kun pienelläkin panostuksella saa palkattua tekijän?

Karkeasti arvioiden hakukoneoptimoinnin hinta muodostuu niin asiantuntijan osaamisesta, eri vaiheisiin käytetystä työajasta kuin työhön käytettävistä työkaluista. Mitä enemmän hakukoneoptimoinnista asiantuntijuutta omaavan tekijän löydät, sitä korkeampi on todennäköisesti myös työn hinta. Hakukoneoptimoinnin hanskaavien toimistojen tuntiveloitus pyörii 80–140 euron luokassa.

Hakukoneoptimointia voi ostaa niin digimarkkinoinnin parissa toimivilta toimistoilta kuin myös yksinyrittäjiltä. Törmäät hakukoneoptimoinnin tekijää etsiessäsi todennäköisesti monenlaiseen hinnoitteluun – hakukoneoptimointia kun voi myös hinnoitella laajalla skaalalla.

Toimistojen hyvä puoli on siinä, että saat todennäköisesti käyttöösi yksinyrittäjää laajemman osaamisen. Esimerkiksi meillä Digizerillä työskentelee digimarkkinoinnin ammattilaisia erilaisilla taustoilla, mielenkiinnonkohteilla ja osaamisalueilla. Ostaessasi SEO-työtä meiltä, saat käyttöösi asiantuntijuutta laajalla skaalalla.

Mihin asioihin kiinnittää huomiota kun saat tarjouksen hakukoneoptimoinnista?

Miksi valita SEO-työstä tehty tarjous, joka keventää kassaa tuhannella eurolla kuukaudessa, jos joku toinen tarjoaa osaamistaan vain parin sadan euron hintaan? Mistä tiedät, mikä tarjouksista on kaikista paras?

Kun valitset hakukoneoptimointiin kumppania, tarkista aina tarjousten sisältö – mistä siis tulet hakukoneoptimoinnissa maksamaan. Mitä enemmän sinulle luvataan, sen enemmän työn tulisi maksaa sillä se vie enemmän aikaa.

Hyvä idea on olla yhteydessä useampaan hakukoneoptimointia tarjoavaan toimijaan ja vertailla heidän tarjouksiaan. Tällöin saat enemmän kosketuspintaa siihen, mitä hakukoneoptimointi kustantaa ja mistä asioista maksat.

Ennen kuin hyväksyt hakukoneoptimointia koskevan tarjouksen, kiinnitä huomiota

  1. Tarjouksen sisältöön, mitä työtä tarjous konkreettisesti sisältää?
  2. Ole tarkkana myös sen kanssa, mitä sovitte työn raportoinnista.

Suosittelemme myös tutustumaan tarjouksen tehneen toimijan referensseihin. Millaista hakukoneoptimointia he ovat asiakkailleen tehneet ja ovatko asiakkaat olleet työhön tyytyväisiä? Esimerkiksi meillä Digizerillä on pitkä kokemus digimarkkinoinnista ja hakukoneoptimoinnista. Olemme auttaneet useita kymmeniä asiakkaitamme näkymään paremmin hakukoneissa ja saavuttamaan enemmän myyntiä. Voit tutustua tarkemmin hakukoneoptimoinnin referenssitarinoihimme.

Kuukausityötä tai projekteja – tapoja hinnoitella hakukoneoptimointia on monia

Hakukoneoptimointiin liittyvää työtä hinnoitellaan monella tavalla. Hinta voidaan esimerkiksi antaa yksittäiselle SEO-työhön liittyvälle tehtävälle, kuten hakukoneoptimoidulle blogitekstille, hinta voi perustua projektihinnoitteluun, tai kuten meillä Digizerillä yleisimmin, kuukausihinnoitteluun.

Hakukoneoptimoinnin kuukausihinnoittelu mahdollistaa pitkäjänteisen SEO-työn

Hakukoneoptimointi vaatii kärsivällisyyttä, sillä tulokset harvemmin näkyvät heti. Mitä säännöllisemmin ja pitkäjänteisemmin yrityksesi tekee hakukoneoptimointia, sitä todennäköisemmin pääsette parempiin tuloksiin. Hakukoneoptimoinnin luonteen takia suosittelemmekin usein kuukausisopimuksen solmimista.

Säännöllinen, kuukausittain tehtävä työ mahdollistaa tulosten paremman seurannan ja tuloksiin reagoinnin. Jos jokin ei toimi toivotulla tavalla, on muutos kuukausityön puitteissa helppo toteuttaa.

Kuukausityötä tehtäessä hakukoneoptimoinnin hinnan määrittää pääsääntöisesti se, kuinka paljon työtä kuukausitasolla asiakas meiltä ostaa. Ostamallaan tuntimäärällä hän saa käyttöönsä tiimimme asiantuntijoiden osaamisen. Pitkäaikaista yhteistyötä tehtäessä asiantuntijamme oppivat tuntemaan toimialanne entistä paremmin ja pitkään kestäneellä tavoitteellisella yhteistyöllä saavutetaan useimmiten myös parempia tuloksia.

Kuukausihinnoittelu mahdollistaa myös sen, että kokeneet asiantuntijamme voivat auttaa sinua kuukausisopimuksen puitteissa myös muissa digimarkkinoinnin palveluissa, eikä tekeminen rajoitu pelkästään SEOon.

Voit käyttää hinnan arvioinnissa apuna myös nettisivuiltamme löytyvää laskuria, jonka avulla voit arvioida sitä, paljonko Digimarkkinointipäällikkö-palvelun kustannukset kuukausitasolla olisivat.

Hakukoneoptimoinnin projektihinnoittelusta apua SEO-työhön

Kuukausiasiakkuuksien lisäksi teemme Digizerillä myös digimarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin projekteja.

Jos yritykselläsi on tarve jonkin tietyn osa-alueen kehittämiseen, haluat saada SEO-työn alkuun tai kaipaat esimerkiksi hakukoneoptimoitua sisältöä nettisivuille, voi yksittäisen hakukoneoptimointiin liittyvän projektin ostaminen olla sopiva vaihtoehto.

Miksi maksaa hakukoneoptimoinnista?

Jopa 75 prosenttia kaikista Google-haun tehneistä päätyy tutkimaan pelkästään Googlen ensimmäistä sivua. Haun tehneistä keskimäärin yli 25 prosenttia klikkaa ensimmäistä hakutulosta. Paalupaikkojen tavoittelu siis ehdottomasti kannattaa ja hakukoneoptimointi on tapa, jonka avulla et jää hännille jo lähdössä.

Kun sivusto toimii teknisesti hyvin ja optimoitu sisältö kertoo hakukoneelle täsmällisesti sen, mistä sivustossa on kyse, nousee sinun sivustosi hakukoneen näyttämissä tuloksissa entistä korkeammalle. Hakukoneelle optimoitu sisältö ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sivustojen käyttäjät, eli ihmiset olisi unohdettu. Hyvin optimoitu sivusto palvelee aina ensisijaisesti ihmistä.

SEO-työhön intohimoisesti suhtautuva digimarkkinoinnin ammattilainen kehittää jatkuvasti osaamistaan, on perillä digimarkkinoinnin uusimmista tuulista, käyttää tehokkaita työkaluja ja ennen kaikkea, saa aikaan tuloksia. Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on, että siihen käytetty summa tulee optimoinnin ansiosta takaisin, mielellään moninkertaisena.

Voit tietysti tehdä hakukoneoptimoinnin myös itse. Kannattaa kuitenkin punnita sitä, millaisia tuloksia omalla panostuksella saa aikaan? Myynti saattaa itse toteutetun hakukoneoptimoinnin ansiosta lisääntyä, mutta mistä SEO-työhön käytetty aika on pois? Kannattaisiko omaa osaamista hyödyntää sillä osa-alueella, missä olet tuloksekkaampi tai mistä nautit enemmän?

Jos päädyt ulkoistamaan hakukoneoptimoinnin osaavalle kumppanille, autamme mielellämme. Ota meihin yhteyttä ja katsotaan yhdessä, miten nostamme hakukoneoptimoinnin avulla sivustosi kohti Googlen parhaita paikkoja.

Haluan Googlen etusivulle!

Blogiemme aiheita