Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Yksi suurimmista syistä siihen, miksi sivustosi ei näy hakutulosten kärjessä, on liian vähäinen sisältö. Hyvän sisällön merkitystä hakukonenäkyvyydelle ei useinkaan ymmärretä.

Yrityksissä tiedostetaan, että sisältöä pitää luoda, mutta usein sisällöntuotanto menee vain tietyn avainsanan ”stuffaukseksi” eli yhtä sanaa viljellään joka paikkaan. Tämä ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan enemmän laadukasta ja kävijälle hyödyllistä sisältöä.

Miksi sisältö on merkittävää hakukonenäkyvyydelle?

Myös hakukoneilla on omat tavoitteet. Hakukoneita on olemassa useita vaikka suurin osa käyttääkin nykyisin pelkästään Googlea. Voit kuitenkin käyttää muitakin hakukoneita, esimerkiksi Bingiä. Hakukoneetkin siis kilpailevat käyttäjistä ja hakukoneet tekevät rahaa.

Suurin tulonlähde hakukoneille on hakusanamainonta. Esimerkiksi Googlen liikevaihto liikkuu kymmenissä miljardeissa dollareissa ja suurin osa tulee hakusanamainonnasta.

Jotta saat mainoksille mahdollisimman hyvä yleisö klikkailemaan mainoksia, sinun täytyy houkutella paljon käyttäjiä. Saadaksesi paljon käyttäjiä, sinun täytyy pitää heidät myös tyytyväisinä. Hakutulosten kärjessä on oltava sivustoja, joissa on hyvää,  informatiivista ja käyttäjälle olennaista sisältöä. Käyttäjät eivät huvikseen surffaile sivuilla, jos siellä ei ole heille mitään tarjottavaa.

Mikä on hyvää sisältöä?

Kun ihminen käyttää hakukonetta, hänellä on yleensä mielessään jokin kysymys, johon hän tarvitsee vastauksen. Hakujen tekijä tekee jotain seuraavista toimista:

  • Hän etsii informaatiota
  • Hän etsii jotain tiettyä verkkosivua
  • Hän haluaa ostaa tai etsiä jotain

Sisältöä luodessasi sinulla pitäisi olla mielessäsi nämä seikat. Käyttäjän käyttämät hakusanat ovat monesti sellaisia, joista on vaikea päätellä, mitä hän etsii. Yleensä hakuun käytetään ensin 1-2 hakusanaa ja sen jälkeen hakua saatetaan tarkentaa. Näin syntyy ns. pitkän hännän hakusanoja, joista suurin osa verkkosivuliikenteestä syntyy.

Luo sivustosi sisältö ajatellen ihmistä, joka sivuillasi käy. Älä kuitenkaan unohda, että hakukone on edelleen vain kone, joten käytä sivullasi haluamaasi hakusanaa ja eri synonyymejä siitä. Tutki millaista sisältöä hakusanalla löytyy hakutulosten kärjestä ja yritä itse luoda parempaa sisältöä. Keskimäärin hakutulosten kärjestä löytyvien sisältöjen pituus on yli 2000 sanaa. Kirjoita sivuillesi siis kaikki mahdollinen tieto, mitä voit. Informaation pihistely ei kannata.

Linkkien ja kävijöiden toiminnan vaikuttavuus

Hakukoneet haluavat tarjota parhaat mahdolliset vastaukset hakujen tekijöille, joten todennäköisesti hakutulosten kärjestä löytyy sivuja, jotka tarjoavat laadukasta sisältöä. Laadukkaimman sisällön tarjoaa yleensä suurimman auktoriteetin omaava taho. Sivuston auktoriteettia voit kasvattaa esimerkiksi ulkoisten linkkien avulla. Jos siis saat sivustollesi laadukkaita linkkejä saman aihepiirin sivustolta, se nostaa sivustosi auktoriteettia ja sen on helpompi nousta haussa.

Hakukoneet tutkivat, miten ihmiset käyttäytyvät verkossa ja tekevät analyysin, onko sivustosi käyttäjille miellyttävä vai ei. Pelkkä hyvä teksti ei riitä vaan sivuilla täytyy käyttää informatiivisia kuvia, videoita, kaavioita ja muita elementtejä tukemaan muuta sisältöä. Mitä pidempään käyttäjä sivuillasi viihtyy, sitä parempi signaali se on hakukoneille. On myös erittäin tärkeää, että sivustosi toimii hyvin mobiilissa.

Jos siis haluat, että sivustosi on hyvin hakukoneoptimoitu, panosta sisältöön. Hakukoneoptimoinnin sijaan voitaisiinkin puhua enemmän sisällön optimoinnista.

Ota yhteyttä, jos sivustosi tarvitsee parempaa sisältöä ja haluat näkyä paremmin hakukoneissa.

Blogiemme aiheita