Digimarkkinoinnin trendit 2023 – mikä muuttuu?

Mitkä ovat digimarkkinoinnin trendit vuonna 2023? Digimarkkinoinnin trendejä tulee ja menee, sillä ala kehittyy jatkuvasti. Nopeiden muutosten taustalla on muun muassa jatkuvasti kehittyvä teknologia.

Digitaalisen markkinoinnin muuttuva pelikenttä haastaa pelaajansa, mutta digimarkkinoinnin asiantuntija pysyy muutosten perässä – tai askeleen edellä seuraamalla alaa, kehittämällä itseään ja ottamalla haltuun uusimmat teknologiat ja työkalut.

Vuosi 2022 lähenee loppuaan ja on aika kääntää katseet tulevaan vuoteen. Mitkä ovat digimarkkinoinnin trendit vuonna 2023?

Digimarkkinoinnin trendit 2023:

  1. tekoälyn ja koneoppimisen lisääntyminen
  2. luovuus ja teknisen osaamisen merkitys korostuu
  3. parempia asiakaskokemuksia esimerkiksi myyntichattien ansiosta
  4. videoiden merkitys digimarkkinoinnissa kasvaa
  5. evästemuutokset haastavat digimarkkinoijan

Jatka lukemista ja ota selvää, mitä asiantuntijamme kertovat vuoden 2023 digimarkkinoinnin trendeistä.

Tekoäly ja koneoppiminen lisääntyvät

Ihminen työskentelee pöydän ääressä. Pöydällä läppäri, puhelin ja vihko.
Vaikka tekoäly ja koneoppiminen kasvattavat roolejaan digimarkkinoinnissa, kaipaavat ne yhä rinnalleen ihmistä.

Tekoäly ja koneoppiminen eivät ole uusi uusi tuttavuus digimarkkinoinnin maailmassa vaan ne ovat tuoneet omat mausteensa digimarkkinointiin jo useampana vuonna. Odotamme tekoälyn ja koneoppimisen kuitenkin lisääntyvän tulevana vuonna entisestään.

Tekoäly ja koneoppiminen ovat tulevaisuudessa entistä vahvemmin osa markkinointia. Hyvänä esimerkkinä muutoksesta toimii esimerkiksi Googlen uusi Performance Max, eli maksimitulokset-kampanjatyyppi, joka hyödyntää entistä vahvemmin koneoppimista ja tekoälyä, vähentäen ihmisen tekemien päätösten tarvetta. Asiantuntijamme ovat jo saaneet uudella kampanjatyypillä aikaan hyviä tuloksia.

Tekoäly vaikuttaa myös orgaaniseen sisältöön

Mainostuksen lisäksi tekoäly tulee vaikuttamaan myös orgaaniseen sisältöön ja sen näkyvyyteen. Sosiaalisten kanavien algoritmit kehittyvät entisestään.

Asiantuntijamme ovat havainneet, että tekoälyllä on sormensa pelissä esimerkiksi hashtagien näkyvyydessä. Esimerkiksi Instagram vaikuttaa tunnistavan samoihin aiheisiin liittyviä hashtageja. Jos julkaiset kuvan tunnisteilla #digimarkkinoinnintulevaisuus #digimarkkinoinnintrendit ja #muuttuvadigimarkkinointi, tunnistaa Instagramin tekoäly, että sisältö on relevanttia myös esimerkiksi hashtageilla #digimarkkinointi ja #markkinointi, vaikkei näitä aihetunnisteita olisi julkaisussa käytettykään.

Kohdennetut sisällöt ja tekoäly

Kohdennetut sisällöt ovat suurelle yleisölle tuttuja esimerkiksi TikTokista tai Instagramista, jossa käyttäjän henkilökohtaiseen syötteeseen tarjotaan hänen mielenkiinnonkohteiden mukaista sisältöä algoritmien toimesta. Tämän kaltainen kohdennettu sisältö tulee todennäköisesti laajenemaan myös muuhun markkinointiin.

Vuonna 2023 kohdennettu sisältö voi laajentua esimerkiksi laskeutumissivuistoihin eli ländäreihin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että verkkokaupan etusivu näyttäytyisi erilaisena eri kohderyhmille tai käyttäjille.

Luovuuden ja teknisen osaamisen merkitys korostuu – tekoäly ei osaa kaikkea

Tekoälyn ja koneoppimisen lisääntyminen ei tarkoita sitä, että digimarkkinoinnin ammattilaiset voisivat heittää pyyhkeensä kehään ja siirtyä toisiin tehtäviin. Tekoälyn lisääntyminen digitaalisen markkinoinnin kentällä ei poista luomisen tuskaa – luovuudelle on myös jatkossa tilaa. Itse asiassa kilpaillussa markkinatilanteessa luovuuden puhkeaminen kukkaan pitää sinut digimarkkinoinnin juoksukilpailussa askeleen edellä kilpakumppaneitasi.

Kun tekoäly lisääntyy, korostuu myös digitaalisen markkinoinnin asiantuntijan tekninen osaaminen. Tekoälylle tulee osata esimerkiksi antaa riittävät tiedot, joita se voi mainonnassa hyödyntää.

Tekoäly ei vielä myöskään kykene ymmärtämään perinteisen markkinoinnin kokonaisuutta, joten kokonaiskäsitys markkinoinnin lainalaisuuksista ja erilaisista keinoista ovat tärkeä osa digitaalista markkinointia myös jatkossa.

Toistaiseksi tekoäly ei kykene esimerkiksi luomaan strategiaa tai tekemään pidemmän aikavälin suunnitelmia, vaikka yksittäisten mainosten ja kampanjoiden tekeminen voikin nopeutua entisestään.

Parempia asiakaskokemuksia

Uskomme, että yksi digimarkkinoinnin trendeistä vuonna 2023 on, että asiakkaat haluavat kasvavissa määrin personalisoidumpia, juuri heidän tarpeitaan vastaavia asiakaskokemuksia. Yksisuuntaiset markkinointikampanjat kaipaavat rinnalleen vuorovaikutteisempia tapoja aktivoida ja osallistaa kuluttajia heidän ostopolkujensa varrella.

Digimarkkinoijan tulee ymmärtää asiakkaan ostopolkua ja asiakaskokemusta entistä kokonaisvaltaisemmin ja mahdollistaa henkilökohtaisempia, asiakasta puhuttelevia ja oikea-aikaisia kohtaamisia ostopolun eri vaiheissa – myös verkkokaupassa.

Parempiin asiakaskokemuksiin liittyy myös käyttökokemukseen panostaminen: sivustojen tulee toimia entistä varmemmin ja paremmin kaikilla eri alustoilla ja laitteilla. Sivujen käytön tulee olla helppoa ja responsiiviset sivustot ovat yhä tärkeä tekijä – saavutettavuutta unohtamatta.

Chatbotit ja myyntichatit – nopeaa ja oikea-aikaista palvelua tarjoavien alustojen merkitys kasvaa

Parempia asiakaskokemuksia tarjoavat myös erilaiset chat-palvelut ja myyntichatit. Kuluttajat ovat entistä vaativampia, tehden ostoksia vuoden jokaisena päivänä, kellon ympäri.

Erilaiset chat-palvelut ja myyntichatit, esim. Digizerin tarjoama Digimyyjä-palvelu, tulevat lisääntymään tarjoten entistä laajemman palvelukokemuksen digitaalisissa myyntikanavissa. Lisäämällä verkkosivustolle asiakaspalvelua chatbottien tai myyntichattien avulla asiakas tavoitetaan jo ennen tilausta. Tällöin asiakkaan tarpeisiin voidaan vastata entistä paremmin.

Videoiden merkitys kasvaa entisestään

Videoiden hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa tulee kasvamaan myös vuonna 2023. Videopohjaista sisältöä kaipaavat etenkin sosiaalisen median kanavat.

Kuvia ja erilaisia ärsykkeitä sisältävässä maailmassa asiakkaan mielenkiinnon saa heräteltyä staattista kuvaa helpommin videoilla. Videosisältöjen, niin orgaanisen kuin maksetun, tuottaminen etenkin TikTokkiin ja Instagramiin ovat oikea suunta.

Videosisältöjen toteuttaminen kysyy tietysti resursseja, mikä voi monessa organisaatiossa nousta videosisältöjen tuottamisen esteeksi. Haluamme kuitenkin muistuttaa, että some on tässä mielessä armollinen: mukaan kilpaan pääsee myös muilla kuin ammattitasoisilla videotuotannoilla.

TikTok jatkaa kasvuaan

Videosisällöistä puheenollen, jo vuonna 2022 valtavaa kasvua takonut TikTok jatkanee kasvuaan myös ensi vuonna.

Ihminen pitää puhelinta kädessään, puhelimen ruudussa TikTok-logo
TikTok jatkanee kasvuaan myös vuonna 2023. TikTokissa sisältöä tuottavat tai mainostavat kuitenkin vain harvat yritykset.

Koukuttavassa TikTokissa organisaatioiden orgaanisille julkaisuille on hyvin tilaa. TikTokin viraalius voi iskeä keneen tahansa, aikaisemmasta historiasta piittaamatta. TikTokissa jopa yhdellä päivityksellä voi syttyä uusi tähti taivaalle – ja toisaalta se voi myös sammua yhtä nopeasti. Muissa kanavissa, kuten YouTubessa, Facebookissa tai Instagramissa vastaavien sitoutumismäärien saaminen voi olla vaikeampaa.

Vaikka TikTokista ja sen ainutlaatuisuudesta on puhuttu jo tovi, ei TikTokiin sisällön tuottaminen tai mainostaminen ole vielä useidenkaan yritysten markkinointitoimenpiteiden listalla tai sosiaalisen median kanavana.

Hätiköiden ei uutta kanavaa kannata kuitenkaan lähteä ottamaan haltuun, mutta järkevää on haistella, kannattaisiko vuonna 2023 panostaa esimerkiksi TikTokiin tuotettavaan sisältöön ja mainostukseen.

Evästeiden tulevaisuus – mitä kekseille tapahtuu?

Digimarkkinoinnin parissa työskentelevät tietävät jo evästeisiin liittyvistä muutoksista ja siitä, miten ne ovat erityisesti uudelleenmarkkinointiin vaikuttaneet. Myös Google on ilmoittanut luopuvansa kolmansien osapuolien evästeiden tuesta.

Siinä missä aikaisemmin digimarkkinoija pystyi seuraamaan verkkosivukävijöitä hyvin vapaasti, muutti EU:n tietosuoja-asetus eli GDPR pelin hengen. Evästeiden kerääminen ei enää onnistu kuten aikaisemmin ja seurata saa vain asiakkaan hyväksymiä tietoja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että verkkosivustojen kävijöistä jää jatkossa huomattavasti vähemmän tietoa markkinoijan hyödynnettäväksi, ellei kävijä hyväksy evästeitä.

Digimarkkinoijan arjessa tämä on näkynyt ja tulee näkymään esimerkiksi vähentyneenä datamääränä. Vuonna 2023 digimarkkinoijan täytyykin olla entistä etevämpi, jotta myös jatkossa tulosten mittaaminen ja markkinointitoimenpiteet onnistuvat tehokkaasti.

Verkkosivujen evästekyselyihin kannattaa tulevana vuonna panostaa. Mitä houkuttelevampaa verkkosivukävijän on hyväksyä evästeet, sitä suurempi osa kävijöistä ne hyväksyy, jolloin markkinoija saa käyttöönsä tärkeää dataa.

Tärkein oppi vuodelle 2023: panosta digitaaliseen markkinointiin

Tärkein oppi tulevaan vuoteen on, että digimarkkinointiin kannattaa yhä panostaa – ja kasvavissa määrin. Jos sinulla itselläsi ei ole aikaa, kannattaa digimarkkinointi ulkoistaa.

Parhaimmillaan saat ulkopuolisista digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoista itsellesi tiimin, jonka kanssa edistää digimarkkinointia myös tulevana vuonna.

Tutustu digitaalisen markkinoinnin palveluihimme ja ota meihin yhteyttä: panostetaan yhdessä digimarkkinoinnin trendeihin vuonna 2023.

 

Blogiemme aiheita