Google Performance Max – uusi kampanjamuoto digimarkkinoinnin avuksi

Googlen uusi kampanjamuoto, Performance Max tulee korvaamaan Googlen Local- ja Smart Shopping -kampanjat vuonna 2022. Uusi kampanjatyyppi tarjoaa monipuolisempia mahdollisuuksia hyödyntää kuvamainontaa entistä useammassa Googlen kanavassa. Performance Max, tuttavallisemmin PMax, lupaa käyttäjälleen entistä parempia tuloksia.

Uusi Performance Max on Googlen mukaan edeltäjäänsä älykkäämpi ja automatisointia hyödyntävä kampanjatyyppi, joka auttaa maksimoimaan tehokkuuden kaikissa Googlen Ads -mainospaikoissa. Performance Maxin myötä kuvamainonta onnistuu entistä helpommin kaikissa Googlen kanavissa – Google haussa, YouTubessa, Display-verkostossa, Discoverissa, Gmailissa ja Mapsissa.

Performance Max luo Googlen jakelukanavissa näytettävät mainokset niiden tietojen perusteella, jotka se käyttäjältään saa. PMaxin tarvitsemia tietoja mainosten luontia varten ovat esimerkiksi kuvat, teksti, tavoitteet ja budjetti.

Uusi kampanjatyyppi hyödyntää entistä tehokkaammin tekoälyä ja Googlen algoritmeja mainonnan kohdennuksessa ja jakelussa. Google tunnistaa, mitkä mainosmuodot ja sijoittelut tuottavat parhaiten tulosta ja kehittää mainontaa jatkuvasti tehokkaammaksi saamiensa tulosten perusteella.

– Performance Max mahdollistaa kuvamainonnan hyödyntämisen entistä laajemmassa mittakaavassa. Pystymme muutoksen myötä tarjoamaan asiakkaillemme entistä paremman kuvamarkkinoinnin kanavan ja laajempaa sekä monipuolisempaa mainostusta kaikissa Googlen kanavissa. Feedi-pohjainen kuvamainonta, mitä olemme aiemmin tehneet Google Shoppingin lisäksi enimmäkseen Facebookin verkostoissa, tulee todennäköisesti yleistymään myös Googlen kanavissa, kertoo Digizerin Senior eCommerce Specialist Sinitta Ahonen.

Google Performance Maxin käyttäjälle lisää konversioita ja arvoa

Googlella on antaa jo esimakua uuden kampanjatyypin tuomista hyödyistä.

Googlen mukaan uuden kampanjamuodon avulla konversioita tuovien asiakkaiden löytäminen helpottuu ja voit saada enemmän onlinemyyntiä, liidejä sekä vierailuja verkkokauppaasi.

Performance Maxin myötä voit saada myös enemmän arvoa budjetistasi. PMaxin hyödyntämän automaation ansiosta käytät mainosbudjetin entistä tehokkaammin. Käytettävissä oleva budjetti myös ohjautuu entistä fiksummin sinne, missä on korkeimman ROIn paras potentiaali.

Uuden kampanjatyypin hyödyntämän automaation ansiosta maksimoit tehokkuuden – säästät aikaa ja voit silti saavuttaa entistä parempia tuloksia.

Kovista lupauksista huolimatta hakusanamainonnasta ei kuitenkaan kannata luopua. Performance Max ei hyödynnä avainsanoja, joita asiakas käyttää Googlen hakukoneessa etsiessään tietoa ja tehdessään vertailua eri tuotteista ja palveluista. Uusi kampanjatyyppi onkin erinomainen lisä hakusanamainonnan rinnalle.

 

Kädet ja älypuhelin, jonka ympärillä tähtikuvioita ja koodia
Performance Max hyödyntää tekoälyä ja automatisointia mainonnassa. Hakusanamainonnasta ei kannata kuitenkaan luopua.

Muutokset ja uudet trendit ovat osa digimarkkinointia

Digimarkkinoijan elämässä muutokset ovat arkipäivää – työkalut kehittyvät ja vaihtuvat uusiin.

Muutokseen kannattaa suhtautua positiivisesti: tulokset uuden PMax-kampanjamuodon myötä voivat olla entistä parempia – kuten Googlekin lupaa.

– On mielenkiintoista päästä kokeilemaan uutta mainosmuotoa. Perfomance Maxin avulla voimme laajentaa Display-mainonnan verkostoa ja tehdä entistä monikanavaisempaa viestintää nopeasti ja helposti.

– Performance Maxin myötä pystymme hyödyntämään kuvia useammassa eri kanavassa. Esimerkiksi YouTube-mainontaa varten videoiden tuottaminen on kallis ja iso prosessi. Harva asiakas lähtee tuottamaan videoita pelkästään Googlea varten. Uuden kampanjatyypin ansiosta myös pienemmät toimijat pääsevät mukaan erilaisiin mainosformaatteihin, kuten Youtubeen.

Missä vaiheessa Performance Maxin lanseeraus on?

Muutos kohti Performance Maxia on aloitettu jo toukokuussa 2021. Google on kertonut, että vanhat Smart Shopping -kampanjat ja Local-kampanjat päivitetään Performance Maxiin tämän vuoden aikana.

Tällä hetkellä Performance Maxin kanssa eletään siis muutosvaihetta ja olemme Digizerillä hiljalleen alkaneet ottamaan kampanjatyyppiä käyttöön.

Käynnissä olevat Smart Shopping- ja Local-kampanjat tullaan Googlen mukaan muuttamaan PMaxiin automaattisesti heinäkuun ja syyskuun välillä. Automaattista vaihtoa ei tarvitse kuitenkaan jäädä odottamaan, vaan uuteeen kampanjamalliin siirtyminen on jo mahdollista. Muutos ei koske tavallisia Shopping-kampanjoita, jotka ovat käytettävissä myös syyskuun jälkeen.

Googlen mukaan huhtikuusta alkaen kampanjoiden muuttaminen PMaxiin onnistuu muutamalla klikkauksella, mutta muutos on kuitenkin yhä vapaaehtoista.

Miksi Performance Maxiin kannattaa jo siirtyä?

Mitä aikaisemmin uuteen kampanjatyyppiin siirtyy, sitä nopeammin sen käyttöä pääsee opettelemaan ja ottamaan hyödyn irti sen tuomista muutoksista. Toisaalta kampanjatyyppi ei ole vielä aivan valmis, joten nopeimmat eivät saa heti kaikkia ominaisuuksia käyttöönsä.

Tietokoneen ruutu jossa kaavioita ja miehen kädet ristissä pöydällä.
Google Performance Max lupaa käyttäjilleen entistä parempia tuloksia.

Performance Max -kampanjatyypistä saatavien tulosten aika on myöhemmin

Jäämme Digizerillä innolla seuraamaan Performance Max -kampanjatyypistä saatavia tuloksia ja odotamme, että pääsemme jakamaan tekemiämme huomioita myös teille.

– On mielenkiintoista seurata, miten Performance Max lähtee kehittymään. Data, sen analysoiminen ja toiminnan kehittäminen ovat kuitenkin digimarkkinoijan työn ytimessä.

Digizerin Senior eCommerce Specialist Sinitta Ahonen

 

Sinitta Ahonen toimii Digizerillä Senior eCommerce Specialistina, hoitaen Digizerin digimarkkinointipäällikköasiakkuuksia. Tutustu monipuoliseen markkinoinnin ammattilaiseen myös LinkedInissä.

 

 

Jos tarvitset apua Google Performance Maxin käyttöönotossa tai digimarkkinoinnissa, tutustu digimarkkinoinnin palvelupaketteihimme

Blogiemme aiheita