Hakukoneoptimointi (SEO)

Hakukoneoptimoinnilla tavoitat enemmän asiakkaita sivuillesi ja kasvatat myyntiä!

Kuinka usein olet aloittanut tuotteen tai palvelun hankinnan tekemällä haun Googlessa? Kuinka usein näissä tilanteissa jatkat hakutulosten selaamista toiselle sivulle saakka? Todennäköisesti harvemmin – ja juuri siitä syystä hakukoneoptimointi on erittäin tärkeää.

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi tai SEO-optimointi on prosessi, jossa pyrimme nostamaan verkkokauppasi tai verkkosivustosi sijoituksia hakukoneiden hakutuloksissa. Tarkoituksena on lisätä sivuston orgaanista kävijämäärää sisällön ja teknisen toteutuksen optimoimisella hakukoneiden algoritmien mukaisesti.

Hakukoneoptimointi sisältää muun muassa seuraavia asioita 

Digizer auttaa kehittämään sivuston sisältöä hakukonenäkyvyyden parantamiseksi

Sivuston sisällön kehittäminen hakukonenäkyvyyden parantamiseksi. Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia hakukoneille, mutta ennen kaikkea ihmisille. Ellei sivustosi ole luettava eikä lukija viihdy sen parissa, hakukonenäkyvyys kärsii.

Digizer auttaa sivuston sisäisten linkitysten optimoinnissa

Sivuston sisäisten linkitysten optimointi. Sisäiset linkit parantavat sivuston luettavuutta ja hakukonenäkyvyyttä.

Digizer auttaa hankkimaan ulkoisia linkityksiä sivustolle

Ulkoisten linkitysten hankkiminen sivustolle. Ulkoiset linkit parantavat sivuston auktoriteettia ja sitä myötä vaikuttavat löydettävyyteen.

Digizer analysioi kilpailijoiden sivustoja

Kilpailijoiden ja kilpailevien sivustojen analysointi. Jotta voittaisit kilpailijasi, sinun on hyvä tunnistaa, millaisilla hakutermeillä kilpailijasi löytyvät hakukoneista.

Digizer tekee sivuston teknistä optimointia

Sivuston tekninen optimointi. Sivuston rakenne ja tekniikka vaikuttaa suoraan hakukonenäkyvyyteen.

Digizer raportoi kattavasti

Kattava raportointi. Saat laajan analyysin optimoinnin toimenpiteistä ja seurauksista.

Hakukoneoptimointi on tärkeää

88 % ihmisistä aloittaa ostamisen verkossa. Tämän lisäksi Googlen ensimmäinen sivu kerää 91 % kaikista klikkauksista.

Miten vierailijamääräsi ja sitä kautta myyntisi muuttuisi, jos onnistuisit hyppäämään tärkeillä hakusanoilla Googlen ykkössivun puolelle ja saisit yhtäkkiä moninkertaisesti palveluasi etsiviä vierailijoita sivuillesi?

Tai päinvastoin, jos olet ykkössivulla, kuinka suuren loven myyntiin aiheuttaisi, jos kilpailija onnistuisi syrjäyttämään sinut toiselle sivulle? Useimpien yritysten kohdalla puhutaan erittäin merkittävästä vaikutuksesta! Varsinkin, kun yhdellä hakusanalla hyvä löydettävyys useimmiten tarkoittaa myös nousua muillakin aihetta liippaavilla hakutermeillä.

Strateginen hakukoneoptimointi tuo yrityksellesi

Digizerin hakukoneoptimointi auttaa löytämään nemmän ostoaikeissa olevia vierailijoita

Enemmän ostoaikeissa olevia vierailijoita. Näkyvyys vaikuttaa suoraan siihen, kuinka paljon silmäpareja päätyy sivuillesi.

Digizerin toteuttama hakukoneoptimointi tuo selkeän edun kilpailijoihin nähden

Selkeän edun kilpailijoihin nähden, kun sivustosi löytyy hakukoneesta ennen heitä.

Digizer auttaa luomaan pitkäaikaisen positiivisen vaikutuksen yrityksen liikevaihtoon

Pitkäaikaisen positiivisen vaikutuksen yrityksen liikevaihtoon. Mainostamisen paine vähenee, kun yrityksesi ja palvelusi löytyvät hakukoneista.

Digizer auttaa luomaan uskottavuutta ja luotettavuutta brändillesi

Uskottavuutta ja luotettavuutta brändillesi, koska näyt hakukoneissa kohderyhmällesi tärkeillä hakusanoilla.

Kuinka nopeasti hakukoneoptimointi tuo tuloksia?

Hakukoneoptimoinnin tulokset näkyvät parhaiten pitkäaikaisen työn perusteella. Hakusanasta ja sen kilpailutilanteesta riippuen näkyviä tuloksia voidaan saadaan jo viikoissa, mutta yleensä tulokset näkyvät useamman kuukauden kuluessa.

Optimointiprosessi sisältää erityyppisiä toimia, jotka ovat jokaiselle sivustolle omanlaisia. Hakukoneoptimointiin ei siis ole olemassa ”one size fits all” -ratkaisua, vaan jokainen sivusto ja jokainen hakusana on erilainen ja vaatii erilaisia toimenpiteitä.

SEO-tiimimme Digizerillä koostuu kokeneista ammattilaisista, joiden laaja kokemus erityyppisten sivujen optimoinnista takaa parhaat tulokset sinunkin verkkosivusi näkyvyyden ja sitä kautta myynnin kehittämiseen.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi 

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnilla pyritään nostamaan verkkokaupan eri sivut hakukoneissa paremmin löydettäviksi. Kannattaa miettiä, miten verkkokauppasi asiakas toimii: hän todennäköisesti hakee suoraan tuotenimellä tai mallilla, ja toivoo löytävänsä tarkkaa tietoa tuotteesta. Tuotesivujen tuotekuvaukset ja lisätietotekstit on hyvä päivittää mahdollisimman tarkoiksi sekä pitää ajan tasalla. Tämä on tärkeää sekä hakukonenäkyvyyden kannalta että asiakkaan selatessa verkkokaupan tuotteita ja tehdessä ostopäätöstä. 

Toisaalta myös kategoriasivujen optimointi on tärkeää, sillä monesti ostaja hakee laajemmalla hakusanalla (esim. ‘lasten kurahousut’) sen sijaan, että kirjoittaisi hakukenttään tarkan tuotenimen. 

Löydettävyyteen vaikuttaa myös kuvien hakukoneoptimointi. Tämä on tärkeää, kun tavoittelet parempaa sijoitusta esimerkiksi Googlen kuvahaussa. Kuville kannattaa kirjoittaa Alt-teksti sekä harkita kuvatekstien lisäämistä. 

Verkkokaupan tuotteille on  hyvä kirjoittaa täsmälliset ja kuvaavat metakuvaukset. Metakuvaus ei varsinaisesti paranna hakukonenäkyvyyttä, mutta sivun löydyttyä se voi johtaa klikkaamiseen useammin. Metakuvaus onkin hyvä keino myydä sivun sisältö sitä hakukoneessa tarkastelevalle.

Kattavat ohjeet verkkokaupan hakukoneoptimointiin löydät blogistamme.

Kivijalkayrityksen hakukoneoptimointi

Jos olet kivijalkayrittäjä tai toimit maantieteellisesti tietyllä alueella, on hakukoneoptimointi sinulle erittäin hedelmällistä. Google tuntee asiakkaasi sekä sen, missä he liikkuvat. Oikein toteutettu paikallinen hakukoneoptimointi nostaa sinut hakutuloksissa korkealle juuri silloin, kun sinua lähellä olevat asiakkaat etsivät tarjoamiasi palveluita.

Paikallisessa hakukoneoptimoinnissa tehdään samoja toimia kuin hakukoneoptimoinnissa yleensäkin, mutta linkinrakennuksessa keskitytään kertomaan Googlelle vinkkejä omasta toimialueestasi. Lisäksi hyödynnetään paikallisia hakemistoja sekä esimerkiksi Google My Business -palvelua.

 

Mitä hakukoneoptimointi maksaa? 

Yksi tärkeimmistä kysymyksistä hakukoneoptimointiin liittyen on sen hinta. Mistä hakukoneoptimoinnin kustannukset muodostuvat ja mistä kannattaa maksaa? Kysymykseen vastaamme blogiartikkelissa, jossa perehdytään tarkemmin hakukoneoptimoinnin hinnoitteluun ja selvitetään perinpohjin, mistä kustannukset koostuvat.

 

Mitä SEO-palveluita Digizer tarjoaa?

Hakukoneoptimointi koostuu monesta eri elementistä, ja niitä yhdistelemällä saavutat parhaan mahdollisen tuloksen. Meiltä Digizeriltä saat muun muassa seuraavia SEO-palveluita:

Avainsana-analyysi

Avainsana-analyysi

Avainsana-analyysin avulla selvität, millä hakusanoilla ja -lausekkeilla yrityksesi tulisi näkyä verkossa. Hyvin olennainen osa hakukoneoptimoinnin prosessia.

Tekninen analyysi

Tekninen analyysi

Teknisessä analyysissä selvitetään verkkosivuston tekninen toimivuus. Oikein toteutettuna sillä on positiivinen vaikutus hakukonesijoitukseen ja kävijämäärään.

Kuvake, jossa tietokoneen näytöllä kuvahaku ja sen edessä suurennuslasi.

Kuvien hakukoneoptimointi

Kuvien hakukoneoptimoinnilla varmistetaan, että sivusto on aidosti saavutettava ja käyttäjäystävällinen. 

Analytics

Google Analytics

Google Analytics on erittäin hyödyllinen työkalu sivuston liikenteen selvittämiseen. Analytics tarjoaa arvokasta tietoa verkkosivun toiminnasta ja auttaa huomaamaan piilevät vaarat ajoissa.

Kuvake kuvastaa optimoitua sisällöntuotantoa. Kuvakkeessa kynä, kirjekuori, play-nappula, megafoni ja kirjan sivu.

Optimoitu sisällöntuotanto

Optimoitu sisällöntuotanto on kaiken a ja o. Kaiken sisällön tulee olla optimoitua, jotta sitä kuluttavat ihmiset kiinnostuvat sisällöstä ja hakukonesijoitus kohenee.

 

Meillä Digizerillä on vankka kokemus hakukoneoptimoinnista. Ota yhteyttä myyjiimme ja muotoillaan yhdessä juuri sinun yrityksellesi sopiva SEO-paketti!

Tutustu myös blogijulkaisuihimme hakukoneoptimoinnista