Tarkastelussa asiakaspalvelutaidot

Minna ja Julie ovat kahdessa aiemmassa blogissamme tarkastelleet tärkeitä asiakaspalvelutaitoja. Uudessa blogitekstissäni on aika päivittää muutama uusi taito listalle!

Tilannetaju

Asiakaspalvelijalla tulee olla tietynlaista tilannetajua, jotta eri asiakkaita osaa kohdella oikein. Jokainen asiakas on erilainen, joten jokainen uusi asiakas on huomioitava uutena tilanteena. On tärkeää pyrkiä aistimaan asiakkaan mieliala ja tuntemukset, jotta voi muokata omaa käytöstään tilanteen mukaisesti.

Aktiivinen oppiminen

Minna listasi oppimisen halun tärkeäksi taidoksi viime blogissaan. Osaksi tiedonjanoa voisi vielä lisätä aktiivisen oppimisen. Oma-aloitteisesti tutkiminen ja tiedon etsiminen kuuluu asiakaspalvelijan työhön. Hyvän asiakaspalvelu on jatkuva ja pitkä oppimisprosessi.

Ongelmanratkaisutaidot

Asiakaspalvelija kohtaa työpäivässään usein monia eri ongelmia, joten ongelmanratkaisutaidot tulee olla kunnossa. On tärkeä tietää, mistä tietoa lähtee etsimään ja osata kysyä oikeat kysymykset asiakkaalta. Kaikkia ongelmia ei tietenkään aina voida ratkaista heti, joten on tärkeä myös tietää, mitä tehdä ongelmalle, johon ei saada ratkaisua. Ongelma on tällöin välitettävä eteenpäin ja viestittävä asiakkaalle, että ongelmaa selvitetään ja asiakkaaseen ollaan yhteydessä mahdollisimman nopeasti.