Anna verkkokaupallesi kasvot – kiitä ja huomioi asiakasta

Verkkokaupan olemassa olevista asiakkaista kannattaa pitää huolta, jotta he pysyvät asiakkaina jatkossakin. Kiittäminen on tähän mainio tapa. Moni asiakas arvostaa sitä, että verkkokauppa osoittaa välittävänsä hänestä aidosti. Kun kerrot asiakkaalle hänen olevan tärkeä ja kiität asiakkuudesta, edistää tämä luottamusta ja sitoutuneisuutta sekä luo mielikuvaa verkkokaupastasi inhimillisenä yrityksenä.

Kiittämällä asiakastasi mukavalla tavalla pysyt paremmin hänen mielessään. Lisäksi persoonallinen asiakkaista huolehtiminen voi laittaa hyvää sanaa kiertämään puskaradion kautta ja herättää kiinnostusta. Näin asiakkaat toimivat parhaassa tapauksessa jopa referensseinä, jotka tuovat lisää ostajia kauppaasi.

Kekseliäs ja uniikki yhteydenpito asiakkaisiin on erinomainen tapa erottautua kilpailijoista. Lisäksi se voi parantaa asennetta ja tyytyväisyyttä verkkokauppaasi kohtaan huonompienkin kokemusten jälkeen. Luovilla ideoilla voitkin huomioida myös reklamaatioasiakkaat erityisellä tavalla.

Tässä on muutamia vinkkejä, miten voit kertoa asiakkaillesi, että välität heistä:

  • Lahja mukaan tilaukseen. Laita esim. logollinen mainostuote, kauppasi teemaan liittyvä tuote tai karamelleja mukaan ensitilaajalle tai kanta-asiakkaalle. Tämä ilahduttaa varmasti pakkauksen avaajaa. Hyödyllisellä mainostuotteella levität samalla brändiäsi, kun asiakas käyttää lahjaasi.
  • Alekoodi. Anna alennusta esimerkiksi seuraavasta tilauksesta.
  • Joulutervehdys. Voit lähettää kanta-asiakkaillesi jouluisen tervehdyksen lahjan tai kortin muodossa.
  • Tuotenäytteet. Lähetä tilauksen mukana näytteitä muista tuotteistasi, esimerkiksi uutuuksista tai kestosuosikeista. Näin valikoimasikin tulee entistä tutummaksi ostajalle.
  • Käsin kirjoitettu tervehdys. Kirjoita kiitoskortti tilauksesta tai asiakkuudesta. Voit myös laittaa pahoittelukortin reklamaation jälkeen mukaan seuraavaan toimitukseen. Verkkokaupan prosessien ollessa enimmäkseen automatisoituja on käsin kirjoitettu kortti positiivinen yllätys.
  • Asiakastyytyväisyyskysely. Osoita, että kauppasi haluaa panostaa asiakaskokemukseen ja osallista tässä asiakkaita. Voit jopa soittaa asiakkaille puhelimitse ja kysellä palautetta ja kehittämisideoita.
  • Videotervehdys. Videotervehdys on virkistävä tapa luoda mielikuvaa henkilöistä verkkokaupan takana. Se sopii lähestymistavaksi niin uusille kuin vanhoillekin asiakkaille. Videolla voit kiittämisen lisäksi kertoa esimerkiksi yrityksen kuulumisia tai tulevista uutuuksista.

Olipa huomioinnin muoto mikä hyvänsä, muista kertoa asiakkaalle, mistä häntä kiitetään, jottei tervehdyksestä tule etäinen tai hämmentävä. Älä myöskään pyydä mitään vastineeksi mukavasta eleestäsi. Näin kiitoksesi on vilpitön ja merkityksellinen.

Tarvitsetko apua verkkokauppasi markkinoinnissa, asiakaspalvelussa tai varastotoiminnassa? Digizer on apunasi! Ota meihin yhteyttä.

Blogiemme aiheita