Vinkit uutiskirjeiden sisältöstrategian kehitykseen

Uusi vuosi ja uusi sisältöstrategia uutiskirjeille? Uuden vuoden lähestyessä monessa organisaatiossa uutiskirjeiden sisältöstrategian päivitys tulevalle vuodelle on hyvinkin ajankohtaista. Me keräsimme sinulle neljä vinkkiä, joita seuraamalla terävöität uutiskirjeviestinnän.

Omat tavoitteet kannattaa pitää kristallinkirkkaana näitä vinkkejä hyödyntäessä. Myös sähköpostimarkkinoinnissa tärkeintä on tuloksellisuus: uutiskirjeiden sisältöstrategian tulee aina vastata kaupallisia ja liiketoimintaa hyödyttäviä tavoitteita.

 

1. Miksi kukaan käyttäisi aikaa uutiskirjeidesi parissa?

Aloita tästä. Mieti, miksi uutiskirjeesi on tilattu. Odottaako asiakkaasi saavansa uutiskirjeesi kautta tuotetarjouksia, alennuksia, lisätietoja tuotteista, neuvoja tai organisaatiosi asiantuntijoiden näkökulmia. Mitä lisäarvoa asiakkaasi saa uutiskirjeen tilaajana? Uutiskirjeet, joiden sisältö on identtinen verkkosivujesi ja sosiaalisen median julkaisujen kanssa, saa tuskin vastaanottajan sydäntä pakahtumaan yritystäsi kohtaan.

Uutiskirjeesi sisällön tulisi olla kiinnostavaa ja lukijoitasi sitouttavaa. Keskity aiheisiin, jotka liittyvät yritykseesi tai toimialaan, kuten uutisiin, vinkkeihin, neuvoihin tai tuotearvosteluihin. Voit myös sisällyttää sisältöä muista lähteistä, kuten blogeista tai alan asiantuntijoiden kirjoittamista artikkeleista.

Voit tarjota erikoistarjouksia yksinomaan uutiskirjeen kautta tai jopa vain kiittää tilaajia eksklusiivisella sisällöllä, jota ei ole saatavilla missään muualla verkossa – tämä auttaa heitä tuntemaan, että yrityksesi arvostaa heitä, mikä lisää uskollisuutta ajan myötä!

 

2. Tutki kuluneen vuoden uutiskirjeiden tuloksia

Kuluneen vuoden uutiskirjeiden tuloksista saa runsaasti apua seuraavan vuoden sisältöstrategian tekoon. Suosituimmat uutiskirjeet tai uutiskirjeiden sisältöaiheet kannattaa ehdottomasti jalostaa mukaan myös tulevan vuoden strategiaan. 

Tutki, mitkä uutiskirjeistä eivät toimineet, ja mihin aiheisiin vastaanottajat eivät reagoineet. Näitä aiheita voit jättää pois tulevista uutiskirjeistäsi. Jos huonosti toimineet sisältöaiheet ovat liiketaloudellisesti tärkeitä, on näihin syytä miettiä uusi sisältökulma seuraaviin uutiskirjeisiin.

 

3. Segmentoi uutiskirjeyleisösi

Kohdennettu viestintä auttaa rakentamaan suhteita asiakkaisiin osoittamalla heille, että ymmärrät heidän tarpeensa ja kiinnostuksen kohteensa. Luomalla tietyn kohderyhmän toiveiden ja tarpeiden mukaan räätälöityä sisältöä yritykset osoittavat, että ne arvostavat asiakaspalautetta ja ovat valmiita menemään pidemmälle ja pidemmälle näiden tarpeiden täyttämiseksi.

Ensimmäinen askel tehokkaan sähköpostimarkkinointikampanjan luomisessa on kohderyhmän tunnistaminen. Tämä edellyttää asiakaskuntasi tutkimista, kuten heidän demografisten tietojensa, kiinnostuksen kohteidensa, ostotottumustensa ja muiden tietojen tarkastelua. Tiedot auttavat sinua määrittämään, kenen pitäisi saada sähköpostisi. 

Tutki ja selvitä myös, onko uutiskirjeisiin panostaminen kyseiselle kohderyhmälle kannattavaa. Voit käyttää tässä apuna mm. kyseisen segmentin ostopotentiaalia tai kohderyhmän kokoa. Kun olet tunnistanut kohderyhmäsi, voit räätälöidä jokaisen sähköpostin sisällön vetoamaan juuri heihin. 

On myös tärkeää segmentoida sähköpostilistasi eri ryhmiin. Tällöin voit lähettää kohdennettuja viestejä, jotka ovat merkityksellisiä kullekin ryhmälle. Jos esimerkiksi myyt erilaisia tuotteita tai palveluita, voit luoda erilliset listat kullekin tuote- tai palveluluokalle, jotta asiakkaat saavat tietoa vain niistä tuotteista, joista he ovat kiinnostuneita. Voit myös segmentoida ikäryhmän tai sijainnin mukaan, jotta eri alueilla olevat asiakkaat saavat räätälöityjä viestejä tarpeidensa ja mieltymystensä mukaan. 

Kohdeyleisöstä voi joutua myös sulkemaan tiettyjä segmenttejä ulos. Esimerkiksi tilauksen tehneet asiakkaat on hyvä sulkea tietyksi ajaksi pois tuotemainonnasta. Juuri eilen tuotteen tilannutta ei lämmitä seuraavan päivän superalennus samasta tuotteesta ja verkkokauppasi mega-alekampanja voi nyppiä asiakasta, jonka oma tilaus seisoo vielä toimitusjonossa.

 

4. Mieti, mikä olisi sopiva uutiskirjeiden lähetystiheys

Lopuksi on tärkeää miettiä, kuinka usein sähköposteja kannattaa lähettää osana kampanjastrategiaa. Liian tiheästi saapuva uutiskirjeviestintä voi olla vastaanottajista ärsyttävää ja johtaa siihen, että he poistuvat listaltasi. Liian harvojen sähköpostien lähettäminen ei kuitenkaan välttämättä riitä asiakkaille, jotka haluavat pysyä ajan tasalla yrityksesi tapahtumista. Oikean tasapainon löytäminen lähetystiheyden ja merkityksellisyyden välillä on avainasemassa menestyksekkäissä sähköpostimarkkinointikampanjoissa.

Lähetystiheyden määrittelyssä apuna on kohderyhmien segmentointi. Mikäli lähetät kaikille kontakteillesi saman uutiskirjeen, voit osan kaikille lähtevien uutiskirjeiden lähetyskerroista korvata segmentoidulle yleisölle lähtevillä uutiskirjeillä.  Kohdennetun viestinnän tulee olla sekä organisaatiollesi että asiakkaallesi kannattavaa. Hyödynnä kohdennetuissa uutiskirjeissä segmentin ostopotentiaalia, kiinnostuksen kohteita ja ostotottumuksia.

Kun olet sitten valmis kirjoittamaan uutiskirjeitä, kerromme siihen hyviä vinkkejä blogissamme sähköpostimarkkinoinnista ja hyvän uutiskirjeen rakenteesta

Haluatko apua uutiskirjemarkkinointiin? Autamme mielellämme!

Blogiemme aiheita