Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Kun aloittaa Facebook-mainonnan, voi olla vaikea tietää, minkä tyyppiset mainokset antavat parhaan tuoton sijoituksellesi. Ja rehellisesti sanottuna, se voikin olla aluksi hämmentävää. Pitäisikö buustata sivujulkaisuja vai pitäisikö tehdä erillinen kohdennettu mainoskampanja? Tässä blogikirjoituksessa autan sinua ymmärtämään mitä eroa on sivujulkaisun buustauksen ja erillisen mainoskampanjan välillä.

Mitä sivujulkaisun ”buustaus” tarkoittaa?

Facebook-sivulla olevan julkaisun buustaus eli mainostaminen on helppoa ja myös houkuttelevaa. Sinun täytyy ainoastaan painaa Mainosta julkaisua-nappia, antaa muutama kohdennustieto sekä budjetti. Buustaus on siis yksi Facebookin mainosmuodoista, jonka avulla saat sivujulkaisusi näkymään enemmän ihmisten uutisvirrassa. Joskus Facebook saattaa lähettää ilmoituksen, jos jokin sivujulkaisusi toimii hyvin ja Facebookin mielestä se voisi toimia vielä paremmin, jos mainostaisit sitä pienellä rahasummalla.

Uutisvirrassasi näkyvän mainostetun sivujulkaisun tunnistat Sponsoroitu-termistä.

Sivujulkaisun buustaus on hyvä idea seuraavissa tapauksissa:

  • Haluat julkaisusi näkyvän enemmän nykyisille seuraajillesi
  • Olet kokematon Facebook-mainonnassa ja haluat viestillesi enemmän näkyvyyttä
  • Joku julkaisusi saa jo hyvin näkyvyyttä ja haluat sen näkyvän vielä paremmin

Vaikka julkaisujen mainostaminen onkin helppo keino saada julkaisullesi lisää näkyvyyttä ja reaktioita, se ei ole aina paras keino tehdä mainontaa Facebookissa, koska budjetti optimoidaan yleensä samaan mahdollisimman paljon reaktioita julkaisuun. Esimerkiksi verkkokauppiaille hyödyllisempää on maksaa klikeistä ja konversiot eikä pelkästä näkyvyydestä.

Mitä tarkoittaa Facebook-mainoskampanjan luominen?

Mainoskampanjan luominen on hieman monimutkaisempi asia kuin pelkän sivujulkaisun mainostaminen. Jotta voit luoda mainoskampanjan tarvitset sitä varten yleensä Facebookin Business Managerin ja hieman enemmän mainososaamista.

Mainoskampanjoissa on monipuolisemmat mainossijoittelut.

Facebook-mainoskampanjan luominen on hyvä idea seuraavissa tapauksissa:

  • Sinulla on enemmän kokemusta ja mainososaamista Facebookissa
  • Sinulla on tietty tavoite ja pelkkä sivujulkaisujen mainostaminen ei auta saavuttamaan sitä
  • Haluat saada mainonnan avulla enemmän liikennettä verkkosivustolle tai enemmän myyntiä verkkokaupassa

Mainoskampanjan luomalla saat mainoksen näkymään muuallakin kuin pelkässä uutisvirrassa. Lisäksi erillisiin mainoskampanjanjoihin voit lisätä toimintokehoitteita, joiden avulla saat esimerkiksi enemmän liikennettä sivustollesi. Mainoskampanjoiden optimointi on myös huomattavasti monipuolisempaa kuin sivujulkaisujen mainostamisessa ja saat samalla mainosbudjetilla pystyt saamaan enemmän konversioita.

Ennen kuin lähdet luomaan mainoskampanjaa, mieti seuraavia kysymyksiä:

Mikä on mainoksesi tavoite?

Ennen mainonnan aloittamista, tarvitset mainoksellesi tavoitteen. Mainonnan hallinnassa voit valita eri tavoitevaihtoehdoista esimerkiksi haluatko lisää paikallista näkyvyyttä, reaktioita julkaisuusi tai klikkejä sivustollesi. Valitse tavoite ennen mainonnan aloittamista, jotta voit luoda strategian tämän tavoitteen ympärille.

Kuka on sinulle ideaali asiakas?

Facebookissa voit kohdentaa mainontaa hyvinkin tarkasti ja mitä tarkemmin mainontaa kohdentaa sitä paremmat tulokset yleensä ovat. Voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi iän, sukupuolen, ammatin ja erilaisten kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Mikä on budjettisi?

Suunnittele budjettisi kampanjan pituuden mukaan. Alkuu pääsee hyvin esimerkiksi 5 euron päiväbudjetilla. Muista seurata ja optimoida mainoskampanjoita säännöllisesti.

Yhteenveto

Julkaisujen buustauksille ja erillisille mainoskampanjoille on siis omat roolinsa ja tavoitteensa. Ennen kuin seuraavan kerran painat sivujulkaisun kohdalla Mainosta julkaisua-nappia, mieti kannattaako julkaisua buustata vai olisiko parempi tehdä erillinen mainoskampanja. Mikäli Facebook-mainostaminen tuottaa ongelmia, ota yhteyttä ja laitetaan somemainontasi kuntoon!

Blogiemme aiheita