Biolan

Digizer on toteuttanut monipuolisesti digimarkkinointia Biolan Groupin yhtiöille. Groupin emoyhtiö, Biolan Oy on suomalaisten hyvin tuntema puutarhatoimialaan keskittynyt perheyritys.

“Joustavaa ja tarvittaessa nopeaa digimarkkinoinnin osaamista, jota ei meidän talosta löydy”

Digizerin ja Biolan Groupin yhteistyö on alkanut tammikuussa 2020 ja tänä päivänä Digizerin asiantuntijalla on työpöydällään niin Biolan Oy:n kuin Biolanin tytäryhtiöiden digimarkkinointia.

Yhteyshenkilönä Biolanin puolella toimiva markkinointipäällikkö Anna Perttu vastaa pääasiassa Biolan Oy:n markkinoinnista, pitäen yhteyttä myös Biolanin kumppaneihin ja yhteisöihin.

– Yhteistyö alkoi Biolanin tytäryhtiön, Novarbon nettisivujen optimoinnilla ja digimarkkinoinnin kehitystyöllä, joiden avulla lähdettiin tavoittelemaan lisää yleisöä. Digimarkkinointi oli vielä tällöin Biolanin tytäryhtiöiden osalta alkutekijöissään.

Ensimmäisten askelten jälkeen vuorossa oli Biolanin Ekoasumisen edustaman SolarVentin uusien nettisivujen hakukonenäkyvyyden kehittäminen, jolloin laitettiin alulle myös maksettu mainonta. Tämän jälkeen mukaan tuli luontevasti myös SolarThor-aurinkoenergia-ratkaisujen digimarkkinoinnin edistäminen.

– Myöhemmin siirsimme myös Biolanin digimarkkinoinnin Digizerille, sillä yhteistyö tytäryhtiöiden kanssa oli sujunut hyvin ja tuloksekkaasti.

Monipuolista digimarkkinointityötä ja parempia tuloksia

Parin vuoden aikana yhteistyö on kasvanut: yksittäisenä projektina alkanut asiakkuus on laajentunut digimarkkinointipäällikkö-palveluksi työtehtävien monipuolistuttua.

Tällä hetkellä Biolan Groupin yrityksille on tehty ja tehdään:

  • Googlen hakusanamainontaa
  • hakukoneoptimointia
  • Googlen Display eli kuvamainontaa
  • sosiaalisen median mainontaa
  • analytiikan kehitystä eri kanavissa
  • konsultointia eri työkalujen hyödyntämisestä
  • koulutusta GA4-työkaluun

Digizerin asiantuntija tuo osaamistaan myös oikeiden kohderyhmien tavoittamiseen sekä budjettien järkevään jaotteluun eri kanavien ja kampanjoiden välillä.

Digimarkkinointipäällikkönä Biolan Groupin asiakkuuksissa toimiva Senior eCommerce Specialist Sinitta Ahonen iloitsee asiakkuuden monipuolisuudesta ja Biolanin osaavasta markkinointitiimistä.

– Esimerkiksi itse Biolanille tehtävä työ on pääasiassa puhtaasti mainosten tekemistä, SolarThorin ja Solarventin puolella toimimme enemmän myös strategisena kumppanina taktisen työn lisäksi.

– Yksi suurimmista eduista, mitä osaamiseni Biolanille tuo, on digimarkkinoinnin analytiikan rakentaminen ja kehittäminen, kohderyhmien löytämisen sekä kampanjoiden ja kanavien budjettien järkevän jaottelun lisäksi. Lisäksi Biolan saa meiltä näkemystä ja konsultointia siihen, mitä eri kanavia ja keinoja voidaan missäkin tilanteessa hyödyntää ja miten.

Kun digimarkkinointia on Biolan Oy:n lisäksi toteutettu myös tytäryhtiöille, on se tarkoittanut erilaisia lähtökohtia sille, mistä työ on aloitettu. Esimerkiksi SolarThorilla on tänä päivänä yhteistyön ansiosta käytössä selkeä strategia taktisen tekemisen tukena ja erilaisia työkaluja analytiikan seuraamiseen, kuten Google Analytics, Tag Manager, Search Console sekä Data Studio. Sivustolle on asennettu myös Leadfeeder, jonka avulla pystytään seuraamaan hakukoneoptimoinnin ja mainonnan ansiosta lisääntyneitä sivustokävijöitä, joista saadaan kerättyä liidejä.

Esimerkki sosiaalisen median mainoksista
Digizerin Sinitta Ahosen Biolanille tekemiä sosiaalisen median mainoksia.

Verkkokaupan rakennusvalvoja – erinomainen ratkaisu Biolanille

Digizerin asiantuntijat ovat olleet mukana myös Biolanin Baltian verkkokaupan uudistusprojektissa. Vanhat verkkokaupat kaipasivat päivitystä, mihin tarvittiin apua verkkokauppa-alan asiantuntijalta.

Verkkokaupan rakennusvalvoja -palvelu on erinomainen tilanteisiin, joissa mukaan halutaan sekä verkkokauppojen että digimarkkinoinnin lainalaisuuksia tunteva ammattilainen.

– Konsultoimme Digizerin asiantuntijoita jo siinä vaiheessa, kun lähdimme etsimään uutta kumppania verkkosivujen rakentajaksi. Digizeriltä Tuomas Laitinen oli apunamme aina verkkokauppatoimittajan valinnasta koko projektin läpiviemisen.

Digimarkkinoinnin suola: kaikkea voi mitata

Sekä Anna Perttu Biolanilta, että Sinitta Ahonen ovat yhtä mieltä siitä, mikä digimarkkinoinnissa kiehtoo: kaikki toiminta voidaan perustaa dataan. Kun tavoitteet on asetettu, on mittaaminen myös mielekästä.

Biolanin kohdalla yhteisesti sovittujen tavoitteiden toteutumista seurataan muun muassa verkkosivujen kävijämäärää sekä avainsanojen sijainteja ja hakumäärien muutoksia seuraamalla.

– Some-mainonnassa voidaan ottaa yhteen kampanjaan useita kohderyhmiä ja mainoksia testiin. Sitten katsotaan, millä mainoksella saavutetaan paras klikkiprosentti ja jatketaan sillä. Sitä mikä toimii ei tarvitse jättää arvailujen varaan, Ahonen kertoo.

Tehokasta ja tuloksekasta yhteistyötä

Se, että Digizer vastaa sekä Biolan Oy:n, että muutamien tytäryhtiöiden digimarkkinoinnista, on Anna Pertun mukaan lisännyt tehokkuutta.

– Saamme hoidettua useamman yhtiön digimarkkinointia yhden yhteyshenkilön kautta, mikä on meille helppoa ja tehokasta.

Yhden yhteyshenkilön takaa löytyy monipuolinen digimarkkinoinnin asiantuntijoiden joukko, joita Ahonen voi tarvittaessa konsultoida.

Yhteistyön myötä myös Biolanilla on opittu lisää digimarkkinoinnista.

– Me täällä päässä olemme oppineet aika paljon digimarkkinoinnista, kun Digizerin asiantuntija on kertonut, miksi mitäkin asioita tehdään.

Kohti parempia tuloksia

Yhteistyön myötä on saavutettu entistä parempia tuloksia, esimerkiksi Biolanin verkkosivujen kävijämäärä on noussut ja orgaaninen Google-näkyvyys on kasvanut.

Biolanin verkkosivuvierailijoita on saatu vuoden alusta yli 43 prosenttia lisää samalla budjeteilla kuin edellisvuonna vastaavalla ajanjaksolla. Kävijöitä verkkosivuille on saatu lisää niin orgaanisen hakukonenäkyvyyden, maksetun some-mainonnan kuin myös maksetun hakusanamainonnan avulla. Orgaaninen liikenne Googlesta on saatu kasvuun myös SolarThorin puolella.

Taulukko kävijämäärän kasvusta
Biolanin sivuston kävijämäärä on kasvanut merkittävästi.

Novarbo-tytäryhtiön puolella Google Adsin avulla syyskuun 2022 aikana on verkkosivuille saatu 1230 kävijää enemmän vuoden 2021 syyskuuhun verrattuna, kulujen laskettua lähes 60 eurolla. Mainosnäyttöjä sivustolla on syyskuussa 7 960 edellisvuoden syyskuuta enemmän, yhteensä 11300.

– Yhteistyön toimivuus on tietysti tärkeää, mutta myöskään hyviä tuloksia ei passaa unohtaa. Kyllä nekin mieltä lämmittävät, Perttu kertoo.

Esimerkki Biolanin Google Ads-mainoksesta. Nainen Tomaattirypäs ja tomaatteja poimiva käsi
Biolanille toteutetaan myös Google Ads -display-mainontaa.

Googlen kärkeen

Näkyvyyden eteen tehty työ on kantanut hedelmää: usea tärkeä avainsana on lunastanut paikkansa Googlen ensimmäisenä hakutuloksena ja Googlen ensimmäiselle sivulle avainsanoja on saatu jo useampi kymmenen. Hyviä tuloksia on saatu valitsemalla optimointavat termit järkevästi sekä huomioimalla sivuston SEO-elementit.

– Biolanin hakukoneoptimointi pohjautuu pitkälti olemassa olevien artikkelien muokkaukseen. Valitsemme artikkeleille sopivat avainsanat, joille optimoimme laskeutumissivun sisällön, kertoo Ahonen.

Avainsanan valintaan panostetaan. Esimerkiksi hakusana ”tomaatin kasvatus” saa kuukaudessa 5200 hakua Googlesta. Tällä avainsanalla Biolan sijoittuu Googlen hakutuloksissa toiseksi.

– Näistä 5200 henkilöstä iso osa päätyy joka kuukausi asiakkaamme sivustolle. Voimme siis puhua tuhansien kävijöiden kasvusta Google-markkinoinnin kohdalla. Lisäksi on tärkeää saada sivustolle liikennettä myös optimoinnin jälkeen, mistä huolehdimme mainonnalla ja uutiskirjeviestinnällä, Ahonen kertoo.

Alla olevasta taulukossa on osa niistä avainsanoista, joilla on jo päästy Googlen kärkeen ja etusivulle. Ensimmäinen luku osoittaa, mikä avainsanan sijoitus hakukoneessa on. Search-sarakkeesta näet, kuinka paljon avainsanaa keskimäärin kuukaudessa haetaan.

Lista sanoista ja niiden sijoituksista Googlen hakukoneessa.
Osa optimoiduista avainsanoista, jotka löytyvät Googlen etusivulta.

Pysyvät asiakassuhteet kiikarissa

Biolanilla on oltu tyytyväisiä Digizerin tekemään työhön. Keskustelun kääntyessä siihen, missä Digizerillä olisi kehitettävää, nostaa Anna Perttu esiin yhteyshenkilön pysyvyyden.

– Asiakkaana sitä tietysti aina toivoo, että yhteyshenkilö olisi mahdollisimman pitkäaikainen, jolloin myös hänelle kertyisi substanssiosaamista alastamme. Digizerin puolelta meillä on ollut aina yksi yhteyshenkilö, joka on tietysti matkan varrella vaihtunut, onneksi sama henkilö on ollut kuitenkin jonkun aikaa.

– Sinitan kanssa yhteistyö on toiminut erinomaisesti ja yhteydenpito on toiminut hyvin. Hommat ovat edenneet tarvittaessa nopeastikin, vaikka reagointiaikaa ei hirveästi olisikaan ollut.

Haluatko kehittää yrityksesi digimarkkinointia osaavien asiantuntijoiden kanssa? Ota meihin yhteyttä ja edistetään yrityksesi matkaa kohti entistä parempia tuloksia digimarkkinoinnin avulla!

 

Jos haluat ensin tietää, millä tasolla tämänhetkinen digimarkkinointisi on, voit tilata meiltä maksuttoman selvityksen. Tilaa se tästä!

Tilaa ilmainen auditointi