Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Verkkokaupan luotettavuus ja menestys riippuvat monista seikoista. Keräsimme muutaman seikan, joita jokaisen verkkokauppiaan tulisi välttää.

1. Asiakaspalveluun ei vastata

Tämä on ehkäpä virheistä pahin. Jos verkkokauppasi asiakaspalvelu lupaa nettisivustolla olla avoinna arkisin klo 8-16, huolehdi että asiakas todella tavoittaa teidät tänä aikana. Jos taas sähköposteihin luvataan vastata arkisin 24 h sisällä, niin tästä lupauksesta täytyy pitää kiinni. Myös chatissa tulee olla paikalla sovitusti. Mikäli lupaus ei täyty, niin verkkokauppa voi esim. hankkia lisäapua asiakaspalveluun tai muuttaa asiakaspalvelulupausta tai palvelukanavia. Tietysti laaja tavoitettavuus on aina iso etu, mutta tärkeintä on pitää kiinni lupauksista.

2. Toimitusajat ovat liian pitkiä

Mikäli toimitusajat venyvät toimitusehdoissa luvatuista, kannattaa logistiikkaprosessia tarkistaa. Voisiko esimerkiksi varaston järjestää paremmin, olisiko mahdollista hankkia pakkaamiseen lisäapua tai pitäisikö huonon/hitaan saatavuuden tuotteita vaihtaa valikoimassa paremmin saatavilla oleviin tuotteisiin?

3. Reklamaatioita ei hoideta kunnolla

Mikään ei ole asiakkaalle inhottavampaa kuin epäonnistuneen kaupan (esim. rikkoutunut/väärä tuote) hidas käsittely tai asian korjaamatta tai huomiotta jättäminen. Varmista, että verkkokauppasi reklamaatiot hoidetaan huolella ja kohtuullisessa ajassa. Huonosti hoidettu reklamaatio leviää helposti somessa, kun taas hyvin hoidetun reklamaation myötä ostajasta voi tulla jopa kanta-asiakas!

4. Kaupastasi voi tilata loppuneita tuotteita

Verkkokaupoissa ei tietenkään pitäisi olla tilattavissa tuotteita, jotka ovat loppuneet ja joita ei voida toimittaa. Mikäli näin kuitenkin käy, ilmoita asiakkaalle välittömästi. Jos asia jää ilmaan eikä asiakkaalle ilmoiteta loppuneesta tuotteesta, vaan hän joutuu itse ensin kyselemään tilauksensa viivästyksen perään, ei asiakas voi jatkossakaan luottaa tilaamisen sujuvan mutkattomasti.

5. Tuotekuvat tai tuotetiedot ovat vääriä

On mahdotonta ostaa vaikkapa omaan makuuhuoneeseen sopivaa yöpöytää, jos sen tuotekuva tai mitat ovat vääriä. Tämä syö helposti asiakkaan luottamusta sen verran, että hän tekee jatkossa huonekaluostoksensa toisaalla.

6. Et näy somessa

Sosiaalinen media on verkkokauppiaille tärkeä tapa näkyä ja markkinoida. Ei ole varmasti väärin sanoa, että verkossa ostoksia tekevät asiakkaat jopa ihmettelisivät verkkokaupan näkymättömyyttä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi, somen ollessa mainio ja monipuolinen markkinointiväylä, ei fiksu verkkokauppias varmasti halua somea sivuuttaa!

7. Et näy hakukoneissa

Hakukonenäkyvyys toimii periaatteella etsivä löytää. Jos esimerkiksi verkkokauppasi yksi tärkeistä tuoteryhmistä ovat herätyskellot, haluat varmasti, että asiakkaat löytävät sinun verkkokauppasi esimerkiksi etsiessään hakutermeillä herätyskello kelloradio ja herätyskello netistä. Tätä tärkeää hakukonenäkyvyyttä auttaa sivustosi sisällön jatkuva optimointi sekä maksullinen avainsanamainonta, jolloin kauppasi mainos näkyy valitsemillasi hakutermeillä.

Blogiemme aiheita