Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Sisällönsyöttö tarkoittaa tekstien, kuvien, videoiden ja muiden tiedostojen ja sisältöjen tuomista nettisivustolle. Sisällönsyöttöä tarvitaan silloin, kun vanhan sivuston sisältö halutaan siirtää uudelle, tai kun halutaan luoda kokonaan uudet nettisivut. Sisällön syöttäminen aloitetaan yleensä silloin, kun sivuston tekniikka ja layout ovat jo valmiit.

Sisällönsyöttö tapahtuu siinä julkaisujärjestelmässä tai sisällönhallintajärjestelmässä, jonne nettisivut on rakennettu. Eri järjestelmät eroavat toisistaan siinä, miten sisältö niihin syötetään. Alla on kuitenkin muutama yleispätevä vinkki, joilla sisällönsyöttö sujuu järkevällä ja sivustoa hyödyttävällä tavalla.

Päätä sivuston rakenne etukäteen

Sisällön syöttäminen vääriin kohtiin on ajanhukkaa. Tämän vuoksi olisi tärkeää tietää jo alussa, mihin mikäkin teksti tai kuva tulee, ja missä koossa. Monet sivuston elementit tulee olla tietyssä koossa, tai niissä tulee vaikkapa olla juuri tietty määrä tekstiä. Mikäli elementtiin on kuvan päälle varattu esimerkiksi tilaa kahdelle tekstiriville, ei yhdelle riville menevä teksti / ei ollenkaan kuvatekstiä / liian pitkä tekstikappale ole välttämättä sopiva vaihtoehto. Rakenne kannattaa siis miettiä mahdollisimman pitkälle etukäteen yksityiskohtia myöten, jotta sisällönsyöttö sujuu jouhevasti.

Mieti tekstien muotoilu etukäteen

Sivuston tekstit näyttävät siisteiltä, kun niissä kaikissa on sama muotoilu (esimerkiksi pääotsikot H1-otsikoinnilla, väliotsikot H2-otsikoinnilla, listaukset pallojen/numeroiden avulla, rivien välilyönnit, kuvien sijoittelu tekstin sekaan tietyssä koossa jne). Nämä muotoilut kannattaakin suunnitella etukäteen, jotta jokaisen tekstin asettelu tulee kerralla valmiiksi. Näin säästyt aikaa vievältä korjailulta.

Tarkista ja optimoi kuvien ja muiden tiedostojen nimet ja koot

Kuvat, PDF-tiedostot, videot ja muut tiedostot on hyvä nimetä samalla kaavalla, esimerkiksi ”jalkapallokenka-keltainen.jpg”, ”jalkapallokenka-valkoinen.jpg” jne. tai ”poytakirja11122018.pdf”, ”poytakirja15122018.pdf” jne. Esimerkki huonosta tiedostonimestä on ”Kuva245_25.jpg”, sillä tämä nimi ei kerro hakukoneille eikä sivuston käyttäjille mitään kuvan sisällöstä. Mikäli mahdollista, kannattaa tiedostot myös jaotella julkaisujärjestelmässä kansioihin tiedostotyypin tai nettisivun osion mukaan. Näin ne löytyvät jatkossakin järjestelmästä helposti, ja sivuston ylläpito ja siivoaminen on helpompaa.

Tiedostojen sopiva nimeäminen on tärkeää myös hakukoneoptimoinnin kannalta. Hyvin nimetyt kuvat ja muut tiedostot parantavat sivuston hakukonenäkyvyyttä. Tee kuvista ja muista tiedostoista myös sopivan kokoiset. Liian isot tiedostot hidastavat nettisivujen latautumista, erityisesti mobiililaitteilla. Lue lisää kuvien hakukoneoptimoinnista.

Käytä sisäisiä linkityksiä

Mikäli mahdollista, linkitä sivuja ja artikkeleita toisiinsa. Tekstiin voi esimerkiksi sopiviin kohtiin laittaa linkin sivuston yhteydenottolomakkeeseen tai linkittää samaan aiheeseen liittyviä muita tekstejä toisiinsa. Sisäiset linkitykset auttavat navigoimaan nettisivuilla sekä parantavat hakukonenäkyvyyttä.

Tarvitsetko apua sivustosi sisällönsyötössä? Digizer on apunasi. Ota meihin yhteyttä!

 

Blogiemme aiheita