Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Maailma on täynnä verkkokauppoja, jotka kilpailevat näkyvyydestä hakukoneissa. Asiakkaan etsiessä esimerkiksi tiettyä kenkämallia tai sykemittaria kaikki kyseistä tuotetta myyvät verkkokaupat haluavat näkyä hakutuloksissa mahdollisimman korkealla. Tähän auttaa oikein tehty sisältö ja hakukoneoptimointi.

Verkkokaupat ovat hakukonenäkyvyyden kannalta hieman hankalampia kuin muut nettisivustot. Tämä kannattaa tiedostaa ja laittaa muutamat asiat verkkokaupassa kuntoon, jotta hakutuloksissa näkyminen on ylipäätään mahdollista.

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa haasteellista on mm. se, että tuotevalikoiman vaihdellessa verkkosivustolla näkyvät sivut voivat vaihdella jatkuvasti. Esimerkiksi varastosta loppuneen tuotteen tuotesivu saatetaan piilottaa väliaikaisesti.

Koska optimointityön tulokset voivat näkyä vasta usean kuukauden päästä, hankaloittaa tämä sivujen vaihtelu hakukoneissa näkymistä. Verkkokaupan hakukoneoptimointi ei kuitenkaan ole missään nimessä turhaa vaan yhtä tärkeää kuin muidenkin sivustojen optimointi.

Ainutlaatuinen tuoteteksti on kaiken A ja O

Ilman kunnollista tuotetekstiä sivuston tuotteella ei juurikaan ole mahdollisuuksia näkyä hakukoneissa. Valitettavan useassa verkkokaupassa näkee tuotesivulla vain esimerkiksi kuvan ja tuotekoodin. Näitä hakukoneet eivät tunnista, kun asiakas etsii hakusanoilla esimerkiksi tiettyä vaatemerkkiä.

Yhtä huono vaihtoehto on kopioida tuotesivulle tuotteen valmistajan teksti sellaisenaan. Näitä kopioituja tuotetekstejä käyttävät valmistajan lisäksi myös monet muut verkkokaupat. Puhdas ”copy-paste” heikentää sekä oman verkkokaupan että muiden tekstiä käyttävien sivustojen näkyvyyttä, sillä hakukoneet tunnistavat tekstin kopioinnin.

Hakukoneissa näkyvän tuotetekstin tulee siis olla ainutlaatuinen tuotos, joka on tehty juuri sinun verkkokauppaasi varten. Tässä ovat perusperiaatteet hakukoneoptimoidun tuotetekstin luomiseen:

  • Lisää tuotteen koko nimi tuotenimeen (”otsikkoon”) sekä tuotetekstin alkuun. Kirjoita brändi, malli, koko ja muut tiedot mahdollisimman kuvailevasti. Näin tuote näkyy todennäköisemmin hakutuloksissa, kun käyttäjä hakee tiettyjä sanoja, jotka ovat relevantteja tuotteellesi. Kyseisiä sanoja kannattaa käyttää myöhemminkin avainsanoina tuotetekstissä, mikäli tekstillä on enemmän pituutta.
  • Käytä tuotetekstissä sellaisia avainsanoja, joilla ajattelet ihmisten hakevan niitä hakukoneissa. Avainsanoja kannattaa olla korkeintaan noin 5 % tekstin sanoista, jotta hakukoneet eivät luokittele tekstiä ”avainsanaspämmäykseksi”. Muista hyödyntää myös synonyymit, joilla asiakas saattaa etsiä tuotetta (esimerkiksi kenkä / jalkine / lenkkari / lenkkitossu / lenkkikenkä / juoksukenkä).
  • Tuotetekstien pituus voi vaihdella tuotteesta riippuen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tuotetekstin ensimmäiset lauseet näkyvät hakukoneissa ja keskittyä tekstin hyvään aloitukseen. Esimerkiksi Googlessa näkyy tällä hetkellä noin 150-160 tuotetekstin ensimmäistä merkkiä, mutta pituus oli vielä vähän aikaa sitten noin 320 merkkiä. Tämä voi siis vaihdella jatkossakin.
  • Uniikin tekstin luominen voi olla haasteellista, kun usealla tuotteella on melkein sama nimi ja ominaisuudet. Tähän tulisi kuitenkin pyrkiä, jotta jokainen tuotesivu näkyisi hakukoneissa. Tekstin kopiointi tuotteelta toiselle ei ole kannattavaa.

Tehokas verkkokaupan hakukoneoptimointi koostuu monesta seikasta

Huomioi hakukoneoptimoinnissa lisäksi ainakin seuraavat asiat:

  • Nimeä kaupan kategoriat informatiivisesti, ja varmista, että tuotteet näkyvät kaikissa sopivissa kategorioissa. Tämä helpottaa hakukoneita tunnistamaan verkkokaupan sisällön.
  • Hakukoneet eivät näe kuvia. Nimeä siis kuvat tuotteen nimen ja avainsanojen mukaan, ja lisää avainsanat myös alt-tekstiin. Lue lisää kuvien hakukoneoptimoinnista.
  • Pyri tekemään tuotesivun linkin tekstistä tuotetta kuvaava.
  • Verkkokaupan näkyvyyttä parantaa myös muu asiakkaille hyödyllinen sisältö, esimerkiksi asiakkaiden tuotearvostelut tai blogi. Lue lisää verkkokaupan blogin hyödyistä.

Ainutlaatuisten tuotetekstien kirjoittaminen jokaiselle tuotesivulle on aikaa vievää ja joskus jopa haastavaa. Digizer voi olla tässä apunasi. Olemme kokeneita asiantuntijoita tuotetekstien kirjoittamisessa. Ota meihin yhteyttä!

Blogiemme aiheita