Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Yksi tehokas tapa tehdä mainontaa Facebookissa on käyttää mukautettuja kohderyhmiä. Kyseiset kohderyhmät mahdollistavat mainonnan tarkan kohdentamisen valituille ihmisille. Mukautettujen kohderyhmien käyttäminen on kuitenkin monelle vielä tuntematon asia, joten tutustutaan tarkemmin mukautettuihin kohderyhmiin.

Kohderyhmä tarkoittaa siis joukkoa ihmisiä, joille markkinointia kohdistetaan. Mukautettu kohderyhmä puolestaan on joukko ihmisiä, jotka pystytään erittelemään erilaisten tietojen avulla. Yrityksillä yleensä on joitakin tietoja asiakkaistaan, ja kyseisten tietojen avulla ihmiset on mahdollista tunnistaa Facebookista.

Mukautettu kohderyhmä voidaan luoda useista erilaisista lähteistä, kuten asiakastiedostosta, yrityksen verkkosivuilla vierailleista ihmisistä tai sovellustasi käyttävistä ihmisistä.

Facebook tarjoaa nykyään myös mahdollisuuden luoda mukautettu kohderyhmä offline-toiminnan perusteella eli ihmisistä, jotka ovat olleet vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa verkon ulkopuolella. Mukautettu kohderyhmä voidaan luoda myös ihmisistä, jotka ovat sitoutuneet sisältöösi Facebookissa tai Instagramissa.

Kuva: Mukautetun kohderyhmän luominen löytyy “luo uusi” kohdan alta.

Suosituimmat mukautetut kohderyhmät

Helpoin ja suosituin keino on käyttää olemassa olevaa listaa asiakkaista tai seurata verkkosivustollasi vierailevia ihmisiä.

Asiakastiedosto

Asiakastiedosto sisältää yleensä sähköpostiosoitteita, jotka asiakkaat ovat antaneet yritykselle. Tiedot voidaan ladata Facebookiin joko tiedostona tai suoraan sähköpostipalvelusta.

Sivuston liikenne

Sivustolla vierailleista ihmisistä saadaan helposti muodostettua kohderyhmä asentamalla sivustolle Facebookin oma seurantakoodi eli pikseli. Seurantakoodin avulla voidaan luoda kohderyhmä, johon tallentuvat sivustollasi vierailleet ihmiset. Voit seurata esimerkiksi kaikkia sivustolla vierailijoita tai tietyllä yksittäisellä sivulla vierailevia kävijöitä.

Mihin mukautettuja kohderyhmiä käytetään?

Mukautettuja kohderyhmiä voidaan käyttää useaan tarkoitukseen kuten esimerkiksi:

  • Kohdennettu markkinointi tuotteisiin tutustuneille
  • Informaation jakaminen yrityksestä sivustolla vierailleille
  • Uusien tuotteiden lanseeraaminen nykyisille asiakkaille
  • Tuotteiden markkinointi ostopäästöstä lykänneille ihmisille eli ostoskoriin keskeyttäneille

Käyttötarkoitus riippuu hyvin paljon toimialasta ja siitä, mihin Facebook-mainontaa halutaan käyttää.

Mukautettujen kohderyhmien käyttäminen on erittäin tehokasta Facebookissa, sillä mainontaa voidaan kohdentaa ihmisille, jotka ovat jo tietoisia brändistäsi ja tuotteistasi.

Jos haluat tavoittaa asiakkaita tehokkaammin Facebookissa, ota yhteyttä, autamme mielellämme!

Lue myös:

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

 

Blogiemme aiheita