Jaakko Heikkinen
Chief Sales Officer
+358 50 303 9091
Hakukoneoptimointi on paitsi uuden sisällön tuottamista, myös vanhan sisällön ja sivuston teknisen toiminnan optimointia. Opi, miten asiantuntijamme tekevät hakukoneoptimointia ja miten hakukoneoptimointi toimii.
Lähdetään ensimmäiseksi liikkeelle siitä, mitä hakukoneoptimointi tai SEO, eli ”Search Engine Optimization” on. Lyhyesti: sivuston sisältöä muokataan, eli optimoidaan, siten, että se sijoittuisi mahdollisimman korkealle hakukonetuloksissa. Kilpakumppaneina ovat muut sivustot, jotka pyrkivät näkymään samoilla avainsanoilla.
Hakukoneoptimointi on paitsi uuden sisällön tuottamista, myös vanhan sisällön ja sivuston teknisen toiminnan optimointia.
Meillä Digizerillä työskentelee joukko osaavia digimarkkinoinnin ammattilaisia edistäen asiakkaidemme hakukonenäkyvyyttä. Jatka lukemista ja opi, miten asiantuntijamme tekevät hakukoneoptimointia ja miten hakukoneoptimointi toimii. Tässä blogitekstissä pureudut tarkemmin seuraaviin aiheisiin:
Vinkkejä hakukoneoptimoinnin aloittamiseen antaa Digizerin Head of Learning and Development, Henri Tuominen. Henri pitää asiakkaillemme muun muassa hakukoneoptimoinnin koulutuksia.
Kun hakukoneoptimointia lähtee tekemään, on hyvä ymmärtää sisällöllisen hakukoneoptimoinnin ja teknisen optimoinnin erot.
Sisällöllisen hakukoneoptimoinnin lähtökohtana on tuottaa hyödyllistä ja asiantuntevaa sisältöä, joka tuottaa arvoa lukijalle. Teknisen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta varmistetaan, että sivustolla ei ole teknisiä vikoja, jotka voisivat haitata sivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Sivuston tulisi myös toimia helposti ja olla käyttäjäystävällinen sekä indeksoitua hakukoneiden tietokantaan ja sitä myöten myös löytyä hakukoneista.
Hakukoneoptimoinnin voi aloittaa monella eri tavalla ja erilaisia työkaluja hyödyntäen.
Meillä Digizerillä hakukoneoptimointi aloitetaan avainsana-analyysin tekemisellä.
– Hakukoneoptimointi kannattaa aloittaa analysoimalla näkyvyyden nykytilannetta. Avainsana-analyysi on tehokas työkalu selvittämään yrityksen ja kilpailijoiden näkyvyyttä hakukoneissa, Henri kertoo.
Avainsana-analyysin voi tehdä haluamallaan laajuudella – tärkeintä on, että avainsana-analyysistä saa tiedot, joiden avulla pääset kartalle seuraavista:
Avainsana-analyysillä voi selvittää myös, miten kilpailijat sijoittuvat hakukoneisiin avainsanoilla. Osa työkaluista antaa osviittaa myös siitä, kuinka vaikeaa hakutermi on saada hakutulosten kärkeen.
– Kun avainsana-analyysi on tehty, on hakukoneoptimointia helpompi lähteä viemään oikeaan suuntaan. Avainsana-analyysi antaa hyvän yleiskuvan hakusanoista ja niiden kilpailutilanteesta, Henri kertoo.
Oletko verkkokauppias? Löydät blogistamme tarkempia vinkkejä myös verkkokaupan hakukoneoptimointiin.
Avainsana-analyysi saattaa antaa tekijälleen sanoja jopa sadoista tuhansiin. Selvää on, että kaikkia sanoja ei pysty, eikä ole myöskään järkevää optimoida.
Kun avainsana-analyysi on tehty, poimitaan sieltä seuraavaksi avainsanat, joita lähdetään optimoimaan.
Mistä sitten tiedät, mitkä sanat kannattaa valita?
Avainsanat voi valita esimerkiksi:
– Voit kuvitella itsesi asiakkaan asemaan ja pohtia, millä termeillä he palveluita tai tuotteitasi hakevat, Henri vinkkaa.
Pidä mielessä, että tarkoituksena ei ole, että käytät kaikkia liiketoiminnallesi tärkeitä avainsanoja kaikkialla. Ryhmittele tärkeitä avainsanoja ja sijoita niitä eri paikkoihin sivustollasi: kirjoita useampi blogiteksti kattamaan eri avainsanoja ja sijoita avainsanoja palveluiden tai tuotteiden kategoriateksteihin.
Kun tärkeimmistä avainsanoista aletaan olemaan perillä, on seuraavaksi vuorossa sivuston rakenteen ja teknisen toiminnan tarkistus. Sisältö on hakukoneoptimoinnin kuningas, mutta tärkeää on, että sivustojen rakenne on selkeä paitsi hakukoneelle, myös ihmiselle.
Vaikka optimoisit haluttuja avainsanoja tekstisisältöihin, kuten blogeihin tai metatietoihin kuinka taidokkaasti tahansa, on hakukonesijoituksia vaikea saada nousemaan, jos sivuston rakenteessa on ongelmia. Tämän vuoksi avainsana-analyysin jälkeen teemme asiakkaillemme teknisen analyysin.
– Teknisen analyysin ansiosta löydämme sivustosi mahdolliset tekniset viat, jotka vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. Tekemämme raportti on kattava ja mahdollistaa tehokkaan hakukoneoptimoinnin, Henri kertoo.
Tärkeimmät sisällöt, ja sitä myötä tärkeimmät avainsanat, tulisi sijoittaa sivustolle siten, että ne ovat helposti löydettävissä. Jos sivuston tärkein sisältö on piilossa kaukana valikkorakenteen loppupäässä, ei hakukone ymmärrä sisällön tärkeyttä, eikä ihminen löydä oikeaan paikkaan.
Avainsanojen sijoittelulla on väliä. Sijoita avainsanoja erityisesti sivuston tärkeimpiin kohtiin, mutta pidä huoli siitä, että avainsanat solahtavat teksteihin luontevasti.
Avainsanoja kannattaa lisätä sivustolla
Listassa lueteltujen kohtien lisäksi avainsanoja kannattaa lisätä tietysti itse tekstiin. Kun kirjoitat avainsanan määrittelemään aiheeseen liittyen, tulee avainsana tai -sanat tekstiin usein luontevasti. Tarkista kuitenkin tekstin valmistuttua, että avainsana on mainittu siinä riittävän usein.
Maltti on valttia myös avainsanoja lisäillessä.
– Kirjoita helppolukuisia, kiinnostavia ja lukijalle lisäarvoa tuottavia tekstejä, joihin avainsanat sopivat luontevasti, Henri muistuttaa.
Kaipaatko tarkempia neuvoja ja ohjausta hakukoneoptimoinnin toteuttamiseen? Tutustu hakukoneoptimoinnin koulutukseen, joka räätälöidään vastaamaan tarpeitasi.
Sisältöjä tehdessä kannattaa myös huomioida, että sisäiset linkitykset ovat kunnossa. Johdata sivustolla vierailevaa sisältöjen parista muihin sisältöihin, jotka häntä saattaisivat kiinnostaa.
Sisäisten linkitysten lisäksi myös ulkoiset linkitykset ovat tärkeä tekijä hakukoneoptimoinnissa. Omalta sivustolta voi linkata luotettavalle sivulle, jonka sisältö tuo lisäarvoa lukijalle. Myös omalle sivustolle kannattaa hankkia linkityksiä vain luotettavilta sivustoilta.
– Omalle sivustolle kannattaa alkaa strategisesti hankkimaan linkityksiä muilta sivustoilta. Esimerkiksi vieraskynä-tekstit ovat yleinen keino hankkia ulkoisia linkityksiä omille sivuille. Hyvin tuotetut artikkelikokonaisuudet keräävät myös linkityksiä luonnollisella tavalla kun ihmiset tekevät linkityksiä laadukkaisiin tietolähteisiin. Tämä onkin paras ja myös Googlen suosittelema tapa kerätä ulkoisia linkkejä, Henri vinkkaa.
Moni tuskastuu siinä vaiheessa, kun sisältöä pitäisi alkaa kirjoittamaan. Avainsana-analyysi ja sieltä poimitut avainsanat ovat kuitenkin erinomainen lähtökohta sisällön kirjoittamiselle. Jos sisällöntuotanto ei kuitenkaan innosta, voi optimoidun sisällönkirjoitustyön ulkoistaa.
Hakukoneoptimoitu kirjoittaminen on oma taiteenlajinsa, vaikka pääperiaateena onkin kirjoittaa hyvää, informatiivista tekstiä lukijale. Tällaisista teksteistä myös hakukoneet pitävät. Mitä optimoituja sisältöjä kirjoittaessa kannattaa erityisesti huomioida?
1. Käytä informatiivisia otsikoita
Lukijan on helppo otsikoita selaamalla selvittää, vastaako teksti hänen kysymyksiinsä. Onnistuneen otsikoinnin ansiosta lukija voi myös innostua tutustumaan aiheeseen syvemmin tai poimia tekstistä ne asiat, joihin haluaa tutustua.
2. Pidä kappaleet lyhyinä
Otsikoiden lisäksi lyhyet kappaleet helpottavat tekstin silmäilyä. Tekstiä luetaan yhä useammin mobiililaitteilla, jolloin jo parin virkkeen mittainen kappale on riittävä.
3. Suosi listauksia ja luetteloita
Paitsi hakukoneet, myös ihmiset pitävät erilaisista luetteloista ja listauksista.
Oletko kuullut Googlen featured snippet -konseptista? Ajatuksena on, että Google tarjoaa google-haun tehneelle vastauksen ilman, että hakijan tarvitsee klikata hakutuloksia. Hakutulos esitetään ennen orgaanisia hakutuloksia.
Alla esimerkki Googlen ”featured snippet”, eli nollasijoituspaikan hakutuloksesta. Tämän nollasijotuspaikan takana on listaus, mutta Google nostaa tälle paikalle myös muunlaisia täsmävastauksia hakijan syöttämään hakutermiin tai kysymykseen.
4. Lisää sisältöön kuvia
Kuvat tuovat paitsi vaihtelua tekstiin, on niillä on tärkeä rooli myös hakukonenäkyvyydessä. Kuvamuotoisen sisällön optimoinnilla varmistat, että sivustosi on käyttäjäystävällisempi ja saavutettavampi.
Miten optimoida verkkosivujen kuvat?
Lue lisää sisällön merkityksestä hakukoneoptimoinnissa.
Sivuston sisältöjen hakukoneoptimointi on tehokas tapa edistää omaa hakukonenäkyvyyttä. Sen puolesta puhuu myös edullisuus: sisältöjen tuottaminen vie aikaa ja rahaa, mutta kun hyvin optimoidut tekstit nostavat sivustoasi hakukonetuloksissa korkeille sijoille, voivat ne tuoda sinulle jatkossa liikennettä vähällä vaivalla – ja rahalla.
Kun työtä hakukoneoptimoinnin eteen on tehty, on tärkeää alkaa seuraamaan tuloksia. Esimerkiksi Google Analytics on erinomainen apu hakukoneoptimoinnissa keräten sivustoltasi analytiikkaa, jota analysoimalla optimoit sivustosi entistäkin paremmiksi.
Toisinaan avainsanat ovat niin kilpailtuja ja vaikeita, että orgaanisten sisältöjen hakukoneoptimointi ei riitä. Tällöin avainsanojen optimoinnin lisäksi kannattaa tehdä myös esimerkiksi Google-mainontaa.
Henri Tuominen ja muut digimarkkinoinnin asiantuntijamme auttavat sinua saavuttamaan parempia tuloksia SEO-työssä. Jos haluat kehittää omia taitojasi hakukoneoptimoinnissa ja muussa digimarkkinoinnissa, tutustu Digizerin Digikouluttaja-palvelupakettiin.
Tähdellä merkityt kohdat ovat pakollisia.