Softability

Vaativiin ohjelmistoratkaisuihin erikoistuneen Softabilityn ja Digizerin tiimityö on tuottanut toivottua tulosta – ja paljon enemmänkin.

Softabilityn markkinointipäällikkö sai oman tiimin Digizerin osaajista

Kun Nora Nirhamo aloitti ohjelmistotalo Softabilityn markkinointipäällikkönä noin 3 vuotta sitten, hän laittoi markkinoinnin pakan aikalailla sekaisin.

– Tietyt jutut ovat säilyneet suht samalla tavalla, mutta aika moni asia on heittänyt vähän häränpyllyä, Nirhamo naurahtaa.

Esimerkiksi aiempi SEM-kumppani joutui hyllylle, sillä yhteistyö ei toiminut siten kuin olisi toivonut. Nirhamolle on tärkeää, että Softabilityn toiveet ja tarpeet huomioidaan yksilöllisesti, eikä toimenpiteitä toteuteta “massatuotantona.”

– Silloisen kumppanin kanssa korostui selkeästi se, että me olimme heille tosi pieni asiakas. Meistä ei huolehdittu – tehtiin vain se minimi, mikä oli pakko tehdä. Ehkä emme olleet heidän “key customer”, mutta ei nyt pienempiäkään saa heitteille jättää.

Digizerin yhteydenotto vuoden 2019 lopulla saapui H-hetkellä. Nirhamolle itselleen oli jo ehtinyt siinä vaiheessa hahmottua, mihin hänen oma aikansa Softabilityn markkinoinnissa riittää, missä tarvitaan jeesiä ja mitkä olivat semmoisia osa-alueita, jotka eivät Nirhamoa itseään niin paljon kiinnostaneet.

Digizerin ja Softabilityn kumppanuus starttasi vuoden 2020 alussa SEO:lla ja analytiikalla. Saman vuoden kesäkuussa yhteistyö laajeni sosiaalisen median markkinointiin.

“Digimarkkinointipäällikkö-palvelu on toiminut erittäin hyvin”

Nora Nirhamo vastaa yksin Softabilityn markkinoinnista, joten hänen omalla työpöydällään lepää korkea pino erilaisia markkinoinnin toimenpiteitä: nettisivujen kehittämistä ja päivittämistä, mainosten suunnittelua, tapahtumia, tiedotteiden kirjoittamista, brändin kehittämistä sekä markkinointibudjetin laatimista ja seuraamista.

– Toimin kapellimestarina, mutta soitan itse vähän instrumenttejakin. Avuksi tarvitaan kumppaneita, koska yksinkertaisesti omat kädet eivät riitä pitämään koko orkesteria kasassa.

Nirhamo ei tarkoita pelkästään yhden osa-alueen kumppania vaan useamman osa-alueen tiimiä.

– Jos meillä olisi vain somekumppani, lopun kuvion pyörittäminen, miettiminen ja yhdistäminen muihin sektoreihin työllistäisi minua paljon enemmän.

Digizerin somemarkkinoijan tekemä mainos Softabilityn LinkedIniin.

Syksyllä -20 olikin aika laajentaa palvelua, jotta Nirhamo saisi lisää apukäsiä Digizeriltä. Apuun riensi Digimarkkinointipäällikkö-palvelu.

Kyseessä on kokonaisuus, jossa asiakasyritys saa Digizerin ammattilaiset avuksi digimarkkinointiin – ikään kuin omaksi tiimiksi.

Softabilityllä Digimarkkinointipäällikkö sisältää seuraavia toimenpiteitä:

  • Markkinointistrategian luominen
  • Ostopolku- ja käyttäjäanalyysit
  • Asiakastutkimukset
  • Data-analytiikka
  • Hakukonemainonta (Google Ads, Bing)
  • Strateginen hakukoneoptimointi
  • Konversio-optimointi
  • Facebook-, Instagram- ja LinkedIn-mainonta ja sisällöntuotanto
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Sisällöntuotanto
  • Videomarkkinoinnin suunnittelu, ylläpito ja seuranta (YouTube, some)
  • Markkinoinnin automaatio
  • Konsultointi digitaaliseen markkinointiin tai kaupankäyntiin liittyen
  • Digitaalisen markkinoinnin koulutukset (SEO, Ads, some, analytiikka)

Digimarkkinointipäällikkö-palvelussa tunnit räätälöidään asiakasyrityksen tarpeen mukaan. Yhteistä tekemistä on paljon, jolloin myös aikaa niiden hoitamiseen vaaditaan.

– Tähän saakka palavereita on pidetty kuukausittain. Raportointi ja checkpointien katsominen kerran kuussa on kuitenkin liian hidasta. Siinä tulee semmoinen olo, että tässä ollaan kauan pyöritelty samaa asiaa, eikä se edisty.

Tammikuun 2022 alusta lähtien kuukausittaista työtuntimäärää on lisätty, jotta aikaa panostaa Softabilityn markkinointiin on käytössä enemmän.

Mitä hyötyä Softabilitylle on ollut yhteistyöstä?

Nora Nirhamo laskee yhteistyön tuottamaksi, konkreettiseksi hyödyksi Digimarkkinointipäällikkö-palvelun.

– Palvelutarjonnan ideana Digimarkkinointipäällikkö on erittäin loistava vaihtoehto, Nirhamo kiittelee.

Onnistuneen palvelukokonaisuuden lisäksi markkinointipäällikkö arvostaa Digizerin kolmea tekijää, joiden kanssa hän työskentelee. Yksi heistä vastaa Google-mainonnasta, toinen somemarkkinoinnista ja kolmas blogin sisällöntuotannosta.

– Digizerin tiimi koostuu henkilöistä, jotka ymmärtävät markkinoinnin pelikenttää. Jokaisella heistä on oma erikoistumisalueensa. Olen heihin kaikkiin ollut tosi, tosi tyytyväinen. Koen olevani itseäni viisaampien kanssa tekemisissä, ja heidän osaamisensa rikastuttaa myös minun tietotaitouttani.

 

Digizerin tiimi edistää muun muassa Softabilityn XReach-etätukiratkaisun näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa.

Myös konkreettiset luvut kertovat omaa tarinaansa.

– Kaikessa, mikä on mitattavaa, on tullut huikea nousu parin vuoden aikana, Nirhamo toteaa.

Yhteistyön tuloksia vuosina 2019–2021

  • Nettisivuliikenne on kasvanut 124 %
  • LinkedInin seuraajat ovat lisääntyneet 40 %
  • Maksetun mainonnan järkeistäminen on lisännyt näyttöjä 110 % ja klikkejä 258 %
  • Facebookin seuraajat ovat lisääntyneet 63 %
  • Facebookin maksetun mainonnan hyödyntäminen on lisännyt näyttöjä 202.779 % ja klikkejä 5.833 %
  • Google Ads -mainosten tekniset muutokset ja täsmentäminen ovat lisänneet reagointeja eli klikkauksia 144 %

Entä ne risut sitten?

Nirhamo kokee olevansa Digizerin tekijöiden kanssa yhtä ja samaa tiimiä. Siksi hän toivoo vieläkin rohkeampaa esiintuloa Digizerin suunnalta, jotta ei oltaisi pelkästään Nirhamon omien ehdotusten varassa.

Hänen mukaansa tiimityöskentelyn on oltava vuorovaikuttavaa ja myös kritiikin kestävää suuntaan ja toiseen. Parhaimmillaan molemminpuolinen palautteen antaminen tiivistää yhteistyötä, jolloin tekeminen tulee vieläkin enemmän tutuksi.

Eikö ammattilaisen velvollisuus ole kertoa, jos jokin ei toimi?

– Just niin! Se tiivistää hyvin sen, mistä olen puhunut tässä viimeiset 10 minuuttia, Nirhamo nauraa.

– Digizer voi olla se aktiivisempi osapuoli ja kertoa, että: “Näin tämä pitäisi tehdä.” Ei tarvitse pelätä, että otan herneen nenään ja totean: “Nyt meidän yhteistyö oli muuten tässä.”

Ruusuja Nirhamo ojentaa erityisesti tekijöille. Hänen mielestään Digizerin tiimi kiteytyy kolmeen asiaan: tehokas, asiantunteva ja ystävällinen.

– Toivon, että yhteistyö jatkuu menestyksekkäänä jatkossakin. Minulla on luotto, että ainakin töitä sen eteen tehdään, jotta näin tulee myös tapahtumaan.

Miltä ikioma tiimi kuulostaisi? Jutellaan lisää!