Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Google Ads -kampanjan luomiseen jälkeen alkaa tärkeä työ, eli tulosten analysointi. On hyödyllistä seurata tiettyjä avainsanojen mittareita Google Ads -mainonnassa.

Avainsanojen laatupisteet (Quality Score)

Laatupisteet antavat yleisen arvon mainosten laadusta. Jokaiselle laatupisteelle annetaan arvo 1-10, johon vaikuttaa seuraavat tekijät: mainoksen osuvuus (Ad relevance), odotettu klikkausprosentti (Exp. CTR) ja aloitussivun käyttökokemus (Landing page exp.).

Mainoksen osuvuus kertoo siitä, kuinka hyvin avainsana vastaa mainoksen sisältöä. Odotettu klikkausprosentti arvioi, kuinka todennäköisesti avainsana johtaa mainosten klikkaukseen ja aloitussivun käyttökokemus kuvaa, antaako sivu mainosta klikanneelle asiakkaalle hyvän kokemuksen. Nämä tekijät luokitellaan kolmeen tasoon (keskitasoa korkeampi, keskitaso ja alle keskitason), mistä muodostuu laatupisteiden arvo.

Näyttökertojen osuus (Search impression share)

Google määrittelee näyttökertojen osuuden prosentuaalisesti näyttökertojen kokonaismäärästä. Laskentakaava on seuraavanlainen:

Näyttökerroin = toteutuneet näyttökerrat / arvioitu näyttökertojen määrä

Arvioitu näyttökertojen määrä perustuu useisiin tekijöihin mm. avainsanoihin, mainosten laatuun, kohdistuksiin ja huutokauppoihin.

Keskimääräinen sijoitus (Average position)

Keskimääräinen sijoitus kertoo, miten mainoksesi sijoittuu muihin kilpaileviin mainoksiin verrattuna. Sijoitus määrittää, missä järjestyksessä mainokset näkyvät Googlen hakutuloksissa. Korkein sijoitus “1” ja sijoilla “1-8” löytyvät ensimmäiseltä sivulta.

Sijoitus näkyy Google Adsissa desimaalin tarkkuudella, joten sijoitus 1.6 tarkoittaa, että mainos on ilmestyy sivulle ensimmäisenä tai toisena.

Näiden tarkemmin selitettyjen mittareiden lisäksi on tärkeää myös seurata yksinkertaisuudessaan mainosnäyttöjä (Impression), mainosten klikkejä (Clicks) sekä mainosten klikkiprosenttia (CTR = Click-through rate).

Kaikki tässä tekstissä esitetyt mittarit löytyvät Google Adsistä klikkaamalla sarakekuvaketta (Columns). Varmista, että olet klikannut vasemmasta valikoista kohtaa Avainsanat (Keywords).

Ota yhteyttä, niin autamme Google Ads -markkinoinnin aloittamisessa ja jo olemassa olevien tilien kehittämisessä!

Blogiemme aiheita