Digizerin digimarkkinoinnin asiantuntijat auttavat sinua saavuttamaan parempia tuloksia SEO-työssä. Jos haluat kehittää omia taitojasi hakukoneoptimoinnissa ja muussa digimarkkinoinnissa, tutustu Digizerin Digikouluttaja-palvelupakettiin
Verkkosivujen tekeminen – vältä 5 yleisintä virhettä verkkopalvelun lanseerauksessa
Verkkosivujen tekeminen ei aina ole helppoa. Moni verkkosivuja tekevä ja lanseeraava henkilö kohtaa työssään digitaalisia haasteita, joita he eivät ole kohdanneet aiemmin. Digitaaliset alustat ja toimintatavat muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti, joten kenen tahansa on välillä hankala pysyä kärryillä siitä, mitä milloinkin tapahtuu ja mitä tulisi tehdä missäkin vaiheessa.
Digizer on toiminut verkkokauppiaiden tukena vuodesta 2016 lähtien ja nähnyt matkan varrella useita hyvin ja joitakin ei niin hyvin lanseerattuja sivustoja. Nappaa siis tästä blogista vinkit talteen miten vältät yleisimmät mokat verkkosivujen tekemisessä ja lanseerauksessa. Ja ota myös rohkeasti yhteyttä meihin jos tarvitset jossain asiassa konsultointia tai apua. Meiltä löytyy pieninkiin ongelmiin apua muun muassa digikouluttajan muodossa.
Kokosimme listan yleisistä asioista, jotka unohdetaan ottaa huomioon, kun uutta verkkokauppaa tai sivustoa lanseerataan. Ajatuksissa kun on usein paljon muutakin, kuin Googlen hakukonealgoritmit tai sivustokartat.
1. Verkkokaupan tekeminen – yleisin virhe
Vanhan sivuston sisältö ja näkyvyys jätetään kokonaan hyödyntämättä ja pahimmillaan Googlessa pitkään rakennettu näkyvyys romahtaa tämän seurauksena kuin tuhka tuuleen. Ajatellaan, että vanha on vanhaa ja uusi on uutta. Mutta hups! Mihin katosi Google-näkyvyys ja kaikki orgaaniset kävijät, joita oli vielä runsaasti vanhan verkkopalvelun aikana?
Vaikka blogien tai vanhojen tuotekategorioiden tekstit eivät olisi enää tuoreimpia ja niiden läpikäynti ja päivitys voi tuntua työläältä, kannattaa ne siirtää uuteen verkkopalveluun jos kaikille avainsanoille, tuotekategorioille tai aiheille ei ole rakennettu kokonaan uutta sivua tai tekstikokonaisuutta. Voi nimittäin hyvinkin olla, että vaikka sinusta retkeilystä kertova laskeutumissivu tuntuu vähintäänkin ikivanhalta, se saattaa sisältää vielä lukijoita kiinnostavaa tietoa ja sijoittua hyvin Googlen hakupalvelussa.
Olen nähnyt useita verkkokauppoja, jotka uusivat tuotekategoriansa brändi edellä ja unohtavat kokonaan hakukonenäkyvyyden. Kun ennen naisten sukat toivat sivustolle 600 kävijää Googlesta ilmaiseksi, eivät pelkät sukat-kategoria enää sijoitukaan hakukoneessa ollenkaan ja näin on saatettu menettää 7200 kävijää vuodessa. Puhumattakaan, jos tuotekategorioita uusitaan paljon tai vanhat blogitekstit unohdetaan kokonaan. Tarkista siis aina poistettavan sivun arvo hakukoneessa ensin, ennen kuin poistat sen. Saatat menettää liiketoiminnalle merkittävän määrän kävijöitä.
2. Metakuvaukset ja HTML-otsikot unohdetaan usein verkkosivun tekemisessä
Uudet Meta-kuvaukset unohdetaan tehdä ja HTML-otsikoita ei käytetä tai niitä käytetään väärin.
Metakuvaus on se tekstinpätkä Googlen hakutuloksissa, joka suodattuu hakukoneeseen, kun teet haun jollekin hakusanalle. Jos esimerkiksi haet sanaa digimarkkinointi oulu, saat tulokseksi ensin maksettuja mainoksia, joissa on oma sisältönsä ja sen jälkeen maksamattomat tulokset, jotka indeksoituvat Googleen niiden sopivuuden mukaan.
Tässä esimerkissä olen hakenut Googlesta avainsanaa digimarkkinointi oulu ja Digizerin sivusto ja metakuvaus suodattuvat hakutuloksiin kolmanneksi. Sijainti pohjautuu Googlen algoritmeihin eli niin sanottuihin hakukonerobotteihin, jotka skannaavat automaattisesti tuhansia ja miljoonia sivuja ja Googlesta ja järjestävät ne sitten hakutuloksiin sen mukaan, mikä vastaa Googlen mielestä parhaiten hakukoneeseen syötettyä avainsanaa.
Tähän puolestaan vaikuttavat sivuston teknisten tekijöiden lisäksi sivuston sisältö (kuten HTML-otsikot, leipäteksti ja linkit) sekä sivuston maineanalyysi eli se, kuinka usein tuota kyseistä sivua on aiemmin luettu ja miten ihmiset ovat käyttäytyneet sivulla sinne päädyttyään. Ovatko he poistuneet välittömästi vai jatkaneet lukemista ja klikanneet ehkä jotain linkkejä eteenpäinkin.
HTML -otsikot unohdetaan usein verkkokaupan lanseerauksessa
HTML-otsikko on puolestaan otsikon koodi, joka kertoo Googlelle, kuinka tärkeällä sijalla sivuston tekijä pitää kyseistä otsikkoa ja sanaa. Jos arvostus on korkealla ja liittyy olennaisesti laskeutumissivun teemaan, on HTML-otsikko lähellä ykköstä ja jos ei, otsikot ja sanat merkitään suuremmalla numerolla.
Sanotaan, että HTML-otsikoista kaikista arvokkaimpia ovat H1 ja H2 -otsikot, jotka ovat sivuston pääotsikoita. HTML 1 on yläotsikko ja niitä saa olla vain yksi kappale. HTML 2 otsikko on puolestaan tyypillinen väliotsikko ja niitä voi olla sivustolla useampia. Vähintään kaksi mutta tarvittaessa vaikka kymmenen. HTML 3 tason otsikot ovat sitten väliotsikoita H2 -otsakkeiden välissä.
Usein näkee, että jokin elementti on merkattu turhaan esimerkiksi H2-tyylillä. Tällöin Google näkee vain, että sivustolla on käytetty H2 otsikkoa duplikaattina ja liitetty epärelevanttiin aiheeseen. Pahimmillaan sivustoa voidaan tällöin rangaista eli se saa niin sanottua “bannia” Googlelta. Ja tottahan se on – ei se ainakaan nosta sivuston arvoa Googlen silmissä.
3. Kuvien merkitys verkkosivujen tekemisessä
Joskus verkkopalveluiden kuvat ovat liian suuria ja ne hidastavat sivuston käyttöä. Näin käy usein silloin, kun kuvat unohdetaan kokonaan pakata ja optimoida tai verkkopalvelulle ostetaan liian pieni ylläpito sivuston kokoon ja kävijämäärään nähden.
Verkkopalveluiden kuvien pitäisi olla korkeintaan 100 kilotavua ja aivan maksimissaan 200 kilotavua. Tiedostokokoa pystytään muuttamaan useiden erilaisten ohjelmien avulla, joiden avulla kuvatiedoston tyyppi voidaan myös vaihtaa nopeampaan versioon.
Hakukonenäkyvyyden kannalta kuvat on aina hyvä nimetä ja rakentaa niille sopiva ALT-kuvaus, jotta Googlen hakukonerobotit löytävät ne. Onhan Googlessa jo pitkään ollut ihan oma hakukone pelkille kuvatiedostoillekin. Eli sen lisäksi, että haluat tulla löydetyksi Googlen perinteisessä hakupalvelussa, huolehdi myös kuviesi näkyvyydestä ja niiden tuomasta arvosta.
4. Älä unohda uudelleenohjauksia, kun lanseeraat verkkosivuston
Aika usein uudelleenohjaukset unohdetaan joko kokonaan tai osittain, jonka seurauksena suuri osa vanhoista linkeistä johtaa error- eli 404-sivustolle. Se ei tietenkään näytä hyvältä asiakkaan silmissä. Jotta sinulle ei kävisi näin, muista ladata vanhasta verkkopalvelustasi kaikki sivut ajoissa talteen ja etsi niille joko ohjelmiston avulla tai käsin vastinepari. Sen jälkeen vain päätät onko kyseessä pysyvä vai väliaikainen ohjaus ja rakennat ohjaukset 301 tai 302 -syötteenä JavaScirptiin, HTML-koodiin, PHP:n kautta tai muun palvelun, kuten WordPress-palvelun tai .htaccess-tiedoston kautta.
5. Muista lähettää sivustokartta
Muista lähettää verkkopalvelusi sivustokartta Googlen ilmaisen Search Console -palvelun avulla. Joskus sivustokartta unohdetaan lähettää ja Googlen indeksoimat sivut tarkastaa. Tämä voi johtaa siihen, etteivät sivut enää löydykään Googlen hakupalvelusta totutusti.
Search Console työkalun saa käyttöön ilmaiseksi osoiteessa
https://search.google.com/search-console/about
Käyttöönotto vaatii ainoastaan Google Analytics tai Tag Manager tunnukset. Vaihtoehtoisesti palvelun koodin voi lisätä myös oman verkkopalvelun lähdekoodiin.
Search Consolen avulla pystyt seuramaan myös Googlen orgaanisten kävijöiden kasvua ja eri avainsanojen sijaintia ja kasvua Googlessa. Työkalu on siis yksi keskeisimmistä apuvälineistä hakukoneoptimointia tehtäessä.
Kirjoittaja,
Sinitta Ahonen, Digital Marketing Manager
Lähetä viesti
Tähdellä merkityt kohdat ovat pakollisia.