Tekoäly tuo uusia mahdollisuuksia myynnin tehostamiseen. Oikein hyödynnettynä se on työkalu, joka mahdollistaa oman ajankäytön tehostamisen ja vapauttaa aikaa oikeisiin ja oleellisiin asioihin. Tekoälyn avulla myynnillä on enemmän aikaa siihen, mikä on oleellista – myyntiin. Kun tekoäly mahdollistaa myös entistä paremman asiakasymmärryksen, tuo tämä taitavasti tekoälyä hyödyntävälle myyjälle uusia mahdollisuuksia käyttää aika hyvin tehokkaasti potentiaalisiin asiakkuuksiin. Markkinointi puolestaan hyötyy tekoälyn tuomista mahdollisuuksista entistä kohdennetumpien ja toimivimpien viestien luomisessa ja toimenpiteiden personoinnissa.
Tekoälystä puhuu nyt kaikki, mutta harva hyödyntää sitä vielä säännöllisesti ja ammattimaisesti. Nyt on edelläkävijän markkinat – ottamalla tekoälyn osaksi myynnin ja markkinoinnin arkea jo nyt, olet monta askelta edessä tekoälyn ottaessa seuraavia isoja harppauksiaan.
Miten markkinointi hyötyy tekoälystä
Markkinoijalle tekoäly tuo useita eri työkaluja hyödynnettäväksi. Markkinoinnin kompastuskivenä on usein puuttuvat sisällöt. Tekoäly helpottaa tätä valtavasti. Sisällöntuotanto helpottuu ja tehostuu valtavasti tekoälyn luodessa asiasisällöltään ja kieliasultaan hyvinkin viimeisteltyjä sisältöjä markkinoinnin käyttöön.
Suuri osa markkinoijan työstä on juuri sen oikean kohdeyleisön etsimistä. Tekoälyn valtava määrä eri alustoilta analysoitua dataa antavat arvokasta tietoa verkon käyttäjien liikkeistä. Tekoäly pystyy analysoimaan näitä tietoja nopeasti ja parantaa mahdollisuuksia löytää potentiaaliset asiakkaat reaaliaikaisesti. Kampanjaoptimointi helpottuu, kun tekoäly auttaa luomaan oikeat sisällöt, löytämään oikeat kohderyhmät ja tarjoamaan juuri oikean mainoksen juuri oikealle yleisölle juuri oikeaan aikaan. Kampanjaoptimointia ei tarvitse tehdä peruutuspeiliin tuijottaen, vaan tekoälyn jatkuvasti optimoima mainonta muuttuu ja kehittyy jatkuvasti löytääkseen oikeat yleisöt.
Hyvin toimiva ja hyvin kohdennettu mainonta auttaa myös sen kokijaa – hyvin toimivat algoritmit tarjoavat käyttäjälleen sisältöä, jota halutaankin kuluttaa ja josta aidosti koetaan olevan apua. Mainonnasta tulee entistä personoidumpaa – ja hyödyllisempää.
Tekoäly myyntiprosessin tehostajana
Tekoälyn edelläkävijyydessä eturintamassa marssivat juuri myynnin työkalut, kuten asiakkuudenhallintajärjestelmät Salesforce, HubSpot ja Pipedrive. Tekoälyyn nojautuvat työkalut helpottavat myynnin ennustamista, asiakastietojen syöttöä tai ajantasaistamista, analysoivat asiakaskäyttäytymistä tai tarjoavat erilaisia työkaluja personoituun sisällöntuotantoon. Siksi juuri myynti onkin se paikka, jossa tekoälystä pitäisi ottaa kaikki irti.
Tekoälyn potentiaali on valtava. Se pystyy analysoimaan suuren määrän tietoa ja tarjoamaan analyysiä asiakkaiden käyttäytymisestä ja ostotottumuksista. Myyjät saavat salkkuunsa paljon apua siihen, millaisilla argumenteillä kaupat saadaan kotiutettua.
Kun tekoäly vielä analysoi käyttäytymistämme verkossa, antaa se valtavasti apua asiakkaiden ostoprosessin vaiheen tunnistamiseen. Myynnin ja markkinoinnin on siis tekoälyn avulla helppoa löytää ostoprosessin eri vaiheessa olevat asiakkaat ja tarjota heille juuri oikeaan ostoprosessin vaiheeseen räätälöityä, ostopäätöksessä lisäarvoa tuottavaa sisältöä. Asiakkaille voidaankin tekoälyn avulla entistä helpommin tarjota juuri heidän tarpeisiinsa sopivia tuotteita ja palveluja. Tekoälyllä tuleekin olemaan oma osuutensa asiakaspalvelun ja asiakastyytyväisyyden parantamisessa.
Ja vaikka erilaiset chatbotit automaattisine sisällöntuottajineen helpottavat asiakasrajapinnan kontaktien hallintaa, asiakkuuden hoitoa ja myyntiä, ei mikään silti syrjäytä ihmistä myyntiprosessissa. Tekoäly helpottaa ja täydentää myyjien työtä – ei todellakaan korvaa sitä.
Myyntityössä henkilökohtaisuus, luottamus ja ihmissuhteet ovat tärkeässä osassa. Niiden luomiseen ei tekoäly pysty. Tunteiden lukutaito, neuvottelutaito, ja inhimillinen ote asiakkaan liiketoimintaa parhaiten tukevien ratkaisujen etsimisessä tulee jatkossakin pitämään myyjät asiakkuuksien ja myyntiprosessin ohjaksissa.