Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Yhdysvalloissa joulukauppa on jo vuosikymmenien ajan käynnistynyt kiitospäivän jälkeisestä perjantaista, Black Fridaysta. Kyseessä on amerikkalaisten suurin yksittäinen ostospäivä, johon kauppiaat varustautuvat massiivisilla tarjouskampanjoilla.

Viime vuosina Black Friday -kampanjat ovat saaneet Suomessakin jatkuvasti lisää jalansijaa, ja viimeistään tähän mennessä kuluttajat ovat oppineet odottamaan marraskuun tarjouksia. Perinteisesti joulukuulle sijoittuvaa joulumyyntiä on siis meilläkin alettu siirtää kasvavissa määrin marraskuun puolelle. Black Fridayn jälkeinen Cyber Monday pyrkii myös osingoille ostajista, ja jo 11. marraskuuta osa kaupoista lähestyi asiakkaita aasialaisperäisen Singles’ Dayn nimissä.

Miehet shoppailevat Black Fridayna

Jotain tällaista on meillä kaivattukin, voisi päätellä ainakin Black Fridayn suosion kasvusta. Vielä vuonna 2015 Yhdysvalloista kauppoihimme rantautunut musta perjantai oli verkkokaupassa 18. suurin myyntipäivä Paytrailin tilastojen mukaan. Heti seuraavana vuonna päivä ampaisi myyntipäivien ykköseksi ja on pysytellyt siellä siitä lähtien. Viime vuonna myynti kasvoi normaalista perjantaista yli 400 prosenttia.

Klarnan tuoreen kyselytutkimuksen mukaan jopa 65 prosenttia suomalaisista aikoi tänä vuonna tehdä jouluostoksia Black Fridayna. Saman kyselyn mukaan erityisesti verkko-ostokset korostuvat kampanjapäivänä. Moni suomalainen etsii Black Friday -tarjouksista nimenomaan urheiluvälineitä ja elektroniikkaa. Miehet ostivat viime vuoden mustana perjantaina lähes kymmenen kertaa enemmän kuin keskivertopäivänä.

Sesonkiajat ja kampanjat pitenevät

Tällaisilla brändätyillä ostospäivillä ja sesonkiajoilla on huomattava vaikutus verkkokauppojen asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Suomalaiset kuluttajat etsivät aktiivisesti hakukoneista tiettyihin myyntipäiviin kohdistuvia tarjouksia ja odottavat niiden olevan hyviä. Yleiset sesonkipäivät tuovat kaupoille vipuvoimaa ja vetoa, jota niiden olisi yksittäisillä, omilla kampanjoillaan hankala saavuttaa.

Yhdysvalloissa Black Friday ja muut joulua edeltävät kampanjat ovat jatkuvasti pitkittyneet. Vuosien varrella kaupat ovat avanneet ovensa yhä aikaisemmin kiitospäivän jälkeisenä perjantaina ja lopulta jo Thanksgiving Dayna. Välillä on esitetty epäilyjä siitä, että joulukauden kestäminen kuukausikaupalla saa kampanjat muuttumaan kuluttajan silmissä merkityksettömiksi.

Osa kaupoista on tehnyt tietoisen valinnan laittaa esimerkiksi Black Friday -tarjoukset esille vasta varsinaisena kampanjapäivänä. Christmas Creep -ilmiöstä huolimatta Black Friday näyttää porskuttavan yhä hyvin. CNBC:n uutisoiman tiedon mukaan Black Fridayn ennakoitiin olevan vuoden 2018 kiireisin myyntipäivä Yhdysvalloissa.

Suomessakin kampanjan pitkittyminen näkyy tänä vuonna. Osa kaupoista aloitti alennukset Black Friday -viikon maanantaina ja esimerkiksi Stockmann jo edellisenä maanantaina. Jotkut liikkeet jatkavat kampanjoitaan viikonlopun yli seuraavaan amerikkalaisperäiseen kampanjapäivään Cyber Mondayhin. Vielä toistaiseksi Cyber Monday ei Suomessa ole yltänyt lähellekään Black Fridayn lukuja, toisin kuin Yhdysvalloissa.

Verot Takaisin Tuesday Black Fridayn kilpailijaksi?

Aivan Amerikan veroista ilmiötä mustasta perjantaista ei meillä ehkä voi odottaa tulevan. Yhdysvalloissa päivän “luonnollista” vetovoimaa lisäävät sen pitkä historia ja sijainti tärkeän perinnejuhlan kiitospäivän yhteydessä. Moni ottaa työstä vapaata Black Fridayna ja osa yrityksistä jopa sulkee ovensa viettääkseen nelipäiväistä viikonloppua.

Meillä taas esimerkiksi koko joulunalusaika ja joulun jälkeiset välipäivät ovat edelleen hyvää aikaa myynnille. Eikä pidä unohtaa veronpalautuspäivää, joka on perinteisesti tuottoisa myyntipäivä, tänä vuonna vieläpä ennätyksellisten veronpalautusten siivittämä. Päivän hyödyntäminen markkinoinnissa on ollut vielä suhteellisen vähäistä. Koskahan meillä brändätään Verot Takaisin Tuesday Black Fridayn kilpailijaksi?

Jos kaipaat apua verkkokauppasi sesonkiaikojen näkyvyyteen, asiakaspalveluun tai vaikkapa tuotehallintaan, ota yhteyttä, niin parannetaan myyntiäsi yhdessä.

Blogiemme aiheita