Google Analytics 4 tulee – mitä sinun tulee tietää juuri nyt?

Oletko huomannut, että nykyinen Google Analytics -työkalu lakkaa toimimasta heinäkuussa 2023? Tämän jälkeen uutta kävijädataa kertyy ainoastaan Google Analyticsin uusimpaan versioon, jonka nimi on Google Analytics 4 (GA4).

Tälle muutokselle ei kannata ummistaa silmiään tai siirtää valmistautumista hamaan tulevaisuuteen – heinäkuu on yllättävän nopeasti täällä. Google Analytics 4 kannattaa ottaa käyttöön jo hyvissä ajoin ennen viimeistä takarajaa, joka on 1. heinäkuuta 2023. Tämän jälkeen vanhalle Google Analytics -tilille ei enää tallennu kävijädataa.

Kun otat uuden analytiikan käyttöösi jo nyt, pääset hyötymään työkalun uusista ominaisuuksista ja opettelemaan sen käyttöä.

Lue tästä blogitekstistä tärkeimmät asiat, joita sinun täytyy muutoksesta tietää.

 

Mikä on Google Analytics 4?

Google Analytics 4 on Googlen analytiikkatyökalu. Täysin uudesta tuotteesta ei ole kyse, vaan Google Analytics 4, tuttavallisemmin GA4 on uusin versio Google Analytics -työkalusta. Aikaisempi versio tunnetaan nimellä Google Universal Analytics.

Pyörää ei ole keksitty uudelleen, ja jos olet tottunut käyttämään vanhempaa Google Analyticsia, ei uusi GA4 poikkea täysin edeltäjästään. Jotta saat uudet ominaisuudet valjastettua parhaiten edistämään liiketoimintaasi, kannattaa uusista mahdollisuuksista datan keräämiseen ja sen hyödyntämiseen liittyen ottaa selvää.

Google Analytics 4 – tärkeimmät muutokset

  • Kävijätietojen raportointi muuttuu yllättävän paljon aiempaan versioon verrattuna. GA4 tähtää enemmän lukujen analysointiin vakioraporttien sijaan.
  • Istuntopohjaisen datan sijaan uusi GA4 käyttää tapahtumapohjaista dataa.
  • Kävijädata ja sen seurantaan käytettävät mittarit muuttuvat eivätkä ole aina suoraan verrannollisia keskenään.
  • Uusi GA4 hyödyntää entistä enemmän tekoälyä, joka avulla pystytään paremmin ennustamaan esimerkiksi verkkosivulla käyvien ostokäyttäytymistä.

Miksi Google Analytics 4 kannattaa ottaa käyttöön jo nyt?

Vaikka takaraja Google Analyticsin uusimman version käyttöönotolle on Googlen puolesta asetettu vasta heinäkuun 2023 alkuun, suosittelemme ottamaan GA4:n käyttöön jo hyvissä ajoin.

  • Mitä aikaisemmin otat uuden työkalun käyttöön, sitä nopeammin pääset hyötymään uudistuksista ja hyödyntämään niitä omassa työssäsi sekä edistämään liiketoimintaasi.
  • Vanha data ei siirry Universal Analyticsistä uuteen versioon, joten uuden datan kerääminen GA4:n kannattaa aloittaa pikimmiten.
  • Saat etulyöntiaseman niihin verrattuna, jotka odottavat GA4:n käyttöönottoa heinäkuulle – ehdit opetella uuden Google Analyticsin käytön rauhassa.

Tarvitsetko apua Google Analytics 4:n käyttöönottoon? Tutustu Google Analytics 4 -koulutukseen.

Vanha vai uusi versio – kumpi minulla on?

Google Analytics 4 on julkaistu vuonna 2020. Jos olet perustanut Google Analytics -tilin viimeisen parin vuoden sisällä on sinulla mahdollisesti jo käytössä GA4. GA4 on ollut suositusvaihtoehto uusille käyttäjille jo pidemmän aikaa. Jo vuosia sitten luodut tilit ovat todennäköisesti vanhempaa Universal Analytics -versiota. Vanhaa työkalua on myös voinut käyttää samanaikaisesti uuden version rinnalla.

Jos mietit, kumpi versio sinulla on käytössäsi, löydät tiedon helposti menemällä omalle tilillesi Google Analyticsiin. Pääset tällöin avaamaan tilien hallintaosion, josta näet sivustonmittauksen seurantakoodin tunnuksen. Tunnukset, jotka alkavat UA-kirjainyhdistelmällä edustavat vanhaa Universal Analyticsia. Uusissa GA4-versioissa tilien seurantatunnus alkaa G-kirjaimella. Uusi tunnus voi sisältää sekä kirjaimia että numeroita.

Miten otan Google Analytics 4:n käyttöön?

Jotta voit alkaa keräämään dataa uuteen analytiikkatyökaluun, tulee sinun tehdä uusi Google Analytics 4 mittauskokonaisuus (property).

Luo uusi mittauskokonaisuus, jotta pääset keräämään dataa.

Jos sinulla on jo käytössä Google Universal Analytics -tili, voit tehdä uuden mittauskokonaisuuden saman päätilin alle. Googlen suositus onkin, että uusi työkaluseuranta otettaisiin käyttöön nykyisen Google Analytics -tilin rinnalle. Tällöin uuden tilin toimivuutta voidaan vertailla aikaisempaan tiliin ennen kuin siirrytään täysin käyttämään GA4:sta.

Kuvakaappaus GA4-tilin luomisesta
Tee uusi GA4-mittauskokonaisuus käytössä olevan päätilin alle.

Uuden GA4-mittauskokonaisuuden voit tehdä helposti Googlen Setup Assistantin avulla. Kun olet määrittänyt ja tallentanut ohjeistuksen mukaiset tiedot on uusi Google Analytics 4 -tili käytettävissäsi. Tämän jälkeen sivustollesi tulee lisätä GA4 seurantakoodi jotta dataa alkaa kerääntymään tilille. Tämän vaiheen hoitaa yleensä sivustosi tekninen ylläpitäjä, jolle voi lähettää GA4-seurantakoodin tiedot.

Jos sivustosi on verkkokauppa, tulee GA4 käyttöönotossa ottaa huomioon, että verkkokaupastasi lähetetty konversiodata on varmasti Googlen uusien GA4 suositusten mukainen. Tämä prosessi on hieman työläämpi ja vaatii usein teknistä apua.

Vaikuttaako haasteelliselta? Ei hätää, pyydä meidät avuksesi! Tällöin varmistut siitä, että saat myös jatkossa tarvitsemasi datan talteen. Mikäli tarvitset apua GA4-työkalun asennukseen, voimme tehdä sen puolestasi.

Ota uusi Google Analytics 4 haltuun koulutuksessa

Tarvitsetko apua Google Analytics 4:n asennukseen tai sen käyttöönottoon? Apua niin asennukseen kuin työkalun käyttöön saat Digizerin asiantuntijoilta.

Autamme sinua teknisessä asennuksessa tarvittaessa aina asennuksen ensimetreiltä loppuun saakka. Olemme kumppaninasi myös silloin, kun haluat oppia käyttämään uutta Analyticsiä entistä tehokkaammin.

Tilaa meiltä Google Analytics 4 -koulutus, joka suunnitellaan tarpeitasi vastaavaksi. Kouluttajina toimivat Digizerin kokeneet digimarkkinoinnin ammattilaiset. Asiantuntijamme ovat avustaneet useita asiakkaitamme analytiikkatyökalun käyttöönotossa, niin sivustojen kuin verkkokauppojenkin osalta.

Ota meihin yhteyttä ja räätälöidään teille parhaiten sopiva Google Analytics 4 -koulutus.

 

Blogiemme aiheita