Yrittäjä, korona jakaa markkinaosuudet uusiksi

Yrittäjät ovat koronan iskettyä syystäkin huolissaan. Pahimmillaan tämä on tarkoittanut tyhjiä kahviloita, peruttuja tapahtumia ja hamaan tulevaisuuteen siirtyneitä lomamatkoja.

Maailman myllerryksen keskellä on mahdollisuuksien mukaan hyvä pitää pää kylmänä ja katsoa tulevaisuuteen luottavaisin mielin. Kun yrittäjän arki normaalitilanteessa kuluu yrityksen perustoimintojen pyörittämiseen, tuovat koronan aiheuttamat muutokset väistämättä uusjakoa 1930-luvun suuren laman hengessä.

Yrittäjä, käytä ylimääräinen aika tulevaisuuteen valmistautumiseen

Kun kohtaamme tilanteita, jotka eivät ole oman päätösvaltamme piirissä, voimme tehdä vain parhaaksi katsomiamme asioita. Mitkä toimet siis voisivat olla sellaisia, joiden avulla nyt käytetty aika olisi investointi tulevaisuuteen, eikä valuisi hukkaan? Akuutti kassakriisi on luonnollisesti ensin hoidettava, esimerkiksi pankin tai Finnveran kanssa. Tämän jälkeen onkin hyvä miettiä tärkeimpiä toimia tulevaisuuden turvaamiseksi.

Ensimmäisenä haluan nostaa esille digitaalisen läsnäolon tärkeyden. Nyt jos koskaan huomaamme verkossa tapahtuvan kaupankäynnin arvon. Kun liikkumista rajoitetaan, ovat monet verkkokaupat raportoineet vuoden parhaasta myyntiviikonlopusta. Tämä jos mikä herättää myös kivijalkaliikkeet miettimään verkkomyynnin ja verkkomarkkinoinnin tuomia mahdollisuuksia. Ei niin, että kaikkien olisi avattava verkkokauppa, vaan siten että kaikkien yritysten on hyvä tehdä selkeä digisuunnitelma.

Onko digisuunnitelmasi kunnossa?

Digitaalisessa markkinoinnissa ja maailmassa suurena etuna on kaiken tekemisen ja markkinoinnin mitattavuus ja seurattavuus. Et siis joudu ”ampumaan haulikolla” markkinoinnissa, vaan saat selkeää tietoa toimenpiteiden tehosta.
Ensimmäinen askel on aina selvittää kokonaiskuva tämän hetken tilanteesta sekä potentiaalista. Alempana on askel askeleelta listaus erilaisille toimijoille, mutta yleisohjeena pyri aina saavuttamaan ensin mahdollisimman laaja kuva oman yrityksesi toimialan hakumääristä, kilpailijoista sekä omasta asemastasi digitaalisissa kanavissa.
Tämän jälkeen, tee itse tai asiantuntijoiden kanssa suunnitelma verkkonäkyvyyden kehittämiseksi esimerkiksi 6kk ja 12kk aikajänteille. Alla on huomioitavia asioita ensin verkkokaupoille ja alempana kivijalkaliikkeille.

Suunnitelma koronarajoitusten ajaksi verkkokaupoille

Jos olet jo verkossa toimiva yritys, nyt on oikea hetki korostaa verkko-ostamisen etuja rajoitusten aikana. Asiakkaasi ei joudu poistumaan kotoa eikä näin ollen kasvata riskiä omalta osaltaan.

Tehokas sosiaalisen median markkinointi tuo brändisi useamman potentiaalisen asiakkaan tietoisuuteen. Väistämättä rajoituksetkin loppuvat aikanaan, ja näin olet taas lähempänä parempaa myyntiä myöhemminkin. Tiedota aktiivisesti sivustollasi sekä sosiaalisen median kanavissa kauppasi ajankohtaisista asioista, jotta kaupat eivät jää epätietoisuudesta kiinni.

Myös hakukonenäkyvyyden parantaminen ja strateginen sisällöntuotanto ovat tämän hetken oikeita ajankäyttökohteita. Tässä pikainen checklist verkkokaupoille:

  1. Tutustu kävijädataan (keitä käy sivulla ja mistä ostajat tulevat)
  2. Analysoi kilpailijoita (kampanjat, löydettävyys, tiedottaminen)
  3. Tuota sisältöä (tärkeiden hakusanojen nosto ja ajankohtaiset asiat)
  4. Korjaa sivuston ongelmakohtia (hyödynnä analytiikkaa ja selvitä sivuston pullonkaulat)
  5. Paranna linkityksiä (asiakkaita sekä hakukoneita varten. Varmista helppo liikkuvuus sivustolla.)
  6. Kehitä asiakkaan ostopolkuja (Tuntemalla asiakkaasi osaat kertoa oikeat asiat oikeaan aikaan.)

Kivijalkaliikkeiden koronasuunnitelma

Kivijalkaliikkeiden tilanne on luonnollisesti haasteellisempi, sillä kauppaa ei rajoitusten aikana joka tapauksessa juuri tule. Toisaalta tässä on tarjolla myös potentiaalia liikkeille, jotka ovat valmiita panostamaan verkkonäkyvyyteen sekä tulevaisuuden markkinointikanaviin.

Kivijalkaliikkeen EI ole pakko mennä verkkoon sillä tavalla, että liike avaisi verkkokaupan. Kuitenkin kivijalkaliikkeenkin on lähes pakollista olla esillä ja löydettävissä verkosta sekä erilaisista digitaalisista kanavista. Jos siis olet kivijalkaliikkeen yrittäjä, voit käyttää tyhjän ja ylimääräisen ajan varmistaaksesi seuraavien osa-alueiden toiminnan ja ajantasaisuuden:

  1. Onko yrityksesi tilanne selkeästi kerrottu tarpeellisissa kanavissa?
  2. Google My Business, onko olemassa ja kunnossa? (ilmainen)
  3. Yrityksesi verkkosivut, ovatko olemassa, kunnossa ja ajan tasalla?
  4. Yrityksesi tärkein osaamisalue – voisiko siitä tehdä vaikkapa videon tai esimerkiksi artikkelin?
  5. Aiheesi haut verkossa tällä hetkellä? (Esim. Google Trends ilmaisena ja helppona työkaluna)
  6. Oman sivusi näkyvyys hakutuloksissa näillä hakutermeillä
  7. Yhteystietojen ja aukioloaikojen oikeellisuus
  8. Kilpailijoiden hakukonesijoitukset ja tarjoukset

Voit olla aina yhteydessä myös Digizerin tiimiin, mikäli tuntuu, ettet ole varma oikeasta ja tehokkaimmasta ajankäyttösuunnitelmasta sinun yrityksellesi.

Koronasta huolimatta elämä jatkuu

Joka tapauksessa, tsemppiä kaikille poikkeustilanteessa! Pidetään huolta toisistamme ja talouden rattaat pyörimässä mahdollisuuksien mukaan. Aurinko nousee huomennakin, vaikka olisikin pilvien takana. Oikeilla toimilla pääset suurella todennäköisyydellä lähemmäksi omia myyntitavoitteitasi, sekä varmistelet asemiasi tulevaan.

Blogiemme aiheita