Verkkokauppa Facebookissa – hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Tiesitkö, että voit perustaa verkkokaupan suoraan Facebookin sisälle? Aiemmin Facebookin sisälle pystyi perustamaan verkkokaupan erillisen sovelluksen avulla (esim. MyCashflow tai Shopify), mutta nykyään verkkokaupan perustaminen onnistuu suoraan Facebookin oman kauppa-osion avulla.

Facebook-kauppa pyrkii kilpailemaan verkkokauppa-alustojen kanssa. Facebookin sisällä toimiva kauppa-osio on pikkuhiljaa rantautunut Suomeen ja kyseinen ominaisuus mahdollistaa jokaiselle Facebook-sivun ylläpitäjälle kauppa-osion luomisen. Käytännössä voit siis luoda täysin toimivan verkkokaupan Facebookiin.

Maksutietojen syöttäminen ei ole vielä mahdollista Suomessa, vaan maksua varten asiakas on ohjattava muualle. Esimerkiksi Yhdysvalloissa myös maksaminen onnistuu jo Facebookin sisällä, joten on vain ajan kysymys kunnes se onnistuu täälläkin.

Mitä Facebook-kauppaan vaaditaan?

Jos sinulla on Facebook-yrityssivu, voit lisätä sinne kauppa-osion. Tämän osion avulla voit esitellä myymiäsi tuotteita ja tavoittaa lisää asiakkaita Facebookissa. Millä tahansa yrityksellä voi olla kauppa Facebookissa, mutta Facebook itse suosittelee sitä yrityksille, jotka myyvät vaatteita, asusteita, kodin tavaroita tai lasten tuotteita. Mitään rajoituksia ei kuitenkaan ole vaan kuka tahansa voi myydä tuotteitaan Facebookin-kauppa osiossa.

Kauppa-osio lisätään Facebook-sivun asetuksista. Valitse Asetukset -> Mallit ja välilehdet -> Lisää välilehti.

Kauppa osio ilmestyy Facebook-sivun vasemmassa laidassa olevaan listaan ja voit aloittaa tuotteiden lisäämisen klikkaamalla Lisää tuote.

Voit syöttää tuotteelle kuvan tai videon, nimen, hinnan, kuvauksen sekä linkin, joka johtaa maksusivulle.

Facebook-kaupan edut

Kaupoilla on erilaisia ominaisuuksia sijainnista riippuen. Facebook-kauppa osio voi olla hyödyllinen, sillä sen avulla voit tehdä esimerkiksi seuraavaa:

Voit lisätä niin monta tuotetta kuin haluat: sinun ei tarvitse ladata tuoteluetteloa minnekään muualle ensin – eikä lisättävien tuotteiden määrälle ole mitään rajoitusta.

Voit muokata tuotevalikoimaasi: voit järjestää tuotteet eri kokoelmiin, jotta asiakkaasi voivat selata kauppaasi luokan mukaan.

Voit viestiä asiakkaiden kanssa: asiakkaasi voivat lähettää kysymyksiä viesteinä suoraan kaupassasi.

Hanki kävijätietoja: voit nähdä kaikkien tuotteidesi näyttökerrat, klikkaukset ja ostot.

Voit jaella tuotteitasi laajasti: Kun sinulla on kauppa, tuotteesi voidaan näyttää Marketplacessa, mistä ihmiset löytävät niitä. Tämä on tällä hetkellä rajoitettu toiminto.

Ostaminen kauppa-osion kautta

Koska ostaminen halutaan tehdä mahdollisimman helpoksi, Facebook pyrkii mahdollistamaan suorat ostot sen omasta alustasta. Maksujen välitykseen tarvitaan kuitenkin kolmas osapuoli ja tällä hetkellä Facebook tukee PayPal- ja Stripe-palveluita. Tällä hetkellä asiakas täytyy ohjata verkkokauppaan viimeistelemään ostos, sillä suora ostaminen Facebookista ei ole vielä mahdollista Suomessa.

Facebookin tavoitteena on, että ostaminen olisi tehty mahdollisimman helpoksi asiakkaan näkökulmasta. Asiakas syöttää ensimmäisen ostonsa yhteydessä toimitusosoitteen ja maksukortin tiedot. Kun ostos on tapahtunut, asiakas saa siitä Facebook-ilmoituksen ja samalla hänelle ehdotetaan muita tuotteita Facebook-kaupasta. Seuraavalla ostokerralla maksutiedot ovat jo muistissa ja ostaminen on vieläkin helpompaa.

Miksi kauppa-osiota pitäisi kokeilla?

Asiakkaat ovat jo Facebookissa, joten miksi he eivät myös tekisi ostoksia siellä? Käytettyä tavaraa liikkuu paljon jo erilaisissa kirpputoriryhmissä ja Facebookin Marketplacessa. Facebookin pyrkimyksenä on esimerkiksi yhden klikkauksen ostaminen Facebookissa olevan mainoksen kautta. Myös asiakaspalvelu hoituu kätevästi Facebookin kautta.

Ostaminen suoraan Facebookista on vielä alkuvaiheessa, mutta Facebookilla on selkeä suunta ja halu vallata enemmän alaa verkkokaupoista. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan miten asia kehittyy.

Jos haluat tietää enemmän Facebookin hyödyntämisestä myynnissä, ota yhteyttä!

Blogiemme aiheita