Verkkokaupan varastoinnin ulkoistaminen – milloin se kannattaa ja mistä asioista se koostuu?

Verkkokaupan perustamista suunniteltaessa jossain kohtaa tulee vastaan suuri haaste, logistiikan järjestäminen. Myös liiketoiminnan kasvaessa saattaa tuntua, että omat kädet eivät enää riitä. Logistiikka on kuitenkin mahdollista myös ulkoistaa.

 

Mitä verkkokaupan logistiikan ulkoistaminen tarkoittaa?

Yrityksen logistiikan tarve voi vaihdella paljonkin. Tärkeintä on pohtia, mitä, missä, mistä ja kenelle myydään, missä tuotteet valmistetaan, mikä on myynnin määrä sekä liikevaihto. Verkkokaupan logistiikan ulkoistaminen tarkoittaa sitä, että verkkokauppa maksaa tuotteidensa varastoinnista ja logistiikan hoitamisesta ulkoistetun varastoinnin palvelua tuottavalle yritykselle. 

 

Yleensä varastointipalveluun sisältyy:

  • tuotteiden vastaanottaminen kuljetusyhtiöltä varastolle
  • vastaanotettavan kuorman tarkistus, laskeminen ja kuittaus
  • tuotteiden vieminen saldoille
  • hyllytys verkkokaupan tuotteiden varastopaikalle
  • tilausten keräys ja käsittely
  • tilausten pakkaaminen ja lähettäminen
  • mahdollisten palautusten käsittely.
 

Milloin logistiikan ulkoistaminen kannattaa?

Jos liiketoiminta on pientä ja tuotteet valmistetaan itse, tuotteiden varastointi ja lähetys on taloudellisesti järkevämpää hoitaa itse. 

 

Liiketoiminnan kasvaessa saattaa kuitenkin helposti tuntua, että omat kädet eivät enää riitä. Silloin on ajankohtaista miettiä erilaisia ratkaisuja varastoinnin hoitamiseksi.

 

Ensimmäisenä kannattaa pohtia, haluaako jatkaa logistiikan hoitamista itse vai kannattaisiko se ulkoistaa. Tärkeintä on saada verkkokaupan logistiikka mahdollisimman sujuvaksi ja kustannustehokkaaksi. 

 

Verkkokaupan sujuva logistiikka on tärkeä tekijä kilpailun ja asiakkaiden suosion voittamisen kannalta. Jos verkkokaupan logistiikka on hoidettu huonosti, toimitusajat saattavat olla pitkiä, lähetetyt tuotteet vääriä ja toimitetut tilaukset huonosti pakattuja tai jopa rikkinäisiä huonon paketoinnin takia.

 

Axla Logistics tarjoaa palvelua joustavilla logistiikkavaihtoehdoilla, jotka on tehty mittatilaustyönä isoille, pienille sekä paikallisille ja kansainvälisille yrityksille. Palvelun hinta koostuu aina logistiikan tarpeista ja koosta.

 

Verkkokaupan tuote määrittää logistiikan tarpeita

Logistiikan tarpeen koko ja laatu vaihtelevat verkkokaupoittain, ja se riippuu paljon verkkokaupassa myytävistä tuotteista. Jos tuotteiden kirjo on suuri, se vaatii enemmän hyllytilaa ja näin ollen isomman varaston. Myös tuotteen koko ja ominaisuudet ovat ratkaisevassa osassa.

 

Pohdi näitä tuotteiden varastointiin vaikuttavia tekijöitä:

  • Onko kyseessä elintarvikkeita?
  • Pitääkö tuotteita säilöä eri lämpötiloissa?
  • Onko tuotteissa parasta ennen -päiväystä?
  • Luokitellaanko tuotteet vaarallisiksi kemikaaleiksi?
  • Ovatko tuotteet suurikokoisia tai erityisen painavia?
  • Ovatko tuotteet erityisen särkyviä tai helposti pilalle meneviä?
  • Tuleeko tuotteita säilyttää poikkeavassa lämpötilassa, kuten kylmiössä?
 

Jos verkkokauppa myy paljon erilaisia tuotteita, kaikkien tuotteiden mahdollisesti erilaiset säilytystarpeet tulee myös huomioida. 

 

Varastoinnin kannalta on merkitystä, myykö verkkokauppa traktorin renkaita, tulostinmustetta, elintarvikkeita tai ilotulitteita. Siinä missä traktorin renkaat vievät paljon tilaa, ilotulitteiden säilömistä puolestaan koskevat eri lait ja säädökset, jotka tulee ottaa huomioon. Jotkut tuotteet taas voivat vaatia viileän ja kuivan säilytyksen, kun taas esimerkiksi pakasteet täytyy säilyttää kylmässä.

 

Erilaisilla tuotteilla on erilaisia säilytyskriteereitä. Mitä enemmän vaihtelevia säilytyskriteeteitä tuotteilla on, sitä enemmän varastointiin tarvitsee sijoittaa. Jos yritys myy eri säilytysmenetelmiä vaativia tuotteita, yritys tarvitsee suuremman varaston. Suurempi varasto mahdollistaa varastoinnin monipuolisuuden, kun tila voidaan jakaa eri tarpeisiin.

 

Monet verkkokaupat myyvät myös pienempiä ja helposti säilytettäviä tavaroita, kuten koruja tai kenkiä. Jos liiketoiminta on vielä kohtuu pientä, voi tuntua turhalta sijoittaa suuria summia tuotteiden varastointiin. Tuotteiden säilytys kivijalkamyymälässä voi käydä liian ahtaaksi tai jos kivijalkamyymälää ei ole, ajatus tuotteiden säilömisestä esimerkiksi omassa autotallissa voi ahdistaa.

 

Yksi vaihtoehto on vuokrata tilat tuotteiden säilytystä varten, mutta vaikka tuotteille olisi oma varasto, tarvitsee logistiikan hoitaminen myös paljon asiantuntemusta. Logistiikka ja varastointi on nimittäin paljon muutakin kuin vain tuotteiden säilyttämistä.

 

Ulkoistettu varastointi on oiva ratkaisu, on sitten varastointitarpeesi pieni tai suuri. Kun liikevaihtosi kasvaa ja varastoinnin tarpeen koko kasvaa sen mukana, varastoinnin ulkoistaminen takaa myös sen, että sinun ei tarvitse murehtia suuremman varaston hankinnasta. Kun varastoinnin tarpeesi muuttuvat, voit päivittää uuden sopimuksen logistiikkakumppanin kanssa.

 

Jakeluverkoston hankkiminen

Verkkokaupan globaalius on tärkeässä asemassa miettiessä varastointia. Jos tuotetta myydään vain kotimaassa, logistiikan järjestäminen on helpompaa. Varsinkin kun tuotteita lähetetään ulkomaille, tulee huolehtia luotettavasta jakelukumppanista. 

 

Vaikka itse hoitaisit tuotteiden varastointiprosessin hyvin, tuote voi esimerkiksi hävitä tai rikkoontua kuljetuksessa. Tämän takia on tärkeää luoda hyvä jakeluverkosto yhden tai useamman jakelukumppanin kanssa. Kun valitsee ulkoistetun varastoinnin, ei tarvitse huolehtia jakeluverkostosta tai jakelukumppaneista, sillä ne kuuluvat palveluun.

 

Varastoinnin ulkoistaminen sisältää paljon muutakin kuin tuotteiden säilytyksen

Ulkoistettuun varastointipalveluun kuuluu paljon myös muutakin työtä kuin vain tavaroiden säilytystä. Ensimmäisenä varaston ammattitaitoinen henkilökunta vastaanottaa tuotteet kuljetusyhtiöltä. Kun kuorma on otettu sisään, se kuitataan, tarkastetaan, lasketaan sekä otetaan saldoille, jonka jälkeen tuotteet hyllytetään. 

 

Kun verkkokaupan asiakas suorittaa oston verkkokaupassa, vastuu on verkkokaupan pitäjältä siirtynyt varastolle. Varastolla tilaukset käsitellään, kerätään ja pakataan sovitulla tavalla, jonka jälkeen tilaus lähetetään asiakkaalle. 

 

Jos asiakas haluaa palauttaa tuotteen, suoritetaan palautus verkkokaupan palautusehtojen mukaisesti, sovitulla tavalla. Varastointipalveluun kuuluu myös näiden palautettujen tuotteiden käsittely ja kirjaus. Tämä koko prosessi on verkkokaupan pitäjälle suuri ja aikaa vievä vaihe, joka on helposti siirrettävissä alan ammattilaisen hoidettavaksi.

 

Ulkoistetun verkkokauppalogistiikan kumppani takaa laadun ja luotettavuuden

Me Digizerillä teemme yhteistyötä logistiikan huippuammattilaisen Axla Logisticsin kanssa. Axla Logistics tarjoaa logistiikkaratkaisuja verkkokaupoille rautaisella ammattitaidolla. 

 

Axla Logistics hoitaa verkkokaupan logistiikkaratkaisut puolestasi. Kun tilaat ulkoistetun varastoinnin palvelun, voit keskittyä oman liiketoiminnan kasvattamiseen ja asiakastyytyväisyyteen. 

 

Lue lisää palvelusta sekä Axla Logisticsista ja pyydä tarjous!

Kirjoittanut: