Tie digimarkkinoinnin asiantuntijaksi

Moikka! Minun nimeni on Mikko Suomalainen ja olen Kittilästä pääkaupunkiseudulle eksynyt tradenomin alku, joka on hankkinut kokemusta työelämästä monelta alalta erilaisissa työtehtävissä.

Kittilässä aloitin työurani Levin kupeessa eri matkailualan yrityksissä toimien. Olen muun muassa toiminut matkaoppaana -36 asteen pakkasessa moottorikelkan selässä, ollut apuoppaana eurooppalaisille turisteille muutaman sesongin ajan sekä työskennellyt ravintolassa. Matkailualan jälkeen siirryin K-Supermarket Kittilään myyjäksi, jossa toimin laaja-alaisesti kaupan eri työtehtävissä näytteille asettelusta lihatiskin kautta aina kassan asiakaspalveluun.

Myynnin ja markkinoinnin opiskelut aloitin Oulun ammattikorkeakoulussa 2014, jonka aikana toimin opiskelujen ohessa useissa luottamustehtävissä niin opiskelijoiden paikallisjärjestössä kuin valtakunnallisessa Tradenomiopiskelijaliiton hallituksessa. Yhdistystoiminta ja ammattiyhdistykset tulivat tätä kautta todella tutuiksi ja matkan varrelta löytyi lukuisia ystäviä, joiden kanssa olen päivittäin tekemisissä.

Ammattikorkeakoulun aikana kesätyöt ja harjoittelun suoritin Kraton Chemical Oy:lla, jossa työskentelin aluksi logistiikkakoordinaattorina ja sen jälkeen siirryin raaka-aineen hankintakoordinaattoriksi sekä tehtaan ostajan tuuraajaksi. Kokemus kansainvälisessä organisaatiossa työskentelystä on ollut hyödyksi niin erilaisten kokonaisuuksien hahmottamisessa kuin englannin kielitaidon parantamisessa, koska pääsääntöinen työkieli oli englanti.

Oulun jälkeen muutin töihin pääkaupunkiseudulle. Ammattikorkeakoulussa kerryttämä kokemus oppilaitoksista ja opiskelijajärjestöissä toimimisesta oli hyötyä seuraavassa työtehtävässäni Tiituksella. Siellä ollessani vastasin Pohjois- ja Länsi-Suomen ohjelmistomyynnistä oppilaitoksille sekä loppuvaiheessa myös kevytyrittäjyyspalvelun kumppanuuksista.

Korona kuitenkin iski vahvasti toimialaan, jonka vuoksi jouduin työttömäksi kesän ajaksi. Onnekseni Digizerillä avautui Account Managerin paikka ja varsinkin koronan aikaansaama kiihtynyt myynti verkkokaupoissa luo tarpeen meidän palveluille. Viimeisen kolmen kuukauden aikana olen oppinut todella paljon uutta digitaalisesta markkinoinnista, vaikka olenkin opiskellut sitä jo ammattikorkeakoulussa. Alati muuttuvat algoritmit esimerkiksi Google Adsin ja hakukoneoptimoinnin osalta haastavat itseäni ja muita yrityksessä työskenteleviä itseopiskeluun ja tähän meille on annettu hyvät puitteet. Myös verkkokaupan eri tukitoiminnot varastoinnista ja logistiikasta aina tuotekuvauksien kautta asiakaspalveluun ovat tulleet tutuiksi ja varsinkin asiakaspalvelun ulkoistamisen sijasta kumppanuuteen keskittyminen on juuri se ajatusmalli, mihin tulee pyrkiä. Ulkoistus ei voi olla vain asiakkaan ajallisen resurssin tarjoamista vaan asiakaspalvelun tulee toimia vähintäänkin yhtä hyvällä tasolla, kuin asiakkaalla itsellään. Oli sitten kysymys digitaalisen markkinoinnin kehittämisestä tai verkkokaupan tukitoiminnoista, on meidän ideamme on palveluntarjoajan sijaan asiakkaan aito kumppani, joka kehittää heidän liiketoimintaa asiantuntijanan ottein.

Vaikka edelliset kappaleet ovat kertoneet pelkästään työkokemuksistani, on minulla myös vapaa-aikaa. Tämän vietän avopuolisoni, ystävien ja harrastusten parissa. Lähellä sydäntäni ovat frisbeegolf, johon pääkaupunkiseudulla on loistavat puitteet, sekä erilaisten pelien pelailu konsolilla.

Odotan innolla, mitä seuraavat vuodet tuovat tullessaan ja toivottavasti koronakin helpottaa viimeistään tämän vuoden puolella.

Kirjoittanut: