Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista – Yleinen termistö

Onko digimarkkinointi sinulle uusi tuttavuus tai haluat kerrata selkokielisen vastauksen, mitä tietty digitaalisessa markkinoinnissa käytetty termi tarkoittaa? Tässä blogikirjoituksessa käydään läpi digimarkkinoinnin yleistä termistöä ja vahvistetaan tietopohjaa tukevalle perustalle.

Yleinen digimarkkinoinnin termistö ja tietoutta

Analytiikka = Keino, jonka avulla tehdään analysoivia tutkimuksia, raportteja ja malleja datasta. Data-analytiikkaa tutkitaan usein Google Analyticsin avulla.

Avainsana = Sana tai muutamien sanojen yhdistelmä, jota käyttäjä hakee hakukoneesta tai palvelusta.

Avainsana-analyysi = Tässä analyysissä tarkastellaan avainsanoja, niiden hakumääriä ja yrityksen sekä kilpailijoiden sijoituksia etsityissä avainsanoissa. Avainsana-analyysi on oleellinen osa sisällöntuotantoa. On tärkeää, että sivustolta löytyy relevantteja avainsanoja, jotta näillä avainsanoilla voidaan sijoittua hakukoneen tuloksiin.

B2B-markkinointi = Englanniksi busines-to-business-marketing, eli yritykseltä-yritykselle-markkinointi. Tässä markkinoinnissa tavoitellaan asiakkaiksi toisia yrityksiä.

Chat = Verkkojuttelu, viestintä kirjoittamalla chat-palvelussa. Erinomainen asiakaspalvelun muoto yritysten verkkosivuilla. Chat-laatikko asennetaan yrityksen verkkosivuille ja näin tarjoamaan reaaliaikaista asiakaspalvelua ja neuvontaa myös verkossa asioiville.

Digitaalinen markkinointi = Yleinen termi, joka käsittää digitaalisissa kanavissa, kuten verkkosivuilla, verkkokaupassa sekä sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin toimenpiteet.

Display-mainonta = Erityisesti brändin tunnettuuden kasvattamiseen käytettävä markkinoinnin muoto. Display-mainontaa ovat mm. bannerimainokset, videomainokset ja kuvamainokset.

Google Ads = Tämän Googlen mainonnanhallintatyökalun avulla toteutetaan maksullista mainontaa. Adsin kautta voidaan toteuttaa mm. Display-mainontaa, videomainontaa ja hakusanamainontaa.

Google Analytics = Googlen analytiikkatyökalu, jonka avulla tarkastellaan verkkosivuston analytiikkaa.

Hakukone = Selainpohjainen palvelu, jonka avulla haetaan tietoa internetistä. Yleisin hakukoneista on kaikkien tuntema Google.

Hakukonemainonta = Englanniksi Search Engine Advertising, eli SEA. Hakukonemainonta tai hakusanamainonta on maksullista mainontaa, jonka avulla mainoksia näytetään hakukoneen hakutuloksissa.

Hakukonemarkkinointi = SEA + SEO = SEM, eli hakukonemarkkinointi yhdistää hakukoneoptimoinnin sekä hakukonemainonnan. Hakukonemarkkinoinnissa keskitytään siis maksettuun, että maksuttoman hakukonenäkyvyyden lisäämiseen.

Hakukoneoptimointi = Englanniksi Search Engine Optimization, eli SEO. Hyvän hakukoneoptimoinnin avulla verkkosivusto saadaan näkymään korkealla hakukoneen sijoituksissa. Hakukoneoptimoinnin yleinen tarkoitus on saada sivusto näkymään Googlen ensimmäisellä sivulla ja siellä mahdollisimman ylhäällä.

Inbound-markkinointi = Inbound-markkinointi keskittyy asiakkaisiin ja sisältöön. Tämä markkinoinnin keino on jatkuva prosessi, jonka avulla asiakas tuodaan myyjän luokse. Sisällön rooli ja yrityksen toiminta korostuu tässä markkinoinnin tyylissä.

Konversio = Konversio on sivustolle määritetty tavoite, kuten osto, uutiskirjeen tilaaminen, yhteydenottolomakkeen lähetys tai puhelinsoitto.

Konversioanalyysi = Tässä analyysissä tarkastellaan miten sivustolla tehtävät konversiot tapahtuvat, onko konversiolle esteitä ja kuinka konversioiden määrää voidaan lisätä. Tarkastelussa huomioidaan kävijöiden käyttäytyminen sivustolla.

Metakuvaus = Verkkosivun koodista löytyvä meta description, eli kuvausteksti, jonka avulla voidaan määrittää tieto sivun sisällöstä. Metakuvaus näkyy sivuotsikon alla tekstinpätkänä hakukoneen tuloksissa. Oleellinen hakukoneoptimointia tehtäessä, koska metakuvaus viestii sivun sisällöstä Googlessa.

Outbound-markkinointi = Outbound-markkinointi keskittyy markkinointikampanjoihin, tuotteisiin ja promootioon. Tällä markkinoinnin tyylillä haetaan myyntiä ja tuloksia nopeasti.

Sivuotsikko = Toiselta nimeltään metaotsikko, on tekstiotsikko, joka näkyy sivustolla koodissa sekä hakukoneen hakutuloksissa otsikkona. Sivuotsikoiden optimointi kuuluu oleellisesti hakukoneoptimointiin ja vaikuttaa näkyvyyteen hakukoneessa.

Sisällönhallintajärjestelmä = Eli, CRM. Sisällönhallintajärjestelmän avulla hallitaan verkkosivustoa ja sen sisältöjä ilman pakollista koodin muokkausta. Tunnetuimpia hallintajärjestelmiä ovat mm. WordPress ja Drupal.

Sisältömarkkinointi = Sisältömarkkinoinnin avulla luodaan kävijöitä kiinnostavaa sisältöä, joka houkuttaa vierailemaan yrityksen verkkosivustolla tai sosiaalisessa mediassa. Sisältömarkkinoinnin kirkkain tavoite on houkutella kävijästä potentiaalinen asiakas sisällön avulla.

Sisältöstrategia = Strateginen toimintasuunnitelma mitä ja minne sisältöä tuotetaan. Digimarkkinoinnin yritys ja asiakas tekevät yhteistyötä luodakseen hyvän sisältöstrategian, jonka avulla sisällöntuottaminen nopeutuu ja on selkeää molemmille osapuolille.

Sosiaalisen median markkinointi = Sosiaalisen median alustassa tehtävää yrityksen markkinointia. Jakautuu usein orgaanisiin julkaisuihin ja maksullisiin mainoksiin.

Sähköpostimarkkinointi = Usein uutiskirjeiden muodossa toteutettavaa markkinointia sähköpostin välityksellä. Uutiskirjeet ovat asiakkaiden ja muiden henkilöiden hyväksymiä sähköposteja.

Tekninen analyysi = Katsaus sivuston tekniseen puoleen. Teknisessä analyysissä tarkastellaan verkkosivustoa erityisesti hakukoneoptimoinnin ja käytettävyyden kannalta.

PS. Lisää tietoutta ja termistöjä luvassa! Nyt kun sinulla on hallussasi termistö, voit näppärästi tutustua lisää blogitekstissä mainittuihin palveluihimme:

Chat-asiakaspalvelu
Display-mainonta
Hakukonemainonta
Hakukoneoptimointi
Konversio-optimointi
Sisältömarkkinointi
Sosiaalisen median markkinointi
Sähköpostimarkkinointi

Blogiemme aiheita