Oikeat avainsanat varmistavat digitaalisen näkyvyyden

Hakukoneoptimointi

Tällä kertaa käsittelyssä on yksi hakukoneoptimoinnin peruspilareista, avainsana-analyysi. Hakukoneoptimoinnin perusperiaate on kehittää sivuston orgaanista näkyvyyttä hakukoneissa. Näkyvyyteen vaikuttavat useat eri seikat, kuten tekniset asiat, sisältö ja hakukoneiden algoritmien toiminta. Koska algoritmien toiminnasta ei varmaa tietoa juuri julkaista, on keskityttävä muihin tehokkaiksi todettuihin näkyvyyden kehittämisen osa-alueisiin.

Avainsana-analyysi

Avainsana-analyysi on äärimmäisen tärkeä osa hakukoneoptimointia. Ilman kattavaa avainsanatutkimusta sivuston sisällön kehittäminen jää hakukonenäkyvyyden kannalta lähinnä arvailuksi. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yrityksen hakukonenäkyvyyden nykytila sille merkityksellisillä hakutermeillä.

Kattava avainsana-analyysi sisältää yrityksen oman sivuston sekä valittujen kilpailijoiden sivustojen hakukonesijoitukset eri hakutermeillä. Sijoitusten lisäksi se sisältää hakukoneiden dataan perustuvat hakutermien todelliset hakumäärät ja kilpailutilanteet. Hakumäärä kertoo kuinka paljon mitäkin termiä hauissa käytetään. Kilpailutilanne kertoo kuinka vaikea näkyvyyttä on kyseisellä hakutermillä kehittää; toisin sanoen, kuinka paljon tälle termille optimoitua sisältöä on olemassa.

Selvitä siis ainakin nämä asiat tehdessäsi tai ostaessasi avainsana-analyysiä:
•    Hakujen määrä eri hakutermeillä
•    Hakukonenäkyvyyden kilpailutilanne eri hakutermeillä
•    Oma sijoituksesi hakukoneessa eri hakutermeillä
•    Kilpailijoidesi sijoitukset hakukoneessa eri hakutermeillä

Tulosten hyödyntäminen

Kun kattava avainsana-analyysi on tehty ja lähtötilanne selvä, ollaan hakukoneoptimoinnin kannalta vasta lähtöruudussa. Tulosten joukosta käsittelyyn poimittavia avainsanoja kannattaa valita tärkeysjärjestyksessä. Keskity siis ensisijaisesti niihin hakutermeihin, jotka liittyvät yrityksellesi tärkeään liiketoiminnan osa-alueeseen ja joilla huomaat kilpailijasi näkyvän sinua paremmin.

Relevanttien avainsanojen hyödyntäminen uudella sivustolla

Kattava avainsana-analyysi on yksi tärkeimmistä työvaiheista uuden sivuston rakennusvaiheessa, jotta sisältö ja rakenne tulee tehtyä alusta asti mahdollisimman laadukkaasti. Tärkeimmät, eli parhaiten omaan liiketoimintaan sopivat ja riittävästi hakuvolyymiä sisältävät avainsanat kannattaa nostaa sivuston rakenteessa mahdollisimman korkealle. Analyysin tuloksia kannattaa hyödyntää myös kaikessa uuden sisällön luomisessa.

Relevanttien avainsanojen hyödyntäminen olemassa olevalla sivustolla

Olemassa olevalle sivustolle avainsana-analyysi antaa hyvän lähtökohdan näkyvyyden kehittämiseen ja kehityksen seurantaan. Analyysin tulosten perusteella kannattaa tarkistaa muun muassa sivuston rakenne ja sisällöt. Onko otsikoissa käytetty relevantteja avainsanoja ja sisältääkö tekstisisältö, kuvatiedostojen nimet ym. näitä termejä, jotta hakukone voi tulkita sivulla olevan avainsanaan liittyvää sisältöä? Näkyvyyttä voi kehittää myös luomalla uutta hakukoneoptimoitua sisältöä blogiin, oppaaseen tai vaikka uudelle alasivulle.

Relevanttien avainsanojen hyödyntäminen hakukonemainonnassa

Avainsana-analyysin tuloksia voidaan hyödyntää myös hakukonemainonnassa. Analyysistä saatavat hakumäärät eri avainsanoille antavat hyvän rungon mainoskampanjalle, varsinkin jos omat ideat korvaavista tai muista aihepiiriin liittyvistä hakutermeistä meinaavat olla vähissä. Maksettu mainonta on myös oiva ohituskaista hakukonenäkyvyyteen sellaisten hakutermien kohdalla, joissa kilpailu on kovaa ja oma näkyvyys heikko.

Tehon seuranta

Kuten kaikessa digitaalisessa markkinoinnissa, myös hakukoneoptimoinnissa dataan pohjautuva tehon seuranta on äärimmäisen tärkeää. Kattava avainsanatutkimus antaa tähän mielenkiintoisen lisän, sillä sama tutkimus voidaan tehdä uudestaan vaikka puolen vuoden päästä ja katsoa miten hakukoneoptimoinnin toimenpiteet ovat purreet. Kilpailutilanne ja ihmisten tekemät haut elävät jatkuvasti, joten myös tämän takia avainsana-analyysi on syytä päivittää tasaisin väliajoin.

Jos et halua käyttää omaa aikaasi avainsana-analyysiin, voit itse määritellä kilpailijat ja tärkeimmät avainsanat ja jättää analyysin ammattilaisen työstettäväksi. Ota yhteyttä myyntimme Oskariin, Hermanniin tai Tuomakseen niin rakennetaan kattava tietopankki oikeista avainsanoista sinullekin!

Kirjoittanut:
Hermanni